Det er velkendt at jeg ikke er nogen motornørd, så derfor har jeg brug for lidt input og ideer.
I bunken af mange sjove ting og sager har jeg fundet en 1500 ccm H motor frem som kommer jeg en 1967 split pickup og derfor altid har kørt med omdrejningsbegrænser. Jeg har haft motoren startet kort og den kørte ganske glimrende, faktisk overraskende godt. Jeg har dog valgt at skille motoren ad for at tjekke at alt er i orden og ikke mindst få pakket den om.
I forbindelse med adskillelsen har jeg tjekket at slør ved krumtappen og der er intet. Toppene (enkelt portede) er umiddelbart fine (jeg har endnu ikke taget ventilerne ud og undersøgt og styrene er slidt op). Og uden revner. Ligeledes ser vippetøjet ud til at være i fin stand. Stempler og cylindere ser også helt fint ud og burde være genanvendelige med en honing og nye stempelringe. Desværre nåede jeg ikke at få delt blokken i går, så standen på krumtap mv. kender jeg ikke endnu.
Ofte omtales 1500 motoren som en af vw bedste, men er der nogen måder hvorpå man kan optimere en 1500? Tanken er ikke ræs og jeg forventer ikke at der skal komme 100000 hk, men nu hvor motoren er taget fra hinanden kan man ligeså vel tage optimeringer med. Budgettet er ej heller vanvittigt. Planen er at motoren skal køre sammen med en 1500 gearkasse i en type 1.
Spørgsmålet er derfor:
Hvad er jeres opskrift på den optimale 1500 motor?
På hylden har jeg lidt ekstra stumper som måske kan kastet efter dette projekt hvis det giver mening.
1600 cyl sæt
Doppelt portede type 3 topstykker
Type 3 karburatorer
36 mm weber karburatorer
Tarmslyng
Simmons 2
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Jeg er heller ikke nogen motornørd. Det eneste jeg ville gøre, er at jeg ville smide et 1600 kit på den. Bare se Rassers. En 1600 single port, og god udstødning = 65hk. Det giver simpelt hen totalt fedt bundtræk - specielt på den 1500 gearkasse du kører med.
Derudover ville jeg ikke gøre noget. Men der er sikkert andre bedre motornørder som vil gøre lidt mere:)
-------------------------------------------
Michael
Helt enig, det kommer sådan set kun an på om du gider rode med to karburatorer. Kombineret med et par dobbeltportede topper, der er lavet med nye styr, sæder fræset korrekt og afrundet skarpe kanter, burde der være 8-10 HK mere.
Hvis du vil have en kanon velkørende motor, så ja, en 1500 enkeltportet med 1600 cyl. og måske en 31mm karburator (1302-03) med tilhørende strømfordeler.
Husk at opgradere til 1302-03 blæserhus med oliekøler.
Undgå tarmslynget hvis du kun kører med en karburator.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Den med blæserhuset fra 1302-03 skal jeg lige have igen - hvori ligger forskellen i forhold til det almindelige 1500?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Efter 8/70 undtagen 1200, får de en bredede blæser, der giver mere luft og blæserhuset ændres så oliekøleren bliver faktisk flyttet "ud" af blæserhuset på forsiden af blæserhuset og man bruger en køler i alu. i stedet for stål.
En praktisk detalje: Den venstre øverste bolt til motor/gearkasse ændres fordi der ikke er plads for oliekøleren. Der indbygger man en bøsning i krumtaphusets flange. Hvis du skal bygge din gamle blok om, er det let at banke bøsningen ud, bore hullet op i din blok og banke gevindbøsningen i.
Muligvis skal du også slibe plads til et 17mm bolthoved i dit gearkassehus.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg ville også smide et 1600 cyl sæt på (nyt), og hvis ellers toppe er fine så er det bare på med dem igen.
Så bare et tarmslyng og det sæt t3 karburatorer, så har du en fantastisk velkørende motor.
Jeg er lige kommet hjem fra min første træftur med min 1600 enkeltportede motor (gammel pumpemotor), den har et sæt 32mm PCI karburatorer og en 1-3/8" merged header samt elektronisk tænding, 30hk "aftermarket" blæserhus med den brede mølle i. Den motor kører simpelthen bare så fantastisk dejligt. Vi testede den lige på vej hjem - 130km/t / 3600-3700rpm (ifølge gps´en) konstant over en strækning på 60km = motorremperatur på 90 grader.
Hvis du vil ha en motor der bare kører og som er superpålidelig og letkørt, så kan jeg klart anbefale denne opsætning.
ps. stadig knastør efter den "hårde tur", og den er aldrig pakket om (årgang 1968 ).
En rigtig morfar cruiser, jeg ville ikke tøve et sekund med at sætte mig ind og køre europa tyndt.
Til Frank: Er du sikker på at de enkelt portede 1500 og 1600 motorer ikke havde den brede blæser ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
jeg har 1500 H med 1500 stempler/cylindre, nye dobbeltportede mexi topstykker, 31 pict 3 karb, og type1 61-62 year only tænding (den med kondensatoren inde i selve strømfordeleren) og std. udstødning. Det hele monteret på en 1600 gearkasse og det er fanme en super motor der levere varen når den skal.
Ja
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok så blev jeg også klogere i dag ;-)
Men jeg har nu monteret en bred mølle på min, men stadig beholdt køleren inde i blæserhuset. Virker super - ingen køleproblemer, selv med lang udveksling.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser din opskrift ligger tæt på hvad jeg selv havde i tankerne og ikke mindst på hylderne. Jeg er dog ikke helt klar på hvor stor betydning det har at gå fra 1500 til 1600.
Skal man til sådan en motor holde sig fra at skifte knast?
Sådan noget som at porte toppene koster så vidt jeg ved ikke andet end den tid man selv bruger på det, men er det værd at begynde at rode med?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Kan da godt bidrage med mit set-up...
Minder svært meget om Rasser dog med super lækre portede topstykker fra Tobu-værk med 32Pict solex'er , et sæt udvekslet vippetøj til drengen og en merged header...
Skal lige finde den rigtige knast og løftere til den og så er der motor byg.
Glæder mig da til at høre den når jeg når så langt..
Peter
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
SorenJ skrev:
Rasser din opskrift ligger tæt på hvad jeg selv havde i tankerne og ikke mindst på hylderne. Jeg er dog ikke helt klar på hvor stor betydning det har at gå fra 1500 til 1600.
Skal man til sådan en motor holde sig fra at skifte knast?
Sådan noget som at porte toppene koster så vidt jeg ved ikke andet end den tid man selv bruger på det, men er det værd at begynde at rode med?
jeg ville holde mig til std. knast.... det holder omkost. nede, og du slipper for div. bekymringer.
Ved enhver given lejlighed synes jeg da man bør "rense" portene i topstykkerne. Hvis det er nødvendigt med ventil/sæde arbejde kunne man også nemt hente noget hk/økonomi ved at få lavet et godt arbejde her (radius (JPM) eller 3-vinklet).
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg har været den lykkelige ejer af en enkeltportet 1600 i snart mange år. Det er ubetinget den bedste motor jeg har haft. Jeg har sågar købt en industrimotor magen til som fremtidig afløser i min bus. Jeg overvejer et karburatorsæt efter at have set rassers.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
SorenJ skrev:
1500 ccm H motor ... split pickup og derfor altid har kørt med omdrejningsbegrænser
- Hvordan virker sådan én og hvor sidder den?
Er lige med på en lytter på en belærende tråd. Jeg ved ret lidt om motorer..
Min 1600 busmotor i 61'eren klarer dog alle tæsk og udfordringer, så der gir' jeg de andre ret.
mvh
JAKOB
Jeg tror sgu at vi gør det her til en motorprojekttråd.
Omdrejningsbegrænseren (er jeg blevet fortalt at det er) sidder lige under karburatoren og burde kunne ses på det noget dårlige billede. Samme billede viser udgangspunktet.
Som tidligere sagt så har jeg haft startet motoren op, men valgte at splitte den ad for at være sikker på at den var i orden. Det er jeg glad for.
Det har vist sig at der var en knækket stempelring, som dog ikke har gjort skade. Oven i det er krumtap og og plejlstænger noget rustne af at have stået en del år. Dog er lejer osv i fin stand, så efter min overbevisning burde det være til at rense af.
Nu er arbejdet med at få renset 41 års oliespild af begyndt.
Og så lige et tillægsspørgsmål - hvor mange mm slag har en 1500 krumtap?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
nåår ja.
Udstødningen til projektet blev lige gravet frem.....
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Som Rasser´s med type 3 karbs, eller CB 2280 knastaksel, let oprydning i topstykker. 3 vinkel sædejob. 8,3 - 1 CR. Nye ventilfjedre. Std late model 31 mm PICT karburator med tilhørende fordeler (Den kan jeg bedst li´)
Så har du 55 - 57 hk og ca. 120 NM moment, der funker.
PS. Afbalancer, afbalancer og afbalancer. Så kører den næsten til evig tid.
T
Låner lige denne tråd.. jeg har en 1500 motor (ombytnings motor fra 1980) + et sæt 40 mm kadroner som er beregnet til dobbelt portet top.. hvad vil i anbefale, ? tænker selv på et 1600 cyl sæt med dobbelt port toppe, er det den bedste løsning eller har i andre forslag???
-------------------------------------------
Nu skal det ikke gøre til nogen kunst at opgradere en VW til nogen flere hypper.
1300-1500 og 1600 motorerne er "ens" i samme årgang. Altså de ændringer der sker med årene konstrueres ind i dem alle.
En 67´er motor er altså ikke magen til en 73´er.
De har alle 69mm slaglængde, samme hulstørrelse i blokken, til cylindrene og boltmønster til de lange støtter til topstykkerne.
Hvis man skal bygge om fra enkeltportet til dobbeltportet topstykke, skal man udskifte nogen af de lange støtter, vist nok de to midterste, øverste.
