Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Racerknast

Tags:
No tags yet.

(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvilken racerknast har i bedst erfaring med, når vi snakker om tuning af en 1600cc? motoren køre med 2 dobbelte vandrette 40mm solex og cdi tænding.

(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Vil ikke mene du ska gå højere end en 286 graders SCAT knast.

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Spørgsmålet er vist ikke luftkølet, med to vandrette Solexer. Men omvendt så kan man ikke besvare til spørgsmål om valg af knast blot med et antal grader.
Hvad skal bilen bruges til, vil man akseptere mekanisk støj og forøget slitage ? Hvad med resten af motoren ?. Vil eller kan motoren køre mange omdr. Ventil og portstørrelser osv.osv.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der skal være mekanisk støj og forøget slitage! en rigtig racer maskine : )

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du bliver altså lige nødt til at komme med nogle flere detaljer om hvad der ellers er i motoren og hvad formålet med den er osv. hvis du vil have nogle seriøse svar som du kan bruge til noget.
For lige at hjælpe dig lidt på vej så kunne jeg godt tænke mig at vide følgende:
- Hvad skal den bruges til, søndagsbil. gaderacer, all out drag eller hvad?
- Hvilken bil skal den i type1, type2 eller type3?
- Er krumtappen modvægtet?
- Hvilke toppe har du? (Portede eller ej? ventilstørelse? hvilke fjedre?)
- De der vandrette Solex hvad er det for nogle og er du sikker på de er noget værd til tuning? (går ud fra vi snakker hård tuning når du vil ha' "racerknast")
- Hvilken kobling har du?
- Er det en frisk blok du har?

/Jacob

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

her er lidt data på maskinen.
Gammel 1300cc blok med 1600cc cylinderkit.
CNC portet 041 topstykker.
cdi tænding.
lettet svinghjul.
tarmslyng med MC potte.
2 40mm dobbelt karburatorer mont. på hjemmelavet vandret manifold.

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu har du godt nok ikke svaret på mine spørgsmål overhovedet, men hvis det udover hvad du beskriver er en standard motor er svaret ret klart. Motoren kan ikke holde til noget i nærheden af en "racer-knast" ...altså 300 grader og der over.
Så snart du skal til at køre ret mange flere omdrejninger end standard skal du som minimum have en krumtap med modvægte, hårde eller db. fjedre og stålstødstænger for at grejet bare kan holde bare nogenlunde. Alt dette er også under forudsætning af at det IKKE er en gammel udkneppet 1300/1600 motor det hele er lavet på.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hov hov ! der er ingen der har sagt at det er en gammel udkneppet blok : P
men nu skal jeg prøve at svare lidt bedre på dine spørgsmål!
Det er en type1 (gade ræser)
krumtappen er ikke modvægtet lige pt.
Ja den har portet og planet 041 topstykker.
mine karburatorer er beregnet til tuning og de har forringer og dysser til en 1600cc motor.
koblingen er standard og det var den også i porsche's rally bobler, så jeg går ud fra den vil holde : )

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du har ikke svaret seriøst på spørgsmålene. "den har portet og planet 041 topstykker" Lyder som noget en 16 årig siger om sin knallert.

"Tarmslyng med MC potte" En så vigtig ting som udstødningen er ikke noget man vælger på forhånd. Det vil vise sig hen af vejen hvad motoren godt kan "lide". Med mindre man har nogen erfaringer fra tidligere motorer.
Et par karburatorer er ikke bare dysede til en 1600cc. Det vil også vise når du kommer i rullefelt med den.
Hvad er "cdi" tænding og er det vigtigt for valg af knast siden du nævner det ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg er ikke den store motorguru overhovedet , men det er ret lige til , man starter med valget
af knast ud fra hvad man skal bruge bilen til - og derefter bygger man resten af motoren ud fra knasten så tingene er tilpasset sammen..

med udkneppet blok mener warp sikkert at 9 ud af ti er godt brugt , og sandsynligheden for at din er blandt de 9 er stor = 90%, et hvert godt og stabilt
motorprojekt starter af samme grund altid med en NY blok.

og en RACER ud af en 1600 ccm - så skal man hedde johan og ha 20 års erfaring
i at bygge motor for at kunne lave det - men man kan dog forholdvis simpelt
godt og nemt godt komme halvvejs med en 1600 og mindre erfaring.
halvvejs er vel ca 120 hk eller mindre.

og hvad er det for nogen vandrette karberatorerer du snakker om hele tiden ???
er du sikker på de ikke er lodrette ???

og hvad er i dine øjne en gade racer - det kan jo være alt fra en stille og
rolig boulevard cruiser med chrome luftfilter - og til en 500 hk riskoger.

jeg ved ikke meget om større motorerer - jeg ved dog at jo højerer man går op
i knast grader jo flere avancerede ting følger der med i ombygningen.

lidt mere specifikke mål er altid godt at starte ud med , da det er hjertet af en
motor der er bestemmende for hvor man ender.

så en lidt bedre forklaring vil hjælpe dig en hel del..
evt med et billede af de der vandrette karbs - og det der cdi tænding
hva det så end er for noget ??

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

nånå!! Hvorfor lyder det som en 16 årigs knallert erfaringer? skal jeg ikke bare have mere flow og højere kompression ! skal jeg virkelig lave en trin for trin beskrivelse om hvordan man bearbejder toppene før du bliver tilfreds? og det med tændingen er ganske enkelt bare fordi det ikke er alle der er til oldnordiske platiner og kondensator, men det er jo smag og behag : ) prøv at google "CDI tænding" så slipper jeg for at besvare dit spørgsmål :P
Ja udstødningen skal have de korrekte dimensioner, men den ligger på hylden og keder sig , så jeg prøver nok bare med den i første omgang...
nej jeg slipper højst sandsynligt ikke for at dysse mine karburatorer ind, men jeg har en håndfuld dysser til at gøre det med når det bliver tid til effekt måling.

(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hey Bornholmer! Ja det er vandrette karburatorer og ikke lodrette. Jeg ligger nogle fotos op når manifolderne bygget helt færdige.
CDI tænding er et tændings-system som virker uafhængigt af bilens batteri, jeg har det stadigvæk på tegneboret, men jeg mangler bare at føre det ud i virkeligheden : )

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Fordi "planet" var noget vi sagde da vi havde knallert.
Men det lyder alt sammen spændende. Det bliver sjovt at se hvad den kan en dag.
Så gurgler jeg CDI-tænding en dag jeg får brug får at køre uden batteri :)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay så køb da bare den knast med størst duration du kan finde og giv motoren en ekstra tube kompression så kører det!!
...og første gang du spinder motoren til 7500 omdrejninger er ALT hvad man kan bøje blevet bøjet inden i.
Husk nu at det er et ret gammelt motordesign du har med at gøre, som ikke er beregnet til hård tuning out-of-the-box og derfor følger der altså mere med end bare en skarp knast og højere kompression for at tune fornuftigt på sådan en gammel satan.

Lyt nu til hvad folk skriver så du ikke bare ruller dine penge ud i lokummet, men kan nyde godt af at andre allerede har lavet fejlene før, så du ikke behøver at gøre det.

Det er ligegyldigt om du kører med CDI tænding eller ej, hvis plejlstængerne stikker ud af toppen på blokken efter 4 minutter kører du alligevel ingen steder.

Jeg synes det lyder som om det er en god "gade knast" du har brug for i stedet for en "racer knast".

Jeg har selv en 1600 med en "gade knast" på 284 grader, som Spring bl.a. nævner øverst i tråden, og det er altså stadig sjovt med sådan en lidt mildere motor på omkring 90 hk.

...og lige en ekstra note om CDI tænding. Det hjælper dig ikke et hak før du kommer højt op i omdrejninger hvor en almindelig tændspole ikke kan nå at oplade. På en type1 motor når du ikke specielt højt op i omdrejninger så her ville det give et lige så godt resultat ved bare at benytte almindelig elektronisks tænding som f.eks. Pertronix Ignitor der kan monteres i en almindelig fordeler på 10 minutter ...så du behøver ikke bruge flere timer ved det der tegnebord ;-)

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej igen warp. hvilken motor setup køre du med? 90 heste er ik' dårligt!
Og det med tændingen er fordi jeg vil prøve at opfinde et fordelerløst tændings system til en gammel boxer "min hobby" og ja selvfølgelig ville jeg ik' bare kaste en racerknast ind i blokken uden at tage højde for det gamle ventil nikketøj, fjedre, stødstænger og jeg skal komme efter dig...
284 graders knast kunne være en god start, den tager heller ik' så meget af bundtrækket kunne jeg forestille mig.
Det er vel ikke så godt at lette lidt på svinghjulet på sådan en gammel svend ?

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Min egen 1600 består af 69mm modvægtet krumtap fra Scat, Engle w110 knast (284 grader), portede og polerede std. toppe med rustfrie ventiler, HD ventilfjedre, boltet vippetøj, stålstødstænger, smedede mahle stempler, fullflow oliekøling, 2x db. Weber 40 IDF (har også kørt et par år med Megasquirt programmerbar motorstyring og 40mm spjældhuse i stedet for Weber), 009 fordeler med elektronisk Ignitor modul i stedet for platiner, Ahnendorp Street Sport udstødning. Alt er selvfølgelig afbalanceret osv., men svinghjulet er ikke lettet, men det kunne man godt gøre uden det gjorde noget.
Den giver omkring 90hk ved 5700 omdrejninger og 140 nm ved ca. 2700 omdrejninger ( giver lidt mindre med webere og lidt mere med indsprøjtning)
Det er absolut ikke en racer motor, men en super gade motor synes jeg med et godt moment og et meget brugbart omdrejningsområde ...og så kan den holde til at blive brugt uden at springe i luften.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil køre med fordelerløs tænding, men der er altså ikke nogen grund til at opfinde noget som allerede er opfundet mange gange før. Den fordelerløse tænding har som sådan ikke noget at gøre med CDI hvilket jo bare er "Capacitor Discharge Ingition" altså tænding hvor det er en kondensator der op-/aflades i stedet for en gammelgaws tændspole, som jo er noget "langsom" i forhold til kondensatoren.
For at lave fordelerløst set-up bliver du nødt til at kigge på hvilke muligheder der er for crank- eller cam trigger hvilket jo er nødvendigt for at kunne beregne tændingstidspunktet uden en fordeler. På en type1 motor er det helt sikkert nemmest at gå efter en løsning med crank trigger og så køre med wasted spark da det jo ikke lige er til at lave cam trigger når fordeleren er fjernet og knasten ikke stikker ud gennem blokken noget sted.
Delene der skal til for at lave fordelerløs tændig er i princippet "bare" 36-1 triggerhjul, hall sensor, bosch tændingsmodul, db. tændspole til wasted spark og en styrerboks. Alle dele er helt standard og kan tages fra enhver nyere bil og med hensyn til styrerboksen er der et hav af muligheder, som kan købes meget billigt på nettet.

