Ombygning
Tarup: Slap nu af. Hvis du laver en tråd som lægger op til denne debat så må du også acceptere at der kommer input som det fra "Larsson" ...og iøvrigt alle mulige forskellige holdninger uden at de skal lave deres egen tråd!
Jeg synes iøvrigt der bør være lige meget respekt om de forskellige stilarter uanset om det er cal-look, resto, rat, original, buggy og hvad der nu ellers findes af stilarter. (At der så er nogle stilarter der er mere "moderne" end andre er jo en anden sag.)
Du starter med at sige at du er rystet over at folk kan finde på at lave en 51'er til dragracer da du mener den bør være orginal istedet. For mig er "original" bare en stilart som så mange andre og fortjener præcis den samme respekt som fx. en cal-look. Hvorfor er det at "original" -stil skal ophøjes til noget mere og bedre end andre stilarter? Det er jo i bund og grund bare et udtryk for smagsdommeri når man har den holdning.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
en 100% orginal bil er vel lidt mere end en stil (i nogle tilfælde) - den er vel også at tegn på at det er en kvalitetsbil. - men hvor mange 100% orginale biler er der lige - tæt på nul.
men ja - ingen grund til at hidse sig op - ligeså vel som der er nogen der syntes en ombygget bil er synd - findes der også folk med modsat mening - folk der syntes at en bil der er helt orginal ligner lort fordi ejeren har valgt at beholde den orginale lak og de møre gamle orginal gummilister mm - i stedet for at skifte dem ud med noget billigt repro der ser pænt ud..
der er for og imod på begge sider - det er ikke kun den ene vej.
skulle alle de vwerer der er på gaden i dag kun være sat i stand af orginal freaks - så havde der været langt under det halve af hvad der tilbage i dag , glem ikke det.
som tidligerer nævnt er der mange af de sænkede biler der er mere orginale end dem der ser orginale ud.
lad os bare respekterer det - så skal det nok gå ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
tarup skrev:
Tak for kaffe hvor er du langt ude. Hvor hulen har jeg skrevet, at man ikke må lave en bil efter sin egen smag. Tråden handler om argumenter for ombygning, eller det org. look, ikke om at der skal nogen i skammekrogen. Hvis du ikke kan kommetere med andet end den gang lort, så er det godt nok sørgeligt.
PS. Lav din egen tråd om hvor slemme folk er ved dig, så kan du få afløb den vej.
Du lægger op til en debat skriver du....så må du altså også tage hvad der kommer med mester, det kan da ikke være så svært at forstå !!
Jeg har da i det mindste argumenteret for min holdning, alt hvad du skriver er:
Citat tarup:
"Men at der er nogen der kan finde på, at bygge en 51' til en racer, med smallet forbro, drobbet spindler og evt. turbomotor. Jeg er rystet over den holdning til veteranbiler."
Se det her er da en gang **** at lukke ud, hvorfor kan man nu ikke bygge en 51'er om uden at du bliver helt rystet, og hvorfor skal det argumenteres for at du kan "godkende" det ???
Det er da dig selv der er liiiidt for snæversynet m.h.t. hvordan en eks. 51'er skal se ud.
Det der er rigtig sørgeligt er da den holdning du giver udtryk for.
Og nu mindes jeg ikke at have set en skammekrog til et træf, så det var nok ikke så bogstaveligt ment champ :)
Larsson: Det kan misforståes, når jeg skriver jeg er rystet. Det var en forkert formulering. Oversat: Jeg ville have bevaret en fin gammel bobble, og bruge pengene på at lave den , så org. som mulig ( jeg hentyder ikke til den i andet indlæg, men mener det generelt). Hvis jeg ville lave en racer, så er det næsten alle andre biler, der er mere velegnet end en bobble. Men respekt for forskellige meninger.
Min mening er bevar boblerne, og respekter folks valg ang. renovering.
Et godt argument, for de mange fine buggyer, er at den bobble var måske blevet skrottet, så er det da bedre med nogle biler folk er glade for.
Okey mester, så er vi lidt på samme side i bogen (The CODE) :)
Der er bare en lille ting jeg stadig ikke helt forstår
Citat tarup:
"Et godt argument, for de mange fine buggyer, er at den bobble var måske blevet skrottet, så er det da bedre med nogle biler folk er glade for."
...hhhmmmm......HVORFOR skal der være et godt argument for at lave fx. en Buggy ??
