Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Bus gearkasse i stedet for t1 gearkasse.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg skal til at pille de to reduktions bokse at for at sænke bussen.

Og havde tænkt mig at monter en t1 gearkasse, men fik fortalt at man kunne bruge bus gearkassen. Er der nogen ide i det, eller skaber det flere problemer end det gavner.

Man skulle 'bare' vender diffen om, kan det lade sig gøre. Hvis det kan, findes der evt en vejledning. Eller en venlig sjæl som kan fortælle det.

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tror dine lejer og så videre derinde brænder varme og så videre da påfildning jo vil vende nedaf så.. såt et straight axel kit på istedet for.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

du skal vende gearkassens kronspidshjul - så gearkassen kører den rigtig vej - også
sætte dine nye modificerede axsler på deen gearkasse - så får du en fed gearing ...

men det skal ikke være en alt for slidt gearkasse - så kommer den til at knurre lidt - og det er ikke noget gør det selv arbejde da kronspidshjulet skal justeres
meget præcist efter du har vendt det.

en bus gearkasse har jo 4 bakgear og et fremadggående...
jeg har ikke så meget forstand på det - så satte en 1500 type1 gearkasse i i stedet - det var lidt nemmerer .

du skal dog bruge næsen fra din bus gearkasse til din type1 gearkasse ...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Husk at de to bokse bliver afmonteret.
Hvis det er dem som du skriver om.

Mvh Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg tror jeg holder mig til en 1500 type1 gearkasse.

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

den kan også sættes direkte på - og køber du wagenwest bærearme til i bag behøver
du ikke engang at modificerer dine aksler om til straightaxel.
langt det nemmeste måde at sænke sin splitbus på - hvis man tør køre med
de svejsede bærearme. jeg gør ;0)

det alm straightaxelkit har ikke svejsede bære arme - men et svejset axelrør
og en slidset bærearm - der er delte meninger om hvad der er mest sikkert ...

begge dele er ikke lovligt i følge dansk lov.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har lige købt et sæt bærearme som er slidset. Eller det vil siges jeg købte dem på billedet men fik en slidset bærearm i stedet for.

Når nu jeg skal til at modificere akselrøret, var der så ikke noget med at men kunne bruge enden af bus gearkassens akslerør, for at få bussens bremser monteret i stedet for type1 eller type3 bremser.

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) tom j Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nej... bus bremserne kan IKKE bruges

-------------------------------------------

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det har jeg ikke hørt om før - og kunne man det tror jeg der var mange
der havde gjort det - og det er der ikke ...

dvs det er det her kit du har købt komplet ??

vil du beholde bus bagbremser skal du montere IRS fra en bay bus

du har fuldstændig ret i at type1 bagbremser er lige små nok til en bus ,
selvom det godt kan virke med de brede 5 huls tromler og de brede bremsebakker.
men er der smal tromle og smalle bakker er effekten for lille.

også selvom der er mange andre der kører med det nu.

men til 36 mm møtrik bagaxel vil jeg klart anbefale type3 bremser som minimum.
en type3 variant vejer det samme som en bus , og har henaf samme motoreffekt.
det er kun totalvægten der er forskel på.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej jeg har ikke det sæt, kun selve de slidset torsions arme/slidset bærearm.

Købte dem at micha racing. http://vwnettet.dk/topic/149825

Jeg læste lige din HOW TO sænke en splitbus, og det er det med IRS og bay som jeg huskede forkert.

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så skal jeg bare bruge en komplet vejledning med billder og det hele, til at forlænge de akselrør.

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

okay - ja så skal du jo bare ha skiftet næsen og lavet de aksler og monteret dem, samt fundet nogen egnede bremser - så er du så godt som køreklar.

det er jo noget mere avanceret at sænke en bus og koster ofte lidt mere
end som så meget andet , det har vi andre måtte sande og du er nu i samme båd ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jacob skrev:
Så skal jeg bare bruge en komplet vejledning med billder og det hele, til at forlænge de akselrør.

jamen du skal skære et rør over og svejse det sammen med en andet så de to får
den samme længde som det længste rør havde inden du skar det over ..

hvor svært er det lige ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) tom j Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvis du har købt de arme som du linker til skal du bare have en gearkasse med lange aksler, de skulle gerne passe på uden ændringer.... men hvad er det for noget med at du har købt en slags men har fået en anden slags??????

-------------------------------------------

(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Dem jeg fik ligner dem fra bornholmerens billede fra straight axle kittet, er det dem som du tænker på eller er det dem som bornholmeren viser som er svejst?

Er der nogen som kender til en god howto i tilpasning af akselrør gerne med billeder.

MVH Jakob

p1170113.jpg

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

men okay jeg skal forsøge at skrære det ud i pap så ....

du tager et stk langt axelrør sætter det på et plant bord , og monterer et baghjuls
leje i lejeskålen på røret , så måler du den præcise længde fra overkanten af lejet og ned til bordet og skriver det ned på et stykke papir.

så tager du et kort axelrør og gør præcis det samme og skriver det mål ned på et stykke papir.

så tager du de to mål og regner forskellen ud og det skulle gerne blive 28 mm eller
i nærheden af det.

så tager du det korte axelrør og skærer det over i den ene ende hvor trækaxelmanchetten har siddet og måler til tilbageblivende ydre stump ..

det tal trækker du fra den længde det lange axelrør havde , og det bliver så et tal

det tal er lige med den længde du skal skære af det lange axelrørs indre ende.

