Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  smallet forbro

Tags:
No tags yet.

(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hey.... har søgt lidt i forummet på smallet forbro....noger der kan fortælle hvordan man får plads til det evt lidt billede dokumentation..... fordi som jeg ser det skal man ændre hjulkasserne... tager jeg fejl?
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja, du tager fejl. :D

Du fjerner simpelthen støddæmpertårnene, så forbroen kan komme ind. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du vil smalle.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
På linket kan du se hvordan jeg har lavet en smallet forbro

http://vwnettet.dk/forum/topic/315388/page/3

der er fjenet 2 cm i hver side. det passer lige på inderskærmene og rykker hjulene rimeligt ind som du kan se på side 4
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
mathiasen skrev:
ja, du tager fejl. :D

Du fjerner simpelthen støddæmpertårnene, så forbroen kan komme ind. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du vil smalle.


det forklarer selvfølgelig en hel del... ergo ikke så sikkert at køre med
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det var mig
(permalink) klokmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
mathiasen skrev:
ja, du tager fejl. :D

Du fjerner simpelthen støddæmpertårnene, så forbroen kan komme ind. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du vil smalle.


det forklarer selvfølgelig en hel del... ergo ikke så sikkert at køre med


Køre med en 6" uden tårne, virker fint.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
det forklarer selvfølgelig en hel del... ergo ikke så sikkert at køre med


jojo det kører fint - også sidelæns i svinget på glentevej i vojens ;0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Lange Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
mathiasen skrev:
ja, du tager fejl. :D

Du fjerner simpelthen støddæmpertårnene, så forbroen kan komme ind. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du vil smalle.


det forklarer selvfølgelig en hel del... ergo ikke så sikkert at køre med


Har altid kørt med smallet forbro på mine vw´r, og har aldrig haft problemer!

PT kører jeg med 8" smallet...og har aldrig haft en bil som kører bedre

P1010040.jpg

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis du mener at detder ovenfor er det bedste VW du har haft, rent køremæssigt, trænger du dælme til at prøve at komme ud i en bil der er skruet ordentligt samme. Den der er jo livsfarlig ved andet end bykørsel.
Hvis jeg var Peder Betjent, og mødte dig på vejen, blev pladerne indraget øjeblikkeligt! - Totalt uforsvarligt.

Nå men jeg er jo ikke Peder Betjent.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg har 4" meanbeam med tårne. Very nice :-)
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Lange Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
Hvis du mener at detder ovenfor er det bedste VW du har haft, rent køremæssigt, trænger du dælme til at prøve at komme ud i en bil der er skruet ordentligt samme. Den der er jo livsfarlig ved andet end bykørsel.
Hvis jeg var Peder Betjent, og mødte dig på vejen, blev pladerne indraget øjeblikkeligt! - Totalt uforsvarligt.

Nå men jeg er jo ikke Peder Betjent.
T


Jamen så kunne ja da godt tænke mig at spørge ham der "Peder Betjent" hva det er han mener er så uforsvarligt?
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Jvang Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kære Peder betjent

Det er da bedre at få amputeret benene under knæene end at skulle have fjernet diller og mavesæk, fordi man er blevet påkørt af en habil billist, der desværre var så uheldig at få den mølbefængte blåkasket ned over øjene, hvor billisten så derefter gasser de 30hk op i uanede højder og slipper rattet og fjerner hænderne fra klokken 0900 og 1500!

jeg har heller aldrig været bange eller følt mig uansvarlig ved at kører i de gamle voldsænket biler... men jeg har været bange, da der ikke var luft nok i forhjulene, det var ubehageligt : )

det kører sgu godt, hvis det hele er lavet ordentligt og justeret korrekt!

T- jeg er også ved at blive gammel og har heller ikke tænkt mig at skæmsænke mine biler mere... ak ak sikke tider i fordumstid!!!

vang
(permalink) jpwest Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jvang skrev:
Kære Peder betjent

Det er da bedre at få amputeret benene under knæene end at skulle have fjernet diller og mavesæk, fordi man er blevet påkørt af en habil billist, der desværre var så uheldig at få den mølbefængte blåkasket ned over øjene, hvor billisten så derefter gasser de 30hk op i uanede højder og slipper rattet og fjerner hænderne fra klokken 0900 og 1500!

jeg har heller aldrig været bange eller følt mig uansvarlig ved at kører i de gamle voldsænket biler... men jeg har været bange, da der ikke var luft nok i forhjulene, det var ubehageligt : )

det kører sgu godt, hvis det hele er lavet ordentligt og justeret korrekt!

T- jeg er også ved at blive gammel og har heller ikke tænkt mig at skæmsænke mine biler mere... ak ak sikke tider i fordumstid!!!

vang


(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg vil sku hellere af med dilleren end benene, hvis det kom dertil Vang ;-)

Men den ovenstående vil da blive klippet på:
Ingen dæmpere foran
Radikal konstruktiv ændring uden dokumentation
Ingen affjedring > utilstrækkelig bremseevne.
Ingen frihøjde.
Det er bare hvad jeg kan se på billedet.

Og så skal du ikke komme og bilde en gammel ræv ind, at så meget negativ camber bagi kører godt. Sådan noget
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den kan da sagtens køre godt. Det er jo bare et spørgsmål om hvordan man definerer det. Hvis man vil have en bil der tager sving som en mis og bremser som en baneracer, bygger man jo en 1303 germanlooker med det hele. Hvis man er mere til sofa og pilsnere og look, kan sådan en lav bil godt køre godt..
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jpwest skrev:


Der sker vel ikke det store ved en moderart sænkning hvis ellers alt andet er iorden??

West


-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jpwest skrev:


Der sker vel ikke det store ved en moderart sænkning hvis ellers alt andet er iorden??

West

Nej, det er heller ikke det jeg argumenterer imod. en tilpas sænkning med de rigtige ændringer der følger med, og du kan få en bil der kører som en go kart (næsten da)

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lange Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
Jeg vil sku hellere af med dilleren end benene, hvis det kom dertil Vang ;-)

Men den ovenstående vil da blive klippet på:
Ingen dæmpere foran
Radikal konstruktiv ændring uden dokumentation
Ingen affjedring > utilstrækkelig bremseevne.
Ingen frihøjde.
Det er bare hvad jeg kan se på billedet.

Og så skal du ikke komme og bilde en gammel ræv ind, at så meget negativ camber bagi kører godt. Sådan noget
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det må du spørge de folk om jeg skruer for.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
vi kan godt blive enige om at smalning er et nødvendigt kompromis før at gavne udseendet , og at det kører okay Lange - men at sige det køre lige så godt som en bil der kun er sænket lidt med en forbro i fuld bredde der er sat rigtige op - det er ikke korrekt , det skal prøves før man kan sammenligne - og det har du ikke prøvet - så i har begge to ret i jeres påstand - også er den skid slået...

en smallet sænket forbro uden støddæmperer kører ok og er ikke farlig så længe bilen ikke rammer jorden.


en mildt sænket bobbel der er sat rigtigt op med det helt rigtige grej er både sikker og fed at køre i - men ser knap så fed ud.

der er ikke en eneste der kører seriøst bane race i en bobbel der ville tage det sikkerhedsmæssige kompromis og smalle sin forbro fordi det ser bedre ud.
det er kun forbeholdt gade biler der ser seje ud.
man bruger ikke flere 1000 kr på en racer på dæmperer , dæk , fælge , bremser , kræningsstabelisatorer mm fordi det sagtens kan undværes.

smalning uden dæmperer er fint nok , så længe men er bevidst om at der er et udseende mæssigt kompromis.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
konklusionen er stadig at det ikke er så sikkert/lovligt,... så jeg tror jeg holder mig til en alm justerbar forbro selvom dette måske heller ikke er helt lovligt
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
200hk i en bobbel er da ok....du skal da bare se til at bremser osv. kan levere varen.
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Lange Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
vi kan godt blive enige om at smalning er et nødvendigt kompromis før at gavne udseendet , og at det kører okay Lange - men at sige det køre lige så godt som en bil der kun er sænket lidt med en forbro i fuld bredde der er sat rigtige op - det er ikke korrekt , det skal prøves før man kan sammenligne - og det har du ikke prøvet - så i har begge to ret i jeres påstand - også er den skid slået...

en smallet sænket forbro uden støddæmperer kører ok og er ikke farlig så længe bilen ikke rammer jorden.


en mildt sænket bobbel der er sat rigtigt op med det helt rigtige grej er både sikker og fed at køre i - men ser knap så fed ud.

der er ikke en eneste der kører seriøst bane race i en bobbel der ville tage det sikkerhedsmæssige kompromis og smalle sin forbro fordi det ser bedre ud.
det er kun forbeholdt gade biler der ser seje ud.
man bruger ikke flere 1000 kr på en racer på dæmperer , dæk , fælge , bremser , kræningsstabelisatorer mm fordi det sagtens kan undværes.

smalning uden dæmperer er fint nok , så længe men er bevidst om at der er et udseende mæssigt kompromis.