Kan det ikke "godkendes" hvis nu personen bare havde lyst den dag, eller var træt af at have en bobbel og synes der skulle ske noget nyt, eller andet underligt i den stil ?
Jeg forstår ikke helt din holdning der....men jeg vil gerne prøve at forstå hvorfor det er så vigtigt med et argument for at bygge sin bil som man gør.
Som jeg lige ser det, lyder det som om du forventer lidt større argumenter for hvorfor hr. Jensen nu også lavede den Buggy, og hvorfor han nu også gjorde det ud af sin 51'er.
Det argument du leder efter er vel bare en smagssag.....nogle vil gerne bevare, og andre vil fornye, og mere er der vel ikke rigrig i det :)
Det jeg bare synes er lidt dårlig stil, er at kigge skævt til nogle fordi de fx. har taget en "sjælden" model og chopped den lidt.
Gutten havde måske kun den 51'er....og så måtte den jo stå for skud.....eller også gjorde han det fordi det netop ikke er noget man gør normalt (ifølge The CODE), så blev han lidt unik på den måde, hvis du forstår.
Men vi mødes måske på et træf en dag, så kan vi gå hen i skammekrogen med en bajser og snakke meninger :) :)
ved godt en bobbel ikke er et danefæ men tegnet lidt groft op:
ham der feks fandt de orginale guldhorn , ville nok aldrig blive gode venner med ham der stjal dem og smeltede dem om - heller ikke selvom han fik et flot smykke ud af det...
en bil er kun org EN gang - når der ER skåret i den - så er det slut - så jeg har forståelse for dem der syntes det er noget grissebasse ...
men , nu er de fleste bobler jo ikke så unikke som guldhornene - så derfor er det vel iorden at tage et par stykker , som alligevel ikke nogen sinde ville blive pudset op til den glans det guld horn har, også gøre med den hvad pokker man vil.
står men med et projekt der skal være et shitbox grimt guldhorn - og man mangler feks en forklapliste - og der er feks 10 at vælge imellem - og man så tager den grimmeste og gemmer de andre pæne til de pæne biler - så er det da iorden..
den samme mening om al ting får vi aldrig sålænge vi er mere end to pers.
heldigvis
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ib, jeg har en fin forklapliste til et guldhorn!
Ring hvis det er.
/Kasper
...hhhmmmm......HVORFOR skal der være et godt argument for at lave fx. en Buggy ??
Ja, det burde der skulle og jeg ville ønske der var nogen gode argumneter - men det er der ikke. Personligt synes jeg glasfiber og alt for mange instrumenter hører til i cockpittet på en sejlbåd.;-);-),-)
Stikker du mig lige en kompasretning sømand?
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Citat munken:
Personligt synes jeg glasfiber og alt for mange instrumenter hører til i cockpittet på en sejlbåd.
Kalder du det et argument eller ???
Citat munken:
Ja, det burde der skulle og jeg ville ønske der var nogen gode argumneter - men det er der ikke.
Hvorfor skal der være det, og hvem bestemmer hvad der er et godt argument ??
- Og så er der også alle de VW-ejere, der er mere originale end deres biler !
:-)
Martin
- Og så er der også alle de VW-ejere, der er mere originale end deres biler !
:-)
Martin
Så er der kommet lidt gang i debatten, tak for de konstruktive indlæg. De fleste old vw ejere er vist lidt originale, heldigvis.
Så er der kommet lidt gang i debatten, tak for de konstruktive indlæg. De fleste old vw ejere er vist lidt originale, heldigvis.
Larsson skrev:
Okey mester, så er vi lidt på samme side i bogen (The CODE) :)
Der er bare en lille ting jeg stadig ikke helt forstår
Citat tarup:
"Et godt argument, for de mange fine buggyer, er at den bobble var måske blevet skrottet, så er det da bedre med nogle biler folk er glade for."
...hhhmmmm......HVORFOR skal der være et godt argument for at lave fx. en Buggy ??
Kan det ikke "godkendes" hvis nu personen bare havde lyst den dag, eller var træt af at have en bobbel og synes der skulle ske noget nyt, eller andet underligt i den stil ?
Jeg forstår ikke helt din holdning der....men jeg vil gerne prøve at forstå hvorfor det er så vigtigt med et argument for at bygge sin bil som man gør.
