Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
15:06 WBXManden: ?
15:06 WBXManden: pladearbejde
05:54 Helweg: Ankor wax
17:44 Mr-M: Tandstang
13:04 samba: Samba
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  En 1303's død og genopstandelse/ har en boble 9 liv?

Tags:

124
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Efter et veloverstået youngtimertræf i går, kørte jeg lystigt hjemad med et bredt smil på læben... det var sku dejligt at se jer igen piger og drenge..Men tæt på motorvejen begynder bilen at hakke i motorgangen så jeg kører ind til siden og parkerer i tomgang uden problemer.. da det jo blev ret køligt tænkte jeg karburatoris og fyldte lidt karburatorsprit på den.. hvad ved jeg om motorer.. gir fuld gas et par gange og bilen spinder som kun en boble kan.. okay det var let så jeg kører videre.

Burde jo have vidst med mit held, at det blot var en advarsel om at noget slemt var på vej..

Det skal lige siges, at den satte ud på vej til træffet og manglede gnist i strømfordeleren, men efter at have skubbet til et par ledninger virkede den fint igen.

Nå men mig ned på motorvejen midt i vejarbejdet ved greve og så lige overhale en blødkasket.. og så sker det bilen hopper og hakker og så et par kæmpe brag og så dør motoren og jeg kan ikke starte den .. starteren kører og det er så det ind til siden mellem nogle keljer og vente på Jønke med et slæbetov og MEGET SJOVE vittigheder..

Der var ingen gnist i tændspolen men til gengæld lyder det som om der er gnist inden i tændspolen der springer ( ved det godt, men sådan lyder det nu engang)

En større fejlfinding finder sted og det besluttes at prøve en anden kondensator, ingen forandring, nye platiner, stadig intet, alle ledninger tjekkes intet.. så prøver vi at tage ledningen til omdrejningstælleren af og vupti!! så er der gnist!!

Nå væk med den og samle strømfordelen igen og stille tændingen tilbage mm..

Men nu kører motoren ujævnt ( det har jeg haft den mistænkt for siden jeg købte den, men nu står vi jo bag den og kan se at den hopper lystigt) Ud over det er der en lille klingki klangki lyd fra den Jønke siger fra højre siden og jeg siger fra venstre, med i hvertfald fra motoren..

Og når det ene tændkabel tages af er der ingen forandring.

Så nu bliver den pillet ud og kikket igennem, trænger alligevel til en ompakning..

har nogen af jer prøvet noget lignende med
1) at en omdrejningstæller stjæler gnisten?
2)Et det lyder somom en gnist springer i tændspolen?
3) Og hvad gjorde i??

IMGP6244.jpg

-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Først så tror jeg at braget måske kan være en knækket ventil.
Dernæst har du et lidt mystisk ledningsnet - feks hvad er det for en dims du har sidende ovenpå generatoren?
Er din tændspole en Taiwan-kopi af Bosch ? Der ville jeg prøve med en anden så den evt kunne udelukkes som problemet.
Sidst kan jeg se du kører med en forkert strømfordeler. Der skal du have en med vacumdåse der passer til din karburator. Din er sikkert en 009-fordeler.
Det sidste kan forklare din ujævne motorgang.

Mvh John
1303_Motor.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tabt kompression på cylinder 3 ?
Stempelringe smeltet fast på siden af stemplet eller måske endda hul i stemplet.
Det er næsten en klassisk fejl på især 1303. Det er altid cylinder 3, det går ud over da den får ringest køling.

Kan selvfølgelig også være andre ting, utæt indsugning, en ventil, der binder, revnet topstykke osv.

Martin
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du skal somænd bare til at spare sammen til en std plus motor fra mig ;-)

Men det lyder som en knækket ventil mm.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) T613-4 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du skulle have købt en 412 i stedet, da du havde chancen.....
>:-D
-------------------------------------------

Helt pjattet med gamle biler.....
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
du skal have fat i Curth. Han har nogle billige topstykker der passer på din flodpram. tror han skrev 200kr for dem og det er ok billigt om de er i fin stand. Jeg skal forbi ham lørdag og jeg kan da godt kigge på dem om de er noget værd. Så er det bare at håbe at cylinder/stempel ikke har taget skade, men det kan Jens jo evt. hjælpe med.

