Bygning af 2332 til buggy!Nu med løst svinghjul!!
[quote=niels-erik]
cardude skrev:
sådan noget med at svejse krumtap og svinghjul sammen det gør man måske ikke? det bagerste leje skal jo så bare være formåls lavet så sløret bliver fjernet med et special leje, som forresten også skal være i to dele.
Jeg kender ikke til det i vw sammenhæng. Men det kan holde med 8 stifter og 1 skrue!
Også til mange flere heste end det jeg har-Jeg skal bare spænde hårdere!
nå ja, du må jo lige ringe så smutter jeg en tur ned til lufthavnen med en stor moment nøgle der tager op til 120 kg/m
Porsche 356 svinghjul skal spændes 55 kgm. Og den laver jo ingenting i forhold til en 2332cc. Så I kan nok kun spænde for lidt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Porsche 356 svinghjul skal spændes 55 kgm. Og den laver jo ingenting i forhold til en 2332cc. Så I kan nok kun spænde for lidt.
Aarhh, pas nu på. ;-) Jeg har set krumtappe hvor gevindet er kommet med ud fordi bolten er blevet sændt FOR hårdt. Men en 50-55 kgm. ville jeg synes var passende.
T
Farmer skrev:
Frank_Andersen skrev:
Porsche 356 svinghjul skal spændes 55 kgm. Og den laver jo ingenting i forhold til en 2332cc. Så I kan nok kun spænde for lidt.
Aarhh, pas nu på. ;-) Jeg har set krumtappe hvor gevindet er kommet med ud fordi bolten er blevet sændt FOR hårdt. Men en 50-55 kgm. ville jeg synes var passende.
T
Hvor meget spænder du egentlig på de motorer du bygger? Jeg selv bruger jysk håndmoment.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jooh, men lad os nu antage at man kunne bygge en 2332 og der så ikke knækkede noget. Altså hvis man fik lov at slide den op. Så kunne jeg køre i årevis med sådan én.
Men til dragracing-starter tror jeg det bliver et problem. Der er nok kun kilesamling (wedgemate) der kan holde.
Det er jo ikke svært hvis man har en kone på 80kg, det er måske i underkanten her hvor jeg bor. Så sæt hende til at trykke, måske så bare med én hånd, på en stang på 75cm. Det bliver 60 kgm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Jooh, men lad os nu antage at man kunne bygge en 2332 og der så ikke knækkede noget. Altså hvis man fik lov at slide den op. Så kunne jeg køre i årevis med sådan én.
Men til dragracing-starter tror jeg det bliver et problem. Der er nok kun kilesamling (wedgemate) der kan holde.
Det er jo ikke svært hvis man har en kone på 80kg, det er måske i underkanten her hvor jeg bor. Så sæt hende til at trykke, måske så bare med én hånd, på en stang på 75cm. Det bliver 60 kgm.
Bruger samme metode. har et gammelt vandrør på ca 80-100cm jeg bruger som forlænger på toppen.
Tror du ikke først wedgemate er nødv. Hvis man kører på slicks ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det er jo rent gætteri. Hvad siger Niels Erik ?
Omvendt kan jeg slet ikke forstå at det hjælper med 8 stifter. Hvis skidtet er skævt, kaster eller der slør fordi ham kineseren eller mexikaneren eller ?, der har pløjet hullerne, har været fuld. Så hjælper antallet af stifter da ikke hvis først svinghjulet har taget tilløb. Det skal passe venner ellers hjælper det ikke et hak.
De stifter skal klemme, så det faktisk ikke kan skilles ad igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Det er jo ikke svært hvis man har en kone på 80kg, det er måske i underkanten her hvor jeg bor. .
He he he, klasse kommentar
Jamen det er utroligt. Vi skal til høstfest på fredag. Min største bekymring er sku´da om man bliver trampet ned.
Når folk spørger hvor jeg mødte min kone (56-57 kg), så var det til en julefrokost i det lokale forsamlingshus. "Nå hvorfor blev det lige hende ?" "Hun var den eneste jeg kunne nå omkring"!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote=niels-erik]Så fik jeg mit første seriøse motorhaveri!!
En dag da jeg lige skulle trække en sidste 201 meter i år ( Man skal jo holde træningen vedlige).
Efter ca 150 meter indhentede jeg en forankørende, og slap gassen , idet samme hørte jeg et tydeligt "klonk" fra motoren, og så var der ikke nogen forbindelse mellem motor og gearkasse-Motoren gik stadig, men lød lidt anderledes, den tog omdrejninger som en lille model motor, når jeg rørte gassen.
Først troede jeg at der var røget en trækaksel, men der var ikke nogen mislyde!
Da jeg stoppede bilen (og motoren gik stadig) kunne jeg ikke høre at motoren skulle have taget skade.
