Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HJ

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Da jeg skulle parkere min bil efter arbejde, så opdagede jeg at motoren brændte. Ikke det helt vildt store, men nok til at give mig et kæmpe chok. Jeg fik hevet min ildslukker frem (i øvrigt en 1 kg co2 slukker). Den blev næsten tømt, og ilden blev slukket.

Hvor alvorligt det er gået, ved jeg endnu ikke. Det er ikke til at se nu her om aftenen. Jeg går ud fra, at ledninger skal skiftes + alle benzin slanger. Ilden var lige omkring fordeler dækslet. Skal det også skiftes?

Til sidst, er der nogen heroppe der har en motor jeg kan låne til jeg for min egen renoveret igen?

Billeder kommer imorgen.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
du skal ha vasket det pulver væk hurtigst muligt - det æder alt hvad det kommer i nærheden af ...

pulverslukker er fint nok til stor brand - men til en lille bitte en er en rystet cola møj bedre
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er ikke pulverslukker jeg har brugt. Det er en form for væske ala co2 som kvæler ilden. Så der er slet ikke noget pulver overhovedet.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) ses_auto Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Læs teksten Ib
CO2 er en luftart som kvæler branden og er det absulut bedste til en brand i motorrummet.
Skift alle slanger og de ledninger der har været varme tjek din benzinpumpe og karburator, det er formentlig benzin der er sprøjtet lige fra pumpen og ud på strømfordeler p.g.a. knækket slange ved pumpen eller hvis du har sat et filter imellem på trykside så kan det også være der benzinen kommer ud.

ses-auto
-------------------------------------------
Alt hjælp er godt, men rigtig hjælp er bedre, så lær FØRSTEHJÆLP før det er for sent.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så er der billeder. Og ja, det en CO2 slukker VIRKER perfekt. Det tog under 30 sec fra jeg opdagede ilden, til den var slukket. Det er helt sten sikkert at jeg skal ud og have købt mig en ny magen til.
PICT0223.jpg
PICT0224.jpg
PICT0225.jpg

-------------------------------------------
Michael
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hold da op Michael, det er godt nok billigt sluppet det der...
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mbechmann skrev:
Da jeg skulle parkere min bil efter arbejde, så opdagede jeg at motoren brændte. Ikke det helt vildt store, men nok til at give mig et kæmpe chok. Jeg fik hevet min ildslukker frem (i øvrigt en 1 kg co2 slukker). Den blev næsten tømt, og ilden blev slukket.

Hvor alvorligt det er gået, ved jeg endnu ikke. Det er ikke til at se nu her om aftenen. Jeg går ud fra, at ledninger skal skiftes + alle benzin slanger. Ilden var lige omkring fordeler dækslet. Skal det også skiftes?

Til sidst, er der nogen heroppe der har en motor jeg kan låne til jeg for min egen renoveret igen?

Billeder kommer imorgen.


Ud fra billederne at dømme skal der da bere lidt nye ledninger på,og lidt slanger,så køre den da igen,fordelerdækselet er lavet af noget bakkelitagtigt skulle nok kunne holde til den smule ild der

West
(permalink) Gert Member
Skrev for 17 years siden | | | |


Har du nogen ide om hvorfor/hvor brænden startede?

Manglede du et spændebånd ved en benzinslange oder was?

Min den gamle karburator dryppede jo med benzin ved gasspjælds-akslen, når jeg slukkede for motoren pga slidtage. Måske en mulighed?

-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
drhook skrev:


Har du nogen ide om hvorfor/hvor brænden startede?

Manglede du et spændebånd ved en benzinslange oder was?

Min den gamle karburator dryppede jo med benzin ved gasspjælds-akslen, når jeg slukkede for motoren pga slidtage. Måske en mulighed?



Som Frank tidligere har forsøgt at forklare, så kan den altså ikke dryppe ved spjældakslen fordi det er akslen der er slidt!