nu er du klar til at svejse dem sammen , du ligger rørene ned i et vinkeljern
og søger for at de flugter 110 procent, også punkter du det det og sliber svejsningen ned . og vender røret 180 grader og gør det samme engang til og sliber ned og vender det 45 grader og svejser og sliber ned . og vender det 180 grader og svejser og sliber ned - så dobbeltchekker du hele vejen rundet at det stadig flugter
110 procent.

og når du er sikker på det skruer du på for styrken på din svejser og fuldsvejser
det hele vejen rundt - husk og hold styr på varmen så det ikke bøjer.

og der skal fuld knald på det skal virkelig brænde igennem jernet....

så rengører du svejsninger for slagger og maler din axel , og når den er tør
monterer du den på din gearkasse PRÆCIS som reperationshåndbogen beskriver at
den skal monteres , og du bruger helt NYE pakninger...

når du er færdig med den ene side og alt virker som det skal går du viderer
til den anden side og gør præcis det samme.

så er din gearkasse med aksler klar til at blive monteret med sine nye
modificerede axler, husk nye pakninger på ankerpladerne og en ny semiring
i pakdåsen...

og husk at få købt en adapter til håndbremsekablerne i begge sider når du når dertil
. den følger også med når du køber et komplet straightaxelkit - man kan dog sagtens
lave en selv hvis man har en drejebænk.

er der på nuværende tidpunkt noget du er tvivl om , så lad en der kan lave det , lave det for dig , især svejsningen er vigtig at den er 100 lige.

for at skære den 100 procent lige over og ikke 0,2 mm skæv anbefaler jeg
at du bruger den afbildede rørskærer, er du kombetent kan du dog nok skære lige
uden den , men den er mest egent til formålet - især hvis du skifter den ydre del
af axelrøret mens den indre stadig sidder fast på gearkassen - med denne skære "maskine" undgår du i store træk skadelige skærespåner i gearolien.

men såvidt jeg har forstået har du vist allerede afmonteret dine axelrør også
er det i dit tilfælde jo ikke noget problem hvis du kan lave en 100 procent lige snit..

jeg evner desværre ikke at lave det for dig PT da jeg har en periode med nedsat
arbejdsevne og har mere end rigeligt i mit eget.

og det skal lige siges at min kone ville kunne lave dette ud fra denne beskrivelse
- har testet hende - så bare klø på ;0)

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Var ideen ikke med de wagenwest bærearme at man kunne bruge alm. akselrør ???
Men de har måske ulemper siden du har købt de "alm"

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) tom j Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu skal jeg lige forstå det ret.. du har bestilt den type bærearme som bornholmer viser på sit billede...altså den der er "svejst" . men du har i stedet for fået den type der "bare" er slidset???? må man spørge hvad du har betalt for de arme?

-------------------------------------------

(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Jakob M,

Hvis den gearkasse du har i bussen nu er velfungerende, er jeg interesseret i at købe den, når du får den pillet ud. Jeg har en 67´er, hvor gearkassen ikke har det så godt, og jeg vil fortsat køre orginalt.

Så hvis du vil af med den, så send mig en besked på: allanwinddk@yahoo.com

mvh
Allan

-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |

tom j : Jeg er mere glad for dem som jeg har fået leveret, da jeg aldrig har kunne lide de svejste, men ang prisen vil jeg ikke komme ind på her.

Det eneste som jeg skal forholde til mig nu er at få lavet de akselrør.
Og takket været bornholmeren kan selv jeg forstå det nu :)
Svejsning bliver ikke noget problem.

Allan_Wind : Jeg vender lige tilbage når jeg ved mere.

Takker for hjælpen

MVH Jakob

-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) tom j Member
Skrev for 15 years siden | | | |

grunden til jeg spurgte til prisen, er at hvis du har givet ca de 3000 som der normalt forlanges for de svejste sving arme.. ja så kunne du ligeså godt ha købe det sæt som bornholmer viser... altså det komplette sæt med svingarme akselrør pakninger osv.. koster lige godt 3000 ved csp

Mvh. Tom

-------------------------------------------

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Her er i bund og grund forskellen på almindeligt straightaxelkit og wagenwest
straightaxelkit set i manipulerede billeder.

der er fordele og ulemper ved begge modeller:

wagenwest:
+ nem at monterer , kan sænkes mere , og man har ikke mistet styrke i bærearmen
pga der ikke er skåret en slids i armen.

- der er svejset i armen = ekstremt ulovligt , og den kan knække
hvis svejsningen bliver svag.

almindligt:
+ der er ikke svejset i bærearmen , stort set gratis at lave selv.

- man bliver nød til at skære en slids i armen for at få det lavt nok.
og det kan ikke sænkes lige så meget som wagenwest modellen uden at skære
ekstremt meget i bærearmen.
lidt sværerer at fremstille og monterer.

straightaxelkit.jpg

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) micha racing Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hey svare lige her... dem man får fra wagenwest passer ikke til lang lige sådanne og korte er heller ikke super... derfor fik jeg nogen andre hjem som passer bedre... problemet så jeg på min vens bus hvor springplates nærmest blev presset indad , så vi måtte skære dem op og ligget mere jern imellem så de kom ud på plads..

mvh thomas

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) micha racing Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg undersøger lige imorgen når de åbner i usa hvad der er sket.....

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) micha racing Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har sendt mail til usa og de sidste dele(axel rør) kommer asap

ib dem jacob har er fra wolfgang int. det er nok det samme som csp og det er det rigtige at køre med istedet for dem der er svejst .. man skal husk på at der er meget stress forbundet med bære arme ,, og ja wagenwest kan knække men har ikke hørt om det endnu ??????

så dem der har fået springplates skal nok modtage rest dele :))))) asap

-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))

Reply »

You must log in to post.