Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Opstart af type 4 motor. Starter bliver meget varm.

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej VWér

Jeg skulle idag have lidt liv i min 1910 type 4 motor for første gang. Jeg lod starteren køre en lille smule, men den gik forholdsvis hurtigt død i det. Jeg troede så det var batteriet og satte et andet til. Sammen problem og jeg kunne herefter konstatere at starteren var meget varm og der kom noget røg op fra den.

Kan det passe at en standard starter ikke kan slæbe en sådan motor igang. Godt nok køre den med højere kompression( Kan ikke huske hvad den er, da jeg har samlet motoren, som den oprindelig var bygget, men mener det er omkring 9,5:1 ). Den er noget svære at tørne med hånden, end min standard 2,0 busmotor, men alligevel så stor en motor er det heller ikke. Motoren har også "total seal" stempelringe, så måske gør det den også svære at starte. Alt har været adskilt, undtagen blokken. Alle bevægelige dele er smurt ved samling mv.

Motoren kom ikke igang, da starteren slæbte noget og tændingen sikkert heller ikke er optimal endnu. Den samme starter har tidligere slæbt på en 1700 type 4 uden problemer.

Hvad har i erfaring med at en standard starter kan slæbe ?

Preben
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har std.starter på en type1 2110ccm uden problemer... Også med 9.5 i CR.
Du har kontrolleret at krumtappen kunne dreje rundt i blokken da du samlede den ikk??? Så ikke det er lejerne der klemmer så meget på krumtappen efter du har spændt blokken at det hele låser... Ved jo ikke i hvilken stand dine dele var inden du samlede :S Men går ud fra du har koltrolleret det hele...
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Krumtappen kunne dreje med et aksialt slør på ca. 0.1 mm inden jeg monterede motoren. Jeg kan også godt dreje motoren med hænderne nu, men der skal da tages ved. Den var lige så svær at dreje med hænderne da jeg købte den for 3 år siden. Da var den samlet uden shims i krumtappen og havde kørt med en masse slør. Jeg har nu sat det hele over på en anden blok uden at ændre noget iøvrigt.

Preben
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så sidder der jo et andet svinghjul på. Jeg har 1 gang (og kun 1 gang) været ude for at min starter ligesom bed efter jeg satte en anden motor i. Og det gjorde den både på den palle vi prøvede at starte den på (den kunne ikke starte på pallen selvom vi har haft startet mange sådan), og også i bilen havde den meget svært at dreje rundt med starteren (vi prøvede også at skifte batt uden held). Der var ikke noget når man drejede den med hånden.
Jeg fandt aldrig ud af hvorfor, men har en mistanke til svinghjulet?

Håber det måske kan hjælpe.

Hilsen Peter
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Peter

Ja svinghjulet er skiftet, men det som er på nu er faktisk magen til bare med nåleleje. Jeg prøver lige at se på det igen i morgen, men det virker da noget ulogisk at svinghjulet kan give de problemer. Men måske, der er efterhånden ikke noget der overrasker mig mere, når det gælder de gamle biler.

Preben
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Prøv at undersøg bøsningen på din starter-hvis den er slidt så løber den meget dårligt rundt, og bliver varm. En ny bøsning koster ca en 50er og kan skiftes på få minuter.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har lige haft 5 min. til at se på det igen. Forsøgte at starte den igen. Efter 5-10 sekunder går den meget ned i omdrejninger, men denne gang blev starteren ikke varm. Jeg kiggede herefter på mine 2 benzinfiltre og der var ikke benzin i det ene efter pumpen, så det er sikkert benzintilførslen den er gal med. Pumben virkede da jeg klodsede bilen op for ½ år siden, så måske er det et strømproblem.
Jeg får fat i en hjælper i morgen, så jeg kan få afgjort om den får strøm og benzin for det bliver vist hurtigt spild af tid, hvis det er her problemet ligger.

Motoren virker stadig noget stram at tørne, men sådan var den som sagt også da den var bygget op på en anden blok tidligere og da var det ikke mig, men erfarne motorbyggere der havde haft fingre i den, at de så havde glemt at montere shims på krumtappen er jo en anden sag.

Jeg melder lige tilbage når jeg er sikker på at den får strøm og benzin, ellers bliver det hele jo noget rod :-)

Preben
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 16 years siden | | | |
PBJ skrev:
Jeg har lige haft 5 min. til at se på det igen. Forsøgte at starte den igen. Efter 5-10 sekunder går den meget ned i omdrejninger, men denne gang blev starteren ikke varm. Jeg kiggede herefter på mine 2 benzinfiltre og der var ikke benzin i det ene efter pumpen, så det er sikkert benzintilførslen den er gal med. Pumben virkede da jeg klodsede bilen op for ½ år siden, så måske er det et strømproblem.
Jeg får fat i en hjælper i morgen, så jeg kan få afgjort om den får strøm og benzin for det bliver vist hurtigt spild af tid, hvis det er her problemet ligger.

