Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Varm tunet 1600...

Tags:
No tags yet.

(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej med jer!
jeg er simpelthen ved at blive sindsyg. Kan ikke få min 1600 i min 71 bobble til at køle ned.

Den er helt nybygget,
1600 cylindersæt
215/216 knast
portede topstykker
comp 9,6
vendehøjde 1 mm
2 kadroner
og et tarmslyng.
jeg har alle luftlederplader alle steder på motoren og møllen er helt fri og får masser af luft.

Men stadig bliver den over 100 grader ved motorvejskørsel, og ca. 95 på landevej.

Tændning står 7,5 grader før top.og kamvinkel er 48.

samtidig kan jeg mærke den højre sides udstødning er varmere end venstre side.

Hvad dælen kan jeg gøre for at få den kølet ned? Og hvad er der galt med den?

Alt hjælp er kærkommen.
Mikkel

(permalink) Hagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Mikkel

Da min 1776 kørte meget varm var det noget så simpelt som det pap som sidder bagved blæserhuset og skal virke som lyd isolering. Det sad løst og kvælte blæseren...
Bare en mulighed..

Henrik Hagen

-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja det er da i den høje ende hvad temp. angår men du er da på rette vej og det er da ikke mange grader du skal ned trods alt.

>Hvad er det for en bil? kører du med helt lukket bagklap (uden gæller og standoff) kan det godt være lidt af forklaringen. Standoff på klappen køler med godt 10 grader. Større remhjul på krumtappen så viften drejer hurtigere og lukke varmehullerne på blæserhuset af. Tændrørshætter med kapper....mange små ting giver lidt....er der cyl 3 der er varmere end de andre???

du har ikke glemt glemmepladerne under cylindrene?

har du testet at din temp. giver er reel?

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

og den er selvfølgelig dyset korrekt ?

ellers vil jeg da lige tilføje at jeg ikke ville være spor bekymret ved at min motor blev 100 grader ved motorvejskørsel.

Kog evt. noget vand og kalibrer din temp føler heri. Når det koger skal den vise 100 grader præcis.

Hvad er det for en knast ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hhmmjaaa... Dette er jo ikke en løsning på problemet, men nogle strøtanker fra et lignende projekt jeg har kørt med de sidste par år:

Jeg har en 1600, kadroner, tarmslyng, std-knast, compr: 8.4, styr på luftplader, tænding etc.

Jeg måler 85° ved bykørsel, 85-90° på landevej (op til 28-2900 omdr), og ~100° på motorvej (~3400 omdr). Den render nemt op på 110° ved længere tid over 3500 omdr.

Jeg har lagt mærke til at pladen over tarmslynget bliver væsentlig varmere, end når man kører med alm udstødning, og jeg tror at en del af ekstra varmen kommer derfra. Jeg har tænkt mig at vikle termobånd om mit tarmslyng til denne sæsson for at lede mere varme med ud af udstødningen.

Desuden giver det ekstra varme at køre med højere kompression. Det er der nok ikke så meget at gøre ved. -Andet end at sænke kompressionen igen.

-Jeg syntes at den efter tilkøring begyndte at afgive lidt mindre varme.
-Den varmede også noget mindre da jeg fik nogle mere passende dyser i.
-Det hjælper ikke en skid at køre på Shell's oktan 99.
-Det varmer meget mere hvis tændingen står forkert.

-Har du tjekket at du måler korrekt olietemperatur? -Stik måleren i en el-kedel.
-Det virker som om dine karburatorer måske ikke er synkroniseret helt tip top?
-Er balancerøret på plads mlm karburatorene?
-Står ventilerne som de skal?

Mvh
Anders

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |

årh for pokker... overhalet inden om af 3 andre :-)

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg vil lige tilføje endnu et tip.
Hvis du kører med termostat så tjek at den virker og åbner dine spjælt helt.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hold da op en masse svar :) troede da ikke i havde tid i påsken...
Starter fra en ende..
Der er helt frit omme ved møllen så den får masser af frisk luft.
Det er enbobbel fra 71. så der er gæller i både karos og 2i bag klappen.
standoff kan være en ide, men regner det ikke ind i motorrummet så?
jeg har det helt store remhjul på krumtappen. varme hullerne bruger jeg til ja varme.
tændrørshætterne er med kapper. de slutter dog ikke helt tæt da det er uoriginale skjold.
har alle blikstumperne på motoren også glemme plader.
det kunne godt være cylinder 3. der er i hvertfald den side der er varmest..
kogende vand giver en temperatur på ca 125 grader, så det er der taget højde for.

Jeg har ikke dyset mine karburetore endnu, da jeg er hos mine forældre og lave den og skal ha den med til aarhus. men de har kørt fint på en standart 1600 før. men sys den fåpr alt for meget benz på den her. kan detvåre fordi der er mere flow i de nye topsytkker? regner med at den skal på rulle feldt senere.

knasten er en cb.. har købt den af farmer og på regneingen står der 215/216. mener den er 289 grader... rimelig mild.

havde faktisk den der termostat på men den var den første der røg :)

så det er ikke helt unormalt den er så varm?

Mikkel

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jeg har søgt en del på emnet da jeg byggede min motor, og blandt mange meninger er jeg kommet frem til ca dette mønster:

85°-95° er den optimale olietemperatur.
95-110° kan også gå.
110-120° bør undgås.
120°- absolut no no, olien mister sin smørende egenskaber, topstykkerne bliver for varme etc.

Der er mange meninger om det, men det er sikkert at olien køler topstykkerne, og topstykketemperatur skal helst (igen er det internetsladder der er kilden) holdes under 200°C

Hvordan måler du temperaturen? -Altså hvor sidder føleren?

Hep

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hvis kogende vand viser 125 grader, er dit "problem" så ikke løst ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay så er der da nogle tal at gå ud fra! Meget nyttigt tak :)

Jo Frank der kunne man mene men den viser 125-130 grader når jeg kører motorvej, så har trukket fejlvisningen fra..

Jeg måler temperaturen med en føler i oliepinden så den skulle være rimelig præcis... Har jeg hørt.

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har du en frontmonteret oliekøler ? Hvis ikke, så kom i gang.
Har du en 30mm oliepumpe, så skift den ud med en 26mm.
Har du styr på om den fjeder der virker som termostat, er for svag, så olien ikke kommer op i oliekøleren ?
Du skriver 7,5 grad før top. Men hvilken strømfordeler ?
9,6:1 er meget med vore dages benzin. Da jeg var ung kørte vi med 10:1 på 98 oktan, 300 graders knast, typisk Scat C45. Og 30HK blæserhus med frontoliekøler.
Jeg havde en 1968cc hvor jeg måtte dække noget af køleren til for at få lidt temp. på.
Knasten lyder lidt "ond" til kun to karburatorer, men det er ikke problemet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Olesen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg har haft samme problem på en 1600 enkeltportet. Der var det fejlvisning ved at måle gennem oliepinds hullet. Prøv med et kalibreret instrument i boringen til olietryksføleren.

Lars

-------------------------------------------
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Du kører med en rimelig høj kompression, og det kan jo godt give lidt ekstra varme, især hvis det er lidt mere end knasten "kan klare". Måske det er lige på grænsen...

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er ikke en CB, men en Web 218/119.
Hvorfor har du givet den mere kompression ? Jeg har hvertfald ikke anbefalet dig at køre 9,5-1 med den knast. Jeg kører max 9,2-1 og 98 oktan.
Som Frank skriver og mere til:
Hvilken fordeler ? Hvor meget avancering v. 3000 omdr. Har du justeret trykket til køleren? Flakser tændingstidspunktet? - dvs. er tolerancen mellem drev og fordeler OK.?
Er motorrummet tæt "nedefra"? - Gummilæbe i etc.
Få de karburatorer i sync.
Når motoren er kørt til vil den falde 3-5 gr. i temp.
En sådan motor skal kunne cruise med 120 - 125 km/t i 25-27 gr. ambient og have en temp på lige under 100 gr. i oilen.
hurtigere end det, og der begynder at blive behov for en lille extern køler.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Frank: Jeg har en 009 fordeler, med nye platiner. Ingen frontmonteret oliekøler. Det var nemlig lidt meningen den skulle være fint frisk uden jeg skulle trække alt for mange slanger og så vidre. Oliepumpe skulle være 26 mm.
den fjeder af bimetal er pillet af, da den ikke udvidede sig som den skulle. så der er fuld køling på heletiden.
Torben: Jeg har ikke givet den mere kompression. Jeg mente bare det var det du skrev de topstykker havde. Fik jo først et par der havde 8,6, men de blev byttet til et par andre. Det kan godt være de kun havde 9,2 eller også 8,6 og jeg bare husker forkert. Det ståpr vidst på PM, men den er jo væk. Det var nogle du skulle have brugt selv så måske du kan huske det?
Jeg har ikke justret den de fjedre der styre reduktions ventilerne. Det sys jeg jeg har hørt man skal holde fingrene fra.
Jeg har ikke udstyr til at måle hvor meget den avancerer ved 3000 omdr. så det ved jeg faktisk ikke.
ja nu du siger det flakser tændingstidspunktet en lille smule. hvad kan det skyldes?
Motorrummet er helt tæt.
Mine karburatoere er i sync, de gir dog for meget at leve af så de skal dyses ind.

har ikke tænkt mig at køre hurtiger end 125 så det ville være fint hvis jeg kunne få tempen der ned...
PS. Blokken er rigtig fin og ikke mindst tæt! tak for det.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

OK.
Så er kompr. mellem 9 og 9,1 -1, og du skal sansynligvis køre på 98 oktan, hverfald på varme sommerdage.
Du skal have fundet ud af hvormeget tændingen avancerer. Den skal ligge på ca. 30 gr v. 2800-3000 omdr. Og så "glem" alt om hvor den står i tomgang. Der skulle den jo helst i være ret meget af tiden. Hvis du har mod på at nulre fordelren, så begræns avanceringen i toppen så du kan køre 10-12 gr. tomgag og så 30 max 32 gr v. fuld avancering.
Til reduktionsfjederen. Køb et "boost kit" og brug så kun fjederen derfra til kølertrykket.
Hvis den flakker i tændingen, kan det selvfølgelig være platinerne, men endnu vigtigere tolerancen mellem drev og fordeler. Den skal være så tæt på 0,6 mm som muligt, men ikke under. Så vil drevet skubbe fordeleren op igen.
Få karburatorerne dyset ned. Hvis den ligger i området 14- 15 - 1 i AFR v. 110km/t bliver den varmere end nødvendigt. Den skal op mellem 15 og 15,5.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Bliver den varmere med en "federe" blanding ved dellast ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja det undrede jeg mig også over.. jeg turde så bare ikke spørge :-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja den gør. det er en almen opfattelse at det modsatte sker. Det er bare ikke tilfældet.
14 - 14,5 AFR på dellast giver væsentlig mere varme i forbrændingen end 15 - 16, ja endda 17-1 AFR. 17 - 1 v. 110 km/t var måske nok at stive den, men 15,5 - 16 er ikke noget problem på sådan en.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) MSEriksen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

"Så er kompr. mellem 9 og 9,1 -1, og du skal sansynligvis køre på 98 oktan, hverfald på varme sommerdage"

Nå det var ellers ikke meningen... Var lidt meningen det skulle være en daily driver. Kan jeg hvis jeg skal have den skildt af igen sidde nogle skiver under cylindrene så kompr falder lidt igen? Hvis jeg har forstået det ret eftertænder den vel hvis jeg har for lavt oktantal så hvis jeg ikke har problemer med det er det vel ikke noget problem at køre på 95?

"Du skal have fundet ud af hvormeget tændingen avancerer. Den skal ligge på ca. 30 gr v. 2800-3000 omdr. Og så "glem" alt om hvor den står i tomgang. Der skulle den jo helst i være ret meget af tiden. Hvis du har mod på at nulre fordelren, så begræns avanceringen i toppen så du kan køre 10-12 gr. tomgag og så 30 max 32 gr v. fuld avancering."

Okay så skal jeg ha fat i en omdrejningstæller og så skal jeg ha filet et nyt hak i min remskive ved 30 grader før top ikke? har nemlig en tændingspistol. sg så flytte stoppet i fordeleren så den max har de 30-32 gr.

"Til reduktionsfjederen. Køb et "boost kit" og brug så kun fjederen derfra til kølertrykket."Er det den korte eller den lange fjeder fra sættet der skal i? hvad jeg har læst mig frem til vil det give et lidt højre olietryk og derved sende mer olie til køleren.

"Hvis den ligger i området 14- 15 - 1 i AFR v. 110km/t bliver den varmere end nødvendigt. Den skal op mellem 15 og 15,5." Er der et sted jeg kan læse hvad disse tal betyder så jeg kan komme lidt ind i stoffet? Er det benz luft forholdet?

Ja jeg har godt nok mange spørgsmål. men Skal jo ha den til at køre ordenligt :)

Hvad ville være et godt bud på dyser til min opsætning? Tænker man selv skal ha dyser med når man skal på rullen. de har vel ikke liggende til alle opsætninger...

Vh Mikkel

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nej men, f.eks. Solex kører med samme type hoveddyser og Weber har faktisk kun 3-4 typer.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mr_Bubles Member
Skrev for 14 years siden | | | |

fandt lige denne tråd, måske nogen kan hjælpe, hvad skal kompressionen være på std. 1600 med Kadroner på???

-------------------------------------------
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-1516.htm][/

Reply

You must log in to post.