Nye stødstænger og et pakningssæt nu når du har bukserne af ville også være at fint. Klarer du den eller skal du have en hånd med at skrue på den?
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Jnke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ene hviløg til det andet : Ser jeg fed ud i det her....

Det er den eneste vittighed jeg kan, og den er fandme ikke sjov!!!!

/Jønke
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Jønke]Det ene hviløg til det andet : Ser jeg fed ud i det her....

Det er den eneste vittighed jeg kan, og den er fandme ikke sjov!!!!

/Jønke


HA HA HA :D
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har sendt motoren på ferie i København..

Er der nogen af jer der ved hvad en motor med kun et A påtrykt er for en fætter ??
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Jønke]Det ene hviløg til det andet : Ser jeg fed ud i det her....

Det er den eneste vittighed jeg kan, og den er fandme ikke sjov!!!!

/Jønke
Stakkels Jønke
H
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tjek..

Sikke meget vi skal undersøge..
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
har du checket om der er vand på?
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der burde være et bogstav mere efter "A"
Kopiret fra CSP:

D 1200ccm 25kW/34HP
F 1300ccm 29kW/40HP
AB 1300ccm 32kW/44HP
AR 1300ccm 32kW/44HP
H 1500ccm 32kW/44HP
AG 1600ccm 32kW/44HP
ACD 1600ccm 34kW/46HP
AL 1600ccm 35kW/48HP
B 1600ccm 35kW/47HP
AD 1600ccm 37kW/50HP
AF 1600ccm 37kW/50HP
AS 1600ccm 37kW/50HP

Og så viser det sig så at der alligevel findes en A-motor. En renoverings motor som jeg forstod det.

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg hældte vand på lige inden jeg kørte på motorvejen .. men tak for den søde tanke Hendrixxx
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
godt min pige :-)

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Sig mig en gang Michael tror du ikke jeg har forstand på biler da ?? 8)
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=John Pedersen]
Dernæst har du et lidt mystisk ledningsnet - feks hvad er det for en dims du har sidende ovenpå generatoren?
Mvh John

den "dims" der sidder oven på generatoren er for at fjerne generatorsjøj fra anlæget.. ved du ikke det :wink:
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
snibeke skrev:
[quote=John Pedersen]
Dernæst har du et lidt mystisk ledningsnet - feks hvad er det for en dims du har sidende ovenpå generatoren?
Mvh John


den "dims" der sidder oven på generatoren er for at fjerne generatorsjøj fra anlæget.. ved du ikke det :wink:

Nej - det vidste jeg ikke :D

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det vidste jeg heller ikke , men man lærer jo hver dag..

Hendrixxx jeg ved endnu ikke hvad jeg evt kommer til at mangle, men tak for tilbudet
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er den nye motor efter en del asen og masen proppet i.. sikke en oplevelse at prøve det :D.

En stor tak til Jønke som har skaffet mig en ny motor, og lyttet til mine spørgsmål, samt lavet alt det jeg ikke lige gad eller kunne finde ud af.

Den nye motor er så en A-motor = renoveringsmotor (Tak til Farmer, for at hjælpe med at finde ud af hvad det var for en )

Svinghjulet blev skiftet da det ikke passede sammen(tror det hedder et svinghjul) Dette fik jeg selv lov til, under overvågning.

Varmekasser blev smidt på den nye motor, eller rettere en af dem, da den anden var temmeligt utæt og jeg havde ikke lige tid til at svejse på den, så i den anden side lod jeg røret blive, så der er stadig kun ½ varme hvilket er rigeligt.

Jeg klippede selv en ny pakning til karburatoren ( vidste ikke at man kunne det)

Og ellers var den "lige til" at ploppe i jo.

Den gamle olie blev tappet af og ny frisk Duckhams hældt i.

Ledninger tilsluttet og efter en del bandeord under bilen var benzinslange tilsluttet samt det løse..

En god ide er faktisk at tjekke skruen på koblingskablet mens motoren er ude, idet dette gør det lettere at justere bagefter når der ikke er plads.

motoren blev startet op... og da chokeren slog fra døede den, det viste sig at Karburatoren som jønke havde gjort skindende ren dagen før var fyldt med en dejlig suppe af tank snask... AHA !!! det kan forklare nogle af problemerne med den gamle motor jo.. nå man af med karburator blæse dyser igennem og på med et benzinfilter (det troed jeg faktisk var standard på boxermotoren ??