/Jacob

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay! det ser ud til at du ved hvad du snakker om : ) du har ikke sprunget over hvor gæret er lavest med hensyn til din motor.
Ja jeg bliver nok ik' lige den første der opfinder den fordelerløse tænding : ) Jeg ligger inde med en mc-tænding som jeg ville bruge, men den opskrift på et tændings system som du kommer med er også ganske fin! Nu har du også rodet lidt med programmerbar motorstyring, så du er inde i det. Triggerhjulet kan jeg jo evt. bare skære ud på en laserskære... hvad vil du bruge en hall-giver til?...jeg tror du mener en induktiv-føler.
Hvor køber jeg en god styrbox ? det skal ikke være en fancy og avanceret model der både kan brygge kaffe, punkt svejse under vandet og samtidig styre tændingen : ) den skal bare være simpel...
tændings modul og tændspoler ligger på hylden i værkstedet og venter...

m.v.h. Steven

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det skal lige siges at det ikke er mig der har bygget den 1600 motor. Den er vist bygget før jeg overhoved havde fået kørekort ...hehe
Skulle jeg dog bygge en 1600 gademotor var det nok nogenlunde samme opskrift jeg ville bruge. Jeg har "kun" bygget indsprøjtningen og alt det der gejl.

Om du bruger hall eller induktiv føler er lige meget bare føleren passer til styreboksen så er det fint, jeg brugte bare hall som et eksempel på hvordan jeg selv ville gøre det.
Ang. triggerhjul har jeg faktisk selv fået laserskåret et 36-1 hjul som passer så det kan sidde bag remhjulet på en type4 motor jeg går og bygger på. Hvis du har mulighed for at få skåret et hjul selv er det da klart den bedste løsning, men ellers er der også mulighed for at købe et 36 tands tandhjul til 80 kr. i Thansen og så bare fjerne én enkelt tand.
Jeg ville vælge Megasquirt da jeg selv har sådan en fætter på hylden, men den er nok lidt over-kill hvis man bare ønsker at styre tænding alene. Prøv evt. at kigge på det system der hedder "MegaJolt" det vil passe perfekt til formålet efter min mening. Det er et stand-alone digitalt tændingssystem beregnet til wasted spark med et programmerbart 10x10 tændingsmap.
( http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr.#V4_Quick_Links )
Kan købes færdigbygget mange steder på nettet. (Fx. her: http://www.autosportlabs.com/megajolt-lite-sensor-assembled-p-41.html ...bare det første sted som google anbefalede)

Systemet programmeres via et program på PC'en ...ret cool efter min mening.
http://www.autosportlabs.net/MegaJolt_Lite_Jr.#Software_Screenshots

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ikke dårligt... MegaJolt lyder til at være et godt system og så er det basseret på et ford system står der på siden.
Og det med at bruge et bagtandhjul fra en knallert er heller ik' en dårlig ide'.

Jeg har også et andet tændings system på hylden, det er et komplet motorcraft tændingsystem fra en Ford sierra.
Det består af et tændingsmodul og en strømfordeler med hallgiver og vakuumdåse. Fordeleren er tilpasset og mont. på et VW fordelerdrev med en adapter.... systemet er testet og det virker perfekt på en 1300cc som ligger i min buggy...
så alt i alt... hvis det nye fordelerløse system ikke bliver optimalt, ja så kommer det andet system på...

PS!
en hall-giver har 3 ledninger, en strøm, en stel og en signal ledning.
en hall-giver er ikke induktiv som en positions følere er og den har faktisk kun en on/off funktion...

(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

CDI tænding...uden brug af batteri... Det er da det som sidder på en scooter... Det bruger man da kun til en 2-takter.... vil du så montere et svinghjul på rotoren?

Karsten

-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) IIBECHII Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Karsten!
Nej det er ikke kun 2-takter scootere der køre med det system : o) jeg ville bruge det fra en 4cyl. Honda motorcykel og montere det på krumtappen... men warp's opskrift på et tændings anlæg er en hel del mere handy når alt kommer til alt...

(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Her er lige lidt inspiration når vi nu snakker om crank trigger
http://vwspeedshop.com/em/enginemanagement.html

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply

You must log in to post.