Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Solgt: Motor / Jagtvogns Gearkasse

Tags:
No tags yet.

(permalink) JohnR Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej med jer
Der er da slet ingen problemer i at køre med gearkassen med spær, det mærkes overhovedet ikke ven normal kørsel, det ene hjul skal slippe en del før spørringen slår til, så det er bare i en bobbel med den. Jeg har kørt i min jagtvogn i flere år til hverdag uden problemer.
Og så kan du godt komme igang med svejseren så den kan komme ud og køre igen... du har slet ikke tid til og sidde her for at sælge den gamle gearkasse.
mvh John R
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
hehe jaja skal nok John, der kommer en søndag og svejser så skulle der gerne ske noget igen (-;

/Plade
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Rasser skrev:



Ib du er ude på dybt vand, og umiddelbart tror jeg ikke du kan bunde.

Jeg synes det er ærgeligt at give råd om noget man faktisk ikke ved nok om, så ender det med at man fejlinformerer folk og sælger mister en stor kundegruppe pga. de udtalelser man kommer med. (Det kan selvfølgelig ske for enhver at man fortæller andre om noget som man selv troede "var det rigtige".)

Jeg ved godt at du nu vil begynde at diskutere lyden af hvert eneste ord, men der gider jeg altså ikke trække den hen.

Det er ikke for at svine dig til eller noget, det er jo en ærlig ting at tage fejl. Det er blot pisseærgeligt at fejlinformere folk, og så stadig være en stædig rad.
Sorry - håber du forstår mig selvom jeg er en sur stodder.

Forøvrigt er det heller ikke alle jagtvogne der har spær (som du også skriver).


var det så ikke nemmerer at forklare hvordan du mener det virker så ???

er det fornuftigt det du skriver får du helt sikkert ret både af mig
og alle de andre....
du ved jo tilsyneladende mere end mig - også er det en god ide at forklare det..

det er jo nemt at sige noget er forkert uden at fortælle det rigtige
det viser jo ikke noget om hvem og hvad der er rigtigt eller forkert

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Danny Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Er der noget der hedder det jeg kan ikke finde nogle informationer om en aw gearkasse
Danny
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |
VW har ikke foreskrevet nogle af deres gearkasser med koden AW.
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ja jeg forstår det sku heller ikke men der står altså AW, og kan mærke at der er spær i den når man drejer....
Så hvis der er en klog en som kan forklare hvad en AW består af vil det være COOL....

Prøver lige og tage et foto af det i morgen...
(permalink) Slot Member
Skrev for 15 years siden | | | |
AW er en IRS med LSD (Limited Slip Differintial)

Det ser ganske rigtigt også ud til at den er fra en 181'er, med mindre de tager fejl her: (nederste indlæg)

Måske AW er en kode der kun er brugt på biler "over there".. (?)

http://www.openroad.ca/volkswebbin/viewtopic.php?pid=216100

Jeg mener i øvrigt at have hørt i flere sammenhænge at en 181 gearkasse har 80% spær, men igen.. Det er jo bare et gæt herfra så..

Til Ib: Biler med hjemmlavet spær skriger fra det inderste dæk når de drejer. med hjemmelavet forståes 100% spær.. Lortet kan jo svejses sammen.

eks. http://www.youtube.com/watch?v=qdNIR1M0rnc (lyt især i slutningen)

Det er et under at den slags kan holde..
-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak Slot, så må der da være klarhed over at koden findes (-:


/Plade
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
jeg kender heller ikke den præcise spærkvote i procent , men havde en forestilling
om det var tætterer på de 100 end feks 80....

jeg har haft en Jagtvogn med diagonal dæk , og formodede at det var derfor den hvinede i alle sving - den var dog attypisk fordi det ikke var en IRS gearkasse -
men en svingaxel med reduktionsboxe
jeg formodede at spæret var det samme i alle årgangene.
kan dog sagtens tænkes de første modeller havde svejst spær da det næsten
var en prototype.

det er hverken forkert eller fejl information - det er bare en anden slags sandhed ...
det forkerte lå i at formode at alle jagtvogne var ens - men jeg ved dog
stadigvæk ikke hvad den helt præcise forskel er og hvordan man som evt køber
skal kunne finde ud af det.
men det ved i nok ?

man kan ikke sige at noget er fórket uden at komme med den rigtige forklaring..
det er usportsligt ;0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) duck Member
Skrev for 15 years siden | | | |
det er nok rigtigt med de 80% men der er nok ikke mere end 30 % tilbage pga slid.
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg havde en gearkasse fra en jagtvogn med AW kode, der var ikke spær i den.
Jeg kunne se at det orginale nummer var slebet væk og at AW var banket i, det undrede jeg mig en del over, men spær var der ikke i den.
Mvh Kenneth
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
mån ikke der var fusket med din gearkasse så (-;
man er ikke i tvivl om at der er spær i den her....