Oliepumpen bliver bredere fra 21 til 26mm og knastakseltandhjulet ændres med årene.
Et generelt råd vil være: Brug altid de nyeste VW fandt på.
Den eneste afvigelse vil være at hvis man kører med én karburator vil en enkeltportet motor køre bedre, blødere. Men den vil ikke give så stor topeffekt.
Hvis man ser i den gamle "How to hotrod VW-engines" bog, vil man se at selv et std. dobbeltportet topstykke, flower mere end et maxbearbejdet enkeltportet med større ventiler. Okey det var i 1970, men det giver dog en ledetråd: Hvis man vil tune med anden knast osv. Er der kun dobbeltportet der dur. Alt andet vil være spild af resourcer og skal kun bruges hvis man f.eks. pga. nogen regler i f.eks. motorsport, ikke må bruge dobbeltportede topstykker.
Der er af samme grund heller ingen grund til at genbruge 1300-1500 cylindre. Prisen på et nyt sæt 1600 er så lav at det skal man ikke bruge kræfter på.
Smørekanalerne bliver større i 8/70. Sammen med oliepumpen og en større aluminiumsoliekøler, tidligere af jern, større køleblæser og et ændret blæserhus.
Der er dog intet til hinder for at køre med en blok med store smørekanaler og den gamle jernkøler i det gamle blæserhus. VW-fabrikken gjorde det selv på ombytningsmotorer. Man kunne også købe pakninger til oliekøleren, der var koniske i huller, så man kunne niple op og ned til køler/blok.
Personligt tror jeg ikke fabrikken lavede "ombytningsmotorer" Det var nye motorer der blev solgt og så tilbagedatere til at køre i ældre biler. Man kaldte det ombytning fordi man skulle aflevere den gamle motor. Bilfabrikkerne er ikke interesserede i at lade motorer, generatorer osv. Cirkulere sådan at andre firmaer får nogen emner at fremstille ombytningsdele af.
Fra ca. 1972 følger 1200 motoren trop og kan bruges til at bygge en 13-1600 motor af.
Derfør har de næsten intet til fælles.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det her går jo hen og bliver en KANON tråd. Måske den skulle ligges ind i FAQen?
-------------------------------------------
Michael
har lige bestilt "how to hotrod your vw engine" bogen så må jeg se om jeg bliver lidt klogere af at bladere lidt i den :-)
-------------------------------------------
Der er ingen forskel på at tune en VW og så mange andre motorer. Jeg ved ikke hvorfor man falder over den og mange tror endda det kan gøres billigt ??
Det generelle største problem er at blokkene ikke kan genbruges og kvaliteten på mange af de dele vi kan købe er meget dårligere end de dele vi smider væk.
Hvis man vil tune mere end at kombinere std. dele. Dvs. 1600cc 72-75 HK. Så start med at købe en ny blok og en god krumtap, gerne std., med påsvejsede kontravægte.
Dernæst skal man tænke over at vi arbejder på at bygge en motor. på feks. 17-1800cc og 100 HK.
Bare den nævnte 1600 på 75 HK med f.eks. Kadrons, kræver hårdere ventilfjedre og stålstødstænger og dermed boltede vippearme. Std. stødstænger hænger kun med til max 4500 omdr.
Andre motorer fra samme tid gav allerede 85-100HK som std.
Hvis vi så vil have 175HK, så begynder det at gøre ondt. Og stadig med Taiwan dele ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Farmer skrev:
Som Rasser´s med type 3 karbs, eller CB 2280 knastaksel, let oprydning i topstykker. 3 vinkel sædejob. 8,3 - 1 CR. Nye ventilfjedre. Std late model 31 mm PICT karburator med tilhørende fordeler (Den kan jeg bedst li´)
Så har du 55 - 57 hk og ca. 120 NM moment, der funker.
PS. Afbalancer, afbalancer og afbalancer. Så kører den næsten til evig tid.
T
Jeg har lige et par forståelsesspørgsmål.
8,3-1 cr. - hvad pokker står det for?
og så siger du afbalancer, afbalancer og afbalancer - Det må du lige forklare lidt nærmere.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Rasser skrev:
Jeg ville også smide et 1600 cyl sæt på (nyt), og hvis ellers toppe er fine så er det bare på med dem igen.
Så bare et tarmslyng og det sæt t3 karburatorer, så har du en fantastisk velkørende motor.
Jeg må tilstå at det er din model jeg lige nu arbejder efter, men hvor stor forskel er der på 1500 og 1600?
Oven i det, hvilket speedertræk kører du med?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Frank: Husk at opgradere til 1302-03 blæserhus med oliekøler.
Hvis man gør det, hvad så med strømfordeleren. Er der ikke noget med at tændingstidspunktet på cyl. 3 på motorer med indbygget oliekøler, de fordelere kun med vaccum avancering, er forskelligt fra motore med "doghouse" køler for at holde temperaturen på den ene cylinder nede - og har det nogen betydning?
-------------------------------------------
folkevognen(a)live.com