Motoren virker stadig noget stram at tørne, men sådan var den som sagt også da den var bygget op på en anden blok tidligere og da var det ikke mig, men erfarne motorbyggere der havde haft fingre i den, at de så havde glemt at montere shims på krumtappen er jo en anden sag.

Jeg melder lige tilbage når jeg er sikker på at den får strøm og benzin, ellers bliver det hele jo noget rod :-)

Preben


Hej Preben.

Jeg kørte i mange år med standard starter på min 1910 t4, ingen problemer, jeg har 215 mm svinghjul.

mvh
Henrik

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så fandt jeg da nogle af fejlene. Det viste sig at en sikring i motorrummet var irret, så det hjalp da gevaldigt på strømmen da jeg fik skiftet den. Det var således strømmangel det gjorde at benzinpumpen ikke virkede. Så tjekkede jeg gnisten på platinerne, den var ok, men rotoren drejede ikke rundt. Efter megen trykken og drejen kom fordeleren endelig helt i hak, så tror da fanden den ikke engang slår en skid. Forventningens glæde var nu ved at være der igen, men ak ikke engang en skid slog den i sidste forsøg, hvor den da nu i det mindste får benzin og tænding. Måske fik jeg den druknede i min iver, så jeg må forsøge i morgen igen. Det eneste opløftende er da at der ikke kommer nogle mislyde og alt ser ud til at være tæt.
Starteren må stadig arbejde som en bryggerhest, så måske skal jeg også skifte den bøsning.

Fortsættelse følger.

Preben

P.S. Bær over med mig, det er første gang og selv om jeg har været grundig har jeg så ikke været fejlfri.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kæmper med det at få den startet endnu og jeg forstår efterhånden ikke hvad det kan være. Der er gnist på platinerne og benzinen flyder fint, men nej ikke et host eller hak har den givet. Jeg har tjekket stelforbindelser og prøvet at skifte rotor samt givet den en benzinsnaps oven i kabs. Da jeg hælte benzin direkte ned i kaburatorerne og lige efter forsøgte at starte den, drev starteren den op i højere omdrejninger, men stadig ingen tegn på selv den mindste prut. Jeg går ud fra at den ekstra benzin blot har nedsat friktionen mellem cylindre/stempler, derved flere omdrejninger på starteren. Ventiler blev stillet to gange inden motoren kom i efter opskriften: Når 1 ud er helt åben er 3 ud helt lukket og kan nu stilles OSV.
Jeg er meget sikker på at tændingen står nogenlunde rigtigt, da jeg har sat den på samme måde som min 2,0 bus. Begge fordelerer er 009. Tændingsrækkefølgen er også rigtig 1-4-3-2. Hvad pokker kan det være ?

Det næste jeg har tænkt mig er at skrue et tændrør ud og holde det med en isoleret tang på motorblokken for at se om der er gnist. Andre foreslag er velkomne til fejlfinding.

Det eneste andet som jeg kan komme i tanke om er kaburatorerne som jeg har pakket om, men dem var jeg altså meget omhyggelig med at rense og samle korrekt. Alle dyser og skruer sidder hvor de sad før i samme indstilling. Hvis det skulle være problemet burde den vel også stadig slå en skid eller gå dårligt, når der er tænding på. Som sagt har jeg hældt benzin direkte ned i kaburatorerne uden det ændrede noget andet end nedsat friktion i cylindrene. Jeg kan lugte benzin ud af udstødningen også i de forsøg hvor jeg ikke har tilsat ekstra benzin, så jeg tror selv på at det er et tændingsproblem men hvilket ????????
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Din ventiljusteringsmetode er forkert.
Man stiller en VW efter "overlapningsmetoden". Altså når cyl. 1 overlapper, stiller man 3´eren.
Om det gør nogen forskel, ved jeg ikke.
Du kan godt have bøvler så meget med den at tændrørene har været eller er våde af benzin. Og så kan du godt glemme det. De tænder ikke før de er tørre.
Man er nødt til at være lidt sikker i sin sag.
Der skal være tænding (gnist mellem platinerne) og stillet grundlæggende korrekt.
Med 009 nok 10 grader før top.
Tændingsrækkefølgen skal være rigtig. Fordelerdækslet fra en type4 passer f.eks. ikke på en 009. Det sidder forskudt 1/8 omgang, så motoren tænder midt mellem to terminaler.
Så skal der være benzin i svømmerhusene. Det kan man se ved at pumpe med accelerationspumpen. Og så skal man stoppe, for ellers "drukner" man den let.
Når man er klar, får den 2-3 pump og så drejer man nøglen.
Så skal den hoste i gang, som du selv er inde på. Ellers bliver tændrørene let våde og virker ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg brændte for nylig min high tork starter af da jeg forsøgte at pumpe olietryk på min 2276 type 1 med 11:1 i comp.. kørte omkring 30 sekunder med den og så var det ovre..

Er der for øvrigt nogen der ved om sådan en kan renoveres og om det kan betale sig?

