Tuning af BOBBEL
hej alle..
ja så er jeg på den igen.. jeg spøger sku hele tiden.. men man skal jo spøger hvis man ikke ved..
hvis jeg skal have lidt flere heste ud af min bobbel uden at lave føl i den hvor kan sådan noget gøres ??? til en rimelig pris ??? og hva kan man enluig gøre ved den uden at skift motor helt ud.. jeg har en 113 1300 .. men den 1300 motor er lavet om til en 1600..
ps er der nogle der ved ca hva der ligger af heste i en 1600 motor ???
Uden at vide noget om noget som helst syntes jeg at kunne huske det nævnt tidligere at en 1600 har 50hk.
kun 50 hk.. kan det virkelig passe jeg syntes sku da at de 50 hk sparker røv.. jeg åd en peugeot 106 forleden ??? så kan det passe med 50 hk
Er der nogle der ligger inde med information om en 113 1300 bobbel eventuelt med en 1600 motor hva der er af HK i og forskelige oplysninger om bilen ?????
Altså hvis det er en standard 1600 der ligger i så har den 50hk som Dan nævner.
Men det er jo ikke til at sige noget som helst om uden at vide noget som helst.. og så vil det alligevel også være gætværk.
Er den med standard udstødning eller?
Med enkelt eller dobbelt karburator?
Standard toppe eller portede? etc etc etc.
Hvis du virkelig gerne vil vide hvad den yder må du jo på rullefelt med den, som du spurgte til tidligere på dagen.
-------------------------------------------
~Mette
Med en std. 1600 er 50 hk sQ i den optimistiske ende!!
Der mange hundrede tråde om emnet her på siden så prøv at søg lidt og du vil helt sikkert finde svar alle dine spørgsmål og sikkert flere til.
/Jacob
WOW WOW WOW damn en masse spøgersmål
det er en 1300 motor med anden topstykke tror jeg nok det er en 1600 forklædt i en 1300.. enkelt kaburator.. nej ikke standart udstødning den her har stadig 2 udgangsrør men de er en hel delæ støre og udstødninge er anderledes opbygget.. og hva standart toppe er eææer portede er ved jeg ikke *g* er jo stadig grøn men jeg kan da sige at den rykker ret vildt af 50 heste syntes jeg.. men det er måske bare mig.. jeg har desværre inge oplysninger om denne bil andet en den er en 1300 113 med en 1600 motor forklædt i en 1300 og at udstødningen ikke er standart men en eller form for en racer udstødning
En 1600 kører godt - den kører endnu bedre med et par dobbelte karburatorer. Er alle hyperne der stadig ja så har den 50 hk.. men 45hk er måske mere sandsynligt, jeg ander ikke hvor slidt den er og om den stadig holder kompression og alt det der. Som sagt hvis du virkelig gerne vil vide det, så må du få den målt.
Kan fortælle at jeg har sat dobbelte karburatorer på min 1600 (VWMorten som byggede den, kan så ikke huske om den har fået portede toppe), standard udstødning, standard knast - med andre ord, der er stort set ikke gjort noget ved den. Men den blev målt til 63,8hk i foråret, så hvis det ikke er den helt vilde tuning du er ud kan du sagtens forholdsvist nemt og billigt få en stabil bil, der yder en lille smule mere.
-------------------------------------------
~Mette
jamen så skal jeg høre.. hvordan har du sat en dobbeltkaburater P
Hej
du får nogen korte manifolde som du sætter på topstykkerne. lige i mellem tændrørene, så kommer kaburaterne til at sidde på hver sin side af blæserhuset.
-------------------------------------------
1977 Bay Bus
okay er det svært at sætte på ??? og skal kaburatorne ikke synkroniseres med speeder kabel og sådan noget ?? jeg er trodsalt rimelig blank på de her punkter.. og hvor skaffer man en ekstra kaburator og en kort manifold henne???
jo de skal de og der skal et speedertræk på også. Er også temmelig grøn i den retning.
2 billeder af solex
-------------------------------------------
1977 Bay Bus
top nice tak for billederne det gør mig så bare endnu mere vild for at få fat i det.. men opsumering
jeg skal have en kort manifold og en ekstra kaburator med filter og en speedertræk og det skulle være det
nej
du skal have sæt vil jeg mene.
Et sæt med karburator, manifolde og speedertræk, altså kardroner(solex) ligger omkring 3000kr brugt.
-------------------------------------------
1977 Bay Bus
hele sættet komplet og nyt 4800 kr
MVH Dennis
top nice det tager jeg sku
bugservice måske???
mvh Henrik.
Ja jeg kan kun gi' Dennis ret i det jeg læste i et indlæg han havde skrevet i. Et par kadron'er går du slet ikke galt i byen med. Vi har i hvertfald været glade for vores. De virker sgu bare ;-)
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Jeg kører også med kadroner og rigtig glade for dem - rent benzin økonomisk, kom den faktisk til at gå længere på literen.
Altså du spørger til forsikringen. Jeg tror ikke de piber så meget over det. Du har jo i forvejen en 1300 der har fået nye topstykker etc og altså er en 1600 hvis jeg forstår dig ret.
Mht. syn er dobbelte karburatorer ikke noget problem du når da ikke 20% stigningen (ikke at jeg helt har fattet den regel, for det har jeg faktisk bare slet ikke. Er blevet belært i den, men har glemt det hele igen, da jeg konstaterede det intet havde at sige for min bil og motor).
-------------------------------------------
~Mette
Ja, rent "teoretisk"..
Hvordan gælder 20%-reglen egentlig på vw-motorer? Det er jo motornummeret man går ud fra, ved denne regel. Og man kan jo tune til ukendelighed på samme motorblok som den der sad i bilen fra ny.
20%-reglen siger at man maks må lægge en motor med 20% mere effekt i bilen end std, uden at betale afgift. Man må derimod gerne tune løs på den originale motor, forudsat at den ikke forurener mere end std osv. og her er det nummeret på blokken der gælder.
Undskyld jeg kaprer denne tråd. :-)
rasmus
mathiasen skrev:
Ja, rent "teoretisk"..
Hvordan gælder 20%-reglen egentlig på vw-motorer? Det er jo motornummeret man går ud fra, ved denne regel. Og man kan jo tune til ukendelighed på samme motorblok som den der sad i bilen fra ny.
20%-reglen siger at man maks må lægge en motor med 20% mere effekt i bilen end std, uden at betale afgift. Man må derimod gerne tune løs på den originale motor, forudsat at den ikke forurener mere end std osv. og her er det nummeret på blokken der gælder.
Undskyld jeg kaprer denne tråd. :-)
rasmus
Shit.. er der virkelig regler om hvor meget man må tune motorerne ??? ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
ja det er en 1600 men den er registreret som en 1300 . synshallen så ikke den var en 1600 *s* så jeg ville jo gerne forblive en 1300 og ikke en 1600 da det kommer til at koste min en formue at stige til 1600 *s* men at den køre længer på litteren er jo kun super for lige nu køre jeg måske 7 på litteren *g* jeg kan ikke køre langt på litteren i hverfald *s*