jensfh@hotmail.com
Helt ærligt, troede nu ikke lidt modgang med de bærekugler ville tage pippet helt fra dig ;-)
Bærekuglerne var ikke det store problem. Fik dem presset ud, drejet rigtigt og sat i igen uden problemer, men en anden stakkel har åbenbart haft større problemer.
WHY??????
Den kunde ni ju skickat till mig istället...
Det gør sku da helt ondt at se,hvorfor prøvede du ikke at sælge?
Lars
prøv nu at kigge på billedet ! det er en tysker :-)
Det var gas for h...... Lars ;-)
Men ja, det er skræmmende at se på sådan noget. Den nye skrotningsafgift i Tyskland på 2.500,- Euro gør det bare ikke lettere at rode med gamle biler...
Holy crap - da vi i dk for mange år siden fik 6500 røg der rigtig mange (jeg huggede selv knap 40 biler op på 2 år) hvordan vil det så gå dernede ??
hvor har du læst det henne ?
der er stadig en del biler på mobile.de til under 2500 euro
Jeg havde bare hørt det og bad derfor en af mine venner, der er tysker men bosidende i danmark, om at undersøge sagen sidst han var hjemme på besøg. Og det er sørme rigtigt nok, der er afsat en kæmpestor pulje der, indtil pengene er sluppet op, vil udbetale EUR 2.500,- til alle der vælger at skrotte - mod til gengæld at købe et styk fabriksnyt, tyskfremstillet automobil.
Så kan man vist tale om konkurrenceforvridning og had til gamle biler, på én og samme tid :-(
lidt vildt - dvs det kan betale sig at hugge en passat 1,9 tdi fra 99 op
denne her koster 2500 euro ..
og i tyskland er sådan en egentlig totalt rustfri og ofre godt mekanisk vedligeholdt
og inkl bagsæde ;0)
I øjeblikket er der hos de danske forhandlere ca 10 ugers ventetid på en fabriksny Golf da hjemmemarkedet "sluger" alt. Der er gang i den!
Well det er da en model med en logik man kan forstå både i forhold til det skrantende arbejdsmarked og miljøet!
Aflever en golf2 eller en gammel sur polo og kør hjem i en splinterny vw fox for 7000 euro, det er jo lige lidt over 50000dkr!
Det er da noget politikerne kunne lære lidt af her til lands, men sådan tænker de vist ikke..
dog er det lidt bekymrende at der er mange der ville bytte deres gamle klassiker
ud med en ligegyldig ny anonym bil - men det sker nok heller ikke i dk ...
tænker på at gadebilledet ville blive lidt kedeligt at se på i dk ...
Man skal lige huske hvor energitungt og miljøpåvirkende produktion af nye biler er. Det samme gælder skrotning.
For et par år siden blev der lavet en betænkning i ministerierne som omhandlede en ændret registreringsafgift (dels afskaffet, dels lavere og erstattet med road pricing), en af konklsusionerne i den var at hvis afgiften blev for lav, ville der være en betragtelig miljøeffekt i form af skrotning.
Man kan i princippet tegne to kurver i et koordinatsystem hvor den ene afspejler registreringsafgiften og den anden miljøpåvirkningen. Er biler "for billige" vil forureningen fra produktion og bortskaffelse overstige den miljøpåvirkning der er ved anvendelsen.
På samme måde kan man sige at det faktisk vil have en negativ miljøeffekt hvis man vælger at bortskaffe vores veteranbiler frem for at have dem stående med en årligt kørselsbehov på måske 1000-3000 km. ;)
Miljø er på den måde noget som kan bøjes i alle retninger så det lige passer ens egen argumenation - lige som alt andet. Det første offer er sandheden ;)
Hmm, plejer gerne at sige at det kan godt være min gamle VW ryger lidt mere ud af skorstenen lokalt set og på den korte bane. Men den er ikke blevet sejlet jorden rundt, er ikke fuld af svært genanvendelige plastdele og elektronik skrot, kører nogenlunde ligeså langt på en liter blyfri benzin som nye biler, bruger kun 2,5 liter olie ved service og har ingen olie- og luftfilter, så... miljøfanatikerne kan sgu bare flette næbet, det her er langt mere bæredygtigt end biler der kun med nød og næppe kan hænge sammen i 15 år.
Desuden har jeg RET til at svine, med al den miljøafgift jeg betaler... det er selvfølgelig en klar provokation, men jeg elsker at få de grønne helt op i det røde felt ;-)
Henrik
godt skrevet Henrik og soren
Desuden udleder gamle biler uden katalysator mindre co2 en nye med...
René
Så en udsendelse torsdag aften fra en tysk TVkanal hvor folk stod i en lang kø ved et kontor for at komme af med deres forhodsvis nye bil til skrotning.
Der blev beløbet 2500.oo Euro (ca.18.625 kr.) også nævnt.
tænk hvis man i dk kunne få 18000 kr for sin gamle polo hit - og en ny kostede
10000 euro - så ville danskerne sgu også stå i kø ;0)
hov hov... Nu skal du ikke snakke ondt om polo. Jeg har lige købt en polo c på gule plader for skrotningsprisen. Efter jeg i dag skifte hjullejer foran er biler sgu stort set det dobbelt værd - det er ikke alle biler man kan gøre det med ;)
e 2500.- € er rigtigt ( Abwrachpramie).
MEN man er ikke tvunget til at tage en tysk bil. Kan ogsä köbe en Franskmand eller en Italiener hvis man vil. Bare den er ny eller det man kalder en Jahreswagen dvs max 1är gammel.
Der er ca 600.000 "portioner" til rädighed - Ca 1,5 milliarden € incl forvaltningsomkostningerne.
Problemet pä nuvärende tidspunkt er, at der ikke findes andet at köbe end nye biler. Og de kan först leveres til sommer. Brugte biler ( max 1 är) findes ikke pä markedet. Og hvis du finder en, er den sä dyr - op til 1500.- / 1800.- over normal pris.
Eksperterne siger at prämien er opbrugt i löbet af april / maj mäned. Dem der har köbt ny bil men ikke har fäet den leveret endnu har mulighed for at reservere deres prämie säledes at de ikke stär med näsen i postkassen og ikke fär deres 2500.- € Ordningen bliver ifölge Merkel ikke forlänget......
Problemet er bare, at dem der handler med biler som er 2-3 är gammel ikke sälger en skid for tiden. Og hvad sker der til efteräret när prämien er opbrugt og INGEN köber bil ? Sä falder markedet helt sammen. Det er nok bagsiden af medaljen
iövrigt....den bil du forlanger prämien for, skal väre mindst 9 är gammel og väre registreret i dit navn i mindst 1 är.
You must log in to post.