Som jeg lige ser det, lyder det som om du forventer lidt større argumenter for hvorfor hr. Jensen nu også lavede den Buggy, og hvorfor han nu også gjorde det ud af sin 51'er.
Det argument du leder efter er vel bare en smagssag.....nogle vil gerne bevare, og andre vil fornye, og mere er der vel ikke rigrig i det :)
Det jeg bare synes er lidt dårlig stil, er at kigge skævt til nogle fordi de fx. har taget en "sjælden" model og chopped den lidt.
Gutten havde måske kun den 51'er....og så måtte den jo stå for skud.....eller også gjorde han det fordi det netop ikke er noget man gør normalt (ifølge The CODE), så blev han lidt unik på den måde, hvis du forstår.
Men vi mødes måske på et træf en dag, så kan vi gå hen i skammekrogen med en bajser og snakke meninger :) :)
Tja.... Jeg tror jeg ligger midt i mellem mange her, jeg kan ik lave en buggy fordi mine hænder ik er skruget godt nok på og gider ik en classic VW så har klippet og klistret efer bedste evne og vupti tillykke en BAJA er født...
Men ligger jeg så helt uden for?????? som jeg plejer???? ;-)
Citat af Tarup:
Oversat: Jeg ville have bevaret en fin gammel bobble, og bruge pengene på at lave den , så org. som mulig.
Ja det forstår jeg godt, og her er det så jeg blander mig igen, ved du hvad det koster at renovere en split bobbel så den står "original"? dvs med originale skærme, ruder, lygter, kofangere, hjul, motor, frontstykke og bagstykke, tag, bund, ledningsnet osv osv, og så lave det på en fuldstændig usvejst bund og top? Hvor f.eks ledningerne aldrig har set en skævbider? Og her snakker vi naturligvis ikke om repro dele, som man kan få i nakken alle steder, nej jeg mener Nos stumper, hele vejen igennem. Eller renoverede originale dele, så den fremstår som 100% ny og original!
Det vil først og fremmest koste en "mindre" formue ""= penge har ikke lige meget værdi for alle.
Dernæst vil det tage lang tid, ja måske flere år, bare at skaffe alle stumperne, for derefter at nusse, lakere, samle osv det hele igen.
Så jeg forstår godt at de fleste køber repro, eller noget godt brugt, men funktionelt som stadig er originalt, men ikke ser originalt ud i "alles" øjne, BARE fordi at bilen er sænket en lille smule (måske en 15 cm) og så har fået f.eks Brm´s/fuchs på. Eller hvis de køber sig en bobbel med eftermont soltag, us kofangere mv selvom det er en europæisk solgt vogn.
Det er fordi at det er næsten umuligt at lave en 100% original bil til fornuftige penge og med de rette stumper. Nej så hellere lave en fed bil som ligner en gammel men hvor undervogn, motor mv er lavet til f.eks at køre motorvej / lange ture og som forbedre bilens køreegenskaber. + det at folk vender sig efter den på gaden, med anerkendende blikke og skulder klappene fra vennerne-herinde især.
Det er da dét der er sjovt, når man har lagt hele sit hjerte i den bil og så får positiv respons derefter. Så er det i mine øjne ligegyldigt om den er original eller ej. Jeg vil hellere have en split bobbel som er lavet "custom", altså ligner en gammel men fin bil, men som kører stort set som en alm bil i dag. (Jeg har dog stadig den holdning at man skal kunne mærke at man kører i en bil).
Dernæst vil en sådan 100% original bil jo koste en formue, ja se bare hvad en nogenlunde original bil koster idag?, ihverfald til at starte med, derefter vil priserne på de ikke originale biler måske stige lidt pga at folk så hellere vil have dem, (som vi ser idag) eller måske falde lidt da de andre så vil være mere eftertragtede. Det er jeg ikke den rette til at spå om, men det ville ske.
Jeg tror at de fleste vil være enig med mig i min holdning og "agumenter" for hvad der er en sjov bobbel. For det er jo det vi alle vil have ikke? En bobbel som giver os lyst til at køre en tur fordi den er sjov, og ikke fordi den er original.
Ligeledes er der også køreglæden ved at have en bil man tør bruge, hvis man nu havde en split bobbel til 450.000kr stående og en anden godt brugt til 70.000kr ved jeg godt hvilken jeg ville tage ud og køre en tur i. Man skal ikke være så bange for stenslag i lakken osv.( ja der findes split bobbeler i den prisklasse, og vi ved vist alle hvilken jeg mener)
Og hvorfor skriver jeg nu Original og split/brille bobbel så mange gange? Jo det gør jeg fordi at det er det indlæget startede med.
