Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  VW Programmet August 1972

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Vw programmet som det så ud i august 1972 - altså årgang (model) 1973.

Punkt 1:

"Folkevognen er sandsynligvis den mest udbredte og usædvanlige bil i verden. Nu kan den føje et nyt superlativ til sine mange andre: Med 15.007.034 eksemplarer er den den mest fremstillede bil i verden.
Og her er hemmeligheden bag dette verdensmesterskab: Det efterhånden næsten legendariske konstruktionsprincip. Den store pålidelighed. Den lange levetid. Den berømte VW-service. Og ikke mindst det faste VW-princip "forbedre i stedet for blot at ændre"
Således har vi igen i år forbedret VW 1200, VW 1300 og specielt VW 1303 (til højre). Man får straks øje på forbedringerne. Udvendigt er der de nye store ovale baglygter og den hvælvede forrude, som er mere skråtstillet og går højere op i taget. Og indvendigt er der det fuldstændig nye, mere elegante instrumentbræt.
Forsæderne er nye i alle VW-modelerne. De ser ikke blot bedre ud, men er også mere bekvemme og lettere at indstille (mod merpris helt ned i hvilestilling).
Nyt er også det forbedrede frisklufts- og defroster- system og den endnu bedre dæmpning af kørestøjen."



Forside.jpg
Punkt_1.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Punkt 2:

"En af de berømteste karrosseri-designere er Signor Ghia i Torino.
Denne italierner har på et VW-chassis designet et særlig elegant, sportspræget karrosseri. Det er faldet så tidløst smukt ud, at det er fremstillet af Karmann de sidste 16 år. Denne model er udstyret med den 60 HK stærke motor fra VW 1303 S, som tillader VW Karmann Ghia at køre 145 km i timen (i timevis).
VW Karmann Ghia findes som coupè. Med ialt 500 liter begagerum. Det er temmeligt meget for en sportslig to-personers. Og den findes også som cabriolet. Med ensærlig omhyggeligt håndsyet kaleche, som beskytter mod regn, varme og kulde, den er til at åbne med få håndgreb og slutter fundstændigt tæt til.
Karmann Ghia er iøvrigt også en stor succes på det internationale marked. Den sælges i 140 lande. Selvfølgelig også i Italien.
Fra karrosserifirmaet Karmann, men ikke fra Ghia, kommer VW-cabrioleténs karrosseri. Denne smarte VW for friluftsmennesker har ligeledes VW 1303 S kraftige motor og kan køre 130 km i timen"



Punkt_2.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Punkt 3:

"Ved de, at VW 1600 er ved at nå sin tredie million?
Denne usædvanligt succesrige bil har en motor, der arbejder for 3: For den traditionele model, for fastback-modellen og for Variant-udgaven af VW 1600.
Denne robuste motor på 1600 cmm med dobbelte karburatorer udvikler 65 HK. Den er luftkølet og er anbragt bagi, hvor den direkte og uden krafttab driver baghjulene. Og drivakslen er på sin side ingen almindelig bagaksel, men har triangelophængning, der har den fordel, at de uafhængigt ophængte hjul bliver på vejen også i skarpe kurver.
Dermed (og med to-kreds bremsesystemet, skivebremserne foran, sikkerhedsrattet, sikkerhedsratstammen og sikkerhedskarrosseriet) er alle VW 1600 modellerne meget sikre biler. Og samtidig meget komfortable. Med bekvemme sæder til at indstille helt individuelt, et blændfrit polstret instrumentbræt og en omhyggelig beklædning hele vejen rundt på vægge, døre og loft.
Den kraftige motor, den fremragende undervogn og den store komfort kan de få pakket ind helt efter Deres personlige smag: Som sedan med det klassiske bagparti eller med den sportsprægede fastback. Som Variant med med ekstra bagagerum og som varevogn. Desuden i normal- eller luksus-udførelse, med Automatic eller manuel gearskift. Og altid med VW-kvalitet, VW-pålidelighed og VW-service"


Punkt_3.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Punkt 4:


