Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  fuldsync. transmission i oval

Tags:
No tags yet.

(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg arbejder lidt med at få passet en nyere fuldsyncroniseret gearkasse i min oval.
Typisk vil man skifte nosecone og hockeystav for at det skal passe, men man bliver også nød til at modificerer karossen over for at få plads.
Alternativt har jeg tænkt på denne løsning:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D4749
Hvorved man montere næsen på gearkassen lavere og dermed ændrer på vinklingen af denne. Eneste ulempe ved denne løsning skulle være at udstødningen kan komme i kontakt med karossen.
Er der nogen der har haft succes med denne metode?
Og skulle der evt være nogen der har mål på et hjemmelavet beslag, så man kan springe forsendelsesventetiden over?

Alt indput er velkommen.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nej den rigtige løsning er at bruge skiftehuset og skiftestaven og det forreste ophæng fra en type2 op til -67.

Så kommer det til at sidde rigtigt.
Så skal du kun træffe beslutninger om hvilke bagbremser du skal bruge.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Okay. Jeg har ellers ikke stødt på nogen forklaring på hvorfor det ikke virker. Har du selv prøvet om det virker?

Ang. bremser, så benytter jeg dem der passer til gearkassen.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvad virker ikke ?
Hvad har jeg prøvet ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
ninjapunk skrev:
Okay. Jeg har ellers ikke stødt på nogen forklaring på hvorfor det ikke virker. Har du selv prøvet om det virker?

Ang. bremser, så benytter jeg dem der passer til gearkassen.


hvad skal du med den forklaring - et type2 næsehus virker som det eneste..

og mht til bagbremser - hva hvis det er en 4 huls gearkasse - hva gør du så

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ja jeg har ikke prøvet noget til denne ombygning, der ikke virker. Det er der jo ingen grund til når man kan benytte originale dele, der virker.
Der kan være noget med at man skal banke en bule i karrosseriet, i den lodrette nederste del af grisekassen. Men bilen skal vist være fra først i 50´erne før det er nødvendigt.
Men slet ikke noget problem med en hammer og en træklods. Og da slet ikke at sammenligne med at køre i en bil hvor skiftehuset banker op under den øverste del af tunnelen samtidig med at udstødningen hamrer mod karrosseriet.
Men jeg ved godt at nogen tror det er normalt på en gammel bil.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Med type 2 næsehuset er det ikke nødvendigt at banke buler i bunden. Medmindre bilen er fra før 04/52 mener jeg det er.
Og ja, det er den eneste rigtige løsning. Så sidder alt som det skal.
t
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bevares..
At udskfte næsehus og hockeystav er selvfølgelig en rigtig god løsning, ingen tvivl om det. Men hvis et modificeret frontbeslag også virker, vil det være en nemmere løsning for mig. Det er derfor jeg spørger.
Jeg har målt mig frem til at skiftehuset vil gå fri af karossen foran ved den lavere montering. Desuden er udstødningen lavere end originalt.
Kan der være andre problemer end de to i har nævnt her?

-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
der sidder tre mænd på en tømmer flåde - - - ;0) citat keld petersen og dirch passer

nej vi er tre mænd der alle har skruet i vw i mere end 20 år , og har kendt en masse andre der har skruet vw i 20 år , og vi mener alle det er den bedste og nemmeste løsning, så det er nok rigtigt..

men selvfølgelig kan du prøve din løsning i stedet for , som så mange andre har prøvet før dig , jeg ved at feks jacob spring har rodet en del med det - og det virkede nogen lunde - men ikke helt lige så godt som type2 næse.

her er en liste over mulige problemer der KAN opstå:

at dit ophæng knækker i svejsningerne fordi det vrider
at din motor kommer dit ophængs tykkelse længerer bagud
__hvilket betyder at det bliver mere besværligt at få en nyerer motor ind og ud
__dem der har prøvet ved der ikke er for meget plads i forvejen.
at dine gummi ophæng kommer til at vride og vil dermed holde korterer tid.
at dit gearskifte vil virke upræcist - selv om det måske kun er en ½ mm forskudt
at din motorrums pakning bliver utæt fordi motoren sidder forkert
at dine baghjul vil spore forkert fordi din gearkasse har en forkert placering
at du på et tidspunkt vælger en anden motor med en anden udstødning som vil gå på
at du ved et fremtidigt syn måske får kasseret dit hjemmelavede ophæng
osv osv osv

måske detaljer du sagtens kan leve med , men når nu det andet virker - hvorfor
så lade være ???
det er ikke så slemt at skifte den næse som det umiddelbart lyder til.

________________________________________________________________________

mht dine bremser bliver der noget overvejelse med indpresningen på dine fælge...
lange aksler giver nogen begræsninger i fælg valg , brede tromler giver nogen
begræsninger i fælg valg , korte aksler giver nogen begræsninger i fælg valg ...
så overvej dine aksler og dine bremsetromler nøje inden du vælger hvilke
bremser og aksler du vil ha på.
brede tomler i bag og smalle i front vil gi en forkert fordeling af kraften
i dine bremser
dette er et hjælpende råd.

