Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  løsninger på pladearb. Hvad ville i gøre?

Tags:
No tags yet.

(permalink) ge Brodtgrd Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg er ved at skifte komplette inderskærme på en 1303ér. og er kommet lidt i tvivl hvilke løsninger jeg skal rende efter.
Se billede
Spørgsmål 1: Hvad gør i her. slaglodder den nye skærm på igen? eller hvad ville i gøre.

Spørgsmål 2: På de nye inderskærme er der ikke nogen klemme til gummipakning.
Hvad gør man der. for at få bagagerummet tæt?

Spørgsmål 3: Den lodrette fals, havde jeg tænkt mig at slibe ombukket af. derefter fjerne den gamle inderskærm og pinktsvejse den nye fast. Som afslutning løbe falsen sammen med en svejsesøm? Er det helt galt?


Billede er af en anden bil og kopieret fra siden her.
vw_til_salg_010.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis ikke man er vant til at slaglodde, kan det være svært. Jeg ville nok sølvslaglodde, for det er jeg vant til.
Når du alligevel planlægger at fjerne den lodrette fals, som er en udmærket idé, så kunne du jo også svejse og spartle det vandrette stykke med glasfiber i bunden. Jeg mener så ser bilen jo ikke original ud alligevel.

Når du fjerner den lodrette. Så lav 10cm af gangen, spring 10cm over osv. Altså du skal ikke skære det hele væk på én gang, hvis du forstår.

Jeg har selv kørt uden pakning i mange år. Uden betydning. Hvis du gerne vil være fri for den rustsamler.
Men luk de to små huller i hjørnerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Punkt 1 bliver svejst kant mod kant. Mål 5 gange og skær 1 gang!

Punkt 2 løser du ved at købe listen seperat. Alternativt hakker du dem af hele vejen rundt og limer gummilisten på.

Punkt 3. Du åbner ombukket forsigtigt med et mejsel eller lign. Så er den gamle inderskærm punktsvejt et par steder deropad. Den nye skal så laves tilsvarende, og til sidst fylder du op med grunder og lukker ombukket.
Hvis du ikke går op i at det skal se originalt ud, kan du løbe samlingen over med en finger med glasfiberspartel.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Dillen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Punkt 2;
Jeg er ikke helt enig med Frank. Jeg har set en vogn, som havde kørt et par år uden pakning ved forklappen, forsiden af instrumentbordet (altså den side, der vender mod bagagerummet) var som sprøjtemalet med rustpletter - særligt ude i siderne ved hængslerne hvor den var ræverød af rust.

Jeg foreslår, at du køber en gummiliste af den type, som klemmes fast i kanten på klappen og fjerner det resterende af metal listen. Det er en billig, nem og god løsning og så ruster det ikke mere.
Den øverste del, altså det vandrette bryst-stykke foran forruden kan du efterlade helt uden liste, så giver det en smule udluftning til bagagerummet og det er såmænd ikke så skidt endda, for der kan ofte samles kondens og det skader heller ikke at området over benzintanken er lidt ventileret. Den samme type liste kan bruges ved bagklappen.

Martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Den med sprøjterust har jeg sku aldrig oplevet. Sprøjter der så rust ind, udefra ? Eller hvor skulle rusten komme fra ?

I de første 20-25 år jeg rodede med bobler, har jeg og mine bekendte altid fjernet metallisten og kørt uden pakning.
I dag ville jeg nok tilstræbe det originale, med en ny metalliste og EFTER at bilen er malet ville jeg rustbeskytte med et tyndtflydende middel under metallisten.
Problemet er jo at bilerne fra fabrikken umuligt kunne være malet under metallisten og efter nogen år kom rusten ud og blev synlig. Og vores bedsteforældre gjorde ikke noget. De købte bare en ny bil, eller fik den gamle "svejset op"

Altså man kørte en bil ned og så fik man den lavet op ! Underligt ikke ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej vwanders...

Du skriver at man åbner falsen med en mejsel el. lig.. Tak... jeg troede falsen var rullesvejst... vi åbner falsen..
(permalink) vwanders Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg ved sku ikke hvordan den er lukket, men åbnes det kan den..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Dillen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det er naturligvis ikke rust, der sprøjter, men velsagtens vand og salt mm. som så gør at overfladen ruster. Netop dette sted på bilen er jo kendt for ellers aldrig at have rustangreb så det kan vel ikke komme andre steder fra.

Martin
(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej.

http://vwnettet.dk/forum/topic/348625

Måske lidt inspiration.

Mvh. Skallerup.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Det er nok bare mig. I min verden kommer der ikke rust på en bil der er malet og rustbeskyttet.

Flyverust, springrust og nu sprøjterust :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:


Flyverust, springrust og nu sprøjterust :)



Kært!! barn mange navne

Lennart
(permalink) Dillen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Ja Frank, sådan har jeg det som regel også, men det var som om der simpelthen var sandblæst derinde.
Jeg har vist et billede af det.
I bagagerummet fandtes konstant en masse støv, sand osv. som helt sikkert er kommet ind under kørsel så der har helt klart været 'blæs' på.
Selv i radio'en, var der langt mere snavs end man normalt må forvente.

Hvis nogens biler ikke ruster uden lister, er det da naturligvis godt for dem.
Men som du selv plejer at sige, så har VW vel ikke monteret 20+ millioner gummilister hvis de kunne undværes.
:-)

Sandblæs et stykke plade ganske let, sprøjt vand på og lad det ligge en uges tid udendørs, så kan du se hvordan sprøjterust ser ud.
:-)

Martin
(permalink) ge Brodtgrd Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak for alle svar.
Frank. Hvad mener du med "så kunne du jo også svejse og spartle det vandrette stykke med glasfiber i bunden. Jeg mener så ser bilen jo ikke original ud alligevel. ???



(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank, plejer du ikke at sige noget i denne stil, "hvad fabrikken har brugt mange folk og penge på at sætte på, så skal det nok være der".

Jeg ville altid montere en gummiliste hvor der før har siddet en gummiliste.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Torben1500 Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Den med sprøjterust har jeg sku aldrig oplevet. Sprøjter der så rust ind, udefra ? Eller hvor skulle rusten komme fra ?

I de første 20-25 år jeg rodede med bobler, har jeg og mine bekendte altid fjernet metallisten og kørt uden pakning.
I dag ville jeg nok tilstræbe det originale, med en ny metalliste og EFTER at bilen er malet ville jeg rustbeskytte med et tyndtflydende middel under metallisten.
Problemet er jo at bilerne fra fabrikken umuligt kunne være malet under metallisten og efter nogen år kom rusten ud og blev synlig. Og vores bedsteforældre gjorde ikke noget. De købte bare en ny bil, eller fik den gamle "svejset op"

Altså man kørte en bil ned og så fik man den lavet op ! Underligt ikke ?


Jeg fjernede min liste og købte nye som blev punktsvejst og efterfølgende spartlet med to-komponent zinkspartel, slebet og spartlet igen og slebet inden grunding og maling. Jeg er også er til de originale løsninger, gode som dårlige... Det er nu ca. 2 år siden og holder endnu, men det er en rustfælde. En lille sprække er nok til at vandet komme ind under listen hvor den kan løbe mellem listen og skærmen og med tiden bobler det så op igen og så er det forfra...

Hilsen
Torben
-------------------------------------------
Mobil nr.: 21695625 / E-mail: torbenras@hotmail.com
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tillader lige at skrive lidt.
Gummilisten til front findes i ORIGINAL (mex)i super kvalitet ,til montering på frontklappens kant , IKKE at sammenligne med den billige universale.
I sin tid havde Vw et værktøj til at åbne falsen ved døren med , bruges i en trykluftmejsel.Ligeledes findes et til lukke falsen med igen. Til info: inderskærmen har et par punktsv. inde under falsen.
Mvh. Claus
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak for svar.

Reply

You must log in to post.