Dobbelt karburator på en 1200?
Som overskriften lyder, så kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er nogen som helst effekt i at lave dobbeltkarburatorer på en gammel 1200 34 HK '61.
Hvis man nu ikke kan svare mig på normal vis uden at svine mig til, hvis mit spørgsmål skulle være helt hen i vejret, så gem jeres frustrationer og lad dem gå ud over noget andet, tak.
Jeg tænkte måske et par Solex 28 Pict-1?
Det må jo kunne føde noget mere...eller...?
Holger
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
...det kan man da godt, eks. med en Riechert-Zweivergaseranlage, altså en gammel tysk 2-carburator anlæg, at får fat i nogen carburator er ikke det store problem men det kan vær svært at finde manifoldene til at skruer carburatorene fest på motoren...og lige til sidst: prisen på et kompl. anlæg er ualminelig højt,ca. 800-1200/1300 euro(brugt!)Et Okrasa-carburatoranlæg er også en mulighed, men prisen er endnu højer.Og hvad merydelsen angår så snakker vi om ca. 5-8 hk.
Og undskyld at jeg svarer normalt istedet for at svine dig til....hehe
vh. McCloud
Jeg havde gjort noget andet. Judson turbo. Det giver en del mere end de 5-8 hk, men det er heller ikke billigt:)
-------------------------------------------
Michael
Tak.
Jeg tænkte på, om man ikke kunna lave to manifolde af et par gamle manifolde, hvor man bruger de to manifoldflanger og de to karburatorflanger og svejser dem sammen på en eller anden måde?
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
Brug et sæt 32 mm. PDSIT istedet for. Jeg kan lave manifoldene til dem. (Eller dvs. min makker tigér dem) Så kan du bruge købe speedertræk til dem. Der er et par andre småting jeg ville lave om ved samme lejhlighed. Men den kan vi ta´på pm. hvis det er aktuelt.
- Ideen med to std 28 mm er brugt før, men det er noget hyr, at få dem til at virke optimalt. Og speedertrækket er osse lidt af en udfordring.
T
Judson er ikke en turbo, men en kompressor. Den giver en en del ekstra (+50%) men den er dyr, hvis man overhovedet kan finde en.
Dobbelte karburatorer giver ikke så meget, men ser meget godt ud.. Der skulle vel ikke være noget i vejen for at selv lave manifolde af et par gamle std manifolde, hvis man ikke kan finde noget "originalt".
René
Jeg tænkte (ikke at der er tænkt mange tanker endnu) at man kunne lave en sådan opstilling.
Den øverste mørkegrå boks er karburatoren. Den vil så blive spejlvendt i den ene side af hensyn til speedertræk.
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
Der skal vel ikke vaere afstand mellem karb og manifold...
Rene
Nu er jeg en sur gammel mand, der ikke kan tegne på en komputer, men jeg kan lave to manifolder til en bil.
I første omgang vil jeg forsøge at købe dem. De findes og er f.eks. blevet lavet i Danmark hos et firma der hedder Tobu Werk eller Værk. Jeg kunne da godt mistænke Dennis (Bug-Service) for at have dem til at ligge.
Men du skal da bare bruge et par stykker rør med et blødt S-sving og nogen flanger.
Hvad det grønne rør, på din tegning, skal være, forstår jeg ikke ?
Har du aldrig set to karburatorer på en VW ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg har faktisk købt lidt a la samme set-up som du er efter.
Et sæt type3 topstykker der har været i Tobu-værks vold og blevet portet,
fået lavet enklet manifolder og sammen med et sæt single Solex 32mm Karbs.
inkl speedertræk og små runde luftfiltre...
Og med en smule held kan det jo være at fvee som John
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
Søreme jo , her er fars lille karb set-up
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
PCB-Ovals: Hvad skulle du gi´ for hele anlægget (ca.pris)?
pm til mc
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
hay .. hvad gør de to rør på manifolden ????
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
De er til udligning mellem karbs.
:)
-------------------------------------------
Was: Keller Renner Kopenhagen - 1666 Vwestbrücke.
Is: Copenhagen DK
udligning hvad .. for at den går mere rent???????
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
google soup vw eller søg det her på boardet.
Der er en hel bog om tuning af 1200 motor
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
Lidt hjælp til de dovne. Sæt gerne lidt link ind, hvis i har nogle - jeg er selv ret doven ;-)
Her er hvad jeg fandt ved at søge på "tuning" her på siden:
http://www.oldspeed.ch/pages/press-souping.htm
Ordet "soup" gav ikke noget her på siden, men prøv "souping" og du finder bla:
http://vwnettet.dk/forum/topic/370022
Og denne:
http://vwnettet.dk/forum/topic/363511
Det klarer sikkert op på nogle af dine spørgsmål.
Mvh Michael
http://www.riechertmotorentechnik.de
Firmaen har alt i oldschool-motortuning og de sælge alt slags tilbehør, bl.a. manifolde til karburator m.m.
Udligningsrøret er for at udligne, HA!. Det ujævne vaccuum der er i indsugning på en VW, fordi cyl. 3 og 4 er tæt sammen i tændingsrækkefølgen og jo sidder i samme side og 1 og 2, den anden side er langt fra hinanden. For at jævne pulserne sætter man dette rør på.
Sidder også på en std. type3 og 4 med to karburatorer.
Enkeltportede topstykker kræver større diameter på dette rør, ligesom skrappere knastaksel gør.
En tunet 1600 med to Kadrons og den populære 284 graders knast, kører blødere i og lige over tomgang hvis man bygger et 13mm rør på i stedet for det 8mm som Kadronerne kommer med.
To dobbelte karburatorer fjerner problemet. Så skal knasten være ubrugelig til gadebrug for at man ikke kan få det til at køre pænt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tak frank det var noget man kunne bruge
-------------------------------------------
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant