Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Saxomat vs. manuel gearkasse

Tags:
No tags yet.

(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg overvejer at udskifte min saxomatgearkasse med en manuel på min 69'er type1 automatic, men ved ikke helt hvor stor operationen er. Så jeg har lige et par spørgsmål.

Er gearforbindelsen (gearstang til gearkasse) den samme?
Er tunnelen forberedt til koblingskabel?
Hvad er forskellen på en irs gearkasse og svingakselgearkasse? Og kan en svingaksel gearkasse ombygges til irs?

Lars

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej nej nej. Lars, det er da totalt kult at kører rundt med sådan en saxomat.

Hvis du alligevel beslutter dig at skifte den ud, så er det en stor operation. Der skal også skiftes pedaler. Og du skal have koblingskabel kørt derop (kan ikke huske om den er forbered til det). Jeg kan ikke huske om du også skal skifte gearstangen og det hele derinde, men du skal have alle pumperne pillet ud. Her er det i øvrigt MEGET vigtigt at få alle delene med:) De mangler nemlig rigtigt tit på dem man finder rundt omkring til ingen penge, og de kan ikke bruges uden.

IRS gearkasser kræver også en større operation. Jeg tror faktisk der ligger en "howto" i FAQen herinde.

-------------------------------------------
Michael
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Skriver også overvejer...

Pedalsættet har jeg.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

IRS konvertering skal man ikke bekymre sig om - det har fabrikken lavet.

Saxomat er IRS

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) IBA2000 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

er vist nemmere at bytte en hel bund rundt.... ;-)

Mvh. Bo

-------------------------------------------
1303 kørene projekt, med orginale sorte plader & brug for en del tlc... hehe...
Tlf. 50-43-38-68
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er vel ikke noget stort problem at bruge alle delene fra en manual bil og så indbygge et føringsrør til koblingskablet.
Husk at en saxomat har forskellig længde på trækakslerne. Højre/venstre er ikke ens.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bobbelpower Member
Skrev for 15 years siden | | | |

har osse med saxomat.... det er fedt at køre med

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ZZZ-ZZZ-ZZZ

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har det praktisk betydning med de forskellig længde trækaksler når jeg fjerner saxomatgearkassen og erstatter med en manuel? Jeg kan så ikke bruge trækakslerne fra saxomaten kan jeg gætte mig til.

Og igen. Hvad er den "fysiske" forskel på saxomat og manuel? Og kan man nemt og billigt ombygge en svingaksel gearkasse til irs, hvis man nu havde en svingakselgearkasse på hylden.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Neeej, du skal jo alligevel ud at skaffe en IRS til at tage dele fra og så kan du jo ligeså godt bruge den.
Og ja du skal bruge akslerne fra en manuel. Jeg mener dog den ene fra saxomat passer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok. Jeg fandt bare en gammel salgsannonce hvor sælger havde skrevet hans gearkasse både kunne bruges til irs og svingaksel, men ikke noget om hvordan og hvorledes. Hvilke dele er der tale om?

Der går en vacuumslange fra manifolden og en fra karburatoren over på pumperne. Blænder man bare rørene når man bytter gearkasse? Der går også rør ned til oliepumpen. Er oliepumpen den samme inde bag dækslet og kan jeg bare tage et "almindeligt" dæksel og sætte istedet?

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej det er ikke for børn "bare" at bygge om til pendulaksel/IRS. Man skal jo for det første have nogen brugbare brugte dele. Så skal du tage kronhjulene af differentialerne og bytte dem, så det kron/spidshjulssæt der passer sammen, kommer til at køre sammen igen. Så skal du indstille forspændingen på sidelejerne og indstille tandspillerummet. Det kræver da lidt indsigt.
Hvis ikke din pendulakselgearkasse er en 15-1600, kan det ikke gå at rode med. Sandsynligheden for at en IRS er den nyeste, er jo også til stede. Altså jeg mener chancen for at den ikke er slidt op, er god.
Oliepumpen er speciel og du kan ikke blot sætte et dæksel på. Du kan proppe af. Men jeg ville da montere en ny almindelig pumpe og så evt. gemme eller sælge saxomatpumpen.
At der i en salgsannonce står at en gearkasse kan bruges på til pendul og IRS, betyder blot at den er med to sidedæksler. Modsat kun et sidedæksel, som på IRS fra 73-

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hej kan fixe det hele incl mont og dele for ca 6000 kr alt incl

Dennis

-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ok. Det var også bare ren interesse. En god irs gearkasse med trækaksler må findes hvis jeg gør alvor af planerne.

Tak for svarene

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Behold det, hvis det altså ellers kører som det skal det er da totalt fedt at køre med,og de er da vist ved at være sjældne dem der har fået lov at køre som saxomat...

Kører 411 aut og Golf 1 aut det er super :-)

Bjarke

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja, det har du ret i. Det er lækkert at køre med. Og det virker også fint. Der jo lige de ulemper at bilen ikke kan skubbes igang, er endnu sløvere end med manuelt gear, bruger mere benzin og ikke kan stå i gear når den er parkeret.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"og ikke kan stå i gear når den er parkeret. "
Det må den faktisk heller ikke gøre i DK. Brug håndbremsen! Det er det den er der for.
Og benzinforbruget er faktisk kun "minimalt" ekstra, hvis den er justeret korrekt 0,5-1 km/l.
jeg har bygget et par 1300 saxomat om til 1600 og beholdt 1300 manifolden, men lavet en ny flange til 1600 karbén, og så dyset dem ind. Det kører formidabelt. (Det burde VW selv have gjort.) Og økonomien er osse fin.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nå, det har jeg aldrig hørt man ikke må. Men vil ikke åbne den diskusion håndbremse vs. stå i gear. Jeg sværger til at stå i gear. Her over vinteren har jeg så bare lagt klodser under hjulene, så bilen ikke trillede.

Min er så en 1500.

Dennis: Tak for tilbuddet, men jeg finder stor glæde i at kaste mig ud i den slags selv, selvom det tit går galt. Så bliver man jo klogere. Men du må da vide om der er føringsrør til koblingskabel.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) mccloud Member
Skrev for 15 years siden | | | |

...føringsror til koblingskabel findes fra august ´70, din er uden...men kan uden stor problemer sættes i,og selve gearstang inde i tunneln er for kort,den skal også skiftes.
McCloud

(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ekstrøm, hvis ellers din kørelærer var ved sine fulde fem, så har han lært dig det da du gik til teori. Forudsat at du har kørekort forstå´s.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Mccloud: Tak for info.

Farmer: Nok nærmere mig der ikke var ved mine fulde fem, da jeg tog kørekort.

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 15 years siden | | | |

når man er 18 og tager kørekort tænker man på.

1. med sådan et kørekort får jeg massere af fisse.
2. hjulspind
3. jeg får endnu mere fisse når jeg laver hjuspind.
4. vi kan køre steder langt væk og feste - så får vi ednu mere fisse.
osv osv.

Jeg synes du burde beholde den som automat og så bygge en 1914 cc motor eller noget i den stil.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tja. Det passer vel meget godt. Så det er muligt min kørelærer har sagt jeg skulle trække håndremsen...

Det var også bare en fiks idé og det skulle være til at bytte frem og tilbage rimelig nemt og det er vist ikke "bare lige". Går saxomatgearkassen i stykker vil jeg nok overveje situationen igen.

Jeg er for nærig til en 1914...

-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk

Reply

You must log in to post.