Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

 

Tags:
No tags yet.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Forskellen på en 1500 og en 1600 er, og nu kommer det: 100cc !!
Kan I da for pokker ikke forstå at jeg skriver at de to motorer er ens ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Forskellen på en 1500 og en 1600 er, og nu kommer det: 100cc !!
Kan I da for pokker ikke forstå at jeg skriver at de to motorer er ens ?


hæhæ :-)

Og så lige det faktum at 1500 kører så mange gange bedre end 1600

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja men det er kun fordi 1500 ikke er lavet med dobbeltportede topstykker. Og derfor kører en 1500, der er opgraderet til 1600cc, endnu bedre.

Med hensyn til køingen, så sker der jo ingen skade ved at køre med 71-køling på en -71 strømfordeler. Forskellen er nok heller ikke mærkbar. Den gamle strømfordeler med udelukkende vaccuumavancering kører bedre end de nyere.
Men skifter man til 31mm karburator er man jo nødt til at skifte fordeler også.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) tom j Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Roollliiiggg.... Frank... jeg tror han gerne vil vide hvor stor forskellen på at køre med 1600ccm kontra 1500ccm, altså bliver trækkraften forbederet nok til at det betale sig at bygge om til 1600ccm.... og husk lige, det er ikke alle herinde der har skruet i luftkølet i 20 år... vi er nogen der skal ha det skåret ud i pap :-)
Tom J.
-------------------------------------------

(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hendrixxx skrev:


Og så lige det faktum at 1500 kører så mange gange bedre end 1600


(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
en 1500 bus motor kører også bedre en en 1600 bobbel motor , så ævl er et stærkt ord

problemet er nok at de fleste 1600 er sat sammen med hvad der lige var på hylden
og de fleste 1500 er urørt ..

du har lidt ret - men at sige ævl er måske lige i overkanten.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så sir vi det. Men jeg har stadig ikke fattet hvad det er i mener der S
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=tom j]Roollliiiggg.... Frank... jeg tror han gerne vil vide hvor stor forskellen på at køre med 1600ccm kontra 1500ccm, altså bliver trækkraften forbederet nok til at det betale sig at bygge om til 1600ccm....


Netop.

1600 er større end 1500 kan jeg sgu godt selv regne ud. Læser man mine spørgmål kan man set at jeg tidligere spurgte til slaglængden på en 1500 - grunden til det var at jeg den vej rundt ville finde ud af om 1500 og 1600 var ens. Havde slaget nu været forskelligt (hvilket jeg kan forstå det ikke er) ville en 1500 med 1600 cylindere jo ikke blive en 1600, men en 15etellerandet eller 16etellerandet.


-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
hendrixxx skrev:


Og så lige det faktum at 1500 kører så mange gange bedre end 1600


-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En del af forklaringen på at 1500 motoren var så populær er jo også at 1600 motoren med enkeltportede topper ikke kørte i Danmark. Den hedder "B" kendingsbogstav og den fandtes kun i type2 her i landet.
I USA, var den std. i en type1 68-70. I 71 kommer den så med dobbeltportede topper og hedder "AS"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hendrixxx skrev:

ok der er vis nogen der har pisset i sengen til morgen hva!!!! min opfattelse er at 1500 er bedre ned de 1600 jeg har haft....hvorfor og hvordan det hænger sammen er da lige meget. Mavesure kælling

Jeg ser nu, at det er en kamp mod vindmøller. Jeg trækker mig tilbage.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hendrixxx skrev:
Anonym skrev:
hendrixxx skrev:


Og så lige det faktum at 1500 kører så mange gange bedre end 1600


-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja rasser - korrekt - men den er så også en 1500 jo ...

vi kan jo debaterer frem og tilbage om det fra nu af til vi ikke kan finde flere af
dem , det er vel smag og behag som med alt andet ...

i bund og grund handler det vel om at hvis man allerede har en velfungerende 1500
er det at bygge den om til en 1600 lidt spildt arbejde da forskellen er minimal
selvom den er der.

er det en slidt 1500 der alligevel skal renoveres er det lidt noget andet.
fordi det er nemmerer at finde dele til en 1600 end som en en 1500
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
ja rasser - korrekt - men den er så også en 1500 jo ...

vi kan jo debaterer frem og tilbage om det fra nu af til vi ikke kan finde flere af
dem , det er vel smag og behag som med alt andet ...

i bund og grund handler det vel om at hvis man allerede har en velfungerende 1500
er det at bygge den om til en 1600 lidt spildt arbejde da forskellen er minimal
selvom den er der.

er det en slidt 1500 der alligevel skal renoveres er det lidt noget andet.
fordi det er nemmerer at finde dele til en 1600 end som en en 1500


Jeg er uenig. Det er altid en fordel med flere ccm! Men det kan vi snakkes ved om næste gang vi kører op af de store bakker.
Uanset så må folk ikke forveksle en 1600 enkelt portet motor med en 1600 dobbelt portet motor.
For nu at komme væk fra den her diskussion hvor der er nogle der gætter på de har ret, og nogle der ved de har ret. . . . . Søren det er et speeder træk fra gene berg jeg har monteret, det er dog modificeret for at passe. Det nemmeste er at købe et push pull system fra eks. Csp.. Og ja det er kun boringen der er forskellig, slaglængden er 69 på begge.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja men at skille en velfungerende motor ad og bruge en masse penge på at gi den
100 ccm ekstra er måske liiige i overkanten - var det 500 cmm eller 1000 måske
er det jo lidt noget andet.

men ok nu siger topicen jo heller ikke noget om hvor sund den omtalte motor er..
at se ud fra billederne ser det ikke for godt ud.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
ja men at skille en velfungerende motor ad og bruge en masse penge på at gi den
100 ccm ekstra er måske liiige i overkanten - var det 500 cmm eller 1000 måske
er det jo lidt noget andet.


