Overskriften siger sig selv... har smadret min gamle gearkasse, fordi jeg kører råddent:( Nogen der har en til at ligge, jeg kan komme og hente...
Den eneste ting her i livet, der er svær at modstå, er fristelser ;)
Overskriften siger sig selv... har smadret min gamle gearkasse, fordi jeg kører råddent:( Nogen der har en til at ligge, jeg kan komme og hente...
Med eller uden IRS?
En gearkasse med koden "AM" er ikke en 1500, men en 1200/1300 gearkasse. Er du sikker på hvad det er du søger?? 1300 eller 1500?
Det ville jo hjælpe hvis man vidste hvor i verden du står, og ja om det er med eller uden IRS.
Jeg har min gamle IRS liggende, har sku ikke lige kigget på koden....men det kan man vel sagtens lige gøre :)
Han søger en 1200 Jeans gearkasse "AM" svingaksel.
T
Tak Torben... Du ved det jo om nogen... Troede da det var en 1500 std der sad i.. Er det bedre hvis jeg får en 1500 i, kan den holde til mere end en 1200.. Synes ikke jeg har hørt Jeans før.... Hvad betyder det?? Er du helt sikker på det er en 1200 Torben.. Har lige fundet et link i en af SpRasmussens tråde om gearkassekoder... Og den siger det er en 1300..???
http://www.partsemporium.co.uk/Gearbox%20codes.htm
INFO: DET ER IKKE EN IRS GEARKASSE JEG LEDER EFTER....UNDSKYLDER FORVIRRINGEN
En am gearkasse kan også være en IRS gearkasse, sikkert derfor der er en del forvirring om dette.
Jeg mener jeg har en jeans gearkasse med svingaksler men den har ikke koden AM, den har det "nye" gearkasseophæng ved hoykey-staven.
René
Rene_Jensen... Har du et tlf nummer... Og hvor i landet er du fra...
Det du gerne vil ha er en gearkasse fra 73 eller senere, den har det stærkeste std. 1. 2. gear (9tands), de tidligere har 1 tands og er ikke nær så stærke, endnu tidligere er helt håbløse ;-).
Derfor som Torben siger, en svingaksel AM fra en Jeans er rigtig fin.
ps. 1200 og 1300 gearkasser er det samme (samme gearing).
generelt kan man sige at jo nyere gearkasse jo stærkere.
Hvor mange gearkasser har du skilt ad med 1 tands første gear Rasser ;-)
jeg undrere mig også lidt, men da jeg kun har skildt en gearkasse ad ville jeg ikke spørge.
Hvad med de endnu tidligere....?
Plasticfætter, du kan også kigge ind til mig...
Lars
Rene_Jensen... Har du et tlf nummer... Og hvor i landet er du fra...
Kig lidt længere nede der står både tlf nummer og lokation,
Sorry Rene... Havde jeg sgi ikke lige set... Klikkede bare på din profil og der stod ikke noget...
Ja det er så desværre en 1200 AM jeg allerede har ødelagt, Men af skade bliver man klog og fattigere.. hehe
67pickup: Jeg giver dig et kald i morgen... Så kunne jeg jo lige svinge ind forbi, til lidt visdomsord.. Så kan jeg jo blive lidt klogere på gearkasser... For min nuværende viden, kan godt nok ligge på et lille sted.. :) Og evt hvis du havde en til at ligge jeg kunne bruge..
HÆ.. ok så siger vi at der skulle stå 10 tands, kan vi blive enige om det? ;-)
Plastic balje mand: Imponerende hvis du har rykket 1. 2. gearsakslen i stykker på en AM gearkasse. Ret godt skuldret! Men når du har den ude, så prøv da at åbne den og se hvad der er sket - måske det bare er en skiftegaffel der er bukket/brækket eller hvad ved jeg.
Du kan tro jeg har tænkt mig at skille den af.. Skal da se hvad der er indeni.. og kan jeg nøjes med at sætte en ny 1-2 gears skiftegaffel i, har jeg jo en ekstra gearkasse, og kunne nok godt bruge den som backup.. haha..
Dog mener Torben at på de nyere Jeans 1200 Am gearkasser som min, der er skinnen lavet så den ikke bare lige knækker, og han tror det er fordi, jeg har brækket nogle tænder af på 1 og 2 gear.. 2 gear virker slet ikke.. 1 gear, skratter 7 ud af 10 gange, men får man den i gear, kan den godt kører uden at hoppe ud igen.. Men nu må vi se.. Nu skal bilen først ud og kører, så bliver der tid til at se ind i den gamle...
Det er forkert at antage at en am jeans gearkasse er med stålskiftegafler. VW roder meget rundt med det. Bla. Var det i min gamle am jeans gearkasse (som jeg forøvrigt ødelagde diff. I ;-)) kun den ene skifte gaffel der var stål. Der er kun en måde at være sikker på, og det er at åbne og kigge efter! Kan den Heller ikke gå i gear når motor er slukket, og du holder stille?
Nej det kan den ikke... Vil slet ikke i gear.. men køber en brugt af Lars (67pickup) i morgen og skifter den i weekenden.. Så må vi se hvordan den anden ser ud indeni, når jeg engang får den skilt af.... Tror da jeg vil prøve at lave den.. Kunne da være et fint lille projekt, når nu det andet(bilen) næsten er færdigt.. hehe
Så fik jeg pillet motor og bag-ramme af.. Dælme ikke til, når man er alene og kun har en donkraft og ingen bukke.. Men nogle gamle dæk ind under, og en masse asen og masen, så nu står det det 2 meter fra hinanden og kan komme ind til gearkasse... Har ikke skilt den ad i nu, men har fundet ud af, hvad det var for en gearkasse jeg havde tidligere..
Ingen af os husker rigtig.. Det var en AO 1600 final drive 4.125 Karmann Ghia from 8/70 Og nu har jeg fået en AB 1300 final drive 4.375 Up to 8/70... Så skal nok passe noget bedre på den her gang... Den er såvidt jeg ved, ikke så stærk som den sidste, og har også et svagere 1 gear med 10 tænder.. Så skal være ekstra forsigtig...
Men nu er bilen da tættere på at blive rullende igen...
De to gearkasser er ens pånær kron/spidshjul. Dem du har der, de har lige "stærke" 1. og 2. gear. (10 tænder)
HM! - Så var det jo nok defor at kinderne havde en tendens til at blafre lidt når omdr. tælleren nærmede sig 5000 omdr. i 4. gear.
T
Rasser.. Ja helt ens er de nu ikke.. Da 1600'eren var uden føringsrør til udrykkerleje. Og den 1200 jeg købte var med føringsrør.. Så måtte købe et nyt udrykkerleje.. Tak for den hurtige hjælp Torben... Gearkassen er skiftet og
alt er samlet igen.. Men starteren driller lidt.. Ser på den i morgen.. Orker ikke mere, efter 12 timer på knæ bag bilen i dag.. Dælme noget bøvl, når man skal rode med noget for første gang.. hehe.. Men bliver klogere hver gang...
Det var nu også det indvendige i gearkassen jeg hentydede til.... hvornår vw gik over til ny model udrykkerleje skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det var da en genistreg da de gjorde det!
Rasser: Så fik jeg også ødelagt den gearkasse jeg hentede ved Lars i herning.. De er nemlig ikke ens indeni, selvom I mener det.. Der sad nemlig et 10 tands planetgear i den AB'er hvor der sad et 11 tands planetgear i min AO'er.. Så det 17 tands solhjul, jeg havde fra mine egne aksler passede ikke så godt sammen med det 10 tands planetgear.. Så efter jeg havde samlet og rullede ud at indkørslen... Så sagde det KLONK KLONK.. Og så måtte jeg jo skille det hele af igen... Der kom små metal splinter med olien ud.. Så på mit solhjul og planetgearet var der knækket et par tænder af... UPS
Så mit råd er.. Selvom gearkasserne udfra koderne burde være ens, har efterhånden næsten de fleste af dem været åbnet.. Så man kan ikke være sikker på indmaden.. Derfor tjek grundigt op, inden du køber en gearkasse... For et planetgear og solhjul der ikke passer sammen, kan godt skubbes sammen i hak, så man kan montere låsering og det hele.. men når det drejer et par omgange med belatsning, siger det KLONK og så kan man godt begynde at skille det hele af igen forfra..
Har fundet en der passer nu og den er klar til at ligge i bilen, ligger monteret med aksler og ved at solhjul og planetgear passer sammen, nemlig 10 tands planetgear til 15 tands solhjul.... Samlede det sammen med Jakob Spring (getbackontrack) så ved det virker... Bliver godt at få det i bilen, så den kan blive rullende igen...
Omend ikke andet er jeg da blevet meget klogere på gearkasser, og køber ikke forkert gearkasse igen...