1500S går ujævnt ved konstant fart eller svag acceleration
Jeg må ha` noget hjælp og gode råd.
Jeg kan ikke få min 1500S (type 3 med 2 enkelte karburatorer) til at trække jævnt ved konstant fart eller svag acceleration.
Når den er kold er der ikke noget galt, det kan dog til tider fornemmes, men ikke i samme stil, som når den er begyndt at blive varm. Fejlen kommer typisk efter minimum 10-15 km, går derfor ud fra at det er varmerelateret.
Hvis jeg kører 70-80 km/t og vil holde den fart, eller f.eks accellerer fra 60 til 80 km/t ved svag accelleration, så begynder motoren at gå ujævnt.
Hvis jeg så træder speederen helt i bund, så kan den godt accelerer sig ud af den ujævne gang, men hvis jeg så igen sætter farten ned, så er fejlen der igen.
Motoren er renoveret i vinter, hvor flg. er lavet:
Nye hovedlejer.
Nye cylindre og stempler.
Nye topstykker.
Nye tændkabler.
Nye tændrørshætter.
Nye platiner.
Karburatorerne er skilt helt ad og renset, samlet med nye pakninger.
På et tidspunkt gik den rigtig dårligt, da holdt jeg stille i 15-20 minutter, skiftede til komplet strømfordeler inkl. tændkabler, fra en bil som kører perfekt, så kørte den godt 3-4 km, og så kom fejlen igen.
Tændspole er også forsøgt skiftet uden held.
Tomgang, koldstart, varmstart er ikke noget problem.
Karburatorerne er justeret og synkroniseret flere gange.
Ventiler er justeret og efterjusteret flere gange til 0,15mm.
Tænding justeret til 10 grader før top.
Nye platiner er justeret til 0,4 og efterjusteret til kamvinkel på 48, så er platinafstand lidt over 0,5mm.
Følgende fejl er fundet undervejs i fejlsøgningen:
En af de nye tændrørshætter var afbrudt.
Elektromagneten til tomgangsventilerne var forkert type så de ikke kom i bund.
Det ene Boschtændrør, som bare havde kørt ca. 1000 km var defekt, gjorde den fejl som jeg stadig har, meget værre.
Jeg har ikke lavet specielt meget motor, så det kan evt. være noget banalt, så ALLE forslag modtages med tak.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Hvis din platinafstand skal stilles forkert, for at kamvinklen passer. Så passer kamvinkelmåleren ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så jeg skal bare justerer platinerne, evt. nyt sæt, til 0,4 og så ikke tænke på kamvinklen?
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
har du evt de der uorg pakningsringe imellem karberatormanifold og topstykker der er lavet af alu i stedet for de org kobber - har jeg i dag erfaret at den kan blive utæt der ,når den bliver varm - men ikke når den er kold - så det er da en mulighed...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er nye originale kobberringe jeg har brugt.
Hvilket fejlsymptom fik du Ib?
Har også prøvet at sprøjte med dieselstart omkring manifoldene, for at se om den steg i omdrejninger, da jeg havde mistanke til at slangerne på udliningsrøret kunne være dårlige, da det er noget af det eneste jeg ikke har skiftet.
I venstre side steg den faktisk meget lidt i omdrejninger, men det gjorde den uanset hvor omkring den venstre karburator/manifold jeg sprøjtede, og da jeg fik luftfiltret på, steg den ikke i omdrejninger.
For en sikkerheds skyld prøvede jeg dog at vikle Gaffa om gummislangerne på udliningsrøret, men det gav ikke nogen forskel.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Ja hvis du er i tvivl om din kamvinkelmåler
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
Ha! Det var så mig der lige udgav mig for Iver på en computer han prøvede her hos mig i aftes. Den havde så husket hans login.
Beklager, nej gu gør jeg ej !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej med dig
Har lige haft et problem med en tændspole, der lavede unoder når den blev varm.
Med lidt af de samme symtomer.
Prøv lige at bytte den med en anden.
Og næste gang du tanker, så giv den lige et skud karburator sprit.
