Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvorfor er AS blok bedst ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvorfor er en AS blok bedst til tuning ?

Gør det samme sig gældende hvis vi taler om en blok til at bygge f.eks. en 2 liters eller 2.4 liters motor ?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hedder de ikke alle noget med AS ?
Der har været noget med nogen legeringer som Gene berg fablede om. Jeg har aldrig i danmark set andet end, er det AS41, der står på dem ?

Bare køb en ny blok, så kan du ikke gøre mere.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kubelsvinet Member
Skrev for 17 years siden | | | |
AS er bedst til tuning pga magnesiumlegeringen. Der er ikke så stor risiko for krybning (en langsom deformation) ved høje temperaturer som ved AZ. Det er indholdet af aluminium i legeringen der er betydende. F eks 2% i AS21, hvilket skulle gøre denne legering bedst til at modstå høje temperaturer.

AZ81 (MgAl8Zn1) (gamle motorer)
AS41(MgAl4Si1) ca. 69 og frem
AS21(MgAl2Si1) ca. 71 og frem

Nye brasser blokke(og kun nye, for før ca. 85 brugte de kun AZ) hedder også AS41, men skulle være stærkere end AS21 og de gamle AS41. Legeringen er lidt anderledes (silicium mængden) end i de "gamle" AS41 fra Hannover.

Jeg prøver at huske et link til mere info...
Ellers har jeg en PDF på 71 sider fra "Stress Relaxation in Bolted Joints of Die Cast Magnesium Components" hvis der er nogen der ikke kan sove....
(permalink) Johnnyr Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det kan jeg ikke :-)
Lyder som en rigtig sejtrækker af en fil... Må få?

johnny at ryttersson dot dk

Johnny
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
drøn lige mig på som CC på den mail..

R.E.Nielsen(snabelA)Gmail.com

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
never mind..

http://www.msm.cam.ac.uk/phase-trans/2001/sarennah/a.pdf#search=%22Stress%20Relaxation%20in%20Bolted%20Joints%20of%20Die%20Cast%20Magnesium%20Components%22

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mht. hvilken legering på motorblokken der dur/ikke dur, er det vist for flertallet af vw-nettets brugere ,fuldstændelig underordnet ;)
(permalink) ROEN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Legering er sgu da total cool nørd-viden - respekt til kubelsvinet
Hvis "Anonyme" ikke kan se det, skal de ikke skrive - eller læse så meget
God VWind
Rolf
-------------------------------------------
VW Klub Nord
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo men det er da et eller andet sted ligegyldigt. Vi kan jo ikke gøre hverken fra eller til. Af de brugte blokke man kan finde er der måske 5-10% der dur.
Da jeg i sin tid forsøgte at tune type1 motorer rodede jeg også efter AS21. Ku´ikke finde dem.
Men det drejer sig jo også om at finde en god krumtap der ikke ødelægger huset. Frem for at finde et hus der kan tåle en dårlig krumtap.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hmmm.. nu er jeg ikke helt med længere - eller også er det mig der har spurgt forkert.

Når motornummeret starter med AS.. betyder det så at legeringen på blokken er MgAl4Si1 ??

Hvad så hvis motornummeret starter med AB... eller D....

Jeg kan ikke se logikken i jeres svar i forhold til mit spørgsmål.
(permalink) kubelsvinet Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja, det er lidt forvirrende for det hedder det samme.
Hvis der står AS foran motornummeret er den født som 1600. Har ikke noget med legeringen at gøre som sådan.
Står der andet er det som nedenfor.

D 1200ccm 25kW/34HP
F 1300ccm 29kW/40HP
AB 1300ccm 32kW/44HP
AR 1300ccm 32kW/44HP
H 1500ccm 32kW/44HP
AG 1600ccm 32kW/44HP
ACD 1600ccm 34kW/46HP
AL 1600ccm 35kW/48HP
B 1600ccm 35kW/47HP
AD 1600ccm 37kW/50HP
AF 1600ccm 37kW/50HP
AS 1600ccm 37kW/50HP

Legeringen (AS41 osv) står på siden nederst på blokken.
Block.jpg

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
God tråd med masser af nørdet baggrundsviden man kan spille smart med i vinterværkstederne!!
Jeg ELSKER sådan noget!
Hende Sarenna er my kind of woman!
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
OK. Så vil svaret være at en motor der begynder med D og er fra 8/71 eller er det 8/73 ? Ihvertfald en 1200 med store oliekanaler og to reduktionsventiler.
Den har størst chance for at have "overlevet"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 17 years siden | | | |
OK

Havde bare fået opfattelsen af, at en AS 1600ccm 37kW/50HP - var den bedste til tuning.

Det er så alstå ikke korrekt.
(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fastoldvw skrev:
God tråd med masser af nørdet baggrundsviden man kan spille smart med i vinterværkstederne!!
Jeg ELSKER sådan noget!
Hende Sarenna er my kind of woman!


Husk at du så i værkstedet skal have en projektor til fremvisning af diverse grafer samt whiteboard til udledning af diverse formler....

Ellers holder det jo ikke vel.... :-) :-)

(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 17 years siden | | | |
(permalink) crenne Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok så der var en masse jeg ikke fattede hihi . . . så har jeg lige et spørgsmål vis jeg skal ha en ok motor i min bobbel med en weber eller sådan noget som bare går rigtigt godt , hvilken motor type skal jeg så vælge , og hvor stor

på forhånd tak

crenne
-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er som hovedregel altid bedst at starte med den største motor i en motorfamilie. Den yder som regel flest heste. Har de største ventiler og kanaler i topstykket osv.
Nu spurgte du hvilken BLOK.

Vw motorerne er som regel så medtagede og opbrugte at det største problem er om man kan finde en brugbar blok eller om man skal købe en ny.

Den gamle motor skal så bare bruges til at tage småting fra og de lange bolte til topstykkerne. Hvis man ikke vil tune kan man også genbruge krumtap, svinghjul og plejlstængerne.
Hvis man vil tune skal man købe en krumtap med kontravægte.
Ellers skal resten som regel købes nyt. Og så er det ligemeget om man er startet med en 13-1600. Der er kun kendingsbogstaverne til forskel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ROEN skrev:
Legering er sgu da total cool nørd-viden - respekt til kubelsvinet
Hvis "Anonyme" ikke kan se det, skal de ikke skrive - eller læse så meget
God VWind
Rolf


Det jeg mente var, at de fleste synes at have væsentlig større problemer,end netop det at vælge legering på deres udtjente blok, når/hvis de skal bygge noget...men ellers, jo fin viden ;)

Reply

You must log in to post.