Evt. på en pm, hvis ikke du vil skrive i tråden.
Så er det vist på tide med en update på buggy'en!
Fik endelig tid til at kaste mig over motoren, som bare var godt og grundig slidt.
dog var endesløret ok og lagde på 0,12mm så blokken skulle være ok.
efter afmontering og adskillelse røg blokken til Århus (Get Back On Track) hvor følgende blev lavet:
Nye støtter i blok samt blok boret/decked
plejlstænger renoveret med nye bøsninger
blok konverteret til fullflow
nye knast- plejl- og hovedlejer
ny knast og knasthjul
nye løftere
nyt Mahle cylindersæt
toppe renoveret med nye styr fræsning af sæder osv.
boltet vippetøj mont.
afdrejning af 215mm svinghjul,
ny oliepumpe med fulflow dæksel,
nye HD Crommolly stødstænger og nye stødstangsrør
fremstilling af shims for justering af vendehøjde
toppe boret/planet for kompression/boring
Herefter har jeg justeret endesløret til 0,10mm, monteret skjolde og er nu ved at fabrikere udstødningen.
denne bygger jeg helt fra bunden af i rustfri 316 syrefast rør.
forrør laver jeg i 1½" (38mm med 1,2mm gods), og efter collector 2½" (63,5mm 1,6mm gods) - ved godt at det til min motorstørrelse måske ville være ligeså optimalt med 35mm forrør, men jeg har simpelthen ikke kunne finde materialer (rør, bøjninger osv) i den rigtige kvalitet i denne størrelse. så nu må vi se om det bliver for stort. jeg har lavet en samler (V-clamp) lige efter collectoren, så jeg kan lave forskellige typer lyddæmpere, hvis denne larmer for meget...
regner med at smide nogle billeder op løbende.
Ud over at den er for kort, så samler du forhåbenlig collectoren i forhold til tændingsrækkefølgen....
Ja den bliver samlet i forhold til tændingsrækkefølgen, og regner med at jeg kan få alle forrør til at være næsten lige lange.
Ved ikke hvorfor du mener den er for kort?
Det er almen viden at en god skorsten har en lang collector, det er ikke bare 4 rør der skal samles i et stort rør. Nu ved jeg ikke hvor stor volumen din nye motor har, men når du har primær rør i 1.5" bør dit sekundær rør ikke være større end 2". Når du nu har muligheden for at bygge fine sager selv, så få lavet en collector på 8-10cm og drop det 2,5"
Ved godt at det er i overkanten med 2,5" afgang, men nu havde jeg lige sådan en potte på lager. Det er også derfor jeg har en samling lige efter collectoren, så kan jeg eksperimentere med flere afgange og i forskellige størrelser.
Mht længden, mener du så at det stykke hvor rørene er slidset op skal være 8-10cm langt? Syntes alle dem jeg har set bare har været samlet i et rør uden nogen særlig gennemtænkt samling. Derfor syntes jeg at det var en ok løsning med den opslidsning jeg har lavet, og så kommer det til at passe godt uden at det hele bliver for stort og udragende...
Bare fordi at du har en 2,5" potte, kan du sagtens have 2" primærrør og så umiddelbart kegle op til 2,5" lige før du skal igennem potten.
Når man lægger X antal tusser hos en motorbygger, så bør man da følge det til dørs, det er jo gratis HK, ellers kan du jo lige så godt montere bazooka skorstenen igen.
Hvad har du fået bygget hos GBOT? Hvis det er en bovlam 1600, så er denne diskution jo overflødig.....
Det er ikken en bovlam 1600, men det er ikke noget vildt!
Målet er en frisk men primært momentstærk motor som hellere har 15hk mindre og 5år mere i sig ;-)
Men jo! Denne diskussion er helt overflødig, da det ikke er en motor som tager flere omdr. End en standart, og det er ikke en racer!
Men derfor er det jo altid fedt at få feedback alligevel.
Mht. Potten, så er jeg rimelig sikker på at den kommer til at larme for meget. Så regner med at jeg ender med at have et par forskellige designs liggende inden jeg er tilfreds.
Men Vil tage dine inputs med til version 2 :-)
En skam at det ikke kan lade sig gøre at købe sådan en pre. Fremstillet collector i ordentlig kvalitet...
Har prøvet lidt af hvert til amerikaner biler, og uanset hvor dyrt man køber det, er det kun alm. 304 rustfri stål - og det ruster fint i overfladen!
Sidst jeg fik et par komplette Hooker Competition headders hjem til min camaro, var jeg nød til at skære dem helt op, for at svejse dem fra ny, da de var meget utætte i flere svejsninger :-(
Et "hak" bedre end 304 fåes,-det er bare et spørgsmål om $... ;)
http://www.burnsstainless.com/321.aspx
Fedt! Men ja 350-450$ for en collector er da en del ;-)
Selvom der er gået lidt børn og familie i den, så sker der en lille smule ind imellem..
udstødning er færdig - mangler blot at blive afsyret og poleret. det regner jeg med at skulle bruge vinteren på.
ellers er jeg begyndt at montere nye Autometer ure, så jeg kan regne med hvordan det hele står til. der kommer bla. også en bredbåndslambdasonde i udstødningen, så jeg hele tiden kan se om blanding er OK...
så har der endelig været første opstart - og det gik som smurt :-)
grovjusterede tænding inden opstart til 10* før top, og så snart karburatorerne fik benzin, var der liv. motoren blev holdt på 2500-3000rpm i 30 min, for at køre knasten ind, samtidig med at tænding blev finjusteret med fuld avancering.
efter den halve time blev olie/filter/oliesi udskiftet, og så blev der grovjusteret lidt på karburatorer, hvorefter der blev kørt en god tur, med let gas i 3. gear for at få lidt omdrejninger på.
og den kører bare lige som den skal - utrolig jævnt selv ved let gas, og udstødningen lyder perfekt :-)
Så blev udstødningen afmonteret, og grovpudset med en grov 3M-måtte, hvorefter det hele blev bejdset/afsyret. så skal der bare pudses og poleres, indtil den har den finish den skal have - nu må vi se hvor mange timer jeg finder til det :-)
Er igang med at udtænke en måde at montere luftfiltre uden at skulle skære hul i bagenden over karburatorerne. og der er ikke meget plads at gøre med...
men tror det bliver sådan en indsugningskasse, som bliver monteret med en stor slange som går til luftfiltrene, som bliver monteret over gearkassen, så de sidder godt beskyttet.
dækslet i siden er så man kan komme ind til boltene som holder kassen på karburatoren.
tænker også at denne løsning giver en god brandsikkerhed mod karburatorbrand.
You must log in to post.