Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forklaring på god og dårlig tændingssystem. Hvad og hvorfor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hej.
En af mine gode venner fra USA har skrevet et par artikler om tændingssystemer. Jeg tænkte at de kunne være med til at forklare hvorfor det er så vigtigt ikke bare at have et tændingssystem på sin bil, som kan få motoren til at køre, men at have et system, som rent faktisk hjælper med til at lave en ordentlig og effektiv forbrænding. Så jeg har oversat dem til vores lokalsprog. Så er der ingen undskyldning for ikke at læse dem ;-)

Her er første afdeling:

Når vi taler om højenergi systemer, er der et par grundlæggende begreber, der skal forstås så det hele giver mening.

1. Den spænding der kræves for at der springer en gnist i tændrøret er primært bestemt af antallet af molekyler af brændstof blanding mellem tændrør elektrode. Hvis du udvider tændrørets gnistgab (Elektrodeafstand) vil der være flere molekyler af brændstof blanding mellem elektroderne, og det vil kræve en højere spænding for at der kan springe en gnist.

Hvis du øger brændstofblandingens massefylde vil der være flere molekyler af brændstof blanding mellem elektrode og det vil kræve en høj spænding for at gnisten springer.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Gustavsen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Fantastisk, jeg venter med spænding på næste afsnit... Du kunne jo passende lave en julekalender ud af det...

Nej pis til side, det er super, da vi stadig er nogle novicer imellem..Og det nu begynder at give en helhed...

Christian
-------------------------------------------


aircooled.cg(@)gmail.com
(permalink) PBJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Tak for den nyttige information Torben. Jeg overvejer selv at købe en Mallory Unilite til min type 4 næsten-standard-motor. Primært for at forkæle den og også gerne for at forbedre brændstoføkonomien. Vil det være et passende valg eller findes der andre lige så gode og bedre valg inden for ca. samme prisramme ?

Preben
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvis du jagter bedst mulig brændstof økonomi, ville jeg nok købe en ny Bosch SVDA fordeler med feks en ignitor i, sammen med en god spole. (Jeg bruger typisk Pertronix 3 ohm) Mallory har pt kvalitets problemer, desværre. De er faldet i "Kinafælden" og har nu de samme problemer med kvalitet som de fleste andre. 30% af dem er gode nok resten har små fejl. Pertronix fordelere var/er osse et alternativ. De har bare osse mange fejl. Nogen af dem er nemme at rette, mens andre er noget bøvl. Jeg har hvertfald ikke gennemskuet hvordan man fixer dem endnu.
Men når mallory har fået styr på det, er jeg tilbage i stalden hos dem. For det ER grundlæggende en fin fordeler.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Med fare for at bliver hånet, kan jeg med min bedste vilje ikke forstå hvorfor man bruger andet end Luminition. Og da slet ikke hvis der tvivl om kvaliteten.
Jeg ved godt at Luminition får tæsk for at være et "lortesystem" "det kan ikke tåle at man kobler det forkert til" Nej okey hvis det er krav så kan jeg godt se det er noget lort.
Jeg ville simpelthen ikke bygge en motor og så sidde og være i tvivl om at mit nye højeffekts tændingsanlæg måske giver anledning til problemer fordi det måske er lavet i Kina. Der er ikke noget værre end at motor der prutter og småskyder pga. tændingsfejl.
Luminition er blevet brugt og bliver brugt på klassiske racerbiler i hele verden og har været anderkendt og brugt til den slags i 40 år. Ingen grund til at bruge andet. Og så passer det i den originale fordeler, så behøver man ikke bekymre sig om en kinafordeler.
Og så behøver man ikke kryogenhærdede tændkabler. Jeg har aldrig brugt andet end dem man selv laver ud af NKTs metervarer med kobberkerne. Når Laulund har kontrolleret tændingsanlæget inden rullefeltsturen, plejer han at sige "hold kæft do´ ! 60 kilovolt" ? "Kører du bare med de plastikkabler" ? Bare for at drille borgerskabet har jeg brugt de gennemsigtige kabler, hvor man kan se kobberet.
Som jeg ser det er problemet med de moderne "silikonekabler" at der ikke er noget kobber i til at lede strømmen. Kun en tynd fibertråd. Det vil springe alle mulige andre steder hen, hvis det får chancen.
Men okey. De motorer jeg har bygget giver jo heller ikke 3-500 HK. Så kan det jo godt være at gnisten blæser ud :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank gamle ven. Jeg kunne aldrig finde på at håne dig. MEN, kan man overhovedet få de Lumenition systemer mere ? Jeg har hvertfald ikke set dem i meget længe.
Det eneste jeg undrer mig over er, at du har kunnet få lov at køre i fred for dine naboer. for de har da helt sikkert haft sne på tvét når du er kommet forbi.
Men 60 kilovolt, - det dur
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jada, jeg har lige købt et sæt til min speedster og Porsche-Peter i Svenstrup bruger da aldrig andet på de gamle racerbiler.
De sælges i England. Men Søren Lindemann, som har været med til at udvikle det, sælger det her i DK. Der købte jeg for kort tid siden.
http://www.lindemann.dk/

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Blob Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nogen af jer der har prøvet at køre COP (coil on plug)?

Jeg kører pt. Wasted-spark, men der er problemet bare at man ikke kan få nogen færdige tændkabler der passer i længden. Så jeg blev nødt til at købe en rulle med kabel og løse stik. Ikke umiddelbart verdens bedste løsning. Sådan noget siliconekabel med en tynd kobbertråd er ikke nem at arbjde med. Dernæst kan man ikke lodde på tråden, da den er belagt med noget sort stads.

Torben: Hvad kører I andre med når I anvender trigger tænding? Jeg mener hvilke spoler og tændingsmoduler?

Jakob
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
OK Frank.
Jeg har bare ikke set det på hans side siden den blev opdateret for hvad, 3-4 år siden.

Jakob, jeg vælger ofte den nemme løsning med Taylor kabler. Mht spoler er der mange muligheder. Pertronix eller MSD er nok mine første valg. Der er garanteret andre lige så gode muligheder.
Men ved trigger tænding brugtes Ford EDIS meget førhen . Idag bruger man mere japanersystemer fra bla Mazda (Ka ikke huske navnet) fordi den har brdere arbejdsområde og er nemmere at have med at gøre.
Jeg har osse et coil on plug system fra en Rover 2,5 V6 til at ligge, som der skal prøves på et tidspunkt, - når jeg får tid.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg kan heller ikke finde det på siden. Jeg ringer bare til Søren og spørger :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Jeg kan heller ikke finde det på siden. Jeg ringer bare til Søren og spørger :)


Det var en go' nyhed - har haft flere gamle dytter med Luminition - sæt på og kør - og husk at skifte tændrør en gang i mellem....

Det dur sgu.
;-)

Mvh.
Mr-M.



-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg er ellers glad for mit mallory anlæg!!
De eneste problemer indtil nu var forbindelsen i et af kablerne, som blev lavet da jeg langt om længe fandt fejlen.
Mallory og lange indsugnings manifolde =ca 0.7 sek hurtigere på 201 meter.
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Nu var artiklen egentlig ikke møntet på et fabrikat fremfor et andet. Mere en forklaring på hvorfor noget er væsentlig bedre end andet.
Jeg har egentlig ikke noget imod Lumenition. Jeg er bare træt af at de bruger Lucas stumper. Dem er jeg IKKE imponeret af. Der er sku lissåmange fejl på dem som Kinastumper.
Nå, tilbage til emnet :-)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Lucas ? Mørkets hersker, hvad skulle der være i vejen med det ? :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.