Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Galvanisering ??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Larsson Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu sad jeg lige og snakkede med en gut omkring det med Metalissering og Galvanissering af gamle biler.
Det er bare et rent hypotetisk spørgsmål, men nogen herinde kan måske svare seriøst på det :)

Hvis man nu skulle galvanissere sin VW-bund, hvor tykt materiale skulle filleterne så være i for ikke at slå sig.
Er det kun filleterne der ikke kan klare galvanisseringen, eller er der mere på bunden som ikke kan tåle det ?

Er der flere former for galvanissering og varmegrader....???
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Larsson skrev:
Nu sad jeg lige og snakkede med en gut omkring det med Metalissering og Galvanissering af gamle biler.
Det er bare et rent hypotetisk spørgsmål, men nogen herinde kan måske svare seriøst på det :)

Hvis man nu skulle galvanissere sin VW-bund, hvor tykt materiale skulle filleterne så være i for ikke at slå sig.
Er det kun filleterne der ikke kan klare galvanisseringen, eller er der mere på bunden som ikke kan tåle det ?

Er der flere former for galvanissering og varmegrader....???



Der er også El galvanisering,som typist bruges på mindre ting

Tror som så ikke tykkelsen er problemet,da der er rigtig mange 2cvèr der er fuld galvaniseret,og de er tynde fra begyndelsen,ved ikke om en VW Bund dur eller der er for mange kringelkroge


West
(permalink) trump Member
Skrev for 17 years siden | | | |
de er ikke for tynde,bare den er ordentligt forvarmet ved at hænge over karret en tid.det største problem er at undgå zink og aske slagge i splines til torsionsstænger og alle rørføringer til kabler o.s.v..
ta hellere og få en alm sprøjte forzinkning-metallisering.
-------------------------------------------
alt er til salg altid.22912274.

trump1@webspeed.dk
(permalink) Larsson Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Trump.

Kan du ikke lige forklare mig det lidt nærmere....og kan man gøre noget for at dette ikke sker med det der tilstoppelse ???
Jeg har da haft den opfattelse at man ABSOLUT IKKE kunne galvanissere sin bund....men det kan man måske godt ???, det giver bare evt. nogle problemer som Metalissering ikke gør, men til gengæld kommer galvanissering så ind i alle hjørner og kroge, hvor Metalissering ikke gør.
(permalink) reneklat Member
Skrev for 17 years siden | | | |
epoxi primer det holder og det kan du selv sprøjte på .. mvh rene
-------------------------------------------
Tømrer&snedker
Rene Klattrup
20877359
(permalink) Larsson Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Blev sku helt forvirret :(
Jeg var igang med at skulle have min Metalisseret, men troede den blev sænket i et bad, hvilket den jo ikke gør....så det kommer ikke ind alle steder!

Har indtryk af at Galvanisering er det bedste man kan gøre mod rust, men der findes jo flere former for galvanisering....kold- varm- el- o.s.v.

Hvad er forskellen og hvad for en galvanisering er bedst?
Har ikke lige kunne læse mig til det på nettet....måske nogen ved det?
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis din bekymring er inde i rammetunnelen og rammehovedet, kan du nok godt få sandblæst og metaliseret derinde også. Bagefter kan du så male med epoxy og til sidst give den et ordentligt skud af noget hulrumsbehandling.

Rammetunellen er lavet af noget tykt gods og jeg synes kun jeg har set at den har været rustet en sjælden gang i mellem. Rammehovedet er mere udsat da det har en "hylle" i form af bunden hvor snask kan ligger og hygge sig.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Larsson Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg vil gøre alt for at beskytte min elskede Buggy :)
Sidder lige og læser om Varm-forzinkning og El-galvanisering.
Mere for at få lavet det bedste inden jeg samler den igen, så skal den jo gerne køre og ikke skilles ad et stykke tid
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen kære venner, hvad skal du bruge den buggy til ?

Jeg lavede en bobbel for 25 år siden og med 3-4 ejere og kørsel hele året er det ikke at se på bunden.
Den blev bare sandblæst og malet. De biler vi ser havde ikke noget far ny og vores bedsteforældre gjorde ingenting. De sad bare og ventede til den var tæret væk. De havde åbenbart råd til at få den lavet eller købe en ny !

