1500 S motor- kan ikke starte når den er varm! eftertænding!!!
hejsa
har jo fået min 34er ud at køre, hvilket er dejligt, men har lidt problemer med motoren!
når den er startet og man kører derudaf... så snurre den super godt! har ikke prøvet noget std, der kører så godt! men den eftertænder lidt, har efter Farmers råd prøvet 98 oktan, tror det har hjulpet!
MEN, når den har kørt, så skal man køre længe på starteren før den starter : (
hvis den står en times tid, så kan den, men den springer ikke bare igang!
ideer, har gået tænding og tændingskomponenter efter, køber nogle nye tændrør i dag!
jvang
Kamvinkel ?
Hvis den eftertænder får den måske for fed blanding i tomgang og/eller går for hurtigt i tomgang.
Det lyder som om den lige skulle justeres af en gammel ræv
Laver Peter Lindner ikke sådan noget mere ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank, peter lindner... jo kender da navnet, men det er vist alt!
ja, den skulle nemlig justeres af en gammel ræv, gad vide om en af mine ældre
kolleger kunne være behjælpelig der!!!
bare det er noget man kan justere sig ud af, så er jeg tryg!
tak
Havde samme problem sidte år med min 1500 type 3, da var det tomgangsblandingen der var justeret forkert, jeg havde skruet dem begge for langt ud.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Jeg havde også problemet på min gamle 1500S
Disse maskiner er meget følsomme overfor fejljusteringer i tænding og karburatorer og da de fleste gamle 1500S/1600 type3 karburatorer er temmelig slidt er problemet nærmest selvforstærkende.
Problemet med at starte en varm motor i disse biler er at karburatoren for cylinder 3-4 har en tendens til at "koge" benzinen,når f.eks. tændingen eller blandingen står lidt forkert.
Bliver motoren så lidt for varm, står karburatoren/erne og drypper benzin ned (en tendens forårsaget af de meget korte/varme indsug)og fremkalder derfor en slags choke effekt. Dette gør, som de fleste ved, en varm motor næsten umulig at starte og køre med.
Du vil sikkert også opleve at, når du endelig får den startet, så oser den sort i forsøget på at forbrænde den overskydende benzin.
Mit bedste råd er at være "over" din tænding og din blanding som en høg...... kig efter at dit speedertræk er korrekt justeret, da jeg har set nogle tilfælde hvor trækket, ved rystelserne i tomgang, påvirkede accelerationspumperne til at snøfte små doser benzin.
Igen årsag til den fede blanding i tomgang.
Håber at jeg fik belyst lidt af problemet
Thomas
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
ja, dette er også det jeg har undersøgt, med de midler som jeg lige har tilgængelig!
jeg har set efter speedertræk og det ser faktisk fint ud!
ja, diagnosen lyder meget rigigt! da det går helt galt, hvis man lige træder en enkelt gang på speederen, så er den umulig at få gang i!!!
jeg har fået en kollega til at tjekke og justere det hele onsdag, så jeg håber det løser problemerne!
tak for svarene!
jesper
[quote=Thomas-Gearheads](en tendens forårsaget af de meget korte/varme indsug)
Thomas
Det er derfor også meget vigtigt at man har den ca. 5 mm tykke pakning/afstandsblok mellem karburator og indsug som den er født med.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Hvis den kører ok, når den ellers kører og det er et "kørende" projekt at få den justeret ind, så husk at når den driller med at starte.......... så er det gaspedalen i bund.
Den får for fed blanding i startøjeblikket og skal derfor have så meget luft som muligt. Ikke noget med at pumpe pedalen, men én gang i bund og hold den dér, så starter den!
T
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
jep, det må være måden, indtil den bliver tjekket op!
[quote=Thomas-Gearheads]Hvis den kører ok, når den ellers kører og det er et "kørende" projekt at få den justeret ind, så husk at når den driller med at starte.......... så er det gaspedalen i bund.
Den får for fed blanding i startøjeblikket og skal derfor have så meget luft som muligt. Ikke noget med at pumpe pedalen, men én gang i bund og hold den dér, så starter den!
T
Det er også sådan man altid skal starte en driftvarm std. vw-motor.
I indstruktionsbogen står følgende om opstart af motor:
Ved temperaturer over 0 grader:
Træd speederen langsomt ned under startprocessen.
Ved temperaturer under 0 grader:
Træd speederen helt i bund og slip den langsomt inden de starter - derved udløses den automatiske choker.
Ved driftvarm motor:
Træd speederen i fuldgasstilling og hold den der under starten - men "pump" den ikke.
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Prøv at mærk om dine karburatorer bliver så varme at det næsten er for varmt til at man kan holde sine fingre på dem. Altså når den har stået lidt efter du har kørt. Når du kører skal de nok holde sig kolde pga. benzindampene køler helt vildt... men når den så har stået med varm slukket motor, så trækker varmen op i manifolden, og videre op i karburatoren - hvis altså ikke der er en temperaturafstandsskive der forhindrer dette mellem karb. og manifold. Jeg plejer at gå ud fra at karburatorerne ikke må blive så varme at man ikke kan røre ved dem!
Det kan som Thomas siger nemt være dine karburatorer der koger benzinen (mener at Frank engang har forklaret mig at benzin koger allerede ved ca 70-80 grader), som så drypper ned i motoren og derved har druknet den.... det hjælper at give den fuldt spjæld - men det er ikke en løsning.
Check om den temperatur afstandsskive er på plads.