Det opløser kondensvand i brændstofsystemet,
Held og lykke
D
tror lige jeg har opdaget en fejl mere med samme symptom - filter inden i tanken var stoppet -
jeg havde det samme symtom som dig - dvs også efter jeg har prøvet alt muligt andet ved alm kold motor og i tomgang gik den fint - men ved gas og konstant høj fart humpede den lidt kraftig - i sær over 60 km/t - det har så vist sig at min motor havde mere end en fejl - men sjovt nok var der også en 1500S - bare med single karb - dvs en konveteret til type1 motor
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg har prøvet med anden tændspole, dog en som bare lå på hylden, men er ret sikker på den var ok.
Har også prøvet med karburatorsprit uden at det gav nogen forskel.
Den med den stoppede tank eller benzinrør har jeg også spekuleret på, men da den sagtens kan accelerere sig ud af fejlen, også mere end det der er i accelerationspumpen, så kan den vel ikke mangle benzin?
Har iøvrigt også haft låget af begge karburatorer umiddelbart efter den har fejlet, og der har de begge været helt fyldt.
Men da bilen har stået i lange perioder uden brug, skader det jo ikke at få renset igennem under alle omstændigheder, så det skal da prøves.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
AircooledBoxer skrev:
Jeg har prøvet med anden tændspole, dog en som bare lå på hylden, men er ret sikker på den var ok.
Har også prøvet med karburatorsprit uden at det gav nogen forskel.
Den med den stoppede tank eller benzinrør har jeg også spekuleret på, men da den sagtens kan accelerere sig ud af fejlen, også mere end det der er i accelerationspumpen, så kan den vel ikke mangle benzin?
Har iøvrigt også haft låget af begge karburatorer umiddelbart efter den har fejlet, og der har de begge været helt fyldt.
Men da bilen har stået i lange perioder uden brug, skader det jo ikke at få renset igennem under alle omstændigheder, så det skal da prøves.
jeg skriver det fordi jeg har lavet ALT andet end lige det 3 gange - også slog det mig til sidst at det kunne jo være - og det var det så ganke rigitgt , latterlig begynderfejl at lave - men det kan jo ske - så jeg er glad for den virker nu - men pissed over jeg ikke startede med at checke det inden jeg skilte hele motoren ad - piiis ;-(
men håber du finder fejlen - sån en 1500 skal spinde som en mis ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
...
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Udtaget til acc. pumpen sidder i bunden af svømmerhuset og den for altid den sidste benzin der er i karburatoren ......
Ved normal jævn kørsel ( mellem gas ) er acc. pumpen ikke aktiv, kun når der trædes " hurtigt " ned på speederen giver den en ekstra sjat benzin.
Køre man jævnt " hurtigt " og tanken er stoppet, falder benzin standen i karburatoren p.g.a benzin pumpen ikke kan levere nok.
Det går i starten ud over overgangs området / mellemgas området og selvfølgelig topfarten.
Korttids efterfølgende tomgang fylder karburatorene op igen og motoren køre normalt " igen " indtil man igen giver lidt gas og det hele starter forfra.
Så enten stoppet benzin tilførsel eller dårlig benzin pumpe.
Mch.
Tak for forklaringen MchAlf.
Fik tanken ud igår, og hverken i tankens filter, eller i benzinrør/slanger var der noget skidt.
Håber at få den samlet igen i aften, men tanken fik lige en gang Tectyl nu den alligevel var ude, så det skal lige tørre.
Regner også med midlertidigt at monterer et T-stykke istedenfor den ventil som sidder mellem tanken og benzinpumpen.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Rensning af tankfilter, slanger og rør gav ingen forskel, men så er det da rent, og jeg fik skiftet det lille stykke slange under tanken, som var det eneste stykke gammel slange der var tilbage, og tanken fik som nævnt et nyt lag Tectyl på undersiden, så arbejdet var på ingen måde spildt.
Havde ikke lige nogen nye platiner, så jeg justerede de gamle tilbage til 0.4 og droppede at måle kamvinkel iht tidligere svar fra Frank A.
Tændingen fik endnu en finjustering til 10 grader før top.