Så slukkede jeg motoren, og skulle lige prøve om den kunne starte igen! Men nu kunne jeg tydelig høre at kun svinghjulet drejede rundt-
Stifterne klemte godt nok-Men som skrevet havde jeg "kun" spændt med de 40 kg som vores momentnøgle kunne klare!!
Er der nogen som ved hvor meget den kan spændes, før det går galt?
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hvis der står et nummer på bolten kan jeg slå flydespændingen op for dig... Men det kommer jo også an på gevindet hvad det kan klare...
Hvis det er almindelige værkstedsbolte kan du finde data her
http://www.abc-bolte.dk/momentstålbolt.htm
Men den du snakker om er jo nok hærdet og speciallavet til formålet og sådan noget... Men synes tabellen er god at have i andre situationer også så nu har i den...
Fint skema-Men fatter nada hvordan det bruges???
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
det er faktisk rimeligt nemt. du skal bare kende gevind diameteren og kvaliteten (det kalder vi det for nemheds skyld). Alm. bolte købt i f.eks. sanistål er kvaliteten 8.8 det står normalt i toppen ag bolten. Hvis de er købt i jem og fix er de normalt max 5.8 eller helt ned til 4.6 og kan derfor ikke spændes så hårdt. Det betyder så ikke at man bare kan spænde sit type 4 svinghjul fast med bedre bolte for gevindet som de skal skrues i skal jo være af samme kvalitet. Men skemaet er godt til alm. boltbrug
Lennart
Jeg monterede et par bærekugler på en Golf 3 for en måneds tid siden. De monteres med tre 8mm på bærearmen. Der var nye 10,9 bolte og monteringsbeslag med til, så dem brugte jeg selvfølgeligt.
Da jeg spændte boltene med en 3/8 skraldenøgle, lagde gevindet sig bare ned som om det var bly boltene var lavet af.
Jeg brugte så de gamle originale dele og spændte dem. For sjov tog jeg efterfølgende en momentnøgle og satte den på 3,5 kgm. Den klikkede bare. Så prøvede jeg med 4 kgm og der begyndte den at spænde boltene hårdere. Jeg mente 3,5 måtte passe så det blev de spændt.
Bærekuglerne var købt hos et firma der kalder sig TSvansen eller nogen lignende. Nu var det ikke min bil og manden var der selv og havde selv købt delene. Men jeg er glad for at jeg har købt dem jeg selv kører med hos SMC. Det andet burde være forbudt. Prøv at tænk. Man kan ringe til Kina eller Taiwan og bestille x-antal bremseklodsesæt til en bil. De skal blot være asbestfrie ! "Jaeemen vi har nogenn i noet presset pap, garanteret fir forr asbest" "one dollar, speccial price for you, my friend".
Med monteringsanvisning og det hele: "Monteres efter køretøjsfabrikantens anvisninger" Og endda en tegning, der oven i købet er spejlvendt. Ja det er fint !!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg købte for nogle år siden flere uorginale bolte til type 1 svinghjul/krumtap fordi jeg skulle bruge et par stykker til motorer på værkstedet. De så umiddelbart fine ud med nåleleje, filtpakning og stål ring, præcis som en org bolt. Jeg skulle dreje af sekskanten så der var plads til en tykkere skive (Howto Hotrod your VW tips) og det gik forbavsende let. Jeg har drejet i mange forskellige typer bolte før så jeg fik straks bange anelser da drejestålet skar i svinghjulsbolten som var det varm smør. Efterfølgende kiggede jeg lidt nærmere på selve bolten og så at selve sekskanten ikke var bearbejdet, der så ud til at bolten var drejet ud af et stykke sekskantet automatstål. Denne type stål har en trækstyrke på 460 - 710 Nm/mm2 alt efter diameteren. (jo større diameter jo mindre trækstyrke pr mm2). Denne styrke svarer til noget der ligner det halve af en 12.9 bolt. Nu ved jeg ikke hvor stor trækstyrke stålet i en org bolt eller de såkaldte HD bolte (eks Scat, Berg mfl) men en org bolt er væsenlig sejere at dreje i end de uorginale jeg købte dengang. Det skal dog siges at disse ikke blev solgt som HD eller tuningsdele, men som erstatning af en org bolt. Det kunne de sikkert også klare.Jeg burde have forudset dette pga prisen, de var svinebillige... En anden ting man skal tage sig i agt for er at gevindet skal næsten helt i bund i krumtappen for at få mest mulig hold på sagerne. Men husk bolten må aldrig gå helt i bund i gevindet i krumtappe for så spænder man i bunden af krumtappen istedet for at spænde svinghjulet fast.
Jeg har også set og ikke mindst hørt om bolte som ikke er lange nok. Howto Hotrod bogen beskriver meget godt hvordan man kan modificere en svinghjulsbolt til en ordenlig skive og hvordan skiven skal se ud.
