er der nogen der har noget efaring med at bykke turbo på type 1 1.6 hvad den kan yde
vw club fyn.dk
1970 type 1 pickup betty.1971 type 3 variant
er der nogen der har noget efaring med at bykke turbo på type 1 1.6 hvad den kan yde
Kig evt. på http://www.shoptalkforums.com under "forced induction". Her er masser af folk med erfaring indenfor trykladning på luftkølede.
og en national erfaring her http://teamangoraracing.dk/viewtopic.php?f=3&t=26
VW er nærliggende at turbolade fordi den jo allerede kører godt med en lav kompression.
Jeg ser nogen praktiske problemer med at holde varmen fra den varme turbo ude af motorrummet og få lidt højde på installationen så smøreolien kan komme retur hurtigt nok.
Man har kunnet købe sæt til en 1600, der skulle yder 75-100 HK.
Til Frank Andersen. Jeg har en 1600i t1 motor og der var en som engang fortalte mig at man kunne købe en turbo til at mont. direkte på den, men har ikke kunne finde leverandøren.
Det ved jeg ikke. Empi, ikke at forveksle med Empi, Rajay (turboer) Man kunne købe at sæt med manifold hvor man monterede den originale karburator, som suge.
Jeg ved ikke noget om turbotuning, i øvrigt. Kun at det er svært at få til at køre ordentligt.
det med de 75 til 100 hk var det på en total standart 1600
Ja
okay så har jeg da noget at gå ud fra frank håbet på at finde nogen der haved lidt info om komprision og knast og undersmøring af stempler eller anden sjov viden den skal bykkes op med zenith 174cd karburator og saab turbo
vil tro der er både billigerer og nemmerer måder at hente 100 hk på end som en turbo - lige meget hvem man hører om der har lejet med det - så siger de det er alt for dyrt og svært at få det til at virke optimalt.
hr dog ikke selv erfaring med det - men har set rigtigt mange mislykkede forsøg
Hvis man ellers ville begrænse sig. Dermed mener jeg at lade være med at tro træerne vokser ind i himlen, fordi man har turbo på.
Hvis man vil suge i den originale 34mm karburator, vil jeg tro man kunne lave 75-100 HK. Og så kører karburatoren jo "naturligt" modsat som hvis man trykkede i den.
Stempler, knast, mv: Standard. Findes ikke bedre.
Dennis(Bugservice) lavede en for ikke så længe siden. Hvordan gik det ?
Som jeg tidliger har nævnt så er shoptalkforums.com stedet at søge oplysninger om trykladning på luftkølede. Alle de spørgsmål du stiller og mange mange flere er allerede besvaret derinde.
Se evt. disse to tråde: (bare lige de to første jeg så som ligner noget at det du snakker om)
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=124866&highlight=1600
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=123024&highlight=1600
warp er ikke så stærk til engelsk men lidt fik man da ud af det men ellers er der jo ikke andet at gøre en at prøve målet er 150 ++ hk
Brug evt. http://translate.google.com/translate_t?hl=da&sl=da&tl=en#
Så oversætter google hele websiden til dansk for dig. Gramatikken er ikke helt korrekt, men teksten er helt sikkert forståelig. (tryk på "swap" for at oversætte fra engelsk til dansk og ikke omvendt)
...bare lige et tip som gør livet lidt nemmere ;-)
150 hk på std stempler er uholdbart i længden. Sigt efter 120-125 hk. Og få de andre ting iorden. Så lever den osse om et år.
T
det var en dejlig detalje warp
hay T hvad mener du med de andre ting eks et sæt smedet stempler og en støre olie pumpe en extra olie sump på 1.5 lit og skulle man så lette komprasionen lidt og hvor meget :-)) har også en 286 knast . kom frisk T
Jo men vssmed. Du skal lære at kravle før du kan gå. Du hopper lige i med begge ben og læser og hører kun det du gerne vil se og høre. Du kan ikke hente 150+ HK på en 1600cc type1 motor og samtidig opnå en rimelig levetid.
Så smider du lige nogen udtryk ind i kampen, som "smedede" stempler og "286´er knast"
Så kan du/I kalde mig et surt gammelt røvhul og sige at jeg ikke vil have at tingene ændrer sig og at jeg vil have at alting skal være som for 30 år siden.
Jeg ved ikke hvordan det gik med "turboTommys" turboprojekt. Lad os høre fra ham.
Jørn Dalsgaard lavede en type4 med turbo, der kørte flere sæsoner på bane. Ikke dragracing. Claus "mouflow" byggede også en turbomotor. Han skulle som sædvanlig, venskabeligt ment, skyde gråspurve med kanoner. Men desto mere han byggede "tilbage" til noget prøvet teknologi, desto bedre kørte den. Natten før en tur til Mantorp, byggede han indsprøjtningen på fra en gammel Saab. Og det gav det hidtil bedste resultat. Men hvorfor kørte den kun sommeren over ? Hvor er den henne ? Både Claus og Jørn brugte std. stempler og knastaksel.
Altså hvis først forbrændingen begynder at ligne noget ligesom en skærebrænder, det er der ingen stempler der kan holde til. Jeg mener generelt folk rynker på næsen af std. dele. Der var engang en der kaldte nogen stempler i en Golf VR6 for "skodstempler" Jeg bliver vred når jeg ser sådan noget ævl. Hvis jeg ser på de skodstempler der sidder i min Polo 16V motor. Små fine lette ting med teflonbelægning på skørterne. "Skodstempler" Ja men de tåler bare at køre flere hundrede tusinde km. Nogen kører motoren tør for olie og andre kører på 92 oktan osv.
Byg nu den motor. Brug så mange originale dele som muligt og hvis du vil have flere kubik end 1600, så byg den på en type4 motor. Når så du passerer 300HK, så se om det bliver skoddelene der er skyld i at den brænder sammen. Jeg tror det ikke.
Jørn Dalsgaard satte banerekord på en lille motorbane der hedder Heidbergring i Tyskland, først i 80´erne. Hans wastegate brændte op, så motoren kørte med 2 bars ladetryk, 150 graders olietemp. og den tændingsbankede så olien sprøjtede ud. Men den holdt til det. Bortset fra stempelringene. De var slået i småstykker af tændingsbanken og måtte udskiftes.
De fleste turbomotorer ødelægges af mangel på brændstof. I bedste fald giver de ingen effekt fordi der ikke kommer ladetryk, fordi der kommer ingen varme uden brændstof og så virker turboen ikke. I værste fald virker det i starten og når så effekten kommer, kører karburatoren tom for benzin og så brænder stemplerne undervejs.
Og så skulle man jo netop IKKE sænke kompressionen for så kører grundmotoren ikke godt mere. Det kalder man så turbotøven. Men det er altså motoren der er blevet slået ned af mangel på kompression.
Info: M-Flows motor endte i lillebror Mortens hænder og er så vidt vides under opgradering. Jeg synes at huske at det var en 2,0 type med 178 HK med halvt defkt wastegate og ikke ret meget tryk. Ret mig hvis huskeren også er defekt...
Og ja du er et su....osv, men du ved sgu en masse .. :)
Lars
L
ja okay frank der er nok lidt om snakken høre kund det man har lyst til er det ikke sådan med et lege barn :-)) men ja den er fesen ind standart må prøves
Hej der :-) Jeg har i et par år kørt m noget hjemmebygget turbo på min hverdags typ1. Turbo og karburator tog jeg fra en Lancia Delta HF.Cylindersættet var et 1641cc, knasten var en Engle w100 og dobbelte ventil fjedre.Det kørte kanon i et par år og hold da K.. hvor var det sjovt. Af problemer har jeg haft: ladeluft køleren (fra Citroen)kunne ikke holde trykket i længden da jeg kørte m 15psi så det måtte jeg justere ned til 10psi, hvorefter det kørte fint.Jeg måtte dyse Karburatoren en del op for ikke at skulle køre m chokeren når den lavede tryk.Det endte desværre med at gearkassen opgav livet efter et par års hård kørsel. Det viste sig at 3/4 gearene havde vredet sig rundt på akselen (meget typisk). Samtidig som det skete, skildte jeg motoren ad for at se hvor slidt den var da olie trykket var faldende. Det viste sig at begge topstykker var revnet (originale topper), knasten var slidt, men cylindersættet havde holdt fint hvilket undrer mig, da jeg ofte har måttet slægge på gassen pga tændingsbanken. Det var så min erfaring. Kanon sjovt og jeg lærte en del i processen. Nu bygger jeg en forstærket gearkasse og større motor. Mere vil ha mere ;-)
Undskyld offtopic. Er der nogen der har erfaringer med montering af kompressor på en 1600?
Ang. Claus/Mortens 2 L. Type 4....
Se evt. December 2004 arkiv her :
Og turbo Tommy´s 1600 kører stadig fint,(med 140 hk) på 6é sæson. Meen de sidste 2 har den ikke kørt meget. Det tar meget fritid at få mejeri, kone og børn.
T
Det er jo dejligt. Det er en skam at de ikke deltager i debatten her på VWnettet. Det kunne være rart hvis andre med en smule erfaring ville stikke snuden frem.
Hvorfor mon ??
det lyder rigti spændene bliktrold hvad ydet den af hk
og ja kom frisk med erfaring
angåne holbarhed kan selve motoren holde 2 sasonger er det mere ind forvendet
så udgangs punket må blive lettet svinghjul afvejet krumtap ny 285 knast eller hvad T har på lager hjemme pordet toppe dobbelt ventil fjedre 30mm olie pumpe oo9 fordeler elektronisk saab turbo og volvo karburator ??? nogen jeg har glemt
men skal have skiftet styr i mine topstykker og frest af til den inderste ventilfjedre hvem er mand for det ??? og pris