Da jeg så var ude og checke om der var forskel, kom jeg til at tænke på at jeg er blevet så fokuseret på at fremprovokerer fejlen, at det er meget længe siden, jeg bare har kørt en tur helt normalt, så det prøvede jeg og så kørte den faktisk ganske pænt.
Kan stadig fremprovokerer lidt, men det er så lidt og skal provokeres at det muligvis ikke mærkes ved daglig brug, så nu vil jeg lige checke tænding endnu engang, derefter ventiler og så finjusterer karburatorerne, og så køre nogle dage uden at tænke på at få fejlen frem, og så se hvordan den egentlig køre ved normalt brug.
Vender tilbage, når jeg har prøvet det af.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Jamen det lyder jo godt, Morten!
Fandt lige et par gamle karburatorer fra en motor der kørte fint,
du er velkommen til at låne dem.
vh torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
Jaaaaa ...
det er lidt simpelt forklaret, da det er mere kompliseret hvad der foregår i karburatoren.
Har du forresten tjekket at pumpestangen til din benzin pumpe ikke er slidt / har den rigtige længde ?
Mch.
MchAlf: Ja jeg chekede pumpestangens slaglængde igår, da jeg efter at have læst dit indlæg, kom til at tænke på at jeg bare havde sat ny bakelit + pakninger på uden at måle slaget, men det er ok.
Torkild: Dem vil jeg meget gerne låne, jeg ringer en af dagene.
Du har vel ikke også en benzinpumpe jeg kan låne og teste med?
Iøvrigt har Torkild været til stor hjælp, både med at finde et par af de fejl, som er nævnt i ovenstående indlæg, samt lån af ok-dele, så det har været en meget stor hjælp - TAK.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Altså hvis du nu har kogt det ned til noget du kan "mærke" når du giver forsigtigt gas, så ville jeg prøve med 2 større hoveddyser. Altså f.eks. fra 127,5 til 130.
Du har vel styr på at hoveddyserne ikke er ens højre/venstre på sådan én ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Du har vel styr på at hoveddyserne ikke er ens højre/venstre på sådan én ?
Jeg har checket 2 steder i de gamle bøger fra VW, og i.flg dem kommer forskellen mellem hoveddysserne på højre/venstre først kort tid efter at 1600 motoren er indført.
Mine er ens, er ikke helt sikker på at jeg husker rigtigt, men de er vist 135 nu.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Ja men jeg var også i tvivl om 1500 havde "uens" dyser. Ja 1600 har det indtil de laver luftfilteret om i 71, tror jeg.
135 bør være nok.
Prøv at køre den i rullefelt ved dellast og se om det passer. Du skulle ofre den 500 kroneseddel, når du nu er kommet så langt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Lige en lille opfølgning.
Jeg har prøvet med en anden benzinpumpe, ikke fordi jeg havde den store mistanke til den, men så er det da prøvet.
Har også prøvet med et sæt 32-34 PDSIT (1600 ccm motor) som var pillet af en motor som fungerede ok.
Dem kunne jeg dog ikke få til at køre så godt som mit eget sæt, tror muligvis at det skyldes at selve tomgansdyssens huller er markant anderledes placeret på mine 6V magnetventil, end den er på de 5-6 stk 12V ventiler jeg havde at sammenligne med.
Jeg kunne ihvertfald slet ikke justerer tomgang, men prøvede alligevel med en lille testtur, men motoren gik så dårligt at det var svært at vide om jeg stadig havde min fejl, men tendensen var der helt klart.
En tur på rullefelt kunne være interessant, men kan man finde det for 500.- ??
For at få det til den pris skal det vel være i forbindelse med et fælles rullefeltarrangement.
Hvis der er nogen som kan anbefale et firma på Sjælland som vil lave rullefelttest for ca. 500.-vil jeg meget gerne vide hvor.
Søger iøvrigt stadig 1 magnetventil:
http://vwnettet.dk/forum/topic/324472
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
Så lykkedes det endelig, har lige kørt ca. 30 km uden problemer ;-)
Jeg skiftede hoveddysen fra 135, som den er født med, til en 145 og det ser ud til at det var det sidste der manglede.
Så Frank A havde ret igen.
Tak til alle som er kommet med forslag, og dem som har hjulpet med dele undervejs.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk