Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hopper ud af 4 gear

Tags:
No tags yet.

(permalink) kaspersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
min bobbel 1500 cab er begyndt at springe ud af 4 gear når jeg vil accelerere
ved lave omdr. den kan også finde på at gøre det ved konstant fart f.eks. 110 km/t
samtidig er gearstangen begyndt at gå træg nogen gange.
kan det laves kan det betale sig eller er det ny boks på

carsten
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
At den går trægt kan jo godt være bøsningen, som den lange gearstang hænger i, inde i tunnelen. Lige bag gearstangen.
Skil det ad under bagsædet og find ud af om det er det.

Men det burde ikke være derfor den springer ud af gear. Det plejer at være 4.gears fortanding til skiftemuffen OG 3-4.gears skiftemuffe der er slidt op.
Det kan laves. Om det kan betale sig er jo en vurdering. Kan man overhovedet finde én der kan ? Kan man købe stumperne ?
Vil man leve med at køre med en gearkasse, hvor gearingen er forkert til motoren.
Hvis jeg havde en 1500 gearkasse, ville jeg forsøge at redde den, ved at reparere den.
Eller købe en ny
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kaspersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for hurtigt svar Frank

tror nok jeg har manden der kan lave det han har op til denne sæsson bygget en ny 1500 motor til mig da den gamle havde banket blokken itu.
skal lige forhøre mig om han også laver gearkasser så må den reppes til vinter.

ses der ude

carsten
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ikke hvis jeg ser dig først.

Nej pjat, jeg kører jo vandkølet, så jeg er ikke så velset.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det kunne også lige være justeringen på stangen ind på gearkassen
(permalink) docdav Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Pas på med at sætte gummistrop eller vægtklods på gearstangen for at forhindre at den springer ud af gear. Det slider skiftegaflen op på ingen tid!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Gearstangens justering har intet at gøre med at "holde" den i gear.
Der foregår ved at skiftemuffen og gearhjulets fortanding er slebet ganske lidt "bagvendt" om man vil. Så de under belastning holdes låst.
Hvis denne slibning er slidt væk, kan de ikke låses og gearkassen hopper ud af gear.
Det kan jo forstærkes af at gearhjulene med tiden får lidt mere aksialt slør og derved kaster den ud af gear ved påløb/træk.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den mest almindelige årsag til at den hopper ud af gear er at boringen for skifteakselen i endehuset bliver slidt. Derved kommer skiftegaflen til at sidde skævt og gaffel,skiftemuffe og synkronnav bliver slidt op.
Hvis man skal renovere gearkassen skal man huske at sætte bøsning i på dette sted !
Mvh Bjarne.
mine_fotos_002.jpg

(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
At den går trægt kan jo godt være bøsningen, som den lange gearstang hænger i, inde i tunnelen. Lige bag gearstangen.
Skil det ad under bagsædet og find ud af om det er det.

Men det burde ikke være derfor den springer ud af gear. Det plejer at være 4.gears fortanding til skiftemuffen OG 3-4.gears skiftemuffe der er slidt op.
Det kan laves. Om det kan betale sig er jo en vurdering. Kan man overhovedet finde én der kan ? Kan man købe stumperne ?
Vil man leve med at køre med en gearkasse, hvor gearingen er forkert til motoren.
Hvis jeg havde en 1500 gearkasse, ville jeg forsøge at redde den, ved at reparere den.
Eller købe en ny


ja http://www.longenterprises.com sælger nyrenoverede skiftemuffer samt "fortandingen på gearene" som du snakker om.

Men man skal nok også til US for at finde det.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser, vi to skal have en snak en dag. Jeg så i din blog at du selv havde lavet gearkasse, og var helt ærligt meget imponeret.
Long Interprises, er sku´da ikke kedeligt. De har nogen gear jeg har savnet i mange år.
Mon jeg skulle tage mig sammen og købe en nyere bobbel og så lave sådan en 2L type4 motor med de rigtige udvekslinger, som jeg går og drømmer om !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Rasser, vi to skal have en snak en dag. Jeg så i din blog at du selv havde lavet gearkasse, og var helt ærligt meget imponeret.
Long Interprises, er sku´da ikke kedeligt. De har nogen gear jeg har savnet i mange år.
Mon jeg skulle tage mig sammen og købe en nyere bobbel og så lave sådan en 2L type4 motor med de rigtige udvekslinger, som jeg går og drømmer om !



jo frank - det ville være en rigtig god ide ;-)

så skal vi nok kigge efter NOS dele til dig når vi er på jagt i det store udland
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nogle af kasserne har bronse skifte gafler lidt hård behandling så kan man trække dem skæve.
Har prøvet at bukke akslerne også.

Men Frank har nok ret muffen og syncron navet er slidt.

Hilsen Haldex

"Racing is life"
(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er ikke særligt svært at finde en donor gearkasse da gafler og muffer er ens i alle kasserne bare de er nogenlunde fra samme år.
Det kan godt betale sig at renovere med mindre alt er udslidt.
B.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Rasser, vi to skal have en snak en dag. Jeg så i din blog at du selv havde lavet gearkasse, og var helt ærligt meget imponeret.
Long Interprises, er sku´da ikke kedeligt. De har nogen gear jeg har savnet i mange år.
Mon jeg skulle tage mig sammen og købe en nyere bobbel og så lave sådan en 2L type4 motor med de rigtige udvekslinger, som jeg går og drømmer om !


Det når jeg at bygge før dig Frank ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Frank_Andersen skrev:
Rasser, vi to skal have en snak en dag. Jeg så i din blog at du selv havde lavet gearkasse, og var helt ærligt meget imponeret.
Long Interprises, er sku´da ikke kedeligt. De har nogen gear jeg har savnet i mange år.
Mon jeg skulle tage mig sammen og købe en nyere bobbel og så lave sådan en 2L type4 motor med de rigtige udvekslinger, som jeg går og drømmer om !



jo frank - det ville være en rigtig god ide ;-)

så skal vi nok kigge efter NOS dele til dig når vi er på jagt i det store udland



du mener ligesom de to NOS 3. -4. gears skiftemuffer jeg fandt til en slik på mantorp ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Carsten.
Inden du skiller det hele ad, så kig på dit forreste gearkasseophæng og
se om det er gået fra hinanden.
vh Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
vwbjarne skrev:
Det er ikke særligt svært at finde en donor gearkasse da gafler og muffer er ens i alle kasserne bare de er nogenlunde fra samme år.
Det kan godt betale sig at renovere med mindre alt er udslidt.
B.


enig!

men det er så nok også et eneste der er ens ;-), alt andet roder de jo rundt i med forskellige lejestørrelser, med not eller stråler, forskellige bakgear, forskellige versioner af "næsten den samme 1. 2. gears udveksling", fin tandet og grovtandet 3. 4. gear, møtrikker eller låseringe som "lås", osv. osv. osv. osv.

De har ikke gjort det nemt at bygge stumper sammen fra forskellige gearkasser, jeg troede sgu jeg fik mavesår inden jeg blev færdig med min sammenstykning af en gearkasse.

Jeg takker for roserne Frank - altid dejligt ;-) hvad gearinger (og hvad str. bagdæk) havde du tænkt dig til 2.0 T4 ?

Jeg har jo 185/85 R 15 og 3.88 x 0.89..... det betyder 80 km/t = 2400 omdr... kører perfekt og bliver ikke varm, heller ikke med længere varende 4000 omdr.
belastning.

Bilen kørte forresten fra Mantorp -> Frederikshavn på 17L benzin (260km ifølge GPS)...... 15,3 Km/l det er sgu da meget godt gået synes jeg (Det var i hvert fald bedre end en std 1200 med 34hk kunne gøre det ;-) )
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det var nogen ordentlige gummiruller
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er osse KUN fordi det er en T4 du kan slippe afsted med den gearing og ikke have køleproblemer. Har prøvet tilsvarende (bare 4,125 og 0,82) et par gange med T1. Det er ABSOLUT smertegrænsen !!! T1éren køler bare ikke nok ved den motorhastighed kontra belastning med almindelige dækstørrelser. T1/DTM Pårsje, whatever.(Jo måske Porsche blæs. Men så opstår der jo så andre problemer. - Det viser sig typisk ved at motortemperaturen falder når man begynder at nærme sig 110 km/t. Så kan den lissom følge med til at køle igen.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kørte lige i røven af Rasser til og fra Mantorp og min 1600 Megasquirt motor havde ca. samme benzinøkonomi og jeg vil mene at jeg kan få en kilometer eller to mere ud af den hvis jeg nuller VE-tabellen til økonomisk kørsel hvilket den slet ikke var på turen.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det tror jeg du har ret i Jacob. - Har set nogen af de tyske gutter med let modificerede std. indspr. i Mex Käfere køre temmelig langt på literen. 16-17 km/l. ved konstant 90 km/t.
T
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Farmer skrev:
Det er osse KUN fordi det er en T4 du kan slippe afsted med den gearing og ikke have køleproblemer. Har prøvet tilsvarende (bare 4,125 og 0,82) et par gange med T1. Det er ABSOLUT smertegrænsen !!! T1éren køler bare ikke nok ved den motorhastighed kontra belastning med almindelige dækstørrelser. T1/DTM Pårsje, whatever.(Jo måske Porsche blæs. Men så opstår der jo så andre problemer. - Det viser sig typisk ved at motortemperaturen falder når man begynder at nærme sig 110 km/t. Så kan den lissom følge med til at køle igen.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.