klar til en ny sæson... og dog
Jeg har renoveret motoren på min buggy her i vinteren, og har lige fået monteret motoren igen.. men jeg er rendt ind i et par problemer, efter jeg har fået skiftet relæet i generatoren, og fået monteret ladelampe, lader generatoren nu endelig, desværre bare alt for meget, 16 v ca, er det ik lige i overkanten, og er der en løsning på problemet???
Det andet problem er olietrykket.. når jeg starter maskinen ligger trykket på lidt over 3 kg, men når den bliver varm falder det til næsten 0, det skal siges at cylindre, stempler og ringe er flunkenes nye... havde osse problemer med olietrykket før renoveringen, men troede problemet ville løse sig med de nye dele, men nej... Kan der være andre kilder til dette problem???
på forhånd tak...
hvis ikke olie lampen lyser så kører du bare der ud af
Mvh Kim
Fik du også skiftet oliepumpen?...
ringe, cylindre og stempler har ingen betydning for olietrykket. Det har derimod oliepumpen som Fridolin antyder, men endnu mere vigtigt er det at dine lejer ikke er slidte, eller at lejefladerne i din blok heller ikke er.
kontrollerede du dine lejer/blok/krumtap/plejlstænger/oliepumpe (det er der dit olietryk forsvinder ud i)?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
olielampen er ikke koblet til desværre...
krumtap og lejer havde ingen slup, så det er nok udelukket, oliepumpen kan selvfølgelig være en mulighed, hvor sidder den, og hvordan kontrollerer man den?
nogen som kan svare på hvorfor den lader for meget?
og den simple udgave - hvilken olie kører du med ?
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
hightower skrev:
olielampen er ikke koblet til desværre...
krumtap og lejer havde ingen slup, så det er nok udelukket, oliepumpen kan selvfølgelig være en mulighed, hvor sidder den, og hvordan kontrollerer man den?
nogen som kan svare på hvorfor den lader for meget?
Hvis olielampen ikke er koblet til hvordan ved du så dit olietryk falder? Har du en anden måler/instrument?
Og ja oliepumpen er bestemt en mulig årsag. Den sider med 4 skruer lige bag/under det store remhjul.
På billedet ser du hvordan man tjekker en oliepump, men det er langt bedre at få fat i en rep-håndbog så du kan læse/se de ting.
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
jeg kører med en 15w 40...
jeg har lige haft åbnet op til pumpen, samt renset "sien".. kan dårligt tro det er pumpen, for systemet er så enkelt, og tandhjulene ser umiddelbart pæne ud som nye.. måske man skulle overveje om den billige olietryksmåler fra biltema er helt til at regne med...?
Hej
Nu skal jeg ikke spille klog .... men hvis ikke det er din olie pumpe den er gal med og resten af motor er ok, så ville jeg prøve og monterer din olielampe som det første....
Det andet er som det lyder som du har en olie manometer siddende i din buggy... er du helt sikker på det viser rigitgt...
Prøv at låne en anden viser og giver.....
Henrik Hagen
Jeg bruger kun duckhams 20w50 olie på min VW og jeg har kendskab til mange som bruger den olie på deres motorer i veteran biler.
Den ville jeg nok skifte og så få lavet den olietrykskontakt, uden den kan du hurtigt ødelægge din motor.
VWenligst Split
Du skriver at du har lukket op ind til pumpen og renset sien ?
Er det sien i bundkaret du har renset ? Var den blevet beskidt eller har du slet ikke haft blokken skilt ad ?
Alt der har med olietryk at gøre foregår inde i blokken.
3 bar ved koldstart, i tomgang, lyder som om uret viser rigtigt. Og hvis blokken er brugt op lyder det også rigtigt at trykket bliver 0 efter opvarmning.
Ny blok, nye lejer og oliepumpe mv. Så skal du bare se.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nu er det sådan at olietrykket falder ikke til 0, men lige under 1
Der er ingen slør i lejerne, eller krumtap, det er tjekket.
Men under alle omstændigheder, har det så nogen betydning ved almindelig brug at trykket ikke er vildt højt, så længe der er tryk ???
Det skal lige siges, jeg har hjulpet med at lave motoren, og bilen
Hvor får du det fra at "der er ingen slør i lejerne" når du ikke har haft blokken adskilt ?
Du skriver også at "der var også problemer med olietrykket før" Så mener du jo vel også at det er et problem ?
I en std. VW motor med 100 graders olietemp. vil trykket også falde til under 1 bar i tomgang. Som tommelfingerregel plejer jeg at sige 1 bar pr. 1000 omdr. indtil ventilen regulerer ved 2,5-3 bar.
Den originale trykføler tænder først lampen ved helt ned til 0,15 bar.
