Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  skarp knast eller udveksling?

Tags:

(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Da jeg er ved at prøve at bygge mig min første motor en 1600, og snart skal havge samlet blokken, ville jeg lige høre profferne's mening om jeg skal vælge skarpere knast (hvor skarp?) og stramme fjedre (hvor stramme?) eller om jeg skal vælge en udveksling til vippetøjet? jeg er blevet foreslået begge dele, men hvad syntes i, og hvad har i af erfaringer. Prisen spiller selvfølgelig også lidt ind,ved ikke hvad forskellen er. er der nogle der kan hjælpe?
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Uha. Det er et svært og stort spørgsmål. Nogen kan lide moderen og andre datteren - og nogen tager dem begge.
Jo ældre jeg bliver, desto gladere bliver jeg for std. knasten.

Jeg plejer at købe knasten og så bygge motoren efter den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Uha. Det er et svært og stort spørgsmål. Nogen kan lide moderen og andre datteren - og nogen tager dem begge.
Jo ældre jeg bliver, desto gladere bliver jeg for std. knasten.

Jeg plejer at købe knasten og så bygge motoren efter den.

Ja.
Oplysningerne du gir er alt for mangelfulde.
Hvad jagter du ? Hvad har du, - der dur?
Hvilket fødesystem ?
Hvilken udstødning
Er de roterende dele blevet afbalanceret
Etc.etc.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
vidste i ville spørge om alt muligt jeg ikke kan svare på men vil aligevel forsøge

? Hvad har du, - der dur? std. blok, std krumtap (AS renoveret til AD hos vw)1600
Hvilket fødesystem ? -regner med 2 kardrons
Hvilken udstødning en header (størelse ? regner med farmer kender svaret)
Er de roterende dele blevet afbalanceret nej de er standart
Etc.etc.

Det er en sommer buggy, som gerne skal kunne køre uden alt for mange komplikationer, men den skal stadig have lidt ekstra heste. flere herinde siger at sådan en motor kan yde ca 70-80 hk og det vil være passende, hvis ikke det går ud over driftsikkerheden. og lige et afsluttende spørgsmål, hvad koster det ca. at få afbalanceret de nødvendige dele???
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad er dit budget??? Driftsikkerhed=$$$
Hvis du skal have lidt flere omdrejninger på maskinen og den får lidt pedal (som den jo gør i en buggy) så tror jeg helt klart du skal få det afbalanceret! Jeg har prøvet at lægge en masse penge i en motor med std.krumtap der ikk blev afbalceret... Derfor har jeg så måtte bygge en ny fra bunden. Der er kun en måde at lave motor på, og det er ved at gøre det rigtigt fra starten har jeg måtte sande... Og det koster nu engang det det koster... Sparet i starten koster fejlene i længden + lidt ekstra..

Jeg kører selv buggy, og personligt ville jeg gå efter trækkraft og ikke de mange hk der skal hentes ved alt for mange omdregninger. Du kommer til at køre små accelerationer i buggyen og det er dem der er de sjove. Det er ikk fedt hvis motoren ikke trækker før 4000 omdr. Så find en knast der giver moment ved lave omdrejniger og gerne så mange ccm som du nu kan få fat i :D
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja det lyder meget fornuftigt, men hvad hedder den i grader?
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
og hvem kan afbalancere sådan en krumtap? og evt. ca. pris
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den hedder 224 grader eller også kaldet en std. knast.

Lav en 1776 eller 1914 med kadrons, 40/35 ventiler, std. krumtap, evt. højtløft vippearme. Vær klar over at den vil give maks effekt ved 4500 omdr. og lad være med at køre den over 5000. Der kommer ikke mere, den kan ikke lære det.

Jeg ville nok køre med nogen lidt kraftigere ventilfjedre og bøsninger mellem armene. Samt nogen kraftigere stødstænger i aluminium. Hvis det findes.
Grunden er at en motor med to karburatorer bliver så villig at std. stødstænger kan døje med at holde til mosten over tid. Du vil se at de får blanke områder på ca. 2cm. Det er ikke fordi de har skrabt imod noget. Det er metaltræthed.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den hedder 224 grader eller også kaldet en std. knast.

