Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  drypper olie bag ved "remhjul"

Tags:
No tags yet.

(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hey i tekniske drenge og piger.

Har fået monteret min motor og den kører som en drøm. Dog er der et forhåbentligt lille problem. Den drypper olie bagved det store svinghjul hvor remmen kører. Har skilt den ad og kan se der sidder en rund metalgenstand. Den har skåret sådanne nogle oliekanaler ned i metallet. De var fyldt med "snavs" og fik dem renset. Det hjalp dog ingenting. Der sidder ingen pakning mellem denne genstand og selve motorblokken...

Nogle der ved hvad det kan være??


Venter i spænding.

Christian
motorfejl.jpg

(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der skal være en "snegl" i remskiven. Det er den der,når motoren kører, slynger olien indad istedet for ud. Det er istedet for at have en pakdåse som ellers er normalt.
Grunden til at olien løber ud kan være for meget underkompression, som følge af slidte stempelringe, stempler eller cylindre. Tjek at ånderøret fra oliepåfyldningen ikke er tilstoppet inden du begiver dig ud i større adskillelse.

Nu ved jeg ikke om motoren har været skildt ad, men i så fald kan olieslyngen, som er en skive på krumtappen, være vendt forkert - med samme fejl til følge..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det må være den snegl jeg mener der var en masse oliekanaler i. Det var fyldt op med hårdt skidt. Det er fjernet og den ser ud som ny... Med hensyn til om den er slidt, tvivler jeg meget på dette, idet motoeren sad på en pumpe fra beredskabsstyrelsen og kun har kørt 250 timer. Den ser ud som ny.

Kan for meget olie give samme problem?
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
krealler skrev:
Det må være den snegl jeg mener der var en masse oliekanaler i. Det var fyldt op med hårdt skidt. Det er fjernet og den ser ud som ny... Med hensyn til om den er slidt, tvivler jeg meget på dette, idet motoeren sad på en pumpe fra beredskabsstyrelsen og kun har kørt 250 timer. Den ser ud som ny.

Kan for meget olie give samme problem?


ellers så bare fyld 2,5 litter på så er der ikke for meget...

ellers så skift simmerringen der sidder bagved remskiven, 20 kroner koster den vel og en times arbejde, hvis ikke at remskiven er spændt korrekt så kan den også blive utæt vil jeg formode.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
cardude skrev:
krealler skrev:
Det må være den snegl jeg mener der var en masse oliekanaler i. Det var fyldt op med hårdt skidt. Det er fjernet og den ser ud som ny... Med hensyn til om den er slidt, tvivler jeg meget på dette, idet motoeren sad på en pumpe fra beredskabsstyrelsen og kun har kørt 250 timer. Den ser ud som ny.

Kan for meget olie give samme problem?


ellers så bare fyld 2,5 litter på så er der ikke for meget...

ellers så skift simmerringen der sidder bagved remskiven, 20 kroner koster den vel og en times arbejde, hvis ikke at remskiven er spændt korrekt så kan den også blive utæt vil jeg formode.


Der er ingen pakdåse på en Type 1.... ingen grund til at forvirre manden ;-), Anders har lige forklaret det hele så godt.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
For meget olie eller ringene har sat sig, eller revede cylindere hvis motoren har stået still lang tid uden at blive tørnet.
Og der sidder ingen simmering foran remhjulet.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
cardude skrev:
krealler skrev:
Det må være den snegl jeg mener der var en masse oliekanaler i. Det var fyldt op med hårdt skidt. Det er fjernet og den ser ud som ny... Med hensyn til om den er slidt, tvivler jeg meget på dette, idet motoeren sad på en pumpe fra beredskabsstyrelsen og kun har kørt 250 timer. Den ser ud som ny.

Kan for meget olie give samme problem?


ellers så bare fyld 2,5 litter på så er der ikke for meget...

ellers så skift simmerringen der sidder bagved remskiven, 20 kroner koster den vel og en times arbejde, hvis ikke at remskiven er spændt korrekt så kan den også blive utæt vil jeg formode.


Der er ingen pakdåse på en Type 1.... ingen grund til at forvirre manden ;-), Anders har lige forklaret det hele så godt.


wops. sorry, jeg skal nok tie stille igen nu, jeg har tydelig vis rodet for meget med t4 motore og for lidt med originale t1 motore.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det kunne jo være en defekt benzinpumpe. Så siver der benzin ned i motorolien og når der er for meget kommer det ud. Det kunne være en mulighed på sådan en gammel motor der ikke har været i drift længe.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) snibeke Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
I'm blond, what's your excuse ? 61 70 44 18
(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jo det hedder nok remskiven eller remhjulet. Det var også derfor jeg skrev "svinghjulet" i gåseøjne. Var i tvivl om hvadd sådan et hjul hed...
(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Når nu de der oliekanaler som sidder lige bagved remhjulet skal sende olien tilbage i motoren, må den vel sende dem tilbage i nogle andre oliekanaler eller lign. Kan problemet være der?

Benzinpumpen virker fint og motoren lyder sund. Håber ikke at de personer ved bredsskabstyrelsen har vendt den olieslynge ved krumtappen forkert under en evt rep eller vedligeholdelse.... Vil helst ikke skille motoren ad før jeg er helt sikker.

Der er ca. 2,5 liter olie på så heller ikke for meget burde være problemet.