____________________________________________________________________________

jeg skal selv lave samme operation på min egen oval engang - og jeg vil
ikke engang overveje at lave det på en anden måde

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
der sidder tre mænd på en tømmer flåde - - - ;0) citat keld petersen og dirch passer

nej vi er tre mænd der alle har skruet i vw i mere end 20 år , og har kendt en masse andre der har skruet vw i 20 år , og vi mener alle det er den bedste og nemmeste løsning, så det er nok rigtigt..

men selvfølgelig kan du prøve din løsning i stedet for , som så mange andre har prøvet før dig , jeg ved at feks jacob spring har rodet en del med det - og det virkede nogen lunde - men ikke helt lige så godt som type2 næse.

her er en liste over mulige problemer der KAN opstå:

at dit ophæng knækker i svejsningerne fordi det vrider
at din motor kommer dit ophængs tykkelse længerer bagud
__hvilket betyder at det bliver mere besværligt at få en nyerer motor ind og ud
__dem der har prøvet ved der ikke er for meget plads i forvejen.
at dine gummi ophæng kommer til at vride og vil dermed holde korterer tid.
at dit gearskifte vil virke upræcist - selv om det måske kun er en ½ mm forskudt
at din motorrums pakning bliver utæt fordi motoren sidder forkert
at dine baghjul vil spore forkert fordi din gearkasse har en forkert placering
at du på et tidspunkt vælger en anden motor med en anden udstødning som vil gå på
at du ved et fremtidigt syn måske får kasseret dit hjemmelavede ophæng
osv osv osv

måske detaljer du sagtens kan leve med , men når nu det andet virker - hvorfor
så lade være ???
det er ikke så slemt at skifte den næse som det umiddelbart lyder til.

________________________________________________________________________

mht dine bremser bliver der noget overvejelse med indpresningen på dine fælge...
lange aksler giver nogen begræsninger i fælg valg , brede tromler giver nogen
begræsninger i fælg valg , korte aksler giver nogen begræsninger i fælg valg ...
så overvej dine aksler og dine bremsetromler nøje inden du vælger hvilke
bremser og aksler du vil ha på.
brede tomler i bag og smalle i front vil gi en forkert fordeling af kraften
i dine bremser
dette er et hjælpende råd.

____________________________________________________________________________

jeg skal selv lave samme operation på min egen oval engang - og jeg vil
ikke engang overveje at lave det på en anden måde


Super!
Det er lige præcis den slags input jeg søger og ikke "bare fordi".
Bremser er der taget højde for, men tak for informationen ellers.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det vil sige at hele denne tråd ville have været unødvendig hvis den første bare havde svaret: Gør som du selv syntes, det må du selv om ?

Og så kan du i øvrigt gøre med håndbremsekablerne som du selv synes.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hey Thomas. Ja, man får som man selv råber, på papegøjen, på taget, med 10 sten i hovedet, eller så'noget. :)

-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Det vil sige at hele denne tråd ville have været unødvendig hvis den første bare havde svaret: Gør som du selv syntes, det må du selv om ?

Og så kan du i øvrigt gøre med håndbremsekablerne som du selv synes.


Næh egentlig ikke. Jeg søgte bare lidt mere uddybende forklaringer.
Løsningen bliver nok den gængse med udskiftning af næse og hockeystav.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ib har spurgt, men så gør jeg det igen: Hvad er det du vil have en forklaring på ?

Vil du have en forklaring på hvorfor de originale dele passer, eller hvorfor de uoriginale ikke passer ? Det kan vi jo i øvrigt ikke vide. Vi kan blot undre os over at visse firmaer og fabrikanter sælger og fabrikerer noget der ikke passer på bilerne ?

At de originale dele passer er sku,da også underligt. Men det fremkommer vel ved et tilfælde da VW bruger type1 gearkassen i de tidlige type2. Så kører type1 med den delte gearkasse og type2 kommer så til at køre med tunnelgearkasse. Da man starter udviklingen af type2, har man sikkert taget torsionrøret fra type1 og kigget på det - og tænkt: "Kan vi mon bygge en varebil ud af det her"? Altså på tysk,-
At nogen så tilfældigvis en dag kommer til at tænke tanken: Hvad pokker! Kan man ikke bygge en tunnelgearkasse i en type1. Og så er der et andet klogt hovede der har kigget på det og opdaget at skiftehuset og skiftestaven åbenbart er ændret, så det lige giver de par cm. der skal til.
Det er så blevet almindelig kendt i VW-kredse. Men anden forklaring får du nok ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Da man starter udviklingen af type2, har man sikkert taget torsionrøret fra type1 og kigget på det - og tænkt: "Kan vi mon bygge en varebil ud af det her"? Altså på tysk,-




jeg er helt vild med dine fortolkninger Frank :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Type 2 næsen virker.
Mht bremser kan du tage de korte aksler og rør fra din gamle split gearkasse og montere overpå din nye gearkasse. Det kører jeg med, og det virker fint. Dermed får du ikke bøvl med bremserne... og specielt håndbremsekablerne :-)

Ron.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Thomas Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Fau_Weh_Mann skrev:
Type 2 næsen virker.
Mht bremser kan du tage de korte aksler og rør fra din gamle split gearkasse og montere overpå din nye gearkasse. Det kører jeg med, og det virker fint. Dermed får du ikke bøvl med bremserne... og specielt håndbremsekablerne :-)

Ron.


Lige præcis
Ps: Hvis nogen har busnæsen og passende hockeystav på hylden, så giv endelig lyd.
-------------------------------------------
It's not just a car
It's a volkswagen...
Tlf: Enoghalvtres Tooghalvfems Seksogfyrre Seksogfirs

Reply

You must log in to post.