Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

PATINA

Tags:
No tags yet.

(permalink) spaceman Member
Skrev for 17 years siden | | | |
HMS skrev:
Nåå der er en forklaring Ib er sku stillet op til valg :-)

He he, sgu go humor!

Bjarne
-------------------------------------------
Keep it simple & cool.......shine can never replace attitude
40577989 BeeGee17(a)privat.dk
(permalink) HMS Member
spaceman skrev:
HMS skrev:

He he, sgu go humor!

Bjarne

Ja men jeg tror han taber stort til Snibeke hun ser bedre ud i arbejds tøj
55969_c1666ac3ff249ee0cf872af43fc4b15eiiiii.jpg

Pick-up Jens- NEJ tak, Fuglebjerg, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) JJ Member
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Bornholmer Member
hehe - den er fandme go humor - vi ser hvor valget ender i morgen ;-)

er snibike kristen ????

tak henrik - så er det på det rene - hvordan man så tolker det er jo en smagssag
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) spaceman Member
HMS skrev:
spaceman skrev:
HMS skrev:

He he, sgu go humor!

Bjarne

Ja men jeg tror han taber stort til Snibeke hun ser bedre ud i arbejds tøj

Ja enig, den taber han ;)

Bjarne
Keep it simple & cool.......shine can never replace attitude
40577989 BeeGee17(a)privat.dk
vist jeg vinder - får jeg så politisk indflydelse ???

men det ser skidt ud - mange af mine tilhængerer er sofavælgerer og ikke mere politisk aktive ;-)
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Jeg forstår bare ikke helt den med plads til begejstring HMS..
Du ved godt at jeg i virkeligheden er en pige en ikke?
(permalink) BB_Henrik Member
Bornholmer skrev:
hvordan man så tolker det er jo en smagssag

Ja, smagssag hehe.

H.
(permalink) HMS Member
Bornholmer skrev:
vist jeg vinder - får jeg så politisk indflydelse ???

men det ser skidt ud - mange af mine tilhængerer er sofavælgerer og ikke mere politisk aktive ;-)

Det ser ikke så skidt ud som for Hendrixxx han har tabt tråden helt efter Snibeke oplyste at der er mange mandlige sygeplejersker der er til en anden side
55920_bbd916e1f9582f1707e505935da8d77bij.jpg

(permalink) HMS Member
Snibeke skrev:
Jeg forstår bare ikke helt den med plads til begejstring HMS..
Du ved godt at jeg i virkeligheden er en pige en ikke?

Nææ der tog du fusen på mig

(permalink) JJ Member
og at han er nuttet

S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Hansen-Danmark Member
Og som ejendomsmægleren skriver !

Stuehuset indbyder med sin sjæl og charme til et indblik i en svunden tid, men der skal påregnes en del istandsættelse
(permalink) FastOldPan Member
Handler tråden stadig om hvad patina er for en størrelse?

Jeg synes det er lidt surt for en nybagt bobbel-ejer som mig, at finde ud af ens bil måske er faldet et par tusinde i værdi fordi man har renset og poleret lakken..., og ikke mindst direkte FJERNET vaske "ægte" patina-rust hist og pist...

Men så er spørgsmålet; er der sket uoprettelig skade på køretøjet, og hvordan genvinder man bilens sjæl, og ikke mindst værdi i kroner og ører? Hvis det skal komme af sig selv, og over mange år, så går der jo knap 40 år igen før bilen er noget værd... surt surt.... :)
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
APOCALYPSE skrev:

Jeg synes det er lidt surt for en nybagt bobbel-ejer som mig, at finde ud af ens bil måske er faldet et par tusinde i værdi fordi man har renset og poleret lakken..., og ikke mindst direkte FJERNET vaske "ægte" patina-rust hist og pist...

Men så er spørgsmålet; er der sket uoprettelig skade på køretøjet, og hvordan genvinder man bilens sjæl, og ikke mindst værdi i kroner og ører? Hvis det skal komme af sig selv, og over mange år, så går der jo knap 40 år igen før bilen er noget værd... surt surt.... :)

Fjernede du det ikke fordi du synes det blev pænere?
Det fortryder du så nu fordi andre siger noget andet?

John

25709453
I'm the only BAY in the village
Nå.., hvis jeg skal komme med et sagligt indspark til denne debat, så synes jeg faktisk det er lidt synd at rat-look og patina er blevet mode. Vi har med køretøjer at gøre, som fortjener bedre. Det virker lidt som en dårlig undskyldning ikke at holde sin bil pæn fordi det skulle være på mode. Og jeg kan dårligt tro at det skulle være pengepungen der er årsag til man ikke holder sin bil fin, der er nu nok nærmere tale om dovenskab. På sigt vil det nemlig være meget dyrere at lade bilen ruste op. Det koster forholdsvis få håndører at holde sin bil pæn og ren løbende. Om man så vil holde den original, eller ombygge den helt vildt synes jeg er mindre vigtigt. Det er udelukkende et spørgsmål om smag.

Altså helt kort: Rust, buler, ridser/skrammer, falmet lak, er alt sammen dårlig vedligehold, og efter min mening misrøgt af ethvert køretøj, uanset smag!
[quote=John Pedersen]Fjernede du det ikke fordi du synes det blev pænere?
Det fortryder du så nu fordi andre siger noget andet?

