Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udskiftning af lejer - CV joint

Tags:
No tags yet.

(permalink) bad_karma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej,

Jeg skulle gerne have udskiftet hjullejerne i baghjulene. Men jeg kan
simplethen ikke se hvordan jeg skal få dem ud. Jeg har kigget i min Haynes,
men der kan man ikke se det på den slags lejer, der kan jeg kun se den gamle
slags kuglelejer og ikke dem der sider i min, som er sådan nogen med små
cylindere som 'kugle'. Jeg kan dog se hvordan man afmontere CV joint'ne (som den
er monteret med) men det hjælper mig ikke så meget..

Al hjælp modtages med gælde..

mvh
Bad_k
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis den har CV-joints går jeg ud fra at det er en med fireleddet bagtøj.
Så er det ikke ret mange tråde siden at der var en der spurgte om det samme.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bad_karma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis det er dette http://vwnettet.dk/forum/topic/307290 er jeg stadig ikke helt med..
mvh
Bad_K
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Med på hvad ? Hvad er du i tvivl om ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Gad vide hvorfor lejerne skal skiftes. I modsætning til moderne biler er det normalt er det ikke noget der går istykker. Skulle der være er lidt slør i baghjulet så betyder det intet.
Man skal ikke skille det ad bare for at se hvor hvorfor det kører så godt. Hvis man skifter lejerne kan man let risikere at erstatte gode komponenter med nogen af dårlig kvalitet.
I industrien opstår de fleste lejehavarier i den første driftsperiode. Et korrekt dimensioneret og monteret leje der er korrekt smurt kan ofte holde i hele maskinens levetid. Her snakker vi om driftstider i størrelsesordenen 100000 driftstimer.
-------------------------------------------
99557244
(permalink) bad_karma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ved ikke hvad der er sket - det har skrumlet slemt i al den tid jeg har haft den.

Det jeg ikke klar over hvordan man udtager akseltappen - siger du et specialværktøj? der er jo ikke noget at presse imod og skal CV joint'ne af??

mvh
Bad_k
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja af med det ene ihvertfald, altså bare de 6 bolte.
Og af med tromlen og så en stor to-benet aftrækker til at klemme akslen ud med.

Det er jo ret lige ud af landevejen, så hvis du er i tvivl, tror du så ikke du skulle finde en VW-kammerat der ved hvordan eller køre på værksted ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bad_karma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
:-) Nu er ideen vel at vi skal lære at lave vores biler selv, det er da en stor del af glæden ved en veteran (for mig i hvert fald)...og jeg har alieret mig med en vw-kammerat som har sving-aksel og derfor heller ikke ved hvordan den skal skilles ad(svingaksel kan jeg også godt skifte lejer på :-P)

Jeg kan se at andre anbefaler at man banker akslen ud med en gummihammer - nogen kommentare på det ??

Derudover er jeg 99% sikker på at det er blevet samlet forkert af en tidligere ejer (ie. kamberen på yderste afstands ring er nok vendt forkert), men da jeg ikke har noget billeder er jeg ikke 100% sikker, er der nogen der har et "exploded" view af alle delene..?

mvh
bad_k
(permalink) Kirk... Member
Skrev for 17 years siden | | | |
du kan godt være heldig at det kan bankes ud...det kunne det på min...og ja selfølgelig kan et baghjuls leje gå i stykker når det er 30-40 gammelt og rustent så man skal nok ikke kigge for meget på hvad vwcamp skriver...hvad der sker i industrien har intet at gøre med hvad der sker i et baghjulsleje....
-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis du skal hamre, skal man som hovedregel bruge en hammer der er ligeså så tung som den dims du vil flytte, eller tungere.
Men det lærer man som håndværker. Det er jo derfor vi siger: "brug ikke vold, tag en større hammer" !
Jeg har selv en blyhammer til den slags, så ødelægger man ikke gevindenden. Det er hammeren der tager skade.

Det bliver for indviklet nu. Nu blander man noget ind i det der hedder "kamberen" det ved jeg slet ikke hvad er ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du skulle få fat i "bugme-video" nummer 5.
I den blir det hele vist og fortalt i detaljer. Det er nemlig ikke ligemeget hvordan de kugleled blir samlet igen.
Filmen kan købes her:

http://www.bugmevideo.com/

Alle de øvrige film kan varmt anbefales - havde jeg bare haft dem for 12 år siden da jeg startede med vw så havde en del ting gået betydeligt lettere.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) bad_karma Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kamberen (eller det er i hvert fald hvad jeg er blevet lært det hedder) er den skrå "af-fasning" der er i den ene ende af det første afstands stykke og det skal vende på en bestemt måde så vidt jeg ved.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja den har en indvendig skrå flade, jeg kan heller ikke huske hvad det hedder.
Der skal den lille O-ring ligge, så den vender ind mod lejet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.