1914 med dob 44mm IDF
Har lige netop fået startet min 1914 op, men den går ikke just som en drøm.
Det er en 1914 med 2x44mm IDF, elektronisk tænding, 1-1,4 vippetøj, 044 toppe med normal kompression.
Den er startvenlig, men skyder meget, og går ikke altid på alle 4. Tomgangen svinger meget og den har tendens til at gå højt. Omdrejningsvilligheden er for dårlig.
Håber i kan hjælpe
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Mangel på omdrejningsvillighed kunne være et tændingsproblem.
Start med at få den til at gå på alle 4. Ergo check tændrør, kabler og tændingstidspunkt.
Sørg derefter for at dit speedertræk er ordentligt justeret så den åber og lukker ens. Tag evt trækket af og se om den kan gå i tomgang.
Derefter kunne du jo teste rundt ved karb samlinger med diesel start. Liver den op når den får et skud dieselstart omkring nogle samlinger så er den utæt.
Ja det er jo et meget bredt spørgmål. Som den anonyme svarer, så må du igang med at justere din nye motor.
Det kan jo være alt muligt, forkert tændingsrækkefølge, manifolder der klemmer på køleblikket i stedet for pakninger, snavsede karburatorer eller er de nye ?
Hvis det er den på billedet, så vender åndeboksen forkert. Du har vendt låget bagud olien vil løbe ned af dit blæserhus, når du kommer ud at køre.
Hvilken baggrund har du ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er dine karburatore justeret korekt?? Jeg har en dansk vejledning til at gøre det efter. Send en pm hvis du vil have den tilsendt-Gælder også alle andre intresserede.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Fornemt!!... har sendt en pm
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Har nu prøvet at balancere kaburatorerne med vacuummeter.
Første forhindring var balancering på venstre side, den var ikke ens på 3 og 4. Den var dog ens på den anden side.
Efter en balancering mellem siderne kører den bedre.
Hvad skyldes den interne forskel.... kaburatorerne er næsten nye (3000 km), så slid burde bestemt ikke være tilfældet.
Spørgsmål til tænding. Motoren er udstyret med elektronisk tænding og en kraftigere Bosch spole. Skal jeg køre med formodstanden? pt kører den uden?
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Til Frank
Tændingsrækkefølgen er selvfølgelig i orden, kabler, rør, rotor er nyt, og den den tænder på alle 4. Den er ikke utæt ved samlinger, er testet med æterspray.
Dog har jeg ikke stillet gabet i tændrørerne, og den kører med 7,5gr fortænding.
ps. Er autodidakt vw nørd på 13. år.
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Den interne forskel kan være hvis tidligere ejer har haft fat i møtrikkkerne på spjældakselen uden modhold og vredet akselen.
Det må du have rettet, men det får ikke motoren til at gå så dårligt som du indleder med at skrive.
Men omvendt en motor med fire spjælde der ikke kan falde ned og lukke kan opføre sig helt tosset og man tænker "det her går aldrig godt"
Hvis du ikke har rodet med to dobbelte før så klap hesten og rens tomgangsdyserne og kanalerne de sidder i.
Hvis du ikke har renset karburatorene efter du købte dem, så gør, så du er sikker på at svømmerhusene ikke er fulde af snavs eller ir eller noget.
Kontroller at accellerationspumperne virker og ret den skæve aksel.
Sæt dem på igen med spjældene åbnet en omgang på skruerne og blandeskruerne et par omgange ude. Luftomløbsskruerne skal være lukkede til at starte med.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
VENTILER ER DE CHEKKET ENDNU EN GANG EFTER
og ved du hvordan man stiller dem????????????????????
svend
Jeg prøver at gå dem efter, og få rettet akslen. Takker! Har skiftet gastrækket på kabs uden modhold...så den ligger nok der...:(
Hvad med spolen og formodstand? Nogen erfaringer???
Ventilafstanden er sat til en løs nul, efter anvisninger fra CSP. (chrome-moly stødstænger)
J
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Hej Farmer
Er klar over at den ikke flower vanvittig godt med standard porte i en 44 mm kab. Kunne en portning af 044 topstykkerne give bedre omdrejningsacc.
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Hvad sidder der i af venturier?
I 1996 kørte jeg med med 44mm på en 1.8s type4 kun portet og med lettere kompression og den kørte glimrende og trak 98hk på rullefelt nu kan jeg ikke huske omdrejningstallet men det var forholdsvist lavt mener ikke den var over 5000 desværre er papirerne blevet væk så jeg kan heller ikke huske momentet.
Lidt nuldren så tror jeg sagtens du kan køre med de karburatorer men det er ikke noget der vil give dig nogle ekstra heste og som Farmer siger ville du måske trække lidt bedre i bunden med et mindre sæt. Men det er nok ikke noget der er værd at gå ud og investere efter. ;) Brug hellere dine penge på en tube kompresssion en portning og måske en anden knast såfremt den du har i er std.