Det er ikke olietrykket i sig selv der holder metaldelene adskilt fra hinanden. Det er den kile af olie der dannes foran delene når motoren kører.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
der skal ikke meget til før man kalder en moter renoveret nu til dags :)
Frank, det var også det jeg mente med, om det var okay, trykket kun er 1 bar, dvs. der er tryk, bare ikke ret meget
Så burde der jo danns en film, der beskytter motoren ikk
altså jeg må indrømme at vi ikke har haft delt blokken, men når man overhovedet ikke kan mærke bare en lille smule slup i hverken plejlstænger, eller krumtap, kan jeg da ik forestille mig at blokken er færdig..
but anyway, pumpen er blevet skilt ad, tandhjulene ser fine ud, og man kan kun svagt ane på skjoldet hvor tandhjulene sidder, ridserne hvis man overhovedet kan kalde dem det, er så svage at man næsten ik kan mærke dem med en negl, ingen dybe ridser overhovedet.. men tror jeg vil prøve med en olietrykmåler af bedre kvalitet før jeg bevæger mig ud i noget vildt..
men tak for hjælpen indtil videre..
er der mere du vil indrømme :) det er noget nemmere og hjælpe dig hvis de rigtige fakta kommer frem !
Altså det mest almindelige på en luftkølet VW er at blokken er brugt op. Med tiden arbejder krumtappen hullerne til hovedlejerne større. Så klemmer blokken ikke længere omkring hovedlejerne. Hovedlejerne sidder så løse i blokken om du vil.
Så slipper der olietryk ud mellem lejerne og blokken. Sådan er det på 95-97 ud af 100 gamle motorer som du skiller ad. Der skal nyt til.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Altså det mest almindelige på en luftkølet VW er at blokken er brugt op. Med tiden arbejder krumtappen hullerne til hovedlejerne større. Så klemmer blokken ikke længere omkring hovedlejerne. Hovedlejerne sidder så løse i blokken om du vil.
Så slipper der olietryk ud mellem lejerne og blokken. Sådan er det på 95-97 ud af 100 gamle motorer som du skiller ad. Der skal nyt til.
Frank - hvad med nye hovedlejer i overstørrelse?
Hilsen
Torben
Man kan flugtbore og fræse blokken ved aksiallejet og man kan så køre lejer på udvendigt overmål.
Mange firmaer har gennem årene forsøgt at sælge dette arbejde. Jeg har fået det lavet nogen gange medens man stadig kunne få det gjort i Danmark.
I dag skal man nok have det gjort i Tyskland.
Om det så hjælper -- ??
Det syntes jeg ikke og efter sigen skulle forklaringen være at blokken lider af en art metaltræthed. Den er færdig.
Nu afdøde Gene Berg hævdede at være kommet i besiddelse af et dokument med data om dette problem på netop den legering som blokken var lavet af. Han var chokeret over hvor svagt materialet var og mente så også at det var derfor at VW selv opgav at flugtbore blokke til deres egne ombytningsmotorer.
Han opdagede så også at en 150HK motor typisk mistede 18-20HK når blokken ikke var god.
Ny blok skal der til og den koster jo også kun omkring 4000 kr.
Jeg har selv opgivet type1 motoren for mange år siden af samme grund. Hvorfor rode med det når VW selv har lavet en 2L der passer på gearkassen ? (Type4)
Men da kunne vi heller ikke købe en blok for 4000 kr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvis motoren ikke er tunet, så ville jeg sætte en ny oliepumpe på, montere olielampen, evt med en ny olietrykskontakt, 20-50 olie på, smide manometeret af helved til og bare køre og nyde sommeren..
Det er såre simpelt, når lampen begynder at lyse i tomgang skruer du enten op for tomgangen eller renoverer motoren rigtigt..
God Buggysommer!!
-------------------------------------------
Ja og forsøgsvis kan man efterspænde blokken. Det anviser VW i øvrigt også at man gør ved cyl/topstyk-reparationer.
Hvis den sætter sig fast og ikke kan dreje rundt må man løsne lidt igen :) Det er ikke pis !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Til orientering er en "renoveret" eller ombytningsmotor, generator, eller hvad man nu køber, IKKE en del der er blevet vasket, kontrolleret og malet matsort.
Det er en "ny" motor, nye lejer, nyt, nyt. De uoriginale ombytningsmotorer var typisk lavet hos VEGE i Holland og var flugtborede.
Hvis man køber ombytningsdele hos VW er det typisk nye dele. VW vil bare have de gamle tilbage for ikke at der bliver en masse "renoverbare" dele som andre kan lave forretning på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej frank
Jeg Har lige siddet og læst dettet lidt ældre indlæg.
Hvis du får øje på det vil jeg gerne høre din mening..
Men i mine øre lyder det lidt som om at der ikke helt er balance i de originale dele
siden det ligefrem kan skabe ovalitet i hullerne?? Eller fordi lejerne ikke bliver skiftet i tide.
Ps. jeg siger ikke der er sådan det var bare en tanke.
Jeg har en 1600 motor som jeg selv giver hele turen nu.(jeg laver det selv så nu bliver det lavet i Danmark igen muligvis med forbedringer Smiler) Så må vi se om det vil virke..
Hilsen Møller.
-------------------------------------------
Allan Møller.
8722 Hedensted.