Ved MIBs Dynoday var der en deltager der henvendte sig omkring justering af ratslør, altså om man kunne indstille/formindske ratslør.
Det kan man, men det man gør er jo at kvase et tandhjul ned i midten af snekken. En snekke er jo en spiral eller snegl, der slides lige midt på, fordi det er der man kører mest.
Når der så slides et "hul" kan man justere et tandhjul ned i hullet. Når det bliver for meget kan man mærke det ved at man ikke mere kan dreje fordi tandhjulet ikke kan komme op af hullet igen.
Når det bliver for stramt bliver en sidevindsfølsom bil, som en VW, svær at styre fordi man sidder og kæmper med et stramt styrehus samtidig med vinden. Det kører faktisk bedre hvis den sejler lidt derudaf.
Bilen på Dynoday viste sig at have et styrehus der sad løst på forakselrøret. Så ratsløret forsvandt da vi spændte det og styrehuset kom til at køre let da vi efterfølgende løsnede styrehusets justerskrue lidt.
Nu kommer pegefingeren så:
På alle disse "nyrenomalede" biler er det vigtigt at man efterspænder styrehus, forakselrør, bærearme/bagaksler, ankerplader, alt hvad der er belastet eller bliver koldt/varmt skal efterspændes når man har kørt et par hundrede kilometer og så igen efter en sæson.
Al malingen gør at det går løst. Jeg har engang tabt et baghjul på den konto.
Gør det nu inden I kører til træf :)
Det kan man, men det man gør er jo at kvase et tandhjul ned i midten af snekken. En snekke er jo en spiral eller snegl, der slides lige midt på, fordi det er der man kører mest.
Når der så slides et "hul" kan man justere et tandhjul ned i hullet. Når det bliver for meget kan man mærke det ved at man ikke mere kan dreje fordi tandhjulet ikke kan komme op af hullet igen.
Når det bliver for stramt bliver en sidevindsfølsom bil, som en VW, svær at styre fordi man sidder og kæmper med et stramt styrehus samtidig med vinden. Det kører faktisk bedre hvis den sejler lidt derudaf.
Bilen på Dynoday viste sig at have et styrehus der sad løst på forakselrøret. Så ratsløret forsvandt da vi spændte det og styrehuset kom til at køre let da vi efterfølgende løsnede styrehusets justerskrue lidt.
Nu kommer pegefingeren så:
På alle disse "nyrenomalede" biler er det vigtigt at man efterspænder styrehus, forakselrør, bærearme/bagaksler, ankerplader, alt hvad der er belastet eller bliver koldt/varmt skal efterspændes når man har kørt et par hundrede kilometer og så igen efter en sæson.
Al malingen gør at det går løst. Jeg har engang tabt et baghjul på den konto.
Gør det nu inden I kører til træf :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.



