Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorrenovering - hvad skal jeg bruge?

Tags:
No tags yet.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg er ved at "renovere" min 1200 motor, og spørgsmålet er nu.. hvad skal jeg bruge.

Da økonomien ikke er helt i top, så skal der ikke udskiftes dele bare for at udskifte dem, men fordi at det er absolut nødvendigt.

Jeg er i den grad en motoramatør, så hav venligst dette in mente, når/hvis I kommer med svar.

Ud over dette, så søger jeg naturligvis også de dele, jeg måtte have behov for.

Dette er, hvad jeg selv regner med at skulle bruge:

- ventildækselpakninger (skal jeg bruge gummi eller kork?)

- pakning for generator/dynamostand.

- ventilgummi - aner ikke hvad de hedder, men de sidder for enden af hver stødstangsrør.

- en insugningsmanifold (enkeltportet til en 1200 fra '61) da denne er "brændt" over.

- pakning for brændstofpumpe.

- o-ring - eller hvad den nu hedder - for min strømfordeler.

- den "endestuds" der sidder for enden af den enhed på generatorstanden, hvor man fylder olie på. Den er af plast, men er flækket i bunden. Det skal den måske være?

Ud over det, vil jeg gerne høre om tingene ser ok ud, eller om jeg skal hen og købe nyt...

...og hvordan jeg fjerner "sod"-belægningen på cylindrene.

På forhånd tusinde tak.

Holger
KG_billeder_af_motorrenovering_039.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_043.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_054.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_057.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_058.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_059.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_060.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_061.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_062.jpg
KG_billeder_af_motorrenovering_065.jpg

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Dine cylindre ser noget medtagne ud (ridser)
Overvej evt. at finde en 1200 industri motor for 2-3000 og flyt så din strømfordeler osv. over på den.... meget billigere i den sidste ende - og dobbelt så godt.
bare et tip hvis du ikke havde overvejet det.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad er årsagen til din "renovering" ?
Er det pga slid så blir det dyrt og så kan Rassers forslag bedst betale sig.
Hvis det er pga utætheder og oliespild så er et komplet nyt pakningssæt og nye stødstangsrør et minimum.
Plus ny/brugt indsugningsmanifold.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
Dine cylindre ser noget medtagne ud (ridser)
Overvej evt. at finde en 1200 industri motor for 2-3000 og flyt så din strømfordeler osv. over på den.... meget billigere i den sidste ende - og dobbelt så godt.
bare et tip hvis du ikke havde overvejet det.


Det er den originale motor fra '61. Derfor vil gerne beholde netop den.

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=John Pedersen]Hvad er årsagen til din "renovering" ?
Er det pga slid så blir det dyrt og så kan Rassers forslag bedst betale sig.
Hvis det er pga utætheder og oliespild så er et komplet nyt pakningssæt og nye stødstangsrør et minimum.
Plus ny/brugt indsugningsmanifold.

Mvh John

Den kørte kun på 2 cylindre. Topstykkerne er sendt til renovering/afdrejning/slibning eller hvad det nu er man gør.

Ja, selfølgelig, et komplet pakningssæt. Hvad præcist følger med der? De 4 kobberringe mellem topstykker og blok ved cylindrene?

Hvorfor er det at stødstangsrørerne skal skiftes? Umiddelbart ser dem til venstre side helt nye ud og dem til højre side virker egenligt også ok, dog med noget overflade rust, men det er vel i princippet ligegyldigt?

Holger
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) johnomadsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej.

Det allervigtigste er at du skifter ventilerne, i hvert fald udstødningsventilerne. Er de gamle kan du meget nemt risikere at der knækker en og så er det en noget større operation du skal i gang med. Det er typist udstødning på cylinder 3 der knækker - har selv prøvet det :-(

Disse gamle motorer køler mindre på cylinder 3 fordi luften skal forbi/gennem oliekøleren. På de nyere motorer blev oliekøleren flyttet frem.

Mvh.
John
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
De kobber pakninger skal du så vidt jeg husker ikke bruge alligevel og kan ikke huske om de er med i pakningssættet.
Stødstangsrør skifter man altid. For det første koster de næsten ingenting for et sæt med 8 og for det andet så kan der være microskopiske små rusthuller i de gamle som du ikke kan se.
Skift dem nu hvor motoren er skilt ad. Bagefter vil det være et værer bøvl at skulle gøre det.
I pakningssættet er alle nødvendige pakninger undtagen pakdåsen til svinghjulet.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak til John og John.

