69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
Har lige fået en hilsen fra "sportsmobile " i US
""Dear Lars:
It is nice to hear from you again and that you have finished your work one of the early models of Sportsmobile. I don't have any paperwork on the old models. But I will give
you a brief history of our company.
Our company was started in 1961 in Andrews, Indiana which is about 8 miles from Huntington, Indiana where the plant is located today. The company
was a section of a larger company called Gemco. Gemco made the seats for a lot of the RV industry and other items.
Our President Charles Borskey was the one that ran this section of Gemco. They worked on the VW's vans that were shipped from Germany.
In 1975 he decided to put a patent on his top and called it Sportsmobile. Then he started his own company in Huntington - where we are today. At
the time, besides working on VW vans, they had also started working on the Dodge, Ford, Chevy vans in 1968. When he started his new business, he
then called the whole company Sportsmobile. We stopped working on the VW vans when they went to the Vanagan in 1980. So we only converted
the models 1961 through 1979.
At the Huntington, Indiana plant they then branched out and had plants in Baltimore, Maryland and Toledo, Ohio. When the ships would bring the
VW vans to the US, they would convert them right as they were taking off the ship. They converted this way until about 1979.
When they would bring a van like you have to the shop, it would be a one day job to install the top and convert the downstairs. All parts where made
a head of time so everything fit like a puzzle.
Today our company has plants in Indiana, Austin, Texas and Fresno, CA in the US. We work on full size Ford, GMC/Chevy vans and the Dodge Sprinter/
Freightliner. We offer a Penthouse top on all of these vans.
I hope this helps with the background of our company. Enjoy your Sportsmobile. It looks like you did a great job!
Remember to send more pictures
Nancy
hey clausen hvad måler dit hul i taget til din pop top. for jeg har fået en pop top i min og kan ikke rigtig finde canvas til den og den ligner din meget
Hej Kenny
Hul mål er ca. 100 x 85 cm
Mvh Clausen
Hej Clausen
Total iorden projekt!!
Er selv i gang med et lignende og kunne godt tænke mig at vide hvem "hofmann" er der hvor du har købt dine sideblinklys.
Mvh Enghoff
Takker ..
Og værsgo :
http://shop.hoffmann-speedster.com/catalog/index.php/cPath/395_1552_1554/sort/3a/page/3
Den er bare så flot Lars..
Hvis du en dag hellere vil have en brille med foldetag snakkes vi lige ved ;-))
Lasse.
Det ser godt ud, glæder mig til at se trækket.
mvh Søren
Mini me?
Ser godt ud lars, glæder mig til at se den irl.
Mvh/Søren
Det er sku bare flot glæder mig til vi mødes til fyntræf så man kan se vidunderet.
ses-auto
Hey Clausen, hvad kører du egentlig med af forbro foran - flippede spindler, just.bar eller smaller forbro, løftet styrhus osv? Det ser jo cool ud og er åbenbart et setup der kan bruges når man skal på tur med familien. :)
Hejsa
Og endnu engang tillykke med sin fede bus
Jeg har prøvet rigtigt meget, da der ikke var det kæmpemarked af løsninger, dengang jeg byggede vores camper..
Smallet, endda meget - justerbar, luft , ja meget er prøvet
Mit nuværende setup er helt org. forbro IKKE justerbar, og flippede - droppede spindler -
Jeg har creative tandstangsstyring på , og det har givet lidt frihøjde med hensyn til styrhuset, men ikke meget iforhold til prisen for sådan et sæt
Dæk og fælge spiller meget ind også ...
Dækkets placering i hjulkasen spiller både ind på frihøjde samt udseende
Jeg har fusker fuchs på og deres ET45 gør at det ser lidt smallet ud, men også at dækket sidder hvor der er mest frihøjde i hjulkassen.
Jeg har dog fået en ekstra spacer til mine bremser , da der lige manglede 9 mm i centerkapsler kunne monteres.
Til show er alm. støddæmpere fine, men det giver en frihøjde i hjulkassen på mit setup på kun 15 mm - for lidt til vores kørsel
Da jeg byggede buggy, havde jeg et par billige coilover dæmpere liggende, dem prøvede jeg at montere på bussen og det gav yderligere 15 mm - i alt 30 mm
En simpel løsning til ca. 500,- for et sæt , som jeg har set også bruges af T2D
Vi bruger vores camper meget, og det helt lave setup - duer bare ikke til os
det er der altfor mange bump til i lille danmark :-)
Det nuværende kan køres uden at være nervøs for at man banker på et eller andet ...
Hey guys.
Jeg har "hævet" 5-6 busser nu, med coil over dæmpere, som Lars har gjort. - Det var faktisk lidt ham der fortalte mig hvordan man kunne gøre. (De koster liiidt mere end 500, men skidt nu med det :-) ) Lidt afh. af hvor meget og hvordan bussen er sænket giver det et plus på frihøjden mellem 15 og 25 mm. Hvis man så skal have svigermor (!) med på forsædet kan man jo så stramme fjedren en tak eller to til anledningen, så den bærer lidt mere.
Dæmperne skal lige "tilpasses" til bussen, men det gør 1 time meget ved. Det er en udmærket og relativ billig løsning. - Dæmper effekten i støddæmperdelen er ikke noget at skrive hjem om, men dog anvendelig til 80% af busfolket. Det er jo de færreste der virkelig presser citronen i venstresporet med en splitbus. Når så det er sagt, forbedrer dette lille indgreb normalt køreegenskaberne med 100%. De bliver meget mere retningsstabile og bumpsteer er på det nærmeste ikke ekstisterende.
Mvh.
T
Tak og I lige måde - super lækker bus du har fået skruet sammen! Okay, jeg var godt klar over at dækvalg,fælgvalg - mit fælgvalg er org sprintstars med et forholdvis lavt ET (lavere end Fuchs) og dæk er 165/65 + 185/65 derfor bliver jeg nok nødt til at skifte til straight axle bagpå og har lidt på fornemmelsen at det kræver en smallere forbro.. Sprintstars har lidt mere "dybde/kant" end Fuchs'erne.. på trods af de kun er 4.5" & 5.5" så fylder de åbenbart mere udaf til men til gengæld har jeg standard bremser. Pt er der 15cm op til styrhus hvilket er ganske fint men min bus er blevet sænket på "old school" maner - man har simpelthen fjernet torsions stænger/blade hvilket er ganske ufedt at køre med! :) I mit tilfælde er det måske nemmere at købe en smallet forbro og så flippe spindlerne.. men hvor langt kommer jeg så ned i forhold til nu?... som bussen står nu højdemæssigt kan den bruges overalt men kommer den længere ned så er jeg nok ude i at skulle hæve styrhuset.. . Hvad kører du med af dækvalg og har du evt nogle gode råd så man evt kunne slippe for at kaste en masse penge/arbejde efter nogle dårlige løsninger. :)
Med hensyn til højde, har jeg set flere højder på trods af samme valgte løsning, derfor var det også svært for mig at vælge løsning.
mit GÆT er at med en 2" smallet forbro og med nye fjedre, og droppede spindler - lander du meget tæt på din nuværende højde , med dit dækvalg...
Farmer sælger disse forbroer, hvis ikke du finder noget til salg herinde..
jeg kører med VREDSTEIN CLASSIC et dæk der er komfort i, og passer i udseende til bussen ( syntes jeg ) mener dog jeg har lidt højere profil på
http://www.transporterhaus.de/
Jeg har gang i disse gutter, til et kommende projekt- og har lige fået at vide de sender fragtfrit i December , ikke helt ubetydeligt..
Et sæt nyroverede spindler kan så i ombytning fåes til ca. 2500.-
eller uden ombytning til 4000,-
Stodderkongen kik her http://vwnettet.dk/topic/160759 den sidste side forneden. Havde samme problem men det er løst med mindre dæk og så to Buggystøddæmpere med fjeder på, det er den org. forbro og dropspindler og det kører bare.
ses-auto
Dejligt med mindre vinterprojekt
Det bliver du glad for det der!
God arbejdslyst
Du giver den gas,jeg har snakket om at lave det på min bus,men er ikke kommet videre,du går det bare.god arbejdslyst.
Ser lækkert ud det der...:)
glæder mig til at høre din vurdering - om det er vildt meget bedre end det andet - ser spændende ud ;o)
Ja jeg glæder mig også til høre om resultatet.!!
Ingen tvivl om det er bedre - især hvis man køre autocross ell. Anden form for ræs. Men du køre nok mest på alm. Vej:-)
Kommer du på de vestjyske kanter, kan jeg godt 4 hjuls ud måle for dig..
Det ser rigtig fint ud !!
Så er IRS monteret og bilen er nede på hjul igen..
Ikke en ligetil ombygning, men efter at alle de små "bump" blev løst, er det klar til at blive justeret ind.
Efter et par korte køreture er der mærkbar forskel på bagenden. Den er blevet mere rolig og "ruller" ikke nær så meget. En forbedring som jeg tror bliver yderligere forstærket når bussen bliver ferie læsset. Jeg skal dog have monteret andre støddæmpere, jeg har bestilt nogle justerbare ved GAZ i England, som bliver lavet lige til bagendens nye arbejdsområde. Jeg har tidligere fået lavet nogle derovre til et buggyprojekt, og de var bestemt supergode, også bedre end røde konier, men det er jo bare min oplevelse :)
En anden ting der har øget køreglæden er de nye bremser, og bremseforstærker.
Det spiller max !
En del testkørsler og en 4 hjuls udmåling, så er vi forhåbentlig klar til Hannover !