Iøvrigt vil jeg da gerne se lidt flere billeder af din bil ude i sollys snart. Solen skinner så få den motor til at virke og kom ud og tag nogle billeder.
Der er osse en del forskel på en 1,8S T4 og så en 1914 med std knast og måske tæt på std kompression.
Selvfølgelig kan det køre. Spørgsmålet er hvor godt. Der er kun en måde at finde ud af det på. Igang med dysemålinger, og så på rullefelt. - forudsat at alle basics er iorden
t
Den har også 1:1,4 vippetøj......mener knasten er en Engel FK8 ?
Nu sprang kæden af !
Kører man "normal kompression" og Engle FK8 ? For så er det der fejlen ligger.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Fejlen ligger i evt falsk luft og karburatorne som måske er skæve i spjæld akslerne.... Og dette kan med rimelighed siges da den har kørt ca 3000-4000 km uden brok og kun blev adskildt pga oliespild..... at motoren ikke er optimal opsat portning/komppression mv... er en anden sag der skal løse i løbet af vinteren... men den har kørt...
Snakker man om to forskellige motorer nu eller er jeg bare blevet for gammel ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja det er den samme motor vi snakker om. Den har en FK8 knast med standard kompression på et 044 topstykke.
Nå men af med kabs var en nødvendighed. Jeg opdagede, at spjældende på 3 g 4-siden kæntrede lidt og dermed kiler sig lidt fast ved tomgang. Det gav en sværhed ved balanceringen. Dette blev rettet og alle dyser blev renset/blæst igennem, og så et nyt pakningsæt.
Solen skinnede jo bravt så det var på med skidtet i en fart og få den justeret.
Det var nu noget lettere at få den balanceret. Det blev gjort med vacuummeter på manifoldene. Dog har jeg stadigvæk problemer med at få kaburatorne til at balancere internt. Hvad gør jeg galt????????? Det er ikke ret meget men stadigvæk mere end anbefalet og det er galt på begge sider nu.
Jeg balancerede den så godt som muligt og derefter en justering af tomgangsblandingen. Så responderede den med en meget regelmæssig og flot tomgang. En balancering af gastrækket ved 3000 omdr og så tog den pludselig gassen rigtig flot.
Den kører nu meget bedre og mere regelmæssigt. Den har lidt uregelmæssig gang ved mellemgas og den har svært ved at trække helt nedefra f.eks. hvis jeg trækker ud af et skarpt sving i 3. gear. Den skal lige vippes lidt på gassen og så kommer den flot derfra. Men ved fuld gas trækker den godt og tøver overhovedet ikke. Den bliver ved til efter 6000 omdr.
Jeg manglede lidt montage af interiør, så der blev hængt himmel op og sæder etc. blev vasket og genmonteret.
Der blev monteret røde Koni på bagaksel da bilen satte røven på vejen når jeg startede ud.....:)
Her lidt billeder fra weekenden....
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Er den ikke lidt kikset i den kaffekande blå.....Den mangler bare et sæt Centerline så er du da helt tilbage i firserne.....;)
Vi Ses Gamle..
Ha ha....ja hvis jeg nu var lidt mere modig havde vi jo skiftet farven, men alle de minder der ligger i kaffekanden er bare noget man ikke kan male henover.....:)
Dog tror jeg vi bliver nødt til at skifte interiøret Hansi.....det er sgu ikke et hit længere........
Læste mig til løsning af den interne balancering i Volks World september udg. Der en udmærket artikel til weber rookies. Den interne balancering på en dobbelt weber (i tomgang) klares med tomgangs luftskruen. Så der venter endnu en justering i weekenden.
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964
Nu er det snart weekend så bliver det spændende at høre om kaffekanden kommer til at kunne tage gassen.. ;)
Så er weekenden gået, og der er nu justeret på livet løs. Kabs er 100% i balance og det fik dem virkelig til at gå godt. Dog synes vi den manglede lidt på toppen, og efter at have sat tændingen på ca. 8-10 gr fik den mere liv. Så blev der blæst rundt en halv lørdag og den fik lov til at trække ud på de små veje. Efter en lang tomgangstur i en den lokale burger drive-in ville den ingenting da vi skulle derfra. Den gik kun på 2,3,4. Dog kom den igen ved fuld gas, men alt derunder gik op i skyden i kabs. Pis.
Søndag gik med at rense kabs og se på tændrør. Intet var at bemærke. Den gik bedre, men ikke helt godt, skød i kabs og trak elendigt. Dog var der til sidst en smule respons når 1'eren pilles af ved strømfordeler...så lidt liv var der.
Her til aften blev der skiftet rør igen, og så kom der liv. Nu går den rigtig godt!!! Trækker helt nede fra og hele vejen op. Bedre end nogensinde. Nu er den sgu OK....:)
MEN hvad fa..... sker der med mine rør. Hvorfor går de til, nogen bud????????
Jesper
-------------------------------------------
T265 1960 crewcab, T265 1961 crewcab
T111 1953, T113 1964