Men hvorfor skal jeg ikke bruge de kobberpakninger?
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
fordi de er beregnet til en mindre 1200 motor - det er et universal pakningssæt.
og din 1200 er ikke den der bruger kobberringe.

og stødstangsrørene skal du skifte - når de er nye er det længerer end brugte - og trækker du det bruge ud til samme længde bliver de bløderer end nye - også bliver din motor nemt utæt igen - som før sagt - så koster de 8 nye ikke en formue.

når du køber et nyt paknings sæt så skal du sikre dig at stødstangs pakningerne/gummiringene er den hvide bløde kvalitet ligesom de org - følger der
de røde med i dit pakningssæt så smid dem ud og køb nogen andre - så holder din motor sig tæt lidt mere end 14 dage.


Husk glemmepladerne inden du sætter stødstangsrørene i ....
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
fordi de er beregnet til en mindre 1200 motor - det er et universal pakningssæt.
og din 1200 er ikke den der bruger kobberringe.

og stødstangsrørene skal du skifte - når de er nye er det længerer end brugte - og trækker du det bruge ud til samme længde bliver de bløderer end nye - også bliver din motor nemt utæt igen - som før sagt - så koster de 8 nye ikke en formue.

når du køber et nyt paknings sæt så skal du sikre dig at stødstangs pakningerne/gummiringene er den hvide bløde kvalitet ligesom de org - følger der
de røde med i dit pakningssæt så smid dem ud og køb nogen andre - så holder din motor sig tæt lidt mere end 14 dage.


Husk glemmepladerne inden du sætter stødstangsrørene i ....


Men der sad kobberringe i den venstre side?

Og hvad er glemmeplader?
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
De kobberringe er til motorer med gammelt varmesystem så der ikke kommer kulilte ind i kabinen - og så gammel er din vist ikke.
Glemmepladerne er de to blikplader der sidder under cylindrene i hver side - en i hver side. Gæt hvorfor de kaldes "glemmeplader" :D

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
KOBBERPAKNINGERNE SKAL UBETINGET MONTERES.
Da din motor er udstyret med "det gamle varmesystem" hvor cylinder- og topstykke-
køleluften bruges til opvarmning af bilen er der mulighed for at en utæthed
mellem topstykke og cylinder kan sende kulilte ind i bilen!!!
Glemmeplader er de luftledeplader der er klemt op under cylindrene.
Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
OK, tak.
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Torkild fra Osted]KOBBERPAKNINGERNE SKAL UBETINGET MONTERES.
Da din motor er udstyret med "det gamle varmesystem" hvor cylinder- og topstykke-
køleluften bruges til opvarmning af bilen er der mulighed for at en utæthed
mellem topstykke og cylinder kan sende kulilte ind i bilen!!!
Glemmeplader er de luftledeplader der er klemt op under cylindrene.
Torkild


Så undskylder jeg forvirringen. Jeg troede nemlig kun det var de gamle motorer med faststøbt dynamofod der var med gammelt varmesystem.
Så se venligst bort fra mine kommentare :-)

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ohh - okay jeg kiggede bare på generatorfoden - my mistake - så har jeg sammme forkerte opfattelse som John ...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 16 years siden | | | |
No problem! læs evnt. Folkevognens varmesystem på FAQ.
hilsen Torkild
-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Altså, til de penge som 1200 industrimotorer handles til, så ville jeg ikke gå ud og bruge penge på den der. Den er så gammel, at knasten kører direkte i blokken. Og som Rasser skriver, de cylindere der er ikke for kønne.
Stamp en 1000las mere ud af konen og gør det. Så er du fint og billigt kørende.
T
Som en af disse her, feks: http://vwnettet.dk/forum/topic/402902
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
har hørt om en nyerer industrimotor der gik 21 km pr ltr hele vejen til SPA i belgien - så der er flere fordele ved det ..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) johnomadsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
21 km/l ???? Sad den på en brandsprøjte trukket af et rugbrød??

Eller er det regnemaskinen der er noget galt med??

Mvh.
John
(permalink) Split261 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Min Split går 14km/l når jeg triller rundt iden, men der er også nye lejer og karburator, elektronisk tænding mv på.
VWenligst Split
-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887

Reply

You must log in to post.