Dit problem skal findes et andet sted - DET ER IKKE SPJ
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gert Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
drhook skrev:


Har du nogen ide om hvorfor/hvor brænden startede?

Manglede du et spændebånd ved en benzinslange oder was?

Min den gamle karburator dryppede jo med benzin ved gasspjælds-akslen, når jeg slukkede for motoren pga slidtage. Måske en mulighed?



Som Frank tidligere har forsøgt at forklare, så kan den altså ikke dryppe ved spjældakslen fordi det er akslen der er slidt!

Dit problem skal findes et andet sted - DET ER IKKE SPJ
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Velkommen i klubben-Min brændte for et par år siden.
Godt at der ikke skete mere!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
drhook skrev:
Rasser skrev:
drhook skrev:


Har du nogen ide om hvorfor/hvor brænden startede?

Manglede du et spændebånd ved en benzinslange oder was?

Min den gamle karburator dryppede jo med benzin ved gasspjælds-akslen, når jeg slukkede for motoren pga slidtage. Måske en mulighed?



Som Frank tidligere har forsøgt at forklare, så kan den altså ikke dryppe ved spjældakslen fordi det er akslen der er slidt!

Dit problem skal findes et andet sted - DET ER IKKE SPJ
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Heide Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er noget fra kab.... der har startet det benzin må hgave løbet ud og antændt.... jeg har selv prøvet det men heldigvis ikke noget ild
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har ikke nogen ide om hvorfor motoren brændte, men jo, det kunne HELT afgjort have gået MEGET værre. Den co2 slukker - det er godt nok de bedste 150kr (179sek) som jeg har ofret.

Netop det at jeg ikke ved hvorfor det skete, gør at jeg MEGET overvejer at pille motoren helt ud og gennemgå ALT. Det vil jo være den bedste løsning. Men nu må vi se hvad der sker.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Godt at høre at du fik slukket branden med CO2-slukkeren, men hvis branden var startet pga. benz på udstødningen (altså selvantændt benzin), så det ikke sikkert at du havde haft held med CO2, idet CO2 ikke køler. CO2 fortrænger kun ilten, men det er jo begrænset hvor længe CO2´en bliver i motorrummet, og hvis branden var opstået pga. selvantændt benzin, så var branden måske blusset op igen.
Hvis man ikke tænker på skaderne efter slukningsmidler, så ER og BLIVER ABC-pulver det bedste til væsker.
Efter at have læst din historie, tror jeg da selv jeg skal have fat i en CO2-slukker, men jeg kører ingen steder uden pulver.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) vwanders Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Problemet med pulver er bare, som Ib siger, at det æder alt. Måske ikke lige med det samme, men med tiden.

Jeg har selv en skumslukker, for så behøver man da ikke bekymre sig om andet end rengøring bagefter.

Halon 1211 er det absolut bedste - men desværre blevet forbudt..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er ikke nødvendigt at tage motoren ud for at lave det grundigt.
Afmonter alt elektrisk ( ledninger,strømfordeler,tændkabler osv) - rens og skift de ting der har taget skade.
Afmonter og rens karburator.
Afmonter og skift alle benzin og vakummslanger.

Tjek for lekager når den igen er samlet og kører.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
vwanders skrev:
Problemet med pulver er bare, som Ib siger, at det æder alt. Måske ikke lige med det samme, men med tiden.

Jeg har selv en skumslukker, for så behøver man da ikke bekymre sig om andet end rengøring bagefter.

Halon 1211 er det absolut bedste - men desværre blevet forbudt..


Ja, pulver ætser og sviner ad helvede til, men når det gælder om at få slukket en brand, så er det det bedste. Ved også at flere veteranforsikringer kræver at der er en 2 kg pulverslukker i bilen.
Jeg ved ikke noget om Halon 1211, udover at det ikke bruges mere i inertgasanlæg, men fortrænger det ikke bare luften som CO2 gør?
-------------------------------------------
MIB Aalborg

Reply

You must log in to post.