Skift til 200 mm svinghjul er det kompliceret?
Jeg påtænker at skifte fra 180 mm svinghjul til 200 mm på min 1600 motor. Er der særlige hensyn jeg skal tage, skal der files i gearkassen (1500) og hvad med udrykkerarm/leje?.
hilsen
Johnnie
-------------------------------------------
Vw 1962
Svinghjul passer ! vigtigste hensyn er at få endesløret til at passe og det også bliver spændt med korrekt moment.
En 1600 bør da være født med 200mm
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er rigtig Frank, men det er en 1300 ombygget til en 1600 ;o)
Hilsen
Torben
Farmer har vidst fået en ny type kobling, som kan holde en 1600 på et 180 mm svinghjul. Det var oppe og vende på et tidspunkt i hvert fald....
Anonym skrev:
Farmer har vidst fået en ny type kobling, som kan holde en 1600 på et 180 mm svinghjul. Det var oppe og vende på et tidspunkt i hvert fald....
De er ikke kommet endnu. Tror der går ca 14 dage endnu. Men ja, det er 180 mm der kan holde op til ca. 100 hk.
T
Jeg har lige gjort det. Jeg har ikke den store erfaring, men det gik uden problemer.
Du får som min. brug for følgende:
En Haynes manual for tilspændingsmomenter, endeslør og generel support.
Koblingscentrerdorn:
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=66621322506
Endeslør dims plus søgerblade:
Skiverne må du købe hjem når du ved hvilke mål du skal bruge.
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=66621322506
Svinghjulslås:
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=66621322506
Skift pakdåsen og den lille O-ring i svinghjulet og sørg for at have et ordentligt værktøj for tilspænding af svinghjulsmøtrik. Den skal virkelig spændes hårdt. Momentet står i manualen. Jeg giver den også Loctite, men det er der vist delte meninger om.
Vores sponsorer plus Farmer har alt hvad du skal bruge.
Kennedy laver en heavy duty 180mm kobling der kan holde 100hk+, men jeg synes den bliver for hård at træde ned ved bykørsel. Jeg ved ikke om det er den Farmer får hjem.
Hvis det er 12V til 12V, mener jeg ikke at der skal gøres plads (files) i gearkasseklokken.
Du kan tælle tænderne på svinghjulet. Jeg mener 12V er 130 tænder. Dette gælder både 180mm og 200mm.
Jeg nasser lige videre på dit indlæg 'Anden', men måske kan du bruge de svar vi får:
Jeg overvejer også at skifte mit 180 mm svinghjul ud på min 1600 ep i min bus, (det er en ex brandsprøjtemotor, måske derfor det lille svinghjul). Men den er 12 V.
motoren er std, altså ca 47hk. Gearkasse er uden ført udrykker leje.
Jeg har et 200 mm svinghjul, kobling osv. Men før jeg laver swappet, så skal jeg lige høre:
1: Kan det betale sig at få afdrejet svinghjulet (nu det ikke er nyt)?
2: Hvad med afbalancering, er motoren ikke afbalanceret med det originale svinghjul monteret, da den blev lavet af fabrikken.
Kan man gøre noget der, eller er det ligemeget ved std motor(kontra toptunet)
3: Hvordan kan man mærke forskellen på de 2 str koblinger i det daglige..blødere start osv?
Ronnie
Tak for de fine svar. Jeg ikke sikker på at jeg ved hvad "endeslør" er - jeg har lidt med min egen "ende" en gang imellem - dog mest "røgslør". Menes der chims som skal ligge bag svinghjulet.
hilsen
Johnnie
-------------------------------------------
Vw 1962
Med endeslør menes at krumtappen skal kunne rykkes frem og tilbage i blokken på langs(mener det er ca. 0,1mm) ved kold motor, så der er plads til at det hele kan udvide sig, når den bliver varm.
Dette opnåes ved at kombinere 3 shims bagved svinghjulet. De fås i forskellige tykkelser: 0,24 0,30 0,32 0,34, hvis jeg husker rigtigt.
Du SKAL bruge 3, da der ellers opbygges for meget friktionsvarme.Hvilke 3 du skal bruge, kan du regne ud hvis du sætter svinghjulet på uden shims og måler endesløret.
Husk og mål om det er OK inden du tager dit gamle svinghjul af. Det skal være mellem 0,07mm og slidgrænsen på 0,15mm
Mht.Ronnies spørgsmål mener jeg at det er en god ting at få det drejet svinghjulet af. Hvis du holder dig under 5000rpm i din bus går det nok uden afbalancering.
På min speedster er forskellen på 180mm og 200mm, at den ikke fedter mere nu, når den får kniven. Den føles måske lidt mere komfortabel.
Husk at få den rigtige koblingstype til jeres udrykkerleje.
Med føringsrør = kobling uden ring
Uden føringsrør = kobling med ring
For lige at udrydde nogen generelle misforståelser:
Et 200-210-215-228mm svinghjul er ikke "større" end et 180mm. De er samme diameter, udvendigt. Det er "hullet", hvor koblingen sidder i svinghjulet, der er forskelligt.
De passer altså allesammen i en gearkasse der er beregnet til at køre med en 130 tands startkrans. 1967-68 og frem.