Og dette skrev jeg fordi der skal være et agument for alting åbenbart...
VWenligst Split
Ps. jeg har lige mont elektronisk tænding i min Split VW, det gør den mindre original men til gengæld køre den uden problemer. Og ja det er jeg fuldstændig ligeglad med, fordi at det kan laves om igen.(agument)
split , det er et rigtig godt argument det der , flot skrevet ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote=Split 261]Og dette skrev jeg fordi der skal være et agument for alting åbenbart...
Lige et stående bifald til dig.....
[quote=Ex-pro30]
Tja....Jeg tror jeg ligger midt i mellem mange her, jeg kan ik lave en buggy fordi mine hænder ik er skruget godt nok på og gider ik en classic VW så har klippet og klistret efer bedste evne og vupti tillykke en BAJA er født...
Men ligger jeg så helt uden for?????? som jeg plejer???? ;-)
Uha...pas nu på champ !!!
Ifølge "The CODE" er det nok ikke et godt argument, for at du lavede den til en Baja.
Hvis du skal accepteres i visse VW-kredse skal du nok komme med en større og længere forklaring om hvorfor du ikke VILLE og HAVDE penge til at lave en Classic VW, og nu er det ikke en 51'er vel.....for så bliver det sku nok slet ikke "godkendt" :)
Men ellers skal du have tak fra mig!
Du smider lige netop min pointe op, med at der måske ikke er det vilde argument for hvorfor du byggede den Baja, og hvorfor du lige netop byggede den af denne bobbel og ikke en anden.
Jeg synes nu din Baja er super cool selvom jeg er Buggy-ejer, og også selvom din Baja sikkert ikke er bygget i henhold til "The CODE" og måske har et par uoriginale dele hist og her :) :) :)
jeg stemmer for "The CODE" fede biler giver fed stemning..
hvad mener du med den der "The CODE" Larsson ???
og hvorfor er det lige du har noget imod den er der ...
der er vel trends i alle ting - ikke kun biler
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote=Split 261 ]Oversat: Jeg ville have bevaret en fin gammel bobble, og bruge pengene på at lave den , så org. som mulig.
Det vil først og fremmest koste en "mindre" formue ""= penge har ikke lige meget værdi for alle.
personligt synes jeg man skal skænne og skære så meget man har lyst til. Jo færre præ 53 modeller der bliver tilbage jo mere bliver de værd. og det er jo godt for den der har den originale. Noget andet er at biler der aldrig ville have været blevet lavet ellers, er opstået (min egen bajafreak, JJ's custom osv osv). så det e rvel ikke så farligt at vække en bil til live der ellers var afskrevet og sendt til de evige jagtmarker.
Til sidst Split- at bygge biler har absolut intet med penge at gøre hvis du er engageret nok. Hvis jeg ville bygge en bil til 500.000kr ville jeg gå igang. Ikke at jeg har pengene, men jeg har bestemt tiden og det er tidsforbruget der skal være din stopklods. Ellers bliver det sgu kun halvt hvis man konstant skal gå på kompromis med økonomien. Noget andet er at jeg gerne en dag ville bygge en original split. Bruge oceaner af tid på at find delene, nusse dem og gøre det helt rigitgt. Se det er super godt tidsfordriv
apropos the code: napalm death lavede en cd der hedder "the code is red, long live the code" og den handler ikke just om at følge the code..... glem alt om the code og følg din egne ideer- er du selv tilfreds så fuck de andre
Bornholmer skrev:
jeg stemmer for "The CODE" fede biler giver fed stemning..
hvad mener du med den der "The CODE" Larsson ???
og hvorfor er det lige du har noget imod den er der ...
der er vel trends i alle ting - ikke kun biler
Okey, jeg tager den lige en af gangen:
1. hhhmmm....det havde jeg sør'me ikke gættet du ville, men jeg mener absolut ikke det giver fed stemning :)
2. Når jeg snakker om "
The CODE", tænker jeg på at der ligesom er nogle uskrevne regler for hvad man "må" med sin bil hvis man ikke vil skæves til af visse VW-ejere.
Jeg kan jo tage mit eget eksempel med dig :
Jeg maler min nye motor til min Buggy, fordi det har jeg lyst til, og har set flere som køre fint, selvom de er malet !!