Lav en 1776 eller 1914 med kadrons, 40/35 ventiler, std. krumtap, evt. højtløft vippearme. Vær klar over at den vil give maks effekt ved 4500 omdr. og lad være med at køre den over 5000. Der kommer ikke mere, den kan ikke lære det.

Jeg ville nok køre med nogen lidt kraftigere ventilfjedre og bøsninger mellem armene. Samt nogen kraftigere stødstænger i aluminium. Hvis det findes.
Grunden er at en motor med to karburatorer bliver så villig at std. stødstænger kan døje med at holde til mosten over tid. Du vil se at de får blanke områder på ca. 2cm. Det er ikke fordi de har skrabt imod noget. Det er metaltræthed.


1- det vil sige at jeg bruger min std. knast

2-1776 eller 1914 kræver en fræsning af blokken og toppene og ikke andet vel?

3-mine std 1600 toppe er mont. med 40/35 ventiler ikke?

4-bøsninger mellem armene (definer??)

hilsen morten
(spørgejørgen)
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
1- ja

2- nej

3- nej std. 35,5 og 32

4- Bøsninger i stedet for bøljeskiver og så boltede ender i stedet for hårnåleklips.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hej frank det er mig igen, kan mand lave en 1776 eller 1914 med std. toppe eller er det helt åndsvagt? (ja det er det vel???)
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ventilerne er for små. Prøv at se en std. Volvo B20. Den kører med 42 og 34-35 ventiler og yder 82 HK ved 5000 omdr.
Så 40-35 er ikke for meget. Og hvis du alligevel køber nye topper er prisforskellen ikke ret stor.
Det er dyrt at lave gamle std. topper i stand. De er opbrugte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Duus Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank, du har sikkert ret i at en motor bygget som du foreslår vil køre rigtigt godt og længe.
Men Virring kan da godt bygge en motor i den størrelse med små 100hk og 35,5x32mm ventiler, som også vil køre fint! Den skal sikkert have lidt mere løft for at få samme karakteristik, hvilket så betyder lidt hurtigere slidtage at ventilsystemet.
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
tak for hjælpen i 2 det er skønt med lidt hjælp, grunden til jeg spør er jeg har 4 std, 1600 toppe, og de er sådanset fine nok, som jeg kan forstå det skal der boltede vippearmsaksler i men ellers er fjedre og det hele ok (sliber lige ventilerne) og så spørger jeg lige en af mine "fræse" venner hvad han skal have for at lave toppene og blokken, og så kører det (måske) prøver. Regner også med at bruge std. knast.

tak for hjælpen gutter
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Skift ventilstyr eller hold dig fra ventilerne. Hvis du sliber/fræser, så får ventilerne måske et nyt sted at køre og så holder styrene kun 5000 km.

Start med at tage de gamle styr ud, glat skarpe kanter og "polér" med korn 60-80.
Polér indsugningsventilerne på forsiden og bagsiden af hovedet, undgå at slibe på stammen hvor styret kører. Afrund hjørnet på hovedet i kammeret.
Få ventilerne slebet i 45 grader til sædet.
Få topstykkerne drejet til en evt. større cyl.
Fræs kamrene ud til den nye diameter, rundt ved ventilerne. Undgå at ændre på kammerets grundform.
Køb nye udstødningsventiler og polér dem på forsiden af hovedet, altså ind mod kammeret.
Sæt nye styr i.
Fræs ventilsæderne med ventilsædeværktøj op til den maksimale størrelse som ventilen kan bære. Lav et 0,8-1,0mm sæde på indsug og 1,2-1,5 på udstødningen.
Slib ventilerne i sæderne med slibepasta og kontrollér at de er tætte.
Slib lidt af ventilfjederlåsene så de ikke kan "nå" hinanden.
Bestem hvor store kamrene skal være for at kompressionsforholdet passer og få boret topperne så det passer.