I med karburatoren igen, og så div småjusteringer (foretaget af jønke-dette var vidst ikke for piger) og Vupti, så brummede min nye 1600 motor som en drøm.. og sikke dog en forskel!!

Den har et bundtræk som jeg aldrig har oplevet i en af mine biler før... nu skal jeg bar passe på fartbøde jo..8)

Fremtidsplaner bliver at der skal skiftes lidt pakninger og andre småting, skjolde skal males mm så den ser lige så lækker ud som den kører :)

DSC01700.jpg
DSC01701.jpg
DSC01703.jpg

-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det er sguda bare super.
Den hækvinge vækker minder om min kammerats gamle 1303 for 14 år siden. Sådan en vinge er et udemærket afsætningssted til bajere. Der kan faktisk stå mange. Nå men det får du at se til næste træf :wink:
-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
snibeke skrev:
Så er den nye motor efter en del asen og masen proppet i.. sikke en oplevelse at prøve det :D.

En stor tak til Jønke som har skaffet mig en ny motor, og lyttet til mine spørgsmål, samt lavet alt det jeg ikke lige gad eller kunne finde ud af.

Den nye motor er så en A-motor = renoveringsmotor (Tak til Farmer, for at hjælpe med at finde ud af hvad det var for en )

Svinghjulet blev skiftet da det ikke passede sammen(tror det hedder et svinghjul) Dette fik jeg selv lov til, under overvågning.

Varmekasser blev smidt på den nye motor, eller rettere en af dem, da den anden var temmeligt utæt og jeg havde ikke lige tid til at svejse på den, så i den anden side lod jeg røret blive, så der er stadig kun ½ varme hvilket er rigeligt.

Jeg klippede selv en ny pakning til karburatoren ( vidste ikke at man kunne det)

Og ellers var den "lige til" at ploppe i jo.

Den gamle olie blev tappet af og ny frisk Duckhams hældt i.

Ledninger tilsluttet og efter en del bandeord under bilen var benzinslange tilsluttet samt det løse..

En god ide er faktisk at tjekke skruen på koblingskablet mens motoren er ude, idet dette gør det lettere at justere bagefter når der ikke er plads.

motoren blev startet op... og da chokeren slog fra døede den, det viste sig at Karburatoren som jønke havde gjort skindende ren dagen før var fyldt med en dejlig suppe af tank snask... AHA !!! det kan forklare nogle af problemerne med den gamle motor jo.. nå man af med karburator blæse dyser igennem og på med et benzinfilter (det troed jeg faktisk var standard på boxermotoren ??

I med karburatoren igen, og så div småjusteringer (foretaget af jønke-dette var vidst ikke for piger) og Vupti, så brummede min nye 1600 motor som en drøm.. og sikke dog en forskel!!

Den har et bundtræk som jeg aldrig har oplevet i en af mine biler før... nu skal jeg bar passe på fartbøde jo..8)

Fremtidsplaner bliver at der skal skiftes lidt pakninger og andre småting, skjolde skal males mm så den ser lige så lækker ud som den kører :)




Hej Vibeke,

Til lykke med din nye bil og motor. Der er faktisk et filter i benzinpumpen (messingbolten), men jeg er blevet anbefalet
at sætte en ekstra filter på, især hvis tanken ikke har været renset i lang tid.

Hilsen
Torben

-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
Du skal somænd bare til at spare sammen til en std plus motor fra mig ;-)

Men det lyder som en knækket ventil mm.
T


hvad ligger sådan en i pris :) til min nyindkøbte 58
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
Farmer skrev:
Du skal somænd bare til at spare sammen til en std plus motor fra mig ;-)

Men det lyder som en knækket ventil mm.
T


hvad ligger sådan en i pris :) til min nyindkøbte 58


Du kan tjekke hans hjemmeside ..husk hagesmæk, for du kommer til at savle
http://www.morepower.dk/

Ekstrøm.. ja det vil jeg godt tro... jeg overvejere om man kunne lave fiskedam..eller anskaffe en gul gummiand som ekstraudstyr..

Ja den oser af total 80'er gejl.. på den øøh gejlede måde
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18

124

Reply »

You must log in to post.