Jeg har vel gjort som alle andre?!... Meget kort fortalt så har jeg læst alt det jeg overhovedet kunne finde om emnet, og så har jeg bare frygtløst kastet mig ud i det, og gjort mig en masse erfaringer.
Jeg har også været så heldig at jeg næsten altid har haft en erfaren motorbygger at kunne ringe til hvis jeg stod med et problem jeg ikke umiddelbart kunne overskue. Det har altid været en fantastisk hjælp!
Jeg har så også lavet alle de klassiske fejl med at spare de forkerte steder, så jeg har oplevet næsten alle de klassiske problemer med både karburatorer og tænding. Det har jeg så lært af sidenhen, og udtrykket "chrome won´t get you home" har i sandhed vist sig at holde stik! Hold dig fra alt det billige lort.
En ting har jeg dog lært - Det kan aldrig betale sig, at gøre næsten hvad som helst for at presse de sidst 3-4hk ud af en motor (kun til "all out race"). Af skade bliver man klog, eller hvordan det nu end er udtrykket lyder! Jeg har nu "lært" at vælge pålidelighed frem for performance. Kompromiset mellem de to er dog en hårfin grænse som man vel egentlig kun lærer ved at prøve sig frem ;-)
Når jeg tænker tilbage på alle de "udfordringer" jeg har haft så må jeg godt nok sige at det har været nogle dyrtkøbte erfaringer. Men omvendt er jeg også tilhænger af udtrykket "learning by doing". Det er den bedste måde at lære på - i den henseende er internettet noget værre lort, for man lærer det ikke ved at læse om det, man er nødt til at få beskidte fingre!
Hvis du virkelig skal igang med din første tunede folkevognsmotor, så sørg for at få en erfaren gut til at kigge dig over skulderen og komme med gode råd undervejs, så slipper du for alle de dumme lærepenge som vi andre har måttet betale.