Problemerne opstår fordi koblingerne ikke har plads nok. 200mm er jo en std. kobling på 1500-1600, de passer uden problemer. Jeg mener også at 210mm passer uden problemer. 215 kan sommetider også bruges. Det kommer vist an på hvilket fabrikat det er. Ellers skal der lige slibes lidt ved koblingsudrykkerakslens bøsning i huset.
228mm er straks værre. Den ligger ikke ind og styrer indeni svinghjulet, men ligger helt udenpå. Den kræver nogen ombygning og er ikke bøvlet værd fordi den med sin store diameter også bliver tung for synkromecherne. Og der findes så mange andre brugbare koblinger til 200-215mm.
Op til 67 kører VW med en anden starter og kun 109 tænder på startkransen. Disse 109 tænder har en anden profil. Det siger sig selv at hvis man skal have 109 tænder til at nå den samme diameter, så skal tænderne være større, bredere om I vil.
Men det 109 tands er ikke helt så stort som 130 tands. Så hvis man vil bruge en nyere motor i en bil (gearkasse) op til 67. Så skal der slibes lidt i koblingshuset.
Og starteren skal også flyttes over. Der kommer så noget med diameteren på starteren aksel og bøsningen i huset. Men der kan købes en passende bøsning.
Den kloge MK (møgkælling) siger så: "Hvorfor bytter I ikke bare svinghjulet"? Joo, men VW ændrer også på enden af krumtappen og måden man pakker for olie ved den samling. Op til 67 med en metalpakning med de fire huller i til styrestifterne og efter 67 med en oring. Så enden af krumtappen er ikke den samme.
Til ombytningsmotorer lavede VW så et 109 tands med oring, sådan at man kunne putte 68-motorer i -68 biler. De findes men er meget sjældne.
Altså: Et 180mm. svinghjul kan uden problemer ombyttes til 200mm. Når bare årgangen er rigtig og man indstiller aksialspillerummet (endeslør)
Der skal altså IKKE slibes for at bygge om til 200mm. Der skal slibes hvis man bygger om fra 109 tands til 130 tands.
200mm var jo std. på 1500-1600, ingen problemer i det.
Jeg vil ikke bore mere i det med at bruge til rigtige trykleje/kobling, andet end at tilføje at HVIS man har en kobling MED RING, kan ringen pilles af og koblingen køre i en bil fra 71-
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Vil lige komme med mine erfaringer med at slibe i koblingshuset på en gearkasse.
Da det åbenbart indeholder magnesium(og som jeg ved nu)er det yderst brandfarligt, skete der ret pludseligt noget, for mig helt uventet
Jeg havde selvfølgelig påklædt mig selv med briller og støvmaske, jeg havde en sweatshirt og handsker på (og ja selvfølgelig også bukser ) havde arrangeret et bord udendørs, da jeg ikke ville stå inde i værkstedet og fylde det med alu og magnesium støv . Godt inde i processen med masser af støv på trøjen skete det næsten som en eksplosion, at der gik ild i både mine handsker og, trøjen, der var ild i hele højre ærme og foran på maven.
Jeg var så hurtig at få smidt vinkelsliberen fra mig, og flå trøjen af, at der ikke skete mere end at trøjen selvfølgelig udbrændte, men det var noget af en oplevelse at stå der med ild i en selv.
Man går alligevel og tænker bagefter hvor galt det kunne gå hvis der var gået ild i alt tøjet. Hvis man går i arbejdsbukser af den type med nylon i fordufter de ret nemt ved mødet med nogle gnister fra en vinkelsliber eller skærebrænder.
Bare lige en kommentar, det kunne jo være at det kunne undgås at andre prøver det også.
Mener at det er en ret sikkerhedsmæssigt god oplysning at den måske godt kunne finde plads under faq.
Eller hvad admin ?
Mvh Kenneth
Man skal blot undgå at ramme noget der er lavet af stål, så man undgår gnister :)
WOF !
Jo men i fotografiets ungdom var det jo en dynge magnesium der gjorde det ud for blitz.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Joo Frank, hvis man presser lidt med vilkelsliberen kommer der blå gnister, og det er ganske vist, ellers er jeg blevet farveblind.
Tak for de fine svar, det har bragt mig så langt at jeg har købt et 200 mm svinghjul, kobling og trykfod. Trykfoden er af "solfjedertypen". Opr. var min kobling m/ring, skal jeg anskaffe mig en anden trykfod eller kan det virke?
-------------------------------------------
Vw 1962
Hvis du stadig kører med den samme gearkasse og ikke har bygget noget om, skal du stadig have en ring. Og du skal ikke forsøge. Koblingen bliver smadret med det samme, hvis du kører uden ring.
Ringen kan købes til at bygge på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank.
Tak for svaret. "bygge på" - betyder det at man på solfjedertrykfoden kan påmontere en ring?
Kan man købe sådan en hos en af vores sponsorer?
hilsen
Johnnie
-------------------------------------------
Vw 1962
Det bliver 2ja
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for hjælpen alle sammen. Nu kører vi igen uden "fedteri".
hilsen
Johnnie
-------------------------------------------
Vw 1962