Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1600 cylindersæt på type 1 d motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Normann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej jeg tænkte på om det kunne lade sig gøre at monter et 1600 cylindersæt på en type 1 motor motorkode d

jeg har hørt at blokken skal fræses op for at cylinderne kan være der
men hvad med krumtapen (slaglængden)
og topstykkerne kan man køre med de orginale eller skal der andre til?

Mvh jesper
-------------------------------------------
56 TYPE1
68 TYPE2 T2A
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det kommer an på hvor gammel den er. Hvis den er fra efter 72 (mener jeg det er) så kan du godt for der er en "D" blok fundstændigt magen til de andre.
Hvis den er fra tidligere kan det ikke betale sig da den så bla har små oliekanaler og kun en trykudligningsventil.
Topstykker skal du under alle omstændigheder ha andre af.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Man kan jo godt fræse de originale topstykker op og lave en momentstærk motor med små kanaler osv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Normann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvordan kan man se om det er en gammel eller ny motor?
og igen er slaglængden den samme på en 1200 motor som på 1600 motor eller skal der en anden krumtap til

mvh Jesper

-------------------------------------------
56 TYPE1
68 TYPE2 T2A
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
1200 har 64mm slaglængde, kortere plejlstænger og jeg mener også at den bibeholder 20mm krydspind efter 71-
13-15-1600 har 69mm slag, 22mm krydspinde.
Der er også andre forskelle, men det kan der også være på 13-15-1600.

Du kan kende den nye blok på at den har to reduktionsventiler til smøresystemet.
Den ene sidder, som normalt nedefra, til venstre for oliepumpen. Den anden sidder forrest, helt ved flangen mod gearkassen. Den kan godt være skjult af snavs og skidt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
1200 har 64mm slaglængde, kortere plejlstænger og jeg mener også at den bibeholder 20mm krydspind efter 71-
13-15-1600 har 69mm slag, 22mm krydspinde.
Der er også andre forskelle, men det kan der også være på 13-15-1600.

Du kan kende den nye blok på at den har to reduktionsventiler til smøresystemet.
Den ene sidder, som normalt nedefra, til venstre for oliepumpen. Den anden sidder i højre motorhalvdel nedefra, forrest, helt ved flangen mod gearkassen. Den kan godt være skjult af snavs og skidt.


Frank,

Er en motor med 2 reduktionsventiler og større oliekanaler ikke også altid med 8 mm møtrikker på oliepumpedækslet? I så fald må det være den letteste måde at finde 'den nye blok' type på.

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
AAHH! Nej får de ikke noget mellemting i 68-70 og så kommer de med store kanaler og to ventiler i 8/70- og en større pumpe igen (26mm), sammen med knasthjulet med 4 nitter.
Sådan en enkeltportet 1600 (B) har 8mm bolte/møtrikker med en 21mm pumpe.

Jeg syntes jo bare det er let at være sikker ved at se at ventilerne er til stede. Men så skal man jo selvfølgelig væk fra komputeren og måske endde have nassede fingre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
AAHH! Nej får de ikke noget mellemting i 68-70 og så kommer de med store kanaler og to ventiler i 8/70- og en større pumpe igen, sammen med knasthjulet med 4 nitter.
Sådan en enkeltportet 1600 (B) har 8mm bolte/møtrikker

Jeg syntes jo bare det er let at være sikker ved at se at ventilerne er til stede. Men så skal man jo selvfølgelig væk fra komputeren og måske endde have nassede fingre.


Fint nok Frank og du har sikkert ret, det betyder så bare at hvis man har en motor med 6 mm møtrikker på oliepumpedækslet kan den muligvis godt have større oliekanaler. Jeg havde bare tidligere fået forståelsen af at 8 mm møtrikker = store (10 mm) oliekanaler.

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
De helt gamle har to 6mm oliekanaler, hvis man kigger på på flangen til oliekøleren. Så i 8/67 bliver de 8mm og igen i 8/70 10-12mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Cylinderne på en 1200 motor er ca 5 mm kortere end 13-1600 cc cylindere. Så hvis de skal på en 1200 motor skal der drejes af anlægsfladen i bunden. Det kan godt lade sig gøre og et østrisk firma tilbyder faktisk en ligende motor som longblock (92x64mm). Det kræver nye og større bøsninger i plejlstængerne, afdrejning af cylinderne og opfærsning af topperne. Ikke just noget man bare lige gør en fredag eftermiddag i carporten ;-)

/Rolf
(permalink) aalkjaer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvad med en 1500 h blok?
er den værd at bygge vidre på?

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=aalkjær]hvad med en 1500 h blok?
er den værd at bygge vidre på?



Det afhænger af standen. Er den slidt eller hvordan og hvorledes:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) aalkjaer Member
Skrev for 16 years siden | | | |




Det afhænger af standen. Er den slidt eller hvordan og hvorledes:)

tja ,den drypper lidt med olie fra stødstængerne, jeg tænkte bare om det er en optimal blok at bygge større, til en 1600ccm med dobbelt kadrons og anden knast..?.

hvad er den perfekte type 1 blok at voldtune?
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=aalkjær]hvad er den perfekte type 1 blok at voldtune?

En HELT ny blok.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) aalkjaer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja det hjælper jo,men jeg tænker på motor koderne,der må da være en eller 2 der er bedre end de andre med oliekannaler osv..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
13-1600 efter 8/70. Men de er opbrugte, køb en ny.

Nu er voldtune jo et underligt begreb, så hvad skal man svare ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Normann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tror bare lige i første omgang at jeg sætter nogle nye pakninger i min 34 hks

mvh Jesper
-------------------------------------------
56 TYPE1
68 TYPE2 T2A
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Her kan du se de trykudligningsventiler:

Mvh John
dopr-vs-sopr.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village

Reply

You must log in to post.