t2finn skrev:
Min gearkassse er fra en type 3 irs med nr DC 0339476. Jeg så på den side som Andreas gav. På den ser det ud til at det skulle være en 8/68 type 3 1500/1600 med 4,125 i 4. gear. Det jeg ikke kunne finde ud af var om den var højere eller lavere i 4. gear end en med 3,875 i 4. gear
du roder lidt rundt i det...
Når man siger f.eks. 4.12 eller 3.88 så er det kron/spidshjulets udveksling.
kron/spidshjulet er den sidste udveksling inden kræfterne bliver ført gennem differentialet og ud til akslerne/hjulene.
Den første udveksling kræfterne kommer igennem er enten 1. 2. 3. eller 4. gear., og derefter kommer det så videre gennem kronspidshjulets udveksling.
dvs. du har 2 udvekslinger man skal regne sammen til en total udveksling for at finde ud af hjulets omløbshastighed ved et givent omdrejningstal. Det er så kron/spidshjulet og 4 gearets udveksling du skal lægge sammen i det her tilfælde.
I dit tilfælde ville det så være 4.12 x 0.89 = 3.67
Hvis det havde været med 3.88 ville regnestykket være 3.88 x 0.93 = 3.60 (4. gear er 0.93)
jo lavere tallet - er jo højere er den totale udveksling gennem din gearkasse!
Den gearkasse du har fat i er forøvrigt en rigtig fin gearkasse.... den jeg skilte ad igår havde stålskiftegafler, bedre kron/spidshjuls leje og det stærke 1. 2.gear :-)