/Plade
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Rasser skrev:



Ib du er ude på dybt vand, og umiddelbart tror jeg ikke du kan bunde.

Jeg synes det er ærgeligt at give råd om noget man faktisk ikke ved nok om, så ender det med at man fejlinformerer folk og sælger mister en stor kundegruppe pga. de udtalelser man kommer med. (Det kan selvfølgelig ske for enhver at man fortæller andre om noget som man selv troede "var det rigtige".)

Jeg ved godt at du nu vil begynde at diskutere lyden af hvert eneste ord, men der gider jeg altså ikke trække den hen.

Det er ikke for at svine dig til eller noget, det er jo en ærlig ting at tage fejl. Det er blot pisseærgeligt at fejlinformere folk, og så stadig være en stædig rad.
Sorry - håber du forstår mig selvom jeg er en sur stodder.

Forøvrigt er det heller ikke alle jagtvogne der har spær (som du også skriver).


var det så ikke nemmerer at forklare hvordan du mener det virker så ???

er det fornuftigt det du skriver får du helt sikkert ret både af mig
og alle de andre....
du ved jo tilsyneladende mere end mig - også er det en god ide at forklare det..

det er jo nemt at sige noget er forkert uden at fortælle det rigtige
det viser jo ikke noget om hvem og hvad der er rigtigt eller forkert



Husk nu på at det var dig der sagde: "og det kan ikke anbefales til en gade 1303".

Jeg skal meget meget kort og hurtigt prøve at forklare det på en lidt hurtig og firkantet måde:

Bil 1 har alm. diff
- Du kører på en grusvej - Det ene dæk mister vejgreb og det dæk begynder så at spinne endnu hurtigere rundt end det gjorde i forvejen, mens det andet der har greb (eller rettere havde) står stille.

Bil 2 har "jagtvognsspær" (ZF LSD - (Limited Slip Differential) (lamel plader ala kobling))
- Du kører på en grusvej - Det ene dæk mister vejgreb, og det spinner så rundt. Det dæk der så stadig har vejgreb kører så STADIG med rundt.

Det vil altså sige at du stadig kommer frem af, selvom du mister vejgreb på det ene hjul (hvis du kører med jagtvognsspær). Det må jo alt andet lige også være en fordel i en almindelig personbil, især hvis man har lidt kræfter man gerne vil plante i asfalten/gruset.


Hele ideén med et diff. er jo at man skal kunne dreje uden at mærke nogle problemer, den nemme og billige løsning er jo klart, at bygge en gearkasse med et alm kryds indeholdene planethjul og sidegear. Så kan du køre almindeligt i bilen.

Den dyre og GODE løsning er så et diff. der også indeholder et spær som kan låse bagakslen. På et jagtvognsspær har du endda 2 sæt planethjul (akkurat som man kender det på et Superdiff).
Faktisk er der et "spær" til hvert hjul, dvs. der sidder en række friktionsplader i hvert side af diff. som låser hver sin aksel fast i diff. indtil en vis kraftpåvirkning gør at spærret "bevæger" sig (bla. så du kan dreje).
Nogle Racere kører så helt uden diff., dvs. de bruger en massiv alukerne således at hele bagakslen er låst fast (spool), men det kan ikke anbefales at bruge på gaden.

Hvis du skal være helt ærlig Ib, tror du så selv at Volkswagen kunne finde på at sende en bil på gaden som havde en låst bagaksel (som du hentyder til at den jagtvogn du havde kørte med) - prototype eller ej ?
Selvom det er sjældent så findes der et lignende "jagtvognsspær" til svingaksel biler, og der er bagakslen heller ikke låst - man kan stadig dreje.

Et differentiale er en utrolig genial og enkel ting, men samtidig utrolig indviklet at holde styr på da der jo er flere "roterende aksler".

Du er godt nok en stædig kværulant Ib........ Men heldigvis er du da en flink fyr ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
tak
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
det er hverken forkert eller fejl information - det er bare en anden slags sandhed ...



Så kan man jo ikke andet end at trække på smilebåndet ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
det er hverken forkert eller fejl information - det er bare en anden slags sandhed ...


Feeeed sætning...

L
-------------------------------------------
(permalink) Danny Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Er den soldt
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nej, Dennis har bud ind på 2500,-
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvornår slutter aktionen
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
[quote=Hansen-Danmark]Hvornår slutter aktionen

Har sendt dig en PM

/Plade
(permalink) per franzen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Morten hvis gearkassen er ok og der er spær iden byder jeg 2800.
for de hele jeg skal bruge den til ræs.
MVH PER.
(permalink) Plade Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej Per

Jeg har lavet aftale med Dennis idag så desværde.


/Plade

Reply

You must log in to post.