Bornholmer skrev:
Rasser skrev:
Ib du er ude på dybt vand, og umiddelbart tror jeg ikke du kan bunde.
Jeg synes det er ærgeligt at give råd om noget man faktisk ikke ved nok om, så ender det med at man fejlinformerer folk og sælger mister en stor kundegruppe pga. de udtalelser man kommer med. (Det kan selvfølgelig ske for enhver at man fortæller andre om noget som man selv troede "var det rigtige".)
Jeg ved godt at du nu vil begynde at diskutere lyden af hvert eneste ord, men der gider jeg altså ikke trække den hen.
Det er ikke for at svine dig til eller noget, det er jo en ærlig ting at tage fejl. Det er blot pisseærgeligt at fejlinformere folk, og så stadig være en stædig rad.
Sorry - håber du forstår mig selvom jeg er en sur stodder.
Forøvrigt er det heller ikke alle jagtvogne der har spær (som du også skriver).
var det så ikke nemmerer at forklare hvordan du mener det virker så ???
er det fornuftigt det du skriver får du helt sikkert ret både af mig
og alle de andre....
du ved jo tilsyneladende mere end mig - også er det en god ide at forklare det..
det er jo nemt at sige noget er forkert uden at fortælle det rigtige
det viser jo ikke noget om hvem og hvad der er rigtigt eller forkert
Husk nu på at det var dig der sagde: "og det kan ikke anbefales til en gade 1303".
Jeg skal meget meget kort og hurtigt prøve at forklare det på en lidt hurtig og firkantet måde:
Bil 1 har alm. diff
- Du kører på en grusvej - Det ene dæk mister vejgreb og det dæk begynder så at spinne endnu hurtigere rundt end det gjorde i forvejen, mens det andet der har greb (eller rettere havde) står stille.
Bil 2 har "jagtvognsspær" (ZF LSD - (Limited Slip Differential) (lamel plader ala kobling))
- Du kører på en grusvej - Det ene dæk mister vejgreb, og det spinner så rundt. Det dæk der så stadig har vejgreb kører så STADIG med rundt.
Det vil altså sige at du stadig kommer frem af, selvom du mister vejgreb på det ene hjul (hvis du kører med jagtvognsspær). Det må jo alt andet lige også være en fordel i en almindelig personbil, især hvis man har lidt kræfter man gerne vil plante i asfalten/gruset.
Hele ideén med et diff. er jo at man skal kunne dreje uden at mærke nogle problemer, den nemme og billige løsning er jo klart, at bygge en gearkasse med et alm kryds indeholdene planethjul og sidegear. Så kan du køre almindeligt i bilen.
Den dyre og GODE løsning er så et diff. der også indeholder et spær som kan låse bagakslen. På et jagtvognsspær har du endda 2 sæt planethjul (akkurat som man kender det på et Superdiff).
Faktisk er der et "spær" til hvert hjul, dvs. der sidder en række friktionsplader i hvert side af diff. som låser hver sin aksel fast i diff. indtil en vis kraftpåvirkning gør at spærret "bevæger" sig (bla. så du kan dreje).
Nogle Racere kører så helt uden diff., dvs. de bruger en massiv alukerne således at hele bagakslen er låst fast (spool), men det kan ikke anbefales at bruge på gaden.
Hvis du skal være helt ærlig Ib, tror du så selv at Volkswagen kunne finde på at sende en bil på gaden som havde en låst bagaksel (som du hentyder til at den jagtvogn du havde kørte med) - prototype eller ej ?
Selvom det er sjældent så findes der et lignende "jagtvognsspær" til svingaksel biler, og der er bagakslen heller ikke låst - man kan stadig dreje.
Et differentiale er en utrolig genial og enkel ting, men samtidig utrolig indviklet at holde styr på da der jo er flere "roterende aksler".
Du er godt nok en stædig kværulant Ib........ Men heldigvis er du da en flink fyr ;-)