Hej.
En af mine gode venner fra USA har skrevet et par artikler om tændingssystemer. Jeg tænkte at de kunne være med til at forklare hvorfor det er så vigtigt ikke bare at have et tændingssystem på sin bil, som kan få motoren til at køre, men at have et system, som rent faktisk hjælper med til at lave en ordentlig og effektiv forbrænding. Så jeg har oversat dem til vores lokalsprog. Så er der ingen undskyldning for ikke at læse dem ;-)
Her er første afdeling:
Når vi taler om højenergi systemer, er der et par grundlæggende begreber, der skal forstås så det hele giver mening.
1. Den spænding der kræves for at der springer en gnist i tændrøret er primært bestemt af antallet af molekyler af brændstof blanding mellem tændrør elektrode. Hvis du udvider tændrørets gnistgab (Elektrodeafstand) vil der være flere molekyler af brændstof blanding mellem elektroderne, og det vil kræve en højere spænding for at der kan springe en gnist.
Hvis du øger brændstofblandingens massefylde vil der være flere molekyler af brændstof blanding mellem elektrode og det vil kræve en høj spænding for at gnisten springer.
En af mine gode venner fra USA har skrevet et par artikler om tændingssystemer. Jeg tænkte at de kunne være med til at forklare hvorfor det er så vigtigt ikke bare at have et tændingssystem på sin bil, som kan få motoren til at køre, men at have et system, som rent faktisk hjælper med til at lave en ordentlig og effektiv forbrænding. Så jeg har oversat dem til vores lokalsprog. Så er der ingen undskyldning for ikke at læse dem ;-)
Her er første afdeling:
Når vi taler om højenergi systemer, er der et par grundlæggende begreber, der skal forstås så det hele giver mening.
1. Den spænding der kræves for at der springer en gnist i tændrøret er primært bestemt af antallet af molekyler af brændstof blanding mellem tændrør elektrode. Hvis du udvider tændrørets gnistgab (Elektrodeafstand) vil der være flere molekyler af brændstof blanding mellem elektroderne, og det vil kræve en højere spænding for at der kan springe en gnist.
Hvis du øger brændstofblandingens massefylde vil der være flere molekyler af brændstof blanding mellem elektrode og det vil kræve en høj spænding for at gnisten springer.