Og med hensyn til slidte stempler og cylindre... Burde den ikke smide olien ud et andet sted hvis de var slidte? og man kan vel høre på motoren hvis cylindren er i stykker...
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Problemet med dårlige cylindre, er at kompressionstrykket i forbrændingsrummet siver forbi stemplet og ind i blokken. Derfor kommer der overtryk i blokken, og olien kommer ud der hvor det er nemmest for den - ved remhjulet.
Det behøver ikke at være ret meget før det begynder at sive, og derfor kan det komme hvis blokudluftningen ikke er iorden. Selvom cylindre og stempler er iorden vil der altid sive lidt kompressionstryk forbi og skabe et minimalt overtryk - Bl.a. har man derfor udluftningen.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg glemte lige.. Hvis man er i tvivl om cylindre, stempler, ringe og ventiler så kan man lave en "lækagetest". Sætte tryk på cylinderen igennem tændrørshullet, og lytte hvor luften siver hen. Hvis det suser i oliepåfyldningen, så har du problemet.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Man kan ligefrem købe et manometer og skrue i et af tændrørs hullerne så man kan undesøge stempler/Ringe/Ventiler/styr,mener det hedder en Leak down tester?

West
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, Lækagetester på dansk.. :-)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Overtryk i blokken kan vel også ses ved at der kommer 'en del' em ud fra oliepåfyldningen når man skruer låget af (i tomgang...)? Evt. også ved at der er en del hvidt snask i oliepåfyldningslåget og blokudluftningen?

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, man kan som regel mærke at den puster. Snask, eller mayonaise som man kan kalde det, kommer af kondensvand i olien..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Men der kommer ikke noget snask eller majo ud af den. Den drypper bare olie og der kommer mere efter den er blevet varm. Fik at vide det kunne være inde i selve motorblokken. Der hvor oliekanalerne sender olien tilbage til. Hvis de yderste oliekanaler var stoppet mente en vw "nørd", at så var der stor sandsyndlighed for at de inderste oliekanaler også var stoppet til....

Men er sku bare mega træt af at skulle åbne den motor. Nogle der har prøvet at åbne sådan en. Er det et lorte job, noget man skal være forpasselig med. Hvad skal man købe af diverse pakninger...
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Snibeke, Svinghjulet sidder foran.
Remhjulene sidder bagpå - altså med mindre forsiden af motoren er den, der vender bagud...
:-)

Martin
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nu kører du ikke med 20-0w olie eller noget lignende??? den skal jo have en fed olie sådan en svend- f.eks duckhams 20-40w eller den castrol 20-40w de sælger i thansen
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Minianker Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du skal også lige tjekke din olietrykskontakt, den kan være utæt der hvor ledningen sidder på, altså ved plastiken i selve kontakten, hvis den er det drypper det nemlig ned på pladen og olie kan sive hen mod remhjulet, og så ligner det til forveksling at det kommer fra remhjulet, men selvfølgelig behøver det ikke være det.
Det er bare lige et forslag
-------------------------------------------
:) 20209156 :)
MIB Member
(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bruger catrol olien som eks kan købes i THansen. Den der er lavet specielt til classic cars. Det er desværre ikke fra kontakten at olien kommer... havde det bare været det... snøft :o(
(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
HEj allesammen. Dette er Krellers svoger der skriver her, som har en "del" motorerfaring dog ikke med en bobbel.

Jeg har foretaget en kompressionstest og trykket er 10,5 til 1, hvilket svarer til 150 LBS. Dette er MEGET flot set i relation til at den via Haynes af ny ligger på mellem 100 - 128 LBS. Dermed må det konkluderes at kompressionen og dermed stempler,ringe og foringer er intakte og fine.

Jeg har demonteret drivhjulet igen og kan se at der sidder en meget tynd aluminiums / stål "spændeskive" inde i selve "oliehuset". Denne skive må være monteret inden motoren er samlet idet den er større en hullet og dermed drivhjulsakslen. Når selve drivhjulet moteres kunne jeg forestille mig at dette "trykker" på denne spændeskive og muligvis giver et tætningsproces, men omvendt skal der jo være noget olie bagved denne skive, idet slyngkanalerne i selve remhjulet ellers ville være overflødige.

Haynes bogen beskriver lige netop dette som røv og nøgler, og har kun lavet en tværtegning der absolut ikke er mulig at analysere. Er der nogen der har en mulighed eller tilgang til en decideret værkstedshåndbog fra et Vw værksted der ofte beskriver sådanne dele meget mere detaljeret. Dette blot for at jeg kan se hvordan skidtet er samlet fra fabrikken og at alle dele er til stede.

I tillæg nægter jeg at tro på at en motor der oprindelig har haft en så vigtig funktion hos hjemmeværnet er "klyttet" sammen og dermed samlet forkert af autoriserede mekanikere i tilfæde af en reperation. den har jo kun kørt 250 timer hvilket er ca 10.000 km.
Er der udenlandske sites der muligvis kunne ligge inde med informationer / tegninger om bobler ?

Hilsen Niels (Christians svoger)
(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
der omtales noget omkring udluftning og blokudluftning. Hvor sidder dette på motoren. ?
(permalink) krealler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg har nu fundet en snittegning på setuppet, og den spændeskive jeg referede til er benævnt som en "Oil baffle washer".

Er der noget der "ringer" hos nogen af jer hvad denne eksakt gør?
Det kunne godt ligne en forseglingsring der ved montering af selve drivhjulet går ind og trykker på Lejeskallen.

Reply »

You must log in to post.