let me know ..
always needing split window and oval window beetle parts for my cars 1947 50 rag 51 rag 56 ragtop
Jeg har fået lavet lidt mere, indtil videre er det dog kun prøvemonteret, men de sidste vanger i undervognen er ved at være på plads, glæder mig også til at komme op af graven, og lave noget af det der kan ses/laves oppefra.
Og så det samme set forfra.
Dette er den lave ende af de forreste trekantvanger.
Dette er den høje ende af samme vanger.
Syntes at dette er en meget ringe kvalitet, når man trods alt betale en del ekstra for at få KlassicFab vanger, det var samme problem med den ene tophat, der var hullet ikke i midten af vangen.
Hver gang er det 2-5 mm, så det kan ikke "bare" lige bankes på plads, men det er også svært at rette ud, og så lave et nyt pænt buk, nogle mm fra det oprindelige buk.
har hørt andet om funky green der ikke lige var verdens bedste - kommer lidt bag på mig når alle andre snakker pænt om det , det undrer mig lidt - men du viser da at
det ikke bare er rygter morten ;0)
du kommer ellers godt fremad
Har haft samme oplevelser med tværvangerne fra Klassic..... Har brugt dem fra Volkswarenhaus..... De har super kvalitet af trekantvanger!!, men mellevangerne har samme problemer med at de er bukket skævt efter at hullerne for varmerøret er lavet. Generelt har Volkswarenhaus fået meget bedre stumper end tidligere for bare 1-2 år tilbage.
mvh Jesper
Det er både skuffende og irriterende, når man har betalt ekstra for at få noget der er i orden.
Den tid jeg har brugt på at tilpasse det hele, bare til hvor jeg er nået nu, er den tid jeg havde forventet at bruge på hele montering af disse dele, det vil sige med svejsning og slibning af det hele.
For en ting er at det er skævt, men det tager også lang tid bare at finde ud af, hvilken del det er der er forkert.
Og når det så skal sættes på en del som enten er meget rustskadet, eller endnu værre, et stykke alu der er popnittet på af en skør amerikaner, så kan det være svært at se sig ud af problemerne.
Udover tiden i garagen har jeg også brugt rigtig mange timer på Nettet for at finde billeder af hvordan andre har løst problemerne, men nu tror jeg at jeg har løsningen, men det vil vise sig i løbet af dagen, for nu er jeg vej i garagen, forhåbentlig er delene som minimum punktsvejst inden dagen er omme.
det er da godt nok en bæ at det bedste der findes til prisen på markedet er så træls , så er der jo kun http://www.autocrafteng.co.uk/index.asp tilbage , men deres
sortiment er så ret begrænset desværre , så må man jo hold sig til busser der kun skal ha skiftes de dele fra deres sortiment.
det andet jeg har hørt om funky green er at knæstykket mangler en hel cm for at nåh ud til døren , det må jo siges at være en ret alvorlig deffekt.
Bornholmer skrev:
"det er da godt nok en bæ at det bedste der findes til prisen på markedet er så træls , så er der jo kun http://www.autocrafteng.co.uk/index.asp tilbage "
Der er da også dem her som jeg lige umiddelbart kender til:
http://www.ahschofield.co.uk/
http://www.german-metal.net/
og sikkert også mange andre.... mere eller mindre masseproducerede.
tysk metal net havde jeg ikke hørt om - men de ser da fornuftige ud..
schoufield stinker endnu mere end de overstående med mindre de har forbedret sortimentet det sidste halve år.
Har du selv dårlig erfaring med schoefields produkter ?
jeg købte de første rep stykker til min egen bus ved schoufield - og jeg prøvede ikke engang at se om de passede . udseendet på dem var nok til at skrotte dem.
de værste var repstykket indvendigt til klapdørene - det kunne jeg se var helt galt
allerede da jeg åbnede pakken ...
ja det er vel også en slags selverfaring - har i øvrigt stadig nogen af dem et
sted på lager hvis der er nogen der skulle ha lyst til at prøve alligevel.
jeg vil dog nævne at præcis det nævnte repstykke fra autocraft virkelig er paskram - og det har aldrig kunnet fåes i NOS/NS vw del. der købte man en ny dør i stedet for
Jeg vil lige understrege at generelt ser stumperne fra KlassicFab fine ud, og de har flere dele end nogen anden som er årgangskorrekte.
Angående trekantsvangen og bukkefejlen, har jeg dem lidt mistænkt for at bukke den høje ende først, og har de så gjort det i værktøjet til en af de bagereste vanger, som netop skal være skrå pga de skrå hovedvanger, så får vangen denne forskel, og bukker de så den korte ende i.fht længden på vangen, så bliver det også skævt i den lave ende.
Alt er iøvrigt monteret nu, og det blev ganske ok, det tog "bare" en masse ekstra tid.
Angående knæstykkerne som Ib omtaler, så har jeg kun hørt godt om dem, der er flere som efter en masse bøvl med andre fabrikater, har monteret en komplet side (2 dele) på ca. 1 time.
Men dem har jeg også liggende, sammen med nogle originale knæstykker afskåret fra en anden bus, så jeg har noget at sammenligne med, men det vender jeg tilbage til når jeg kommer dertil.
Delene fra Schofield ser man næsten ingen der anbefaler mere, men for 5 år siden var det dem der blev rost til skyerne, idag får de vist lavet en stor del af deres stumper meget langt fra England, og kvaliteten er desværre derefter.
Jeg læste på et tidspunkt om en bruger på SSVC som havde ringet til Schofield og spurgt til en del (kan ikke huske hvilken) men blev af dem selv anbefalet at finde en anden leverandør, da deres egen del var alt for dårlig.
Så er alle vanger i undervognen færdigsvejst og slebet, jeg mangler bare et par ender på I-vangerne, men har endnu ikke besluttet om jeg fjerner hele gulvet, og derfor skifter I-vangerne i fuld længde, eller om jeg beholder gulvet, og så bare skifter det dårlige af I-vangerne.
Næste opgave er at få hullet til klapdørene rettet op. Den skade som tidligere er repareret meget dårligt i fronten, har forplantet sig helt om til B-stolpen i højre side.
Det er ikke så nemt at se på billedet, men højre klapdør (brun grunder) og B-stolpen (gul), klemmer helt op ad hinanden.
Denne målestok passer i top og bund i døråbningen til klapdørene, men her på midten mangler 2-3 mm pga den skadede B-stolpe.
Her ligger vinklen i den bagerste del af døråbningen ved fordøren, dvs lige over knæstykket.
Det hvid/gule skulle ca. følge vinklen.
Linealen ligger op ad B-stolpens forside som skulle være helt plan.
Planen er at bore B-stolpens forside af i de originale punktsvejsninger, rette den og så svejse den på igen.
Så var der endelig tid til et par timer mere i garagen.
Det lykkedes at få afmonteret B-stolpen i de originale punktsvejsninger, men i fordøren var det noget af et projekt, da punktsvejsningerne lå tæt og meget rodet.
Her ligger linealen inde i B-stolpen.
Den afstand der er i begge ender, skulle der være hele vejen, men det er også lige der hvor knæstykket går på B-stolpen, så den største kraft er afsat her.
Her skulle stolpen også følge linealen.
Her er det stykke af B-stolpen som jeg lod tilbage på bussen.
Her kan man tydeligt se hvor mange punktsvejsninger der var i højre side.
Her er der så lige et hjørne som skal bygges op.
Endnu et bevis på amerikanernes fremragende håndværk.
Først finder man lidt rust
Så bygger man ved hjælp af lidt tynd aluplade et hulrum.
Hulrummet fyldes med skum.
Og til sidst et par milimeter spartel til at dække det værste.
Imponerende at du gider at redde den. Godt arbejde. (ikke amerikanerens..)
René
shit do you need a piece there or are you gonna make it..??john
The B-pillar was probably damaged in the crash that also damaged the front, so it has been hit very hard.
I have got the B-pillar almost straight, just need a little more work, and it can be remounted.
I have got the doglegs from Klassicfab, but the lower part of the B-pillar I will have to make myself.
So right now I am looking for good detailed pictures of this, so I know what it should look like.
But I have just moved over to work on the drivers side, because there is no cargodoors, so it is easier to start there.
Btw do you know any of the bus historie from its life in Texas?
I forbindelse med reparation af B-stolpen i højre side, var der nogle ting jeg ville kontrolmåle i venstre side, men det greb om sig.
Jeg startede med at fjerne det bagerste stykke af knæstykket.
Sådan var toppen af knæstykket opbygget.
Her det det bagerste af knæstykket. Jeg har ikke fundet ud af hvad formålet er med alt dette skum og andre plastmaterialer.
Her toppen af knæstykket, opbygget af skum til højre, og så en pølse spartel på 1x1 cm til at give den rigtige form til knæstykkets top/yderkant.
Her sad det bagerste af knæstykket.
Så er knæstykket helt væk.
Lidt er skåret væk, men det meste har rusten selv klaret.
Startede med et lille stykke af sidepanelet.
En overlapning af de lidt større.
Det nederste af B-stolpen laver jeg selv.
Først en skabelon i pap, så overføre til noget vandfast finer, så har man en udmærket form.
Formene og det færdige panel.
Set fra den anden side.
Her skal det sidde.
Men da der viste sig rust højere oppe måtte jeg lave en ny der gik lidt længere op.
Klumpen til venstre er det jeg havde at gå ud fra.
Samme som nogle af de ovenstående billeder, men giver et bedre overblik.
Så bliver det sidste af sidepanelet fjernet, det store overlap fortsætter hele vejen.
Så kan det nye sidepanel prøvemonteres.
Og den nye del kan også prøvemonteres.
Det den gaber foroven skyldes at de 2 sidepaneler stadig overlapper.
Næste stolpe efter B-stolpen, først set udefra.
Og så set indefra, efter det dårlige er fjernet.
Et par nye forme blev lavet.
Og den færdige del.
Mellem B-stolpen og baghjulet er det 2 stolper, men de skal være ens.
Her ses de nye dele sammen med det originale.
Morten....... det er vildt flot arbejde du får fra hånden.
Jeg er imponeret over dit gå-på mod og din dejlige low tech metode at fremstille pladestykker på. Sådan blev det gjort i de gode gamle dage ;-)
Dejligt....... jeg vil også forme noget metal!!