Hehe der var du Bornholmer, du plejer jo at kommentere mine indlæg i tråde op sænkning, så hvorfor ikke også denne...;)

Jamen først er det vel på sin plads lige at nævne at jeg ikke har sammenlignet en standard forbro med en smallet, for det kan man ikke. Faktisk så har jeg aldrig nogensinde sagt at en smallet kører bedre da du både mangler støddæmper og stabilasatorstang. Kan hellere ikke se hvor du vil hen med din opsætning af en racer, for det er ikke det jeg skal bruge den til og det samme gælder vel hovedparten af brugerne her på vwnettet. Hvis bilen alligevel kun skal bruges til en søndagstur i ny og næ, så kan jeg ikke se det er så skide vigtigt med alle de ting du nævner når jeg skal ud og lufte bilen og de voldsomme 30 hk.
Diskussionen lå jo også i om det var sikkert og der syntes jeg bare det er bemærkelsesværdigt at på Thesamba er 8/10 biler sænket med smallet forbroer på den ene eller den anden måde. Hvis det var så fandens farligt, eller "uansvarligt" som der blev brugt om min bil, så ville der jo ikke være så mange som kørte rundt med en!!??

Og ja jeg kender måske ikke så meget til bobbler i standard tilstand, men det er sq også fordi de er blevet sænket hurtigst muligt. Så min vurdering af hvordan mit setup funker kan jeg sq kun selv bedømme, og ja det kører sq bedre end noget andet vw jeg har ejet. Hva man så ikke kan se ud fra billederne er at jeg denne gang har monteret styrtøjsdæmper, castershims og vendt mine styrekugler og det virker sq.

At det så er en gammel lowlight som jeg har "trashet" er jo kun fedt, for så har de "blå kasketter" jo mere at snakke om, og jeg kan glæde mig over at jeg har et køretøj som skiller sig ud og ikke ligner noget andet her i landet ;)

I sidste ende er jeg mere bange for de gamle rustbunker som idag kører rundt på gaderne i form af golf, polo og ja jeg kan blive ved, de bliver jo bare kørt. På min Vw bliver da trosalt gået bremser og styrtøj igennem inden sæsonstart hver år...!

Peace and out!

/Lange





-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) Jvang Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Lange, din bil er møgfed og lavet som jeg ville lave sådan en ghia... thumbs up : )

like your attitude...

vang
(permalink) Anders-DK Member
Skrev for 16 years siden | | | |
danieltsd skrev:
hey.... har søgt lidt i forummet på smallet forbro....noger der kan fortælle hvordan man får plads til det evt lidt billede dokumentation..... fordi som jeg ser det skal man ændre hjulkasserne... tager jeg fejl?


Hej

Jeg har kørt omkring små 20.000km med 5.5" smallet forbro uden støddæmpere, virker faktisk okay hvis tingene er lavet rigtigt, nogle af turene har været syd over til store træf, altså en strækning på 1000-1100km i et stræk og hjem igen samme weekend, og konen sad ved siden af uden brok hele vejen så helt skidt kan det ikke være.

Men det er ikke bare at sætte en smallet forbro på, du skal også tage stilling til om hvilke bremser du skal have på samt fælge og dæk valg spiller også ind (ET mål osv)
For du kan sagtens sætte en smallet forbro for at undgå at dine dæk rasper skærmkanten hvis du har sænket for meget og dine fælg/dæk sidder langt ude og tæt på kanten, men har du ikke de rigtige dæk/fælg med ET mål der passer, kommer du bare til at ramme et andet sted, feks lygtehus på bagsiden eller inderskærm osv.

Er du lun har jeg snart en forbro komplet med det hele til salg..!





http://www.meninbugs.dk/split/my_frontbeam/index.htm
Anders


Reply

You must log in to post.