Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

 

Tags:
No tags yet.

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
super. Krumtappen måler 55 mm sharp, så den er til at genbruge uden problemer.

Blokken er indtil nu også genanvendelig da slidet ved sidste leje er minimalt - noget det svarer nogenlunde til en vendegrat i cylinderen. Inden jeg splittede motoren ad var der heller ikke noget aksialt spil at mærke og ej heller vertikalt i krumtappen.


Torsdagens spørgmåls: Hvis man skiftes krydspindsbøsninger, skal de så rives med en rival efterfølgende?

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SorenJ skrev:
super. Krumtappen måler 55 mm sharp, så den er til at genbruge uden problemer.

Blokken er indtil nu også genanvendelig da slidet ved sidste leje er minimalt - noget det svarer nogenlunde til en vendegrat i cylinderen. Inden jeg splittede motoren ad var der heller ikke noget aksialt spil at mærke og ej heller vertikalt i krumtappen.


Torsdagens spørgmåls: Hvis man skiftes krydspindsbøsninger, skal de så rives med en rival efterfølgende?



Ja de skal rives op (H7). Overvej evt. Renoverede, de koster ikke alverden.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok. Der ikke noget slør i bøsningerne, så det var mere af interesse end af behov
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så har afsat lidt tid til at rode med motoren igen.




Jeg kunne derfor godt bruge lidt gode råd til hvordan jeg bedst måler slør i ventil styrene.

Jeg har rodet lidt med målet uret, men jeg er ikke sikker på at min opstilling er pålidelig og derfor kunne jeg godt bruge lidt råd til en korrrekt opstilling. VW selv anbefaler et stk specialværktøj som jeg naturligvis ikke har.

Umiddelbart viser min opmåling med muleur 0,22 mm slør i udstødning på den ene top.

Vw skriver at spillerummet på 0,28-0,32mm på udstødning ved nye styr og en slidgrænse på 0,8 mm. Er det korrekt forstået at så længe spillerummet holder sig inden for 0,8 mm er det acceptabeæt?

Nu bliver det jo aktulet med måden man måler på, for det er jo tydeligt at jeg ikke har målt korrekt, da mit målte spillerum er mindre end da motoren var ny
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Som en tilføjelse kan jeg sige at det ikke lader til der er en vej uden om at skifte ventilstyr.

Alene med visuel inspektion kan jeg se at det ene udstødnings ventilstyr er slidt stærkt ovalt og meget tyndt i den ene side. Oven i det er selve ventilen sovset godt til med olieslam og ventilsædet lader også til at være ikke bare sodet, men snaskt. Så byt til nyt.

Midt tidligere spørgsmål vil jeg dog gerne kende svaret på til en anden gang, men om hvorvodt man kan genanvende ventil når der skiftes styr.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
godt så...

Ingen svar = mere action!

Styrene er ude af topstykkerne, ikke et projekt som var vanvittig avanceret. Jeg snuppede en 10 mm bor og sleb spidsen ned til 8 mm så det fungere som et styr. Der efter tog jeg et stykke 10 mm jernstang og smed det i drejebænken og drejde det af til 9,8 mm, så der lige var lidt at give af.

Der efter var det bare at slå styret ud af topstykkes fra fjedersiden.

Med styret ude kunne jeg måle hvor meget slid der egentligt var. det ene styr målte 8,44 og det andet var 8,25. det mest slidte målte 9,02 mm - med andre ord godt slidte når de bør være 8 mm. Indsungningsstyrene er iorden, så dem er der ingen grund til at skifte. Ventilerne er renset af og der er intet bestydeligt slid at måle, så de blive genanvendt.

Næste problem er så at finde en rival med styr så de nye styr kan rives op og et ventilsædeværktøj så sæderne kan passes til efter de nye styr. Er der nogen der ligger inde med det udstyr som man kan låne? Jeg skal nok komme forbi så dit værktøj ikke slipper dig af syne.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Lidt foto
IMG_5602.jpg
IMG_5595.jpg
IMG_5598.jpg
IMG_5600.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Sådan der !!! havde slet ikke set dine tidligere spørgsmål før nu.
Men du har jo selv fundet ud af det hele kan jeg se :-)

Mht. sædearbejde, så er det nok også nødvendigt at få drejet en ny kant/vinkel på ventilen, således at den passer perfekt i den nye sædevinkel. Jeg ville aflevere det hos det lokale "cylinderværksted" og få lavet arbejdet (efter du har skiftet styr selvfølgelig).

5-6/100 (tolerance) mellem styr/ventil mener jeg de kloge siger der skal være - hvis du kan bruge det til noget.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
Mht. sædearbejde, så er det nok også nødvendigt at få drejet en ny kant/vinkel på ventilen, således at den passer perfekt i den nye sædevinkel. Jeg ville aflevere det hos det lokale "cylinderværksted" og få lavet arbejdet (efter du har skiftet styr selvfølgelig).




Det vil vel grundlæggende være nødvendigt at tilpasse selv nye ventiler?

Jeg går ud fra det ikke er nok at fræse sine ventilsæder op efter der er kommet nye styr i og så slibe ventilen til med alm slibepaste - korrekt?

Rasser skrev:
5-6/100 (tolerance) mellem styr/ventil mener jeg de kloge siger der skal være - hvis du kan bruge det til noget.


Med de tollerencer ender jeg nok med så også at skifte indsugningventilstyr - men slidgrænsen må være større end den smule du beskriver?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Rasser skrev:
Mht. sædearbejde, så er det nok også nødvendigt at få drejet en ny kant/vinkel på ventilen, således at den passer perfekt i den nye sædevinkel. Jeg ville aflevere det hos det lokale "cylinderværksted" og få lavet arbejdet (efter du har skiftet styr selvfølgelig).




Det vil vel grundlæggende være nødvendigt at tilpasse selv nye ventiler?

Jeg går ud fra det ikke er nok at fræse sine ventilsæder op efter der er kommet nye styr i og så slibe ventilen til med alm slibepaste - korrekt?

Rasser skrev:
5-6/100 (tolerance) mellem styr/ventil mener jeg de kloge siger der skal være - hvis du kan bruge det til noget.


Med de tollerencer ender jeg nok med så også at skifte indsugningventilstyr - men slidgrænsen må være større end den smule du beskriver?


De 5-6/100 er hvad jeg har fået at vide det skal være ved nymontering, aner ikke slidtolerancen - man plejer nemt at kunne mærke når den er gal!

Og ja for at være sikker på at ventil og sædevinklen er ens, så vil det grundlæggende være nødvendigt at tilpasse nye ventiler, medmindre man selvfølgelig kan måle sig frem til at vinklen er ok (mener at anlægsvinklen er 45 grader)

Det burde ikke være nødvendigt at buge slibepasta og sugekop efter et nyt ventil/sædearbejde, men jeg har nu altid lige givet dem en hurtig tur - så får man også lige dobbelt checket hvor ventilen træder på sædet, og om den træder "nok".
Mener det er 1mm på indsugning og 1,5mm på udstødningen at ventilen skal "træde" på sædet.
Du kan tydeligt se når du har slebet, at der en fin lille ring på sædet der hvor ventilen træder/ligger an.
Forsøg at få ventilen til at ligge an så langt som det sikkerhedsmæssigt er muligt på ventilsædet. Det er her du henter de gratis HK.

Frank - hvis du lytter med, kan du så ikke lige hælde ud af dine erfaringer her - hvor stor anlægsflade osv. osv. ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så fik jeg bestilt stumper hjem, så nu er det sgu bare at gå igang.

Det endte med at der skal nye hovedlejer, knastlejer, plejlstangslejer, ny oliepumpe, benzinpumpeflange, ventilstyr, stødstangsrør og selvfølgelig tænddele og pakninger.

Oven i det besluttede jeg at snuppe et nyt 1600 cyl sæt med da merprisen ikke var den store. Det betyder at det ender med at blive en enkeltportet 1600.


På karburatorfronten vil jeg prøve at se om det kan lykkedes at finde et sæt fra en 1500 type 3 motor (så vidt jeg ved burde det være enkeltportede indsug)
IMG_5609.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Når man nu får så mange fine nye ting, skal man jo lige kigge på noget af det.

I den forbindelse opdagende jeg en forskel på de tidligere ventilstyr på udstødningsventilerne og på dem som leveres nu til dags. der er en tydelig forskel, men er der noget der beyder noget?

Forskellen ligger i at der er en krave på de nye (som jeg formoder skal sidde i vippetøjsenden) og så at styret ikke er 8 mm hele vejen igennem. det lader til at det sidste stykke mod forbrændningskammerat er ca. 9 mm - hvad er forklaringen på det?
IMG_5611.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det er noget man gør senere. Det er originalt på mange biler. Forklaringen skulle være at der dannes en gaslomme, et tryk, der skal forhindre sod i at trænge op i styret.
En anden forklaring er den simple at der bare er plads til sod, sådan at ventilen ikke sætter, kiler, sig fast.
Måske begge dele ??
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Super!

Så går jeg videre med projektet uden at bekymre mig om den del.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hold kæft hvor er jeg træt af at vaske motorstumper. nu er blokken højtryksrenset og vasket i petrolium og stadig er den snavset.

hvad faen bruger i til at rense med og hvad er jeres tricks?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad med koldaffedter?
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Zster skrev:
Hvad med koldaffedter?


Det er prøvet, men det tager sgu ikke rigtigt alt det gamle oliesnask
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fortynder og så en pensel. Ps: ih hvor du gejler ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Et skridt frem og så lidt tilbage igen.

Jeg var på stumpemarked i Herning i går og fik købt et sæt ventilsædeværktøj, så i dag var det muligt at kommer lidt videre.

Først og fremmest viste det sig at det ikke være nødvendigt at rive ventilstyrene op, da de ab fabrik overholdt de tolerancer som vw angiver
IMG_5649.jpg
IMG_5648.jpg
IMG_5652.jpg
IMG_5654.jpg
IMG_5655.jpg
IMG_5657.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
SorenJ skrev:
hold kæft hvor er jeg træt af at vaske motorstumper. nu er blokken højtryksrenset og vasket i petrolium og stadig er den snavset.

hvad faen bruger i til at rense med og hvad er jeres tricks?


fælgrens, tandbørste...det det slemme kan saltsyre eller nitromors hjælpe

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja de tætte vindinger mod topstykket.
Og oliedeflektorerne skal man ikke bruge, men jo de sidder bare løst.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.