Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  USA import split, NYE BILLEDER 20/10

Tags:

(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Da mit gamle indlæg fra 10-2006 nok er slettet er dette så et forsøg på at tage tråden op igen og smide nogle billeder og historier ud til alle interesserede.

Vi købte, (konen og jeg), på The samba, en 1964-13 dlx. i minnesota USA. Importerede den selv via "autodriveaway", som kan anbefales da de har et kontor i hver stat derovre. Den blev kørt 1350 km til Baltomore og udskibet til Kbh. Turen tog 6 uger og ankomst 10-2006. Efter rensning af en karburator kørte hele familien en tur i den inden den blev splittet ad.

Bussen blev påbegyndt 27/3 1964 og forlod fabrikken 1/4. Da jeg er født 4/4 1964 er vi lige gamle og vi holder fødselsdag for bussen med buslagkage, hvert år...

Bussen er "Segellackrot og beigegrau", den er helt original, aldrig svejst og aldrig malet. Der manglede kun et et askebæger og et armlæn på midtersædet. Det er en delux med "jailbars" i bagagerummet. Uret gik fint da batteriet blev tilsluttet.

Det var præcis denne model (251-walkthroug 7 personer), vi kiggede efter i den årgang og de farver (rød/hvid), så at finde en var heldigt men det tog 18 måneder med surf på "the samba".

Udefra var den stort set pæn og hel med undtagelse af panelerne. Da den blev demonteret viste det sig at der var en del mere rust end først antaget. Her i 8 måned 08 er jeg stadig igang med rustarbejde og sandblæsning, men der har også været lange perioder hvor lysten har manglet, men sådan er det jo.

1180967.jpg
P1010009.jpg
P1010052_1_.jpg
P1010055_1_.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der gik faktisk flere måneder før jeg turde sætte vilkelsliberen i bussen, det er da med en vis ærefrygt at man begynder at skære i sådan et køretøj, og når man bare er en lykkelig armatør skal der lige lidt mod til.
Under demontagen opdagede jeg at der havde bort mus i bussen og de havde taget alt det løse sædefyld og slæbt det op under loftet og bygget reder, så det stank som zoo da jeg hev det ned. I alle vanger og varmerør har jeg fundet insektvinger og nødder med hul i skallen efter mussetænder.
Selve den mekaniske tilstand var meget fin med nye lejer, bremser, motor og styrekomponenter, så der er det bare at rengøre delene og montere det hele igen.
Da vi modtog bussen havde sælger lagt et brev på forsædet med en beskrivelse af hvad HAN mente der skulle gøres ved bussen og med et ønske om at vi blev tilfredse med den og ville få mange gode oplevelser med den, det er da rørende og rart at kende sælgers egen holdning til køretøjet.
Skære/bukke/tilpasse/svejse/sandblæse/grunde gik i gang i juledagene 2006 men det blev ikke til meget bus-arbejde den vinter, og med vores sidste datters ankomst i juli 2007 blev sommeren ikke kun brugt i garagen...

P2100019.jpg
PB100001.jpg
P1010001.jpg
bus27-4.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fra starten var det meningen at spare tid hvor det var muligt og derfor kun købe de bedste pladedele til projectet. Jeg lærte at "Allan Schoufeldt" i england blev forhandlet af "Classic vw parts" så de blev min leverandør på projectet. Det er forløbet rimeligt, men med lidt ustabil lev.tid og en enkelt skæv forskærm der blev byttet uden problemer.
Da jeg var ved at få pladearbejde nok kastede jeg mig over den helt nye 1600 motor der sad i bussen. Den skulle bare have lidt crome, dobbelt karburator og have malet blæserskjold i bussens røde farve.
Der er også blevet bygger SUB og lavet små ht-kabinetter til skjult montering under instrumentbordet.
Planen er at bussen skal frenstå original med hvide dæksider på stålfælge. Det er mit ønske at få skiver foran, men det er svært at finde nogle der kan sidde i 14" standartfælge. Desuden skal den sænkes et "hak" bagi og 10-20 mm foran, nok til at det kan ses, men ikke så meget at konen opdager noget!
bus27-4-2.jpg
Busgulv.jpg
busrep6.jpg
19.6.08.jpg
vwmotor.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Her i August og september står det så på bund og dermed sandblæsning. Jeg indkøbte en brugt Harald Nyborg kompressor, 2-cylindret, der giver 340 liter luft/min ved 9 bar og en sandblæserpistol fra Biltema og 4 sække sand. Jeg kan ca nå 0,5 m2 på 1-2 timer og derefter skal sandet fejes op, sigtes med en magnet i sien og pistolen renses, men det fungerer og det bliver godt. Kompressoren er stillet ud i et lille rum bag garagen og der er laver blæserkøling i døren for at den ikke får et hedeslag, for den kører næsten konstant.

Sandblæser huen har konen syet med mulighed for udskiftning af plexiglas med burrelukning. Primitivt men hvem har travlt?

Bunden grundes og fuges med karosserrikit før den lakeres i bussens røde farve og have voks i alle vanger og på kritiske steder.

Det eneste rust der mangler at blive lavet er under og bag højre baglygte hvor vangen er lidt blød! Derefter er det igang med indvendig malerarbejde og udvendig sandblæsning (nej omvendt!),af de få rustpletter der er (tagrende).

Det sidste billede herunder viser midtersæder vendt med ryggen mod forsæderne, det er tanken at det skal kunne vendes og fastspændes i gulvet i denne pos. når familien skal spise frokost ved et bord der skal stå i midten når der holdes hvil.

Den store plan siger "ud at køre april 2009".....:-)

19.06.08.7.jpg
sand1.jpg
sand2.jpg
sand3.jpg
19.06.08.5.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kanon gåpåmod ret at se at der er flere busser på vej i det danske gade billede.
Hilsen Claus Bendix.
-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kanon gåpåmod ret at se at der er flere busser på vej i det danske gade billede.
Hilsen Claus Bendix.
-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) ClausBendix Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kanon gåpåmod ret at se at der er flere busser på vej i det danske gade billede.
Hilsen Claus Bendix.
-------------------------------------------

1965 Split bus 13 vinduers delux
clausbendixhansen@yahoo.dk
(permalink) jakob356 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ser godt ud at det hele bliver lavet ordentligt :-)

Her din gamle projekttråd forresten: http://vwnettet.dk/forum/topic/266286

Mangler du stadig hjul har jeg nogle: http://vwnettet.dk/forum/topic/428351

mvh
JAKOB
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
du jo fuld af løgn
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du er da ikke amatør :-) det ser da super godt ud lavet
(permalink) karstenbh Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja det ser squ da prof ud, super flot
Mvh karsten
-------------------------------------------
MIB Aalborg

25747518
(permalink) Steven Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej

Ja, det ser da godt ud det der er lavet indtil videre.
Held og lykke med projektet.

Hilsen Steven.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det er godt at se du er kommet lidt videre siden jeg så den sidste og godt ser det ud.

Men hold op du er en tålmodig mand når det kommer til den sandblæsning. Du må have tilbragt mange timer under bussen.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er der lidt nye billeder. Spindler er blevet renoveret og malet.(Pressen måtte lige forhøjes...) og bunden har fået grunder igen, og er blevet sealet. Sandblæsning af motorrum er begyndt men det er trangt og giver en del skrammer at nå helt ud i hjørnerne...
Efter en del søgen købte jeg en hovedcylinder hos T.hansen fra en Polo 75- til 300 kr der passede, søger nu en bremsevæskebeholder fra Polo/Golf 1/Derby/Audi 50. En original koster 500 kr, så jeg kan godt vente lidt på den rigtige... :-)

spind4.jpg
spind3.jpg
spind2.jpg
spind1.jpg
pres1.jpg
brems2.jpg
bund2.jpg
brems1.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Så er der lidt flere billeder af bussen. Nåede ikke helt det planlagte i min juleferie, men er dog godt tilfreds med resultatet. Er nu 99% færdig med sandblæsning, mangler kun dørhængsler og lidt forsædeføringer og senere et par sæderammer. Der skal males og samles den næste månedstid.

bund1.jpg
p1010026.jpg
p1010028.jpg
p1010029.jpg
p1010039.jpg
p1010043.jpg
p1010046.jpg
p1010048.jpg
rust.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) FBA Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) Jvang Member
Skrev for 16 years siden | | | |

det ser flot ud!

husk at når du laver overlap, så skal du ikke lave som du har vist på det første billede! på den måde får du kondensvandet til at løbe lige ind imellem pladerne!

ellers fint arbejde!

jesper
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
FBA skrev:
Da mit gamle indlæg fra 10-2006 nok er slettet er dette så et forsøg på at tage tråden op igen og smide nogle billeder og historier ud til alle interesserede.


Hej,

Jeg ved ikke helt hvorfor du tror at din gamle projekt tråd er slettet.. Den står nemlig på din profil: http://vwnettet.dk/forum/topic/266286

Men det er da dejligt at se at der stadig sker noget på bussen.

~Mette

-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
rigtigt godt projekt og godt arbejde - ordnung musst sein , er helt i top på
det projekt - og fed model også , jeg har haft det lidt ligesådan - at det kun er
i korte perioder den får gas og i andre perioder står det stille
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) christianhs Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det er sku go stil der... bare forsæt det fine gå på mod...
(permalink) FBA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så er der Lidt nye billeder. Det er jo set 100 gange før men JEG syntes det er SÅÅ fedt at få lukket bunden af bussen, og Fredag skal der males undervognsdele og slibes inde i bussen til BEIGEGRAU lakering.... :-)
Ps.: Jeg har brugt 7 timer i 2 omgange på at ligge på ryggen og male og sikre mig at ALT har fået 2-3 gange, er det normalt? (ondt i nakken).... :-))

nymal1.jpg
nymal2.jpg
nymal3.jpg
nymal4.jpg

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) FBA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Lidt nye billeder

-------------------------------------------
Kan det skilles- kan det laves....
(permalink) VW Gangster Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Når Jvang skriver dette:
"husk at når du laver overlap, så skal du ikke lave som du har vist på det første billede! på den måde får du kondensvandet til at løbe lige ind imellem pladerne!"

Skal man så i stedet for lave overlappet på udvendig side og bruge mere spartel?Eller er det bare mig som har misforstået noget...

Ellers fed tråd med masser af inspiration til flot arbejde.

Thomas

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Superdejligt at se der bliver gjort noget ud af det!!!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Flot flot Flot ....bliver bare superlækkert

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914

Reply »

You must log in to post.