Så med mindre den skal køre i kanten af Vesterhavet ville jeg ikke bruge andet en sandblæsning, grunder og syntetisk maling. På undersiden af bunden supplere med en eller anden for for rustbeskyttelse.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har prøvet det på en 1976 bobbel jeg havde engang. Den slog sig ja, men ikke så det var noget problem. Eneste problem var strålerne til torsionfjedrene bag, de var ikke nemme at få rene igen, men det lykkedes. Problemet ved varmgalvanisering et at der ikke må være lukkede hulrum på grund af varmeudvidelsen, så selv om der var proppet stenuld hårdt ind omkring strålerne var der alligevel kommet zink derind.
Jeg klarede ved at tage en gammel torsionstav, som jeg så sleb trekantet ude i enden hvor strålerne er, sådan at der kun var tre stråler på hver top i trekanten, og så var det bare med at tæve den igennem, igen og igen indtil man havde været hele vejen rundt, og så en gang til.
Bunden blev varmegalvaniseret i Næstved, de sørgede for at hejse den op af den varme zink, så zinken kunne rende ud af alle rørene. Der var ikke et eneste rør som var tilstoppet. Har billedet af det derhjemme.

Jeg havde bunden oppe i en rammelærde, eller hvad sådan en nu hedder, og den var snore lige.

Jeg vil vædde på at den bund stadig er hel om 50 år :D

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Larsson Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvem i Næstved laver det ???
(permalink) vwheino Member
Skrev for 17 years siden | | | |
arbejder i stålindustri til daglig, og min erfaring er at holde sig fra varmeforzinkning!!! Denne proces er meget hård ved metallet og man vil opleve at bunden slår sig og der kommer zink ind steder hvor det ikke skal. Men det holder mange mange år!!!
Så er der elforzinkning, denne proces er fin nok til små dele, men hjælper ikke mod rust!! Det kræver en pæn overflade da der kun kommer meget få mu på. Denne form for behandling holder ikke til det danske vejr!!! Bruges kun til indendørs brug på maskiner.
Den sidste er metallisering. Denne proces består også af varme, men dog ikke så høje tempraturer, at bunden slår sig. Denne bruger jeg selv da det klart er det bedste. Og så har den den fordel at man kan få maling holde ved.. Det er ikke så dyrt igen. Jeg plejer at give mellem 1000-2000 kr.

Men man kan da prøve at ringe til Dansk overflade teknik, og få evt. råd.
-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ved ikke om de eksisterer mere, men min faktura er fra Næstved varmforzinkning aps. og den lyder på 3125,- den 19/11 1993.

-mvh Tonny


20-521.jpg

-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) vwheino Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Denne bund er metalliseret!!! men meget flot...
-------------------------------------------
el presidente KGB.. Notch 1962..
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=Tonny Larsen]Jeg ved ikke om de eksisterer mere

Mon ikke den eksistere endnu ;)

Malede du bunden eller fik den lov til at stå "rå"?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Morten Stig Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Da jeg var igang med at bygge min buggy smed jeg den opkorted undervogn ned til gladsaxe metalsliberi til en gang sandblæsning & metalisering.
Det fungered fint de kom ind i alle kroge dog slog bundpladerne sig lidt (muligvis fra sandblæsningen.)
Jeg kan ikke fortælle dig forskellen da jeg ikke har erfaring med galvanisering.
Men jeg vil da anbefalde dig metaleringsering, en gang grunder og noget færdigmaling som ikke er diffusionsåben altstå der kan ikke komme fugt igennem. så skulle udefra kommende rust ikke være et problem mere!

Du skal måske skære gevinde op igen de forskellige steder da sandkorne/metaliseringen sætter sig i genvinde.

(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
vwheino skrev:
Denne bund er metalliseret!!! men meget flot...


Gu' er den da ej, den er varmgalvaniseret, jeg har selv fået det gjort som der står i indlægget.

Søren, ja jeg malede den, var faktisk en lille smule bekymret da jeg kørte den til syn, men der var ingen problemer. Malingen skallede meget hurtigt af så den var ikke så pæn at se på. Jeg mener bilen eksisterer endnu, så den sidst for et par år siden. Hvordan karrossen så har er en hel anden sag.

-mvh. Tonny



-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Larsson Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Næstved Varmforzinkning eksistere endnu....de har bare ingen hjemmeside af hvad jeg kan se.
Jeg må lige give dem et kald og høre nærmere når Søren har gået min bund igennem, så den er klar.

Sandblæste de den også ?
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej, jeg fik besked på at rense den for fedtstoffer, og så klarede de resten.
Jeg kan øvrigt også huske at der stod to styk 2CV'er som var blevet galvaniseret.

Næstved var dengang en af de få som kunne tage så store emner.

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 16 years siden | | | |
2cv Galvaniseret i 70'erne,(årgang 1956).
-------------------------------------------

Reply

You must log in to post.