John

Nej nej John, det var såmænd humoristisk ment..., min oprigtige mening står umiddelbar over dette indlæg..
(permalink) dibbedut Member
Tråden startede med et spørgsmål om hvad patina er.Rust, skrammer, buler og andre defekter har ikke noget med patina at gøre.Ratlook
Patina er det naturlige slid der er på en velholdt bil, og som er kommet over en årrække.
Bortset fra det så fuck din bil op som du har lyst til, men forvent ikke klapsalver hen af en kant;)

Mvh. Jakob
(permalink) Lukket indtil jeg kan styre boldene Member
APOCALYPSE skrev:

Så skulle jeg ikke have købt min, den stod gemt i en garage i 24 år
også er vi HEEEELT tilbage hvor vi startede ....

falsk patina er en værdiforingelse i forhold til en pæn renoveret bil

en renoveret bil er en værdiforringelse i forhold til en nydelig og iorden urenoveret bil

gravrust og alvorlig tæring har intet med patina at gøre , selvfølgelig skal en grovrusten bil da renoveres og males.

men en iorden orginallak bil med orginallak med kun små tegn på alderdom.
den er da klart fed som den er..
også selvom der er lidt små buler og at den er lidt mat - eller har lidt overfladerust SOM KUN ER OVERFLADISK.

det er tidens tand og det kan aldrig genskabes eller købes for penge.

jeg forstår ikke helt at vi har så svært at se der en forskel selvom den er lille.
men der er forskel - også selvom den er lille.

men med manglende vedlighold kan den lille forskel meget hurtigt ændre sig - især i vores klima...

det kan da ikke være så svært at forstå forskellen.

de fleste andre lande omkring os administrerer denne forskel helt fint - der har været lign diskutioner på deres forums - og de virker forholdsvis enige om at det er sån det er - hvad er der galt med danskerer - vi burde da være mere bevidste om stil og design end dem alle sammen til sammen.

er det janteloven der slukker lyset eller ????
Det er også helt fint Bornholmer..., jeg kan følge dig så langt som til at være enig i, at en originalbil, velholdt og i originallak og det hele, er den bil som er mest værd at gå efter...

Men jeg kan på ingen måde se hvorfor man skal lade den overfladerust blive på bilen! Få det skidt væk. Rust er lig pest! Det skal fjernes, og det kan også gøres uden at skulle ødelægge originaliteten, eller lakere bilen om. Og hvorfor ikke gøre lakken pæn, hvis den er falmet? Det vil uanset hvad, forringe levetiden på den så eftertragtede originallak, at den får lov at forblive mat. Det har da aldrig, dengang bilen var ny, været tanken at den skulle se sådan ud! Hvis man vil have et originalt køretøj, så fordrer det vel også at den standsmæssigt lever op til fordums krav om en fin bil! Eller hvad...?!?
(permalink) dibbedut Member
APOCALYPSE skrev:
Det er også helt fint Bornholmer..., jeg kan følge dig så langt som til at være enig i, at en originalbil, velholdt og i originallak og det hele, er den bil som er mest værd at gå efter...

Men jeg kan på ingen måde se hvorfor man skal lade den overfladerust blive på bilen! Få det skidt væk. Rust er lig pest! Det skal fjernes, og det kan også gøres uden at skulle ødelægge originaliteten, eller lakere bilen om. Og hvorfor ikke gøre lakken pæn, hvis den er falmet? Det vil uanset hvad, forringe levetiden på den så eftertragtede originallak, at den får lov at forblive mat. Det har da aldrig, dengang bilen var ny, været tanken at den skulle se sådan ud! Hvis man vil have et originalt køretøj, så fordrer det vel også at den standsmæssigt lever op til fordums krav om en fin bil! Eller hvad...?!?

..Du har helt ret.Det er nok et spørgsmål om hvilket look man vil have.En bil med patina må selvfølgelig friskes op og nusses om uden at det forringer bilen.Jeg tror begreberne bliver rodet lidt sammen i denne tråd.Ratlook og patina er to helt forskellige størrelser.

man skal selvfølgelig give bilen voks - patina er kun godt nok vist det ikke bliver værre - dvs man afbryder forældningen - præcis som man gør ved en renovering.
med omtanke på at bilen skal kunne holde i mange år frem.

der findes også matvoks der ikke kan ses - men som stopper nedbrydningen.

og jacob du siger det helt rigtige - ratlook og patina er to vidt forskellige ting

____________________________________________________________________________________

forstår i det stadig ikke må jeg lave en børnebog om det ;-)
det plejer at hjælpe..

men jeg har lige en del andre uafsluttede opgaver på lager - så det kommer til at vente lidt
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
APOCALYPSE skrev:

Men det er jo din mening..jeg må vel gerne dyrke patina hvis jeg synes det er pænt eller er det blevet forbudt?? :D
folk må gøre med deres biler hvad de vil snibse - det har jeg sagt før.

men kan jeg prøve at tale dem fra at forringe deres bil - er det vel ikke nogen dårlig mission..

og at skære , slibe og svejse UN
(permalink) niels-erik Member
Nej Snibeke-Det på din bil er ikke patina, det er forfald. Men det må du gerne dyrke-Bare du ikke parker for tæt på andre biler af metal, det kan måske smitte. he he he
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply »

You must log in to post.