"Den klassiske rejsevogn fra VW hedder nu VW 412 E og er dermed blevet et helt nummer smukkere. Med de nye skærme, det sportslige flade forparti og de moderne dobbelte forlygter, som på denne model er med halogenpærer, er blevet mere elegant at se på.
Uændret er, hvad der allerede var godt: den usædvanlige siddekomfort, den store representativt udstyrede kabine, det avancerede opvarmningssystem og ventilationsanlæg, og naturligtvis >Eelektronisk benzinindsprøjtning<. Ved hjælp af dette system kan motoren på 85 HK i denne vogn hele tiden arbejde med den bedste blandning af benzin/luft.
Uændret er også alt det, der gør VW 412 E så særlig sikker. Den teknisk fremragende undervogn ( med uafhængigt hjulophæng, fjederben foran, dobbeltledet bagaksel og kræningsstabilisatorer), det gennemprøvede bremsesystem (med skivebremser og bremsekraftregulator), sikkerhedskarrosseriet (med vridningstabil passagerkabine og stødabsorberende for og bagparti), og det særligt stødsikre indre ( med polstret instrumentbræt, sikkerhedsrat og sikkerheds-ratstamme).
VW 412 E findes som sedan med 2 eller 4 døre. som Variant med væsentligt større bagagerum og som det sidste nye, som 2-personers Van.
I standardudførelse (bl.a. med reguleret opvarmning, 2-trins blæser og rudevaske anlæg med trykluft) eller i luksusudførelsen (feks med textiltæpper og liggesæder).
Og selvfølgelig også med mere dejligt ekstraudstyr (som soltag, opvarmelig bagrude
og fuldautomatisk gearkasse)."



Punkt_4.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Punkt 5:


VW K70.

"Motorjournalisterne gav denne sportsprægede familiesedan drømmekarakterer for dens moderne europæriske stil og dens rene , tidløse design. VW K70 regnes altså ubestrideligt for en smuk bil, hvor diskussionen egentlig kun kan dreje sig om, hvorvidt den er smukkere fra siden end forfra eller bagfra.
Selvom det er dejligt at få bekræftet at man har fremstillet en smuk bil, så er det afgørende dog konstrutionen, tekniken, og køreegenskaberne. Især for en bil, som gør krav på at tilhøre halvfjerdsernes bil-generation.
VW K70 har en avanceret konstruktion. Med rækkemotor, forhulstræk og vandkøling.
Og med megen plads til knæ og kufferter: Forakslens placering langt fremme, det særligt kompakte drivaggregat og den store hjulafstand gør den usædvanlig rummelig (bagagerummet er med sine 700 liter et af de største, der findes).
Til den krævende teknik hører det selvbærende karrosseri, den sportslige undervogn med stor spor-vidde, to-kreds bremsesystemet med bremseforstærker og naturligvis den accelerationsvenlige motor på 1,6 liter volumen, med 105 HK og godt 160 km/t tophastighed. (Der findes også en 88 HK udgave).
VW K70 har fremragende køreegenskaber. Styringen er sportslig direkte, affjedringen hverken racervognshård eller dollergrinsblød. Den er på det nærmeste blevet berømt for sit dejlige vejgreb. Og det undre os ikke, for VW K70 har som den eneste forhjulstrukne vogn en triangelophængt bagaksel.
De skulle unde dem selv den oplevelse der er at køre i en K70. Få en prøvetur."

Punkt_5.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Punkt 6:

VW-Bus

"Den otte-sædede bus fra VW har meget af en personbil i sig. For eksempel længden på 4,44 m, med hvilken der selv i den tætteste trafik kan findes et parkeringshul. Og bredden på 1,81 m, med hvilken den passer ind en enhver normal garage. Dens triangelbagaksel, der sørger for det gode vejgreb. Nu også med 1,7 liters motor , som er udstyret med dobbelt karburatorer. Og endvidere med fuldautomatiask gearkasse - som særlig personvognskomfort - med hvilken den er endnu lettere og mere enkel at køre.
Alligevel er det unfair altid at sammenligne den med sedanèr. For i VW-bussen er der bekvem plads til 8 personer. Hvilken personvogn kan prale af det?
Vi har yderligere forbedret VW-bussens udseende. Derigennem er den blevet pænere på en fornuftig måde. Særlig iøjnefaldende er de nye, stærke kofangere med den brede kasseprofil og de nyttige gummilister (på L-udførelsen), blinklysene, som er anbragt ved siden af luftindtaget og det af trinbrættet til førekabinen er væk.
VW-bussen findes i normaludførelse og i luksus-udgave.
Til samme familie hører den stærkere bror. VW-Transporteren. Den findes som kassevogn eller pick-up. Som kassevogn med højt tag eller pick-up med bredt lad. Og som dobbeltkabine. Alt efter om De i Deres firma skal læsse dydt eller stable højt.
Og endelig hører der også en VW-All Rounder til VW-Transporter-familien. Det er en kassevogn, men med sideruder hele vejen rundt.
Den luftkølede motor er så stærk som De ønsker den. 60 HK ved 1,6 liter, 74 HK i 1,7 liter udgaven. Og den er aldtid anbragt samme gode sted: Bagi, hvor den belaster drivakslen og dermed sørger for det gode vejgreb. Uafhængig hjulophængning, triangelophængt bagaksel og krængningsstabilisator. Og med den nye fuldautomatiske gearkasse (i 1,7 liter udgaven) endnu lettere og mere bekvem at køre"


Punkt_6.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |

"Køreglæde er ikke bare at have en bil. Det er også trygheden ved at vide, at der er en virkelig stor organisation bagved. At man ikke bliver glemt, så snart man har fået vognen leveret.
VW glemmer ikke sine kunder. Vi hjælper med alt, lige fra det øjeblik vognen skal finansieres og forsikres, til den dag den skal udskiftes.
VW-service sørger for at holde Dem godt kørende. VW-Diagnose er på vagt overfor de små fejl og finder dem, inden de bliver til noget alvorligt. Garantien for at vognen bliver repareret med originale VW-reservedele, sparer Dem for mange penge. VW-ombytningsdele, med samme garati som nye, gør det muligt for Dem at holde vognen ung trods mange kilometer.
Og skal vognen endelig på værksted, kan de leje en anden imens, De behøver faktisk aldrig at være uden VW.
Langtidsudlejning (leasing) har mange forretningsfolk indset fordelende ved. VW kan også leveres på leasing-kontrakt.
Uanset hbor hen de køre, finder De VW. 9042 stedder i 140 lande.
Derfor er VW mere end en bil."


ATT00007.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu med tekst
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) ROEN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Godt og uegennyttigt arbejde John
mVWh
Rolf
-------------------------------------------
VW Klub Nord
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kære John

Jeg har en diskussion med min italienske svigersøn om VW 1200 årgang 1956 og for den sags skyld også de foregående modeller.

Jeg hævder, at der var et for for magasinrum bag bagsædet, hvor et barn sagtens kunne sidde. Det hele kommer sig af. at min veninde, hendes bro og deres forældre SAMT et vennepar med en datter tog til Gardasøen i en WV i slutningen af halvtredserne/ starten af tresserne med tel og bagegade på tagert. Min vendinde sad i dette rum. Min svigersøn er sikker på, at det er min fantasi, der spiller mig et puds mht dette rum.

Ved du om der findes et sted på nettet, hvor der er et billede af en WV, hvor man kan se rummet.

På forhånd tak.
(permalink) Karsten Svup Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rummet eksistere godt nok, heroppe kalder vi det en grissekasse.. Da min far var dreng kørte hele familien (Fire voksne og seks børn) til ålborg zoo fra skagen. Flere gange om året..
Mon ikke der er et billed et sted i galleriet.

Hilsen
Karsten
(permalink) ROEN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Kirsten

Jeg supplerer lige Karsten.
Her er et billede af en årgang 1955. Lige denne detalje med "grisekassen" har stort set ikke ændret sig i alle årene:
http://vwnettet.dk/gallery/picture/50844
De fleste familier har et eller flere familiemedlemmer som er blevet fragtet i dette rum bagved bagsædet, det er ikke din fantasi der spiller dig et pus.

Det ses jævnligt med en hattehylde over hullet, jeg mener også det er noget VW selv har produceret som valgmulighed, derfor kan man ikke altid se rummet, men det er der !

mVWh

Rolf
-------------------------------------------
VW Klub Nord
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Karsten Svup ]..heroppe kalder vi det en grissekasse..

Og i den østlige del af landet kaldes det en "orkestergrav" :wink:

-------------------------------------------
~Mette

Reply

You must log in to post.