Det var vist den korte version, jeg har nok glemt noget.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej, det er vist godt nok. mht. det med ventilstr. Så er jeg enig i, at man med fordel kan bruge feks. en 40/35 mm ventil opstætning i en motor med flere cc. feks en 1776, som går med få omdr. - I.E std knast eller lignende. Men med lidt skrappere knaster giver det ofte et bedre totalresultat at porte og polere et sæt std toppe med 35/32 mm ventiler. Det tog osse mig nogle år at lære det. Når vi så taler heftige knaster og mange omdr. vender billedet igen.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det med at man ikke har noget ud af større ventiler. Er det ikke når man kører 85,5 i boring ? Argumentet skulle være at den større ventil ikke har plads til at flowe ud mod cylindervæggen.
Det sagde den hedengangne Kurt Molbech også da han skulle porte mine topper til min 2,6L.
Han var jo vant til Volvo og Opel med omkring 90-94 i boring og der gav det faktisk effekttab at montere 48mm indsugningsventiler.
Men da min jo var 103mm kunne han godt se fornuften efter han havde målt dem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
UUUHA, det kunne vi snakke om længe Frank. Men Molbech er ikke helt galt på den. Dog er det ikke rigtigt ved meget høje omdr. 6000 og opefter. Der har en 35 mm ventil, selv i en 85,5mm. boring (i en VW motor) problemer med at klare sig. Men det er nok lidt af samme årsag, at de motorer jeg, og andre har lavet, med 37,5 / 33 ventiler på relativt små boringer, faktisk fungerer fantastisk godt, så længe at vi taler max effekt under ca. 5700 omdr. og cylindervolumen under 500 cc. Men idag er det jo billigere at købe toppe med 40/35 mm ventiler. Så det gør vi så.

Men at the end of the day er det jo også et spørgsmål om hvad det er vi jagter. Max effekt eller max kørbarhed.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja vist en racer motor og en gade motor bare var lige så forskellig som en V8 og en række4 er, var alting nok meget nemmerer - også kunne i nok blive mere enige , om det burde være det ene eller andet - og aldrig noget midt imellem...

det ville gøre alting meget mere ukompliceret og mange motorbyggerer meget mere enige..

det ender jo altid med ,at man kan få det ene eller det andet - men at alle vil ha en mellemting , som er svær at lave - især hvis den skal være billig...

så helt enige bliver i jo nok aldrig
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej min pointe var også bare at når man vælger en større boring er der ikke noget sparet ved af reparere gamle topstykker med de priser som nye kan købes til med større ventiler.
Men jeg bider altid mig selv i læben bagefter.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 18 years siden | | | |
mange mange tak.............men jeg bliver mere og mere forvirret????? en dag nå jeg er klar i hovedet skriver jeg min opskrift på denne tråd, så tar vi den derfra, jeg har papirer på at det kan tage lang tid at lære mig noget.....(det gas)
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) virring Member
Skrev for 17 years siden | | | |
godt så, nu er det alvor...... langt om læge, efter mange søvnløse nætter, krumtap og svinghjul er sendt til afbalancering, jeg har købt et 1600 ccm, mahle cylindersæt, og jeg bruger mine "gamle" toppe. der kommer omløb på olien, gennem et filter, og er ret sikker på 2 kardrons. MEN inden jeg samler blokken........std. knast+ vippetøj med udveksling eller skarp knast (284) og strammere fjedre??? ventilerne bliver ikke slebet. hjælp mig jeg trænger til at sove.

hilsen morten
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kort og kontant ?
Hvis ikke du vil lave topstykker, kan du ligeså godt sige at du ikke vil tune.
Let bearbejdning af topperne sammen med -- Nej! jeg gider ikke, jeg har svaret tidligere i tråden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er altså ikke rocket science at porte toppene selv og det er helt sikkert besværet værd. Det er gratis heste det koster kun arbejdstid.
Min egen motor er næsten som den du er igang med at bygge. 1600 med smedede stempler, portede og polerede std. toppe med HD fjedre, 284 graders knast osv. og den smider da på den sjove side af 90 hk med de portede std. toppe.

Ellers enig med Frank, uden at nulre toppene er det spild af penge at lave noget ved resten af motoren.

/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Jacob. Må jeg ikk se en udskrift af din måling så jeg kan se karakteristikken for motoren? Er ret nysgerrig...

Reply »

You must log in to post.