Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  gearkasse udveksling ? spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) t2Finn Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har en gearkasse med nr DC med 4,125 i 4. gear. Har den højre/lavere gear end en AT/AU med 3,875 i 4. gear. Begge er 1600 gearkasser ?
-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
de to tal du skriver er vistnok gearingen i differentialet. jeg ved ikke noget om hvad der er højest gearet, men der er en omregner her som du måske kan bruge til at finde dit svar.

http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/getriebeberechnung1.php
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
DC = 1500/1600 4.125 Type III IRS fra 1969

AT = 1600 3.875 Type 1303 fra 1973

AU 1600 3.875 Type 1303 fra 1973



John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mange tak. DC med 4,125 med 195-65-15 = 132 kmt ved 3500 omd. og AT/AU med 3,875 195-65-15 = 114 kmt ved 3500 omd. Dvs. at den gearkasse jeg har er høj gearet (en DC gearkasse). Mange tak for hjælpen
-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis jeg ser på skemaet og jeg kan få bussen op på 5000 omd. så vil jeg køre 188 km/t med min 1600ccm inds. motor (det er sku for hurtigt i en split bus til mig men den skal i)
-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hey.. har lige skilt/rodet med begge de modeller du omtaler igår (AT & DC)

DC er med 4.12 kron/spidshjul og 0,89 4. gear = 3.67 total
AT er med 3.88 kron/spidshjul og 0,93 4. gear = 3.60 total

Udvekslingen i 4. gear er næsten den samme. Men vælger du AT fremfor DC så vil dit 1. 2. og 3. gear være en smule højere, men 4. tilnærmelsesvis det samme (AT er en lille smule højere, men det tror jeg næsten ikke kan mærkes).


Her kan du regne det hele præcist ud:
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/getriebeberechnung4.php
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rolf Member
Skrev for 17 years siden | | | |
t2finn skrev:
Mange tak. DC med 4,125 med 195-65-15 = 132 kmt ved 3500 omd. og AT/AU med 3,875 195-65-15 = 114 kmt ved 3500 omd. Dvs. at den gearkasse jeg har er høj gearet (en DC gearkasse). Mange tak for hjælpen


Nej det er ikke korrekt udregnet. en AT/AU gearkasse giver højere hastighed end en DC Gearkasse.

Omdr / 4.gear / kron/spidshjul X omkreds af hjul i meter X 60(minutter) / 1000 = fart i km/t

3500 omdr med en DC gearkasse og 195/65-15 = 110,8 km/t
3500 omdr med en AT gearkasse og 195/65-15 = 112,7 km/t
Vær opmærksom på at en DC og AT/AU gearkasser ikke har samme udveksling
i 4. gear. DC har 0,89 og AT/AU har 0,93
Senere DC gearkasser har vist også 0,93 i 4. gearet.
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rolf skrev:
t2finn skrev:
Mange tak. DC med 4,125 med 195-65-15 = 132 kmt ved 3500 omd. og AT/AU med 3,875 195-65-15 = 114 kmt ved 3500 omd. Dvs. at den gearkasse jeg har er høj gearet (en DC gearkasse). Mange tak for hjælpen



Senere DC gearkasser har vist også 0,93 i 4. gearet.



yderligere kan jeg tilføje at AO gearkasser har 4.12kron spidshjul og 0.93 4. gear.... og ikke med 3.88 og 0,93 4. gear som flere lister på nettet og i bøger skriver. Den DC jeg skilte ad igår var med 0.89 4. gear (den kom fra en 1600 IRS T3)

se evt. http://www.rassers.blogspot.com - der er lidt billeder og beskrivelse af det.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Min gearkassse er fra en type 3 irs med nr DC 0339476. Jeg så på den side som Andreas gav. På den ser det ud til at det skulle være en 8/68 type 3 1500/1600 med 4,125 i 4. gear. Det jeg ikke kunne finde ud af var om den var højere eller lavere i 4. gear end en med 3,875 i 4. gear
-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
t2finn skrev:
Min gearkassse er fra en type 3 irs med nr DC 0339476. Jeg så på den side som Andreas gav. På den ser det ud til at det skulle være en 8/68 type 3 1500/1600 med 4,125 i 4. gear. Det jeg ikke kunne finde ud af var om den var højere eller lavere i 4. gear end en med 3,875 i 4. gear


du roder lidt rundt i det...
Når man siger f.eks. 4.12 eller 3.88 så er det kron/spidshjulets udveksling.
kron/spidshjulet er den sidste udveksling inden kræfterne bliver ført gennem differentialet og ud til akslerne/hjulene.

Den første udveksling kræfterne kommer igennem er enten 1. 2. 3. eller 4. gear., og derefter kommer det så videre gennem kronspidshjulets udveksling.

dvs. du har 2 udvekslinger man skal regne sammen til en total udveksling for at finde ud af hjulets omløbshastighed ved et givent omdrejningstal. Det er så kron/spidshjulet og 4 gearets udveksling du skal lægge sammen i det her tilfælde.

I dit tilfælde ville det så være 4.12 x 0.89 = 3.67
Hvis det havde været med 3.88 ville regnestykket være 3.88 x 0.93 = 3.60 (4. gear er 0.93)

jo lavere tallet - er jo højere er den totale udveksling gennem din gearkasse!

Den gearkasse du har fat i er forøvrigt en rigtig fin gearkasse.... den jeg skilte ad igår havde stålskiftegafler, bedre kron/spidshjuls leje og det stærke 1. 2.gear :-)



-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det lyder godt. Den gearkasse jeg har fået har kørt omk. 55000 km så jeg glæder mig til at mont. IRS på bussen sammen med IB inden så længe og senere kommer min 1600i årg.96 som har gået 23000 km i bussen
-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013

Reply

You must log in to post.