SorenJ skrev:
Rasser skrev:
Mht. sædearbejde, så er det nok også nødvendigt at få drejet en ny kant/vinkel på ventilen, således at den passer perfekt i den nye sædevinkel. Jeg ville aflevere det hos det lokale "cylinderværksted" og få lavet arbejdet (efter du har skiftet styr selvfølgelig).
Det vil vel grundlæggende være nødvendigt at tilpasse selv nye ventiler?
Jeg går ud fra det ikke er nok at fræse sine ventilsæder op efter der er kommet nye styr i og så slibe ventilen til med alm slibepaste - korrekt?
Rasser skrev:
5-6/100 (tolerance) mellem styr/ventil mener jeg de kloge siger der skal være - hvis du kan bruge det til noget.
Med de tollerencer ender jeg nok med så også at skifte indsugningventilstyr - men slidgrænsen må være større end den smule du beskriver?
De 5-6/100 er hvad jeg har fået at vide det skal være ved nymontering, aner ikke slidtolerancen - man plejer nemt at kunne mærke når den er gal!
Og ja for at være sikker på at ventil og sædevinklen er ens, så vil det grundlæggende være nødvendigt at tilpasse nye ventiler, medmindre man selvfølgelig kan måle sig frem til at vinklen er ok (mener at anlægsvinklen er 45 grader)
Det burde ikke være nødvendigt at buge slibepasta og sugekop efter et nyt ventil/sædearbejde, men jeg har nu altid lige givet dem en hurtig tur - så får man også lige dobbelt checket hvor ventilen træder på sædet, og om den træder "nok".
Mener det er 1mm på indsugning og 1,5mm på udstødningen at ventilen skal "træde" på sædet.
Du kan tydeligt se når du har slebet, at der en fin lille ring på sædet der hvor ventilen træder/ligger an.
Forsøg at få ventilen til at ligge an så langt som det sikkerhedsmæssigt er muligt på ventilsædet. Det er her du henter de gratis HK.
Frank - hvis du lytter med, kan du så ikke lige hælde ud af dine erfaringer her - hvor stor anlægsflade osv. osv. ?