Hvis man nu har en 1500 longblok, så kan vel lige så godt ofre de penge og få et 1600 cylenderkit. Det er jo ikke så voldsomt dyrt.

Men at skille en velfungerene 1500 ad, der har du ret.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har stadig til gode at skille en luft kølet bokser motor af, som ikke kunne have nydt godt af nye cylindere, stempler og ringe. Men det er nok bare mig der er uheldig. Det lyder til i andre har meget mere held med jer.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nej det er nok rigtigt at ni ud af ti trænger kraftigt , derfor skrev jeg
velfungerende.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
det er et speeder træk fra gene berg jeg har monteret, det er dog modificeret for at passe. Det nemmeste er at købe et push pull system fra eks. Csp.. Og ja det er kun boringen der er forskellig, slaglængden er 69 på begge.


Se det var noget jeg kunne bruge til noget.


-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
men ok nu siger topicen jo heller ikke noget om hvor sund den omtalte motor er..
at se ud fra billederne ser det ikke for godt ud.


umiddelbart er den sundere end den ser ud og den kørte ganske fint da jeg havde den startet - hvorfor så skille den ad? Den har stået stille i mange år kun med lidt olie og jeg vil være sikker på at den motor jeg smidder i min bil kan "køre til Spaninen og tilbage" som Rasser så poetisk udtrykker det.

Indtil nu er jeg tilfreds med at have delt blokken, da krumtappen som det ses trænger til en rensning og en stempelring var knækket.

Til al retfærdighed skylder jeg at sige at jeg endnu ikke har målt lejer på krumtap og knast, men umiddelbart er der ikke "overdrevet" synligt slid. Blokken er ikke kvast og banket i stykker bag svinghjulet - så den er genanvendelig. Mest af alt tror jeg det skyldet at der ikke har været 1000 amatørmekanikkere i gang med motoren.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
Jeg trækker mig tilbage.
T



Inden du smutter vil jeg sætte pris på hvad du mener med balancere motoren.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En anden overset ting ved dårlige stempler/cylindre/ringe er at forbrændingstrykket slipper forbi ringene og skaber for meget tryk i krumtaphuset. Derved bliver olien presset ud ALLE de steder den har muligheden for. Det er IKKE (kun) fordi pakningerne er gamle og møre at en gammel motor drypper. En sund motor drypper ikke!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Farmer skrev:
hendrixxx skrev:

ok der er vis nogen der har pisset i sengen til morgen hva!!!! min opfattelse er at 1500 er bedre ned de 1600 jeg har haft....hvorfor og hvordan det hænger sammen er da lige meget. Mavesure kælling

Jeg ser nu, at det er en kamp mod vindmøller. Jeg trækker mig tilbage.
T



frem for en kamp mod noget så er det vel mere en kamp for noget....den gode tone.

Trådens indehaver spørger til hvilken opsætning man kører med på en 1500 og lidt imellem linierne hvordan det funker....Min erfaring (som i brug efterhånden er på en del motorer) så er 1500 bedre end 1600- her mener jeg så med den opsætning som jeg kører med. Det er den optimale løsning jeg har fundet frem til, så det er da noget pis at sige det er noget ævl. Jeg har aldrig haft mere stadil motor end den 1500 jeg har nu, og jeg har aldrig haft en motor der kører så godt som den.....ja ja så er alle de 1600 motorer jeg har haft sikkert noget lort, dårligt stillet osv osv hvilket jeg nu bilder mig ind de nu ikke har været. Desuden stammer min erfaring omkring 1600 motorer overvejende fra ombyggede type3'ere
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Shit hvor er det røv sygt at vaskemotor.

Nu er første vask dog færdig, senere får den endnu en vask så den bliver ordentligt ren.

Og så aftenens spørgsmål: 55mm i diameter på krumptappens std. mål? Der er jo meget rart at vide om krumtappen har været slevet når man bestiller lejer.

Knasten er 25 mm i diameter - er det standard?

IMG_5514.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Shit hvor er det røv sygt at vaskemotor.

Nu er første vask dog færdig, senere får den endnu en vask så den bliver ordentligt ren.

Og så aftenens spørgsmål: 55mm i diameter på krumptappens std. mål? Der er jo meget rart at vide om krumtappen har været slevet når man bestiller lejer.

Knasten er 25 mm i diameter - er det standard?



Til det genstridige smuds bruger jeg børste og fortynder. Mht. Målene i motoren, så har VW altid kørt med hele mål (55 - 60 osv.), og hvis krumtap er drejet ned er det i spring på 0.25. Knast er aldrig ændret (måske en ud af 10000). Blok springer vist nok i 0.5 mål hver gang den bliver rykket op(så vidt jeg lige husker). Kig leje panderne rigtig godt efter i blokken (efter du har fjernet lejer selvfølgelig), de skal være helt fejlfri uden mærker, mål evt. Efter for at være helt sikker. Check det sidste leje ved svinghjul - det må ikke kunne flyttes aksialt overhovedet, mål også efter for en sikkerheds skyld!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply »

You must log in to post.