Du mener absolut ikke man B
jamen hvad er "The CODE" ???
jeg begynder at tro det er noget i finder på , for at komme med en undskyldning for at forklare en evt dårlige smag eller noget - så er det jo rart at vide hvad det er , så jeg ikke tror forkert ??? det er jeg tit tilbøjelig til nemlig ...
kan godt være der er en "The CODE" men egentlig tror jeg den er meget forskellig alt efter hvem man spørger - også er det jo egentlig ikke en "The CODE" alligevel.
men må gå ud fra at der menes et meget retningsbestemt look når det udtryk kommer til udtryk ..
min "The CODE" er feks en sjælden set bil i dk - der er mindre end en håndfuld af dem - også er det vel egentlig ikke en "The CODE" og vi snakker om stilen der er mindre end en håndfuld af - ikke modellen - dem er der mange af ...
og det er sikkert en helt anden bobbel end de fleste ville ha troet
men smagsdommer var jo egentlig ikke det dette indlæg skulle handle om - jeg blev bare nysgerrig
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
jamen hvad er "The CODE" ???
jeg begynder at tro det er noget i finder på , for at komme med en undskyldning for at forklare jeres dårlige smag - så er det jo rart at vide hvad det er , så jeg ikke tror forkert ??? det er jeg tit tilbøjelig til nemlig ...
kan godt være der er en "The CODE" men egentlig tror jeg den er meget forskellig alt efter hvem man spørger - også er det jo egentlig ikke en "The CODE" alligevel.
men må gå ud fra at der menes et meget retningsbestemt look når det udtryk kommer til udtryk ..
min "The CODE" er feks en sjælden set bil i dk - der er mindre end en håndfuld af dem - også er det vel egentlig ikke en "The CODE" og vi snakker om stilen der er mindre end en håndfuld af - ikke modellen - dem er der mange af ...
Du forstår det sikkert ikke fordi du jo tydeligt følger den.....vores dårlige smag, hvorfor er det alle andre og ikke dig der har den dårlige smag ??
(dit svar er nok at fordi i The CODE står der hvordan man bør gøre, og det har bygget din bil efter)
Citat Bornholmer :
"Et meget retningsbestemt look når det udtryk kommer til udtryk"
...hmmmm...jooo jaaaa....det er lige før du har fat i noget.
min svoger plejer at bruge denne undskyldning om hans mærkværdige tøjsmag:
DET ER IKKE MIG - DET ER MODEN DER DIKTERER DET...
måske er det lidt det samme med bil smag - ved jeg ikke , det er de biler i bladende der sætter kursen for hvad der er smart.
men det er der jo en grund til - de skal jo kunne sælges bladene.
også skal der være noget i, som flertallet vil læse om - og er det forkert at ha en smag som flertallet syntes om ??? det syntes jeg jo feks ikke -
det er jo en udvikling af mange års erfaring - som er på vej til noget bedre altid ..
det kan jeg ikke se noget galt i ???
vil man ha en anderledes stil og personlig stil er det helt ok - man skal bare ikke forvente at få samme ros af flertallet , som en trendy bil vil få ...
og ja man skal kunne leve med at nogen til tider vil kigge skævt.
sådan er punkerer jo også - de tror fuldt ud på deres stil er fed - og må leve med at folk kigger skævt engang imellem ...
men det er et MEGT ømtåeligt emne vi er inde på - folk kan blive særdeles oprørte når man snakker om holdninger og meninger om smag - L
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Citat tarup:
"Et godt argument, for de mange fine buggyer, er at den bobble var måske blevet skrottet, så er det da bedre med nogle biler folk er glade for."
...hhhmmmm......HVORFOR skal der være et godt argument for at lave fx. en Buggy ??
Kan det ikke "godkendes" hvis nu personen bare havde lyst den dag, eller var træt af at have en bobbel og synes der skulle ske noget nyt, eller andet underligt i den stil ?
Jeg forstår ikke helt din holdning der....men jeg vil gerne prøve at forstå hvorfor det er så vigtigt med et argument for at bygge sin bil som man gør.
Når han skriver "bedre en at blive skrottet" kunne det være han mente den var i en stand som "ny"
Hvorfor købe en Porche (værdi 1.000.000,-)og slam bygge den om til en sænket/smallet Type1 hvis man kunne finde noget der var i en lidt dårligere stand