Det jeg egentlig bare vil sige er at man skal kigge sig for inden man køber en ny svinghjulsbolt til sin tunede type 1 motor og ikke bare tager den første og bedste eller billigste. Jeg mener der er nogle fine bolte på markedet med 46mm sekskant istedet for den org 36mm samt en ordenlig skive. Køb en bolt som er smedet (forged på engelsk). Desværre er der så mange shitstumper på markedet at man skal se sig godt for og sætte sig ind i tingene. Jeg vil med dette indlæg på ingen måde sige eller anklage Niels Erik eller andre for at have gjort noget forkert, men blot fortælle at der er faldgruber som måske kan undgåes ved fælles hjælp.
/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Enig rolf. eneste problem med de der store HD bolte er, at de er så store, at man ikke kan få toppen ordentligt ned og spænde på dem. De svinghjulsbolte som idag bliver solgt som std. er jeg simpelthen holdt op med at bruge, efter at jeg knækkede en for et par år siden. Den gik i 2 stykker ved ca. 420 NM :-/
til std og småkvikke motorer buger jeg enten en gammel original med større skive, som Rolf beskriver, eller en HD 36 mm bolt. Den er faktisk osse produceret i Kina, men holder til 650 NM (Det var hvad jeg kunne spænde og måle) Og den blir ikke flosset i kanten af at blive løsnet med en luftnøgle. Så den vil jeg mene er go´nok.
Den koster iøvrigt kun 150 kr. (Reklaaame :-) )
T
Farmer skrev:
Enig rolf. eneste problem med de der store HD bolte er, at de er så store, at man ikke kan få toppen ordentligt ned og spænde på dem. De svinghjulsbolte som idag bliver solgt som std. er jeg simpelthen holdt op med at bruge, efter at jeg knækkede en for et par år siden. Den gik i 2 stykker ved ca. 420 NM :-/
til std og småkvikke motorer buger jeg enten en gammel original med større skive, som Rolf beskriver, eller en HD 36 mm bolt. Den er faktisk osse produceret i Kina, men holder til 650 NM (Det var hvad jeg kunne spænde og måle) Og den blir ikke flosset i kanten af at blive løsnet med en luftnøgle. Så den vil jeg mene er go´nok.
Den koster iøvrigt kun 150 kr. (Reklaaame :-) )
T
Dem som du har solgt til mig har altså 38mm sekskant!!
( Og jeg ved det da jeg måtte i byen og købe en 38mm top-Det er nemlig ikke en størelse som bruges på vores værksted)
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Synd med dit haveri , Niels Erik.
Tillader mig at skrive lidt.
Har altid brugt Berg`s HD bolt med skive og grøn Locktite med godt resultat.
Er så heldig at eje en STOR momentnøgle der kan spænde rigtigt.
Stifter - en ny krumtap og svinghjul er ikke boret og revet op sammen , så pasningen er ikke super. Løsningen er at bore delene op sammenboltet og så bruge en specialslebet rival til 11/32" stifter.Rivalen har en lidt strammere pasning i krumtappen hvorved stifterne bliver siddende fast deri.Har haft gode erfaringer med denne løsning.
Held og lykke med reparationen.
Claus M_FLOW
[quote=niels-erik]
Farmer skrev:
Enig rolf. eneste problem med de der store HD bolte er, at de er så store, at man ikke kan få toppen ordentligt ned og spænde på dem. De svinghjulsbolte som idag bliver solgt som std. er jeg simpelthen holdt op med at bruge, efter at jeg knækkede en for et par år siden. Den gik i 2 stykker ved ca. 420 NM :-/
til std og småkvikke motorer buger jeg enten en gammel original med større skive, som Rolf beskriver, eller en HD 36 mm bolt. Den er faktisk osse produceret i Kina, men holder til 650 NM (Det var hvad jeg kunne spænde og måle) Og den blir ikke flosset i kanten af at blive løsnet med en luftnøgle. Så den vil jeg mene er go´nok.
Den koster iøvrigt kun 150 kr. (Reklaaame :-) )
T
Dem som du har solgt til mig har altså 38mm sekskant!!
( Og jeg ved det da jeg måtte i byen og købe en 38mm top-Det er nemlig ikke en størelse som bruges på vores værksted)
Nu skrev jeg jo osse std og småkvikke. Din er lidt større og halvkvik ! LOL - derfor den med 38ér hoved. Ud over det, enig med M-flow.
T
"Din er lidt større og halvkvik "
Ved ikke rigtigt om jeg skal være stolt-Eller fornærmet!!!
(håber at vi taler om min motor) he he he
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
så der måske en chance for jeg slår dig på race banen:-)...... ellers er det en trist nyhed med din motor ævs
de kvikke kører 8 sek - og de langsomste ca 16 - og din lå midt imellem - så var din vel halvkvik.. hehehe
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
de kvikke kører 8 sek - og de langsomste ca 16 - og din lå midt imellem - så var din vel halvkvik.. hehehe
Hvis 8,5 ligger midt imellem 8 og 16-Så er der nogle regne timer jeg har misset!!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!