Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Turbo spørgsmål.

Tags:
No tags yet.

(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvorfor laver man disse "tanke" over topstykkerne på Turbo-setup?

Har både set det på "pust, og sug-gennem-karb"





(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er vist det, de kalder plenum kamre, denne skal afstemmes efter flow osv... her blandes brændstof og luften!

(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Anonym skrev:
det er vist det, de kalder plenum kamre, denne skal afstemmes efter flow osv... her blandes brændstof og luften!



ja, det var så mig... do... jesper vang!

det ene billede viser, at der er lavet en vand intercooler, fedt!
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Har de nogen effekt på draw-trough setups?

(som de nederste billeder)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis vi ellers stadig kan forstå dansk vil jeg gøre et forsøg:

Med trykkarburator kan en måde at få tryk både udvendigt og indvendigt på en karburator være at bygge en kasse den kan være i. Så vil der være samme tryk på begge sider så man ikke blæser benzinen ud alle steder.
Det er jo det samme der sker når vi kører uden turbo. Der er jo så ca. 1 bar på begge sider. 100 kpa.

Hvis man suger i en karburator er det ikke nødvendigt med kassen. Karburatoren er jo beregnet til "sug". Der kan så komme andre problemer med voldsom isdannelse så den fryser helt til. Men lad nu det ligge.

På en bil med turbo og indsprøjtning skulle man tro at problemet var løst. Men desværre kommer man, ret tit endda, ud for at luften ikke fordeles ordentligt.
Så kommer en eller flere cyl. til at køre for magert eller for fedt fordi dyserne giver den samme mængde brændstof. Det kan så løses ved at lave nogen skarpe sving så luften hvirvles og rodes.
Det er måske forklaringen på at man tit ser en grim turboinstallation der kører godt.

Der er sjældent noget der er "bare lige"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er rigtigt det Frank skriver ang. blow througt set-ups, men er dog ikke det der ses på billederne.
Det er henholdsvis intercooler og plenumkammer der ses på billederne. Det øverste billede er en intercooler hvor luften køles og dermed fylder mindre og der kan dermed være mere luft i forbrændingskammeret.
Nederste billede er et plenumkammer der har betydning for flowet i manifolden. Størrelsen og formen på kammeret er afgørende for lufthastighed på indsugningsluften.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
warp skrev:
Det er rigtigt det Frank skriver ang. blow througt set-ups, men er dog ikke det der ses på billederne.
Det er henholdsvis intercooler og plenumkammer der ses på billederne. Det øverste billede er en intercooler hvor luften køles og dermed fylder mindre og der kan dermed være mere luft i forbrændingskammeret.
Nederste billede er et plenumkammer der har betydning for flowet i manifolden. Størrelsen og formen på kammeret er afgørende for lufthastighed på indsugningsluften.


Når størrelsen og formen er afgørende for lufthastigheden, menes der så formen, som ved alm N/A tuning? (udjævning af kanter osv) Eller er det den runde form, så gassen cirkulerer/blandes som Frank nævner?

Og er størrelsen noget man beregner til frem til, eller er det trail & error?

Fedt med gode svar! :-)

(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Fandt dette på Shoptalkforums.com


Plenum = 2.25 - 2.5 times a runner volume

Runner volume = cylinder volume

Runner dia = inlet valve openning dia less dia of valve stem (more important to get good flow from runner to head)

TB dia = 1.25 - 1.5 runner dia.

(permalink) warp Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er begge dele. Beregning af størrelse og form på plenum er en større videnskab som er ret kompliceret og derfor benytter mange både beregninger og trail/error. Flowteori er noget langhåret matematik som det vist kun er ingeniører der sidder og regner på. De formler du har fundet på shoptalk er nogle af de "tommelfingerregler" der findes og som bruges til at gøre design af plenum noget lettere, men der er stor debat om hvorvidt de er gode og korrekte eller ej. Kort sagt er volumen af plenum tæt knyttet til volumen af manifoldene og formen på plenum er afhængig af formen på fanifolden.

Flowteorien er den samme for NA tuning og tryk tuning det er jo rene fysiske love det bygger på, men der kan være forskel i hvor stor grad det har betydning fra set-up til set-up.

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) micha racing Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nu når vi snakker turbo motor er der så nogen der kan fortælle om der laves turbo kanst til type 4 eller om man bare tar en fks 270 grader eller original kanst og i sidste tilfæld om det samme gør sig gældene på type 1 motor
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er et lidt omdiskuteret emne synes jeg. Hvad definerer du som en "turbo-knast"? Til type1 findes der nogle "turbo-knaster", men bare fordi det står på pakken at det er en turbo knast er det ikke sikkert at den er bedre en en std. knast.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der er mange svære ord. Ved "husmandstuning" til dagligt brug er det vigtigste at det kører godt. Der skal man så ikke lave det for fint og afrundet så man netop får sådan nogen fordelingsproblemer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nå det var jeg for længe om. Undskyld.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) micha racing Member
Skrev for 19 years siden | | | |
skal jeg forstå at man sagtens kan bruge en 294 knast eller mindre uden porblemer... jeg går og tænker på det turbo sæt de sælger hos CB performens som er komplet med alt ,men er uden knast ... ps kan man lave turbo på 103mm type4 cylinder og stadigvæk få det til at holde tæt...
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Efter min opfattelse skal man ikke ha' en knast med meget overlap da dette kræver høj statist komperssion hvilket ikke er så godt med turbo (dvs. skarp knast er ikke godt til turbo). Der er rigtigt mange der bruger en std. knast og har gode resultater med det i stedet.
Er der nogen der har stor erfaring med forskellige knaster og turbo så ret mig lige hvis I ikke er enige.
(permalink) skovbamsen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er ikke et plenumkammer men 2 "water to air" intercoolere.. på de øverste billeder..

på motore hvor der er 2 cylindre som deler indsugningsporte og desuden ikke kan dele plenum med alle cylindre. og desuden som tænder som en bokser 1-2-3-4.. er et stort plenum viktigt så luften fra turbo på vej til cylinderen har et sted at blive komprimeret=plenum..hvis luften ikke har et sted at stalle vil det gi negativ resonans i (ind manifoldet den del mellem turbo og plennum )

på en vw singleport bokser motor er der hele 720krumptapsgrader i mellem der er forbrænding i samme topstykke= luft der flytter sig gennem runner/forbi ventilen..

hvis man har 2 plenumkamre og et 3fælles kammerfor begge cylinderbanker vil der også være et minimalt højre ladtryk på ventilsiden af plenum frem for hvis man måler ved turboen..det er et resultat af den komprimere luft i plenum...
(permalink) REN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Anonym skrev:
Efter min opfattelse skal man ikke ha' en knast med meget overlap da dette kræver høj statist komperssion hvilket ikke er så godt med turbo (dvs. skarp knast er ikke godt til turbo). Der er rigtigt mange der bruger en std. knast og har gode resultater med det i stedet.
Er der nogen der har stor erfaring med forskellige knaster og turbo så ret mig lige hvis I ikke er enige.


Det er jeg enig i, i teorien. ihvertfald :-)
Knast med stort overlap er netop bedst på en sugemotor da det giver tiden til en ordentlig fyldning, desværre på bekostning af lidt skylning direkte ud i udstødningskanalen.(dårlig virkningsgrad) Turbomotore burde ikke have problemer med den volumetriske virkningsgrad da trykket nok skal sørge for at fylde cylindren, og en knast med overlap vil derfor være unødvendigt (måske endda dumt da man kan forestille sig at man dumper noget "værdifuldt" turbotryk direkte ud i udstødningen..)


R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com

Reply

You must log in to post.