Men ellers juster tomgang, og blandingsskrue (co), det skulle kunne løse problemet, forudsat at afstandsskive er på plads og at tændningen står hvor den skal (for høj tænding kan også forårsage svær "varmstart").
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
det må jeg lige prøve, lyder jo som en mulighed!
efter jeg har fyldt 98oktan på eftertænder den ikke mere, bare øv det koster spidsen!!!
Jeg kan huske engang, jeg havde samme problem, tror det var lige efter krigen, altså den første... Men det var tændspolen, der ikke "fungede" når den blev varm. Det er da let lige at skifte den, for at udelukke den :-)
Hilsen Per
jeg prøvede det som Rasser anbefalede og kan sige at karben, der sidder i venstre side (3-4) bliver meget varm og den anden er kun lige lun!!!
Hold nu op. Hvis det er en std. motor som ikke har været forbi 25 kokke, så går man ikke og mærker på karburatorerne.
Det er den slags man roder med når man selv har bygget om til noget man troede var bedre end det originale.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Sure Frank ;-)
Så hvis jeg finder en gammel motor ude i en bunke mos, så har den altså bare at køre godt fordi den er original.
Det er da helt fint at kunne "mærke" efter på sin motor (også standard) for evt. fejl.
Eller også er jeg bare dybt neanderthaler fordi jeg har et stetoskop i skuffen og har det bedre med at lugte,føle og smage LOL
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
[quote=Thomas-Gearheads]Sure Frank ;-)
Så hvis jeg finder en gammel motor ude i en bunke mos, så har den altså bare at køre godt fordi den er original.
Det er da helt fint at kunne "mærke" efter på sin motor (også standard) for evt. fejl.
Eller også er jeg bare dybt neanderthaler fordi jeg har et stetoskop i skuffen og har det bedre med at lugte,føle og smage LOL
*GGG*...
Det kan da godt være jeg er så gammel og sur at hvis jeg skulle lave en liste over de type3 biler jeg har indstillet, så blev listen meget lang.
Men hvis jeg skulle krydse af på listen ved punktet hvor der stod: Mærk om karburatorerne er for varme !
Den liste bliver kort.
Og ja hvis det er en std. motor, så skal den køre ! Når man lige har blæst den af med trykluft.
Fo 20-25 år siden satte vores gamle ven, Jørn Dalsgård, en brugt type4 motor i en type3 Karmann Chia. Motoren havde han gravet frem under en dynge halmballer i hans mors hønsehus.
Jørn måtte hælde dieselolie i cylindrene og så gå og dreje med den indtil den kunne dreje rundt.
Kunden stod og skulle på rundtur i Europa og fortalte selv bagefter at "den røg rødt helt ned til Münschen" "Men til sidst kunne den vise 210 km/t"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank,for 20-25år siden!!! der var de jo næsten nye : )
ja, måske skulle man bare hugge den t4 motor i, jeg har til at stå...
men den her 1500s går satme ellers fint!
Altså for 20 år siden var en 80HK type4 motor 14 år gammel !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Vang: håber det er ok jeg spørger i din tråd, det er også om en 1500 S motor, så svarene kan måske hjælpe os begge.
Når jeg i venstre side justerer tomgangsblandingsskruen indad kan jeg tydeligt høre hvor motoren går ned i omdrejninger, og så dreje 1/4 omgang ud igen.
I højre side stiger omdrejningerne istedenfor, ikke meget men de stiger, indtil skruen er næsten i bund, så falder omdrejningerne lidt igen.
Hvis jeg fjerner et af tændkablerne i venstre side kan jeg tydeligt høre at motoren går dårligere som forventet, hvis jeg fjerner et af tændkablerne i højre side er
ændringen markant mindre, dvs motoren kører næsten som med alle 4 tændkabler..
Havde samme problem sidste år, og siden har motoren været helt skildt ad, og fået nye cylindre/stempler, nye toppe, nye tændrør og tændkabler. Karburatorene har været helt skildt ad, er blæst igennem og har fået nye pakninger.
Jeg kan sagtens synkroniserer karburatorerne ved tomgang, og igen ved 1500-2000 omdrejninger, og motoren går umiddelbart meget godt, men mangler lige det sidste.
Platiner er justeret til 0.4, tænding til 7,5 før top, ventiler til 0.15 og det er checket og justeret flere gange.
Manglede noget at checke kamvinkel med, så det bliver først checket i aften.
Da fejlen er fælles for cylinder 1 & 2 går jeg udfra at det er et problem med min karburator, nogen der har et bud på hvad jeg skal gå efter af fejl?
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
ja du har da ret, men der er også forskel på 14år og 34år...
det lyder som om ham jørgen dalsgård er vw motorens Jersus!!!
Ja han er noget af en kapacitet. Men mere diplomatisk end mig, så han får ikke så mange uvenner.
Dine karburatorer er ikke synkroniserede.
Tomgangsdyserne er byttet om.
Dyserne er ikke ens højre/venstre på sådan én, heller ikke hoved og luftdyser.
Der er ikke strøm til tomgangsdyserne eller magneten virker ikke.
Der er snavs i tomgangsdyserne eller i kanalen den sidder i.
Balancerøret er utæt.
Manifolderne er løse eller utætte nede på topstykket. En hyppig fejl på enkeltportede.
Kig ned i karburatorene og se om de står og drypper fra hovedsystemet i tomgang.
Det var vist det
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Ja han er noget af en kapacitet. Men mere diplomatisk end mig, så han får ikke så mange uvenner.
H