Mvh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu er du sikker på at du ikke har lavet samme fejl, som jeg lavede da min 2332 motor skulle startes?
Jeg havde vendt fordeler drevet 180 grader forkert!!( Den del af drevet som trækker din rotor rundt)-DVS Den prøvede at tænde lige modsat af hvad den skulle-Og det er den ikke meget for!
Du kan chekke det ved at tage topdækslet af ved cylinder 1+2, og dreje motoren til begge ventiler på cylinder 1 er lukket-Og derefter se om rotoren peget på mærket ,eller peger derhen hvor tændrørsledningen til cylinder 1 sidder!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg havde også sådan en amerikansk starter engang fra Gene Berg.
Den satte sig fast efter et par starter.
Det var spåner fra fremstillingen der sad i klemme, selv kuglelejerne var fyldte med metalstumper.
Rensning og to nye SKF-lejer den da kørt i mange år.

Prøv lige at skille den ad.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 16 years siden | | | |
GetBackOnTrack skrev:
Jeg brændte for nylig min high tork starter af da jeg forsøgte at pumpe olietryk på min 2276 type 1 med 11:1 i comp.. kørte omkring 30 sekunder med den og så var det ovre..

Er der for øvrigt nogen der ved om sådan en kan renoveres og om det kan betale sig?

Mvh Spring



Spring, glemte at sige at Brian har et bud på det

Vi kan tage det i klubben onsdag

mvh
Henrik
-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så fik jeg liv i hende. Jeg justerede ventilerne igen efter Franks foreslag og det var ikke fordi de stod tosset i forvejen, men jeg kunne se der var noget helt galt med tændingen. Den stod ikke 180 forkert, men nærmere mellem 70 og 90 grader forkert ?????. Herefter startede den første gang omend den gik noget ujævnt i starten. Jeg lod den blive varm og justerede lidt på tændingen imens. Den gik nu noget bedre. I tomgang synes jeg dog den har en lidt hård tikkende lyd, men over 2000 omd. lød den sund nok. Men ak så skete der noget, som ikke lyder for godt. Jeg lod motoren gå med konstant godt 2000 omd. for lige at lytte lidt og evt. justere lidt på tænding/kabs.

Efter 30 sekunder gik den ned i omdrejninger og jeg gav den lidt mere gas. Så lød det som om den pludselig kun gik på 3 cylindre og jeg besluttede at slukke den. Inden jeg fik den slukket kunne jeg høre en kort rumlelyd, som jeg tror kommer fra blokken. Det eneste jeg ikke fik adskildt var blokken og nu er jeg alvorlig bange for at en oliekanal er tilstoppet et eller andet sted, så noget ikke får smøring.
Jeg håndtørnede den lige efter den var slukket, men her var der ingen hørbar eller mærkbar forskel før eller efter. Nu vil jeg lade den blive kold og så prøve at starte den igen, selv om jeg dårligt tør. Blokken kommer fra en motor som ikke har kørt i mange år. Den tørnede meget fint inden jeg gik igang, men den var noget olieslammet indeni, dog intet skidt at spore. Jeg har vasket den igennem med benzin inden jeg samlede motoren færdi. Oliesi og oliekøler er skiftet. Jeg kan efter opstarten mærke at der er varm olie i både oliefilter og oliekøler, så det kan ikke være her der er problemer. Jeg frygter at der mangler smøring på et hovedleje, eller at lejet var skadet/slidt i forvejen.

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så har du sat kablerne en kvart omgang forkert, fordi 1-eren sidder et andet sted på en type4 end på en 009.
Det gør den også på en type1 fra ca 1970- i øvrigt.

En 009 sidder som de ældre. Til 70 sidder cyl. 1 ca. som KL 4 og efter 70 som KL 2.

Jeg kan bare ikke forstå at man ikke kontrollerer sådan noget. Meget er muligt på en VW. Mange ting kan byttes rundt og anvendes på andre årgange f.eks. Sommetider skal man bare lige tænke sig om.
Men f.eks. sådan noget med strømfordelere er jo også min "børnelærdom" Du skal ikke tage det negativt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hold kæft hvor pinligt, det jeg troede var et begyndende motorhaveri var noget så simpelt som benzinmangel. Jeg mente der var rigeligt på tanken, men det var der ikke, måske er det fordampet på det halve år. Den løb ganske enkelt tør for benzin under første opstart. Først gik den på 3 cylindre og bankelydene har så været rystelser pga. benzinmangel. Puha, jeg slap med skrækken indtil videre.
Har lige haft den startet igen og den lyder ok, men skyder lidt når jeg giver lidt gas. Nu skifter jeg fordeleren til en anden jeg har med elektronisk tænding og som jeg ved er i orden. Indstilling af kabs. bliver så det næste.

Der blev min dag lige reddet indtil videre.

Preben
(permalink) Mark S Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Preben. Det lyder godt! Fedt du tør indrømme dine bummerter :-)

Reply

You must log in to post.