Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1303 1,3 1973

Tags:
No tags yet.

(permalink) SoLow Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er det så de meget sjældne spiralfjedre som gør det dyrt i forhold til at skifte bøