Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Rassers 62´er Type 117 projekt - Nu med fuld gang i type 4 motorprojekt!

Tags:

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Så kom jeg endelig igang med type 4 motoren, og indtil videre kører det helt efter planen. Ja det er da lige bortset fra at knasten ikke havde noget aksialt spillerum, så den gik stramt. Det var dog hurtigt klaret, og nu er der 5/100mm knast-aksialspillerum. Det er første gang jeg har oplevet at det ikke bare passer sammen, men engang skal jo også være den første. Det var dog heldigt at jeg opdagede det i tide.

De hårde kolde facts indtil videre:
71mm krumtap, 210mm svinghjul, Webcam 494 knast, Scat SLR løftere, nye lejer, plejlstangsbøsninger osv., Komplet afbal. med svinghjul og trykplade, div. små ændringer på blok for at ændre det org. åndesystem.
Alle propperne i blokken er hevet ud for bedre rengøring af smørekanaler, der er efterfølgende skåret gevind og monteret nye propper efter endt rengøring.

Jeg har også lavet om på oliekanalerne i blokken, således at det org. oliefilter og oliekøler udtag er blevet "afmonteret" og "proppet/omledt", og jeg har så bare lavet ganske traditionelt fullflow ind/udtag (i bedste old school type 1 stil). På den måde tvinger jeg alt olien ud gennem det eksterne filter/thermostat/køler. Det er også meget nemmere at konvertere til en stor type 1 motor på et senere tidspunkt (hvis man skulle komme på disse tanker), idet olieslanger osv. passer direkte på begge type motorer nu.

Flere data følger efterhånden som delene kommer i/på motoren.

Det er helt dejligt endelig at komme igang med motorprojektet igen :-)
DSC01365.jpg
DSC01367.jpg
Motor_007.jpg
Motor_012.jpg
Motor_014.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Minianker Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det ser sku godt ud Rasser...
-------------------------------------------
:) 20209156 :)
MIB Member
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg er kommet et stykke videre med motoren.

Jeg har fået lavet lidt om på olie-skvulpepladerne i bundkaret (efter opskrift fra bla. Frank), der er svejst en plade på hver side af oliepickuppen således at der er lavet en væg midt i sumpen (under skvulpepladen), der forhindrer olien i at blive kastet helt ud i siden af sumpen hver gang der bliver lidt drejet og givet lidt gas. Samtidig har jeg klippet lidt af skvulpepladen i siderne således at olien hurtigere kan løbe retur til olie-pickuppen. I må tænke jer til billederne da jeg glemte at tage nogen inden blokken blev lukket.

Ellers har jeg fået målt/justeret vendehøjde og målt/justeret aksialspillerum på krumptap/svinghjul.

Nu mangler jeg bare topstykkerne, så kan jeg få samlet færdig og få tilpasset køleblik osv.
DSC01372.jpg
DSC01403.jpg
DSC01404.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jowjow.

Det ska nok blive godt.

Mht. axial spillerummet ved knasten. Den kan altså osse godt være selve lejet der er lidt for stort. Jeg havde fornyligt samme problem. Så tog jeg et gammelt leje og prøvede med. Så var der masser af plads. HM! Derefter prøvede jeg med et andet nyt leje, så var den lige i øjet.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) jesper jmj Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hej hvor har du fået bilen malet henne
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Farmer skrev:
Jowjow.

Det ska nok blive godt.

Mht. axial spillerummet ved knasten. Den kan altså osse godt være selve lejet der er lidt for stort. Jeg havde fornyligt samme problem. Så tog jeg et gammelt leje og prøvede med. Så var der masser af plads. HM! Derefter prøvede jeg med et andet nyt leje, så var den lige i øjet.

T

Ja der er slet ingen tvivl om at det var lejet der var for stort, altså selve kanten på lejet som udgør fladen som knasten kører op mod var for bred (aksialt) og derfor var der ingen aksialspillerum. Det er jo så forholdsvis nemt klaret med lidt vandslibning af den ene kant på et korn1000 ark, og så eller kontrol måle hele tiden under slibning så man er sikker på at man sliber lige meget af over hele fladen.

Jesper: Bilen er lakeret af en bekendt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så kom turen til topstykkerne.
De er kommet tilbage fra maskinarbejdet, hvor der er blevet monteret nye styr og lavet 3-vinklet ventilsædearbejde, og så er der fræset for mere kompression (nu på 52ccm).
Jeg er nu gået igang med alt nulrearbejdet. Mild portning i kanalerne, matchportning af manifolde/indsugningskanaler, bearbejdning af forbrændingskammer osv.

Selv om jeg på ingen måde er ude på at hente maksimal hk ud af den her motor, så synes jeg bare det er dumt ikke at ofre energien på at få nulret alle de kanter osv. der er på benzinens vej fra karburator til cylinder.
Bla. var der en ret tydelig kant i forbrændingskammeret lige omkring sædet ved indsugningsventilen, denne kant har jeg slebet helt væk, således at der bliver en glat overgang fra indsugningskanal/ventilsæde og ud i forbrændingskammeret (selvfølgelig er der også mange andre steder der skal bearbejdes, dette var bare et eksempel). Som jeg ser det, er ventil, ventilsæde og dele af forbrændingskammeret en mindst lige så vigtig del som selve indsuningskanalen - det hele skal spille 100% for maksimalt flow.
Jeg gør ikke det store ud af at porte en masse materiale væk, da jeg gætter på at kanalstørrelsen på mine 914 2L topstyker passer mit setup fornuftigt. Men jeg forsøger at udglatte alle kanter osv., alligevel er der utroligt meget arbejde bare i at glatte det hele ud. Især omkring ventilsædet ved indsugningsventilen synes jeg altid der er en helvedes masse skarpe kanter, og der er intet arbejde lavet her fra fabrikkens side - de har blot sat ventilsæderne i, og så var det det!

Nå, lang smøre.... her er billeder af hvad jeg har nået indtil videre: (Man kan tydeligt se på billederne hvor vigtigt det er at man får matchportet sine manifolde til topstykkerne....)

dsc01412.jpg
dsc01413.jpg
dsc01414.jpg
dsc01415.jpg
dsc01416.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hey Rasser
Øverst på siden er der 5 billeder af din åbne motor... billede nummer 5, viser en tynd form for plade i bunden af motoren.... hva' det????

Mik

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er "skvulpepladen", beregnet til at holde olien der hvor der er brug for den - nemlig ved sugerøret til oliepumpen!

På billedet er der ikke svejst de horisontale plader på skvulpepladen endnu. Jeg forsøger også at beskrive hvad jeg har lavet ved skvulpepladen lidt længere oppe.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 15 years siden | | | |

arhhhh, så lærte jeg sgu da også lidt idag... så blev det en god dag!!

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Rasser. En lille kommentar til dit indlæg med matchportning. På mildere motorer. dvs. næsten alt andet end racermotorer, betyder det nærmest ingenting, hvis manifolden er lidt mindre end topstykkehullet. Diverse flowtests har vist at det ofte er knapt målbart. Den anden vej derimod giver naturligt nok store udsving for selv små kanter. Når jeg porter til gademotorer porter jeg typisk efter at manifolden er 0,5 mm Ø mindre end indgangen til topstykket. Så er der nemlig osse lidt at gi´af til unøjagtighedder ved boltene.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Thomas Wilken-Breinberg Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Rasser.

På det punkt vil jeg også følge farmers råd. På en gadebil, er der ikke noget at hente... det først når man skal op omkring 80hk/L det kan blive interesant at kikke den vej. Dog kan jeg godt forstå at du gerne vil fjerne grater og lign. i dine porte. Nu jeg ikke helt inde i de store motore til VW, så ved ikke lige hvad du regner med. (Roder med 1300cc til Formel Vee)

-------------------------------------------
MvH Thomas Wilken-Breinberg

Se mere omkring GPS Trackere på http://www.formelvee.dk eller 2564 1788
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ved godt at det er svært at se på billederne, men manifold hullet passer ikke med topstykket. I den ene side er kanten på undersiden, og præcis som i beskriver har det næsten ingen effekt. Men se så der hvor jeg har malet med sprittuds i kanalen - der skal jeg ha fjernet materiale for ikke at der er en kæmpekant som hindrer Flow. Se lige billederne igen, også selvom det er svært at se! Men det i beskriver med at det næsten ingen forskel giver når kanten er den anden vej, det er vi enige om, og det er jo også logisk - se bla. På springet fra karburator til manifold på næsten alle motorer. Bla. Gik min gamle 1914 fra 40 til 48mm
I den overgang. I må kigge jer om efter en anden fejl, for det bliver ikke på det der ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lidt afhængig af hvor stor kanten er, ville jeg nok lægge materiale på manifolden istedet for at tage i toppen, for at "holde" på gashastigheden.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fint nok torben, det bliver bare ikke sådan det bliver gjort ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frankes Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kanon flot bil og motor projekt, den kan man godt være bekendt at vise frem, der er virkelig styr på sagerne til stor inspiration for os andre.. Keep it up, for det er vel de billigste heste man kan få, at pudse og nusse så benzinen har så let vej som muligt!! Det i diskutere med at få manifold og karburator og topstykke til at passe sammen, hvad er jeres trick til at se hvor der der skal slibes og omvendt??

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hullerne er så store at man kan se det med det blotte øje. Ellers kan man bruge noget opmærkeværktøj med vinkel på. Så man kan ridse "om hjørner" Ligner lidt den tandlægen bruger til at rense vores tænder med.

I øvrigt er jeg sur over at du afslører tricket med skvulpepladen. Det var en hemmelighed.
Jeg glæder mig også til at komme i gang med mit type4 projekt. Foreløbigt går mine aftener med at konstatere at alt det gamle lort jeg har har købt på VWnettet er totalt ubrugeligt. Jeg er nødt til at finde noget ude i laden.
Men nu er det besluttet. Det bliver en kopi af din gamle, eller hvem der nu ejer den, blot på 2056cc og Kadrøner.
Hvad med køling ? Og kommer du snart ud og får målt de cylindre ?

Apropos: http://www.youtube.com/watch?v=QrUu5r97tos&feature=related

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja nu er tricket afsløret, sådan kan det gå ;-)

Jeg kommer lige så snart jeg har tid til det Frank, der har bare været travlt med alt muligt andet - måske søndag aften... jeg ringer....

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Rasser

Det ser ud som basis for et rigtig god maskine. Men det er da et seriøst åndedrætsorgan, når nu din plan er ikke at presse setup'et alt for meget:

"Selv om jeg på ingen måde er ude på at hente maksimal hk ud af den her motor...."

Hvilke forsnævringsringe har du planlagt at montere i de karbs? Så vidt jeg husker, så er indsugningsventilen 42 mm i de toppe, eller er det helt galt?

/Peter

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det kan nu sagtens køre hvis man roder lidt med overgangshuller og luftdysen til tomgang. For 25 år siden kørte min gamle 2L type4 med 48IDA, 12-14 km/l ved motorvejskørsel på vej til træf i Tyskland (Heidbergring) tror jeg det var.
Men der ejede jeg den desværre ikke selv mere. Min daværende 2,4L kørte kun 6-7 km/l. På den samme tur.

frank5_2.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det er et par store karbonader i forhold til hvad de fleste sætter på deres 2L. Jeg vælger dem fordi de nok er de karburatorer der pynter mest i et VW motorrum. Og så tager jeg det som en udfordring at få dem til at køre ordentligt, men som Frank også skriver så kan der hentes meget ved at rode med progressionshuller, luftdysen til tomgang, og man kan forsøge sig frem med andre blanderør til hoveddyse/luftdyse. Desuden sætter jeg 34mm venturier i dem, istedet for de std. 37mm.

Men jeg kan godt forstå at der er mange der brokker sig over hvor dårligt de kører. På mit det første sæt jeg fik var progressionshullerne ikke ens i begge karburatorer, og det ville aldrig have kunne køre ordentlig. Desuden var der metalspåner i banjo-bolten for benzintilførslen, og svømmehøjden svingede 3-4mm mellem de to karburatorer. Og dyser og blanderør var også noget underligt noget - 70-120 (tomgang hoved-luft), 135-F7-125 (hoveddyse-blanderør-luftdyse). Nå ja og så var hullet og sædet for Co-skruerne ikke centreret i forhold til gevindet for skruen, så Co-skruerne kom skævt ned i sædet og bøjede når man skruede dem ned. FLOT!

Men jeg har fuld tiltro til, at det nok skal komme til at køre fint, det kræver nok bare lidt mere nulren og pillen end med et sæt 40mm IDF.

Nemlig, det er 42 og 36mm ventiler i de toppe jeg bruger

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Griebel Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"For 25 år siden kørte min gamle 2L type4 med 48IDA, 12-14 km/l ved motorvejskørsel på vej til træf i Tyskland (Heidbergring) tror jeg det var.".....

hejlesen.jpg

-------------------------------------------
http://www.griebel.blogspot.com Instagram: C.Griebel
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du er utrolig Griebel, hvor pokker får du dem fra ? Det er min gamle motor bygget i 82-83 ?

48 IDA kom med de tossede dyser. Du skal bruge F2 emulsionsrør og så dyse mere "normalt"

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har egentlig købt F11, men kan være jeg prøver mig lidt frem og tilbage. Har wideband sensor, så jeg kan følge lidt med i hvad der sker af ændringer.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Elnef Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"For 25 år siden kørte min gamle 2L type4 med 48IDA, 12-14 km/l ved motorvejskørsel på vej til træf i Tyskland (Heidbergring) tror jeg det var.
Men der ejede jeg den desværre ikke selv mere. Min daværende 2,4L kørte kun 6-7 km/l. På den samme tur."

Ja dine gamle Idaer er nu ikke så ringe
Da jeg havde dem på min 2,4L i 163hk udgaven kørte den snildt 10km/l
Det er forøvrig de karburatore Griebel borede op til 51,3mm osv. så der er da liv i de gamle Idaer lidt endnu :-)


Reply »

You must log in to post.