Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Snot i olien..!?

Tags:

(permalink) Thomas Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hey hey..
Jeg har altid døjet meget med snot i min olie, men synes aldrig det er blevet bedre på trods af jeg for så vidt mulig ikke finder bilen frem for at køre småture og sørger for at køre den ordentligt varm, og for tiden synes jeg det er helt vildt.. Idag havde jeg så mine ventildæksler af fir at stille ventiler og kunne se at der også er begyndt at være spor af snot i dækslerne. jeg skal self have skiftet olie og sørger altid for at få det gjort i god tid, men er dette også et problem andre har haft eller har og er der nogen der har en løsning på problemet..?

På forhånd tak.. Mvh Thomas

dsc00522.jpg

(permalink) bang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvad olie køre du med? kome noget castrol 20/50 mineralsk på

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kører du kun små korte ture uden at motoren bliver godt gennemvarm?
Hvis ja så er det kondensvand.
Mayonaise kalder man det ;-)

/John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Leo C Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er et naturligt forekommende fænomen, mayonaisen sætter sig de steder der er koldest såsom ventildæksler og påfyldningsrør. En af oliens vigtige egenskaber er at opslemme kondens, og det ser jo ud til at gå fint :-) Forekommer også på nye biler i dag.
Du kan hos din VW forhandler (og andre) købe et olierensemiddel fra Bell Add, som tilsættes driftsvarm motor, herefter skal den bare køre tomgang i en halv til en hel time, olien aftappes og skidtet er væk.
På den måde får du renset i bund, så du ikke med den nye olie hver gang skal starte med at gøre rent, og opbruge de rensende egenskaber i olien på rekordtid.

Jeg har arbejdet med produktet i 8 år, så det er egne erfaringer, og ikke noget jeg tror, eller har læst mig til et sted på nettet :-)

http://www.belladd.dk/home.asp?ServiceRens%203=&ContentID=157

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det betyder intet som helst. Skift olie et par gange om året. Ellers kan du kun sørge for at motoren bliver ordentligt varm. Virker termostaten til køleluften ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har selv døjet med det skidt.

Som Frank er inde på mht. thermostat, så havde jeg heller ikke monteret thermostat i mit repro 30hk blæserhus (på min 1600 enkeltpotede motor). Kombinationen af ingen thermostat, og næsten kun småture, gjorde at der blev meget mayonaise. Jeg har nu taget thermostat "flaps" ud af et org. blæserhus, og monteret dem i mit 30hk repro blæserhus sammen med en thermostat. Så skulle problemet gerne være ovre!
Af skade bliver man klog.... er det ikke sådan man siger ;-)

Uden thermostat køler din motor med fuld kraft, også selv om den er i opvarmningsfasen. Hvis du så aldrig rigtig kommer ud og får den strukket igennem på motorvejen eller lignende, ja så opnår den sjældent driftstemperatur. Det er så her din thermostat spærrer for køleluften, indtil den er driftsvarm.

PS: Husk at sørg for at thermostaten er justeret korrekt så den åbner fuldt op når motoren er blevet varm. Det er MEGET vigtigt!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Thomas Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja som skrevet prøver jeg altid at køre den ordentligt varm, men god ide lige at smide en bell add i før jeg skifter olien.. er selv mekaniker men havde ikke lige tænkt over bare at rense med det..
Rasser: nej jeg kører også uden termostat og har lige skiftet til 1200 repro blæser så dette kan self have noget med det at gøre..
Men er glad for at høre jeg ikke er den eneste og det lyder ikke til at det gør skade..?
Mange tak for jeres svar.. Hygge..!

(permalink) Thomas Jensen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja og ja jeg plejer at køre duckhams 20W50 men har lige været ude idag og købe bilkas rallye 15W40 som frank foreslår i en tidligere tråd..

(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jo det skader jo i den forstand at din motor holder længere hvis den kører mest af dens tid med driftsvarm motor. Derfor er det jo lidt hårdere for motoren uden thermostat!

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jo men majonæsen skader som sådan ikke.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det gør den vel egentligt - men kun når der er så meget af den at den ikke kan trække vejret , lidt fedt er ikke skadeligt - men for meget er , og for meget er virkeligt meget i dette tilfælde.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Jooh, men det renser man jo ved serviceeftersynene. Det er jo ikke noget der kommer med rundt i smøresystemet. Det er et udtryk for oliens evne til at optage vand. Desto mere majo, desto bedre olie.
Jeg syntes problemet er udtalt med Duckhams.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Thomas Jensen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg syntes problemet er udtalt med Duckhams. ???
Mener du Duckhams er slem til det..?

Jeg lyttede ihvertfald til den tidligere tråd om hvilken olie der er bedst og har nu givet motoren en olierens og skiftet til bilkas ralley 15W40 du anbefalede..
Men ja er nok en god ide at anskaffe en termostat osv igen.

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg syntes problemet er udtalt med Duckhams...

Enig! Aldrig har jeg døjet med pommes frites sauce som da jeg kørte på Duckhams.
Men andre er glade for den olie. Jeg selv kører kun på 15/40, ofte Agip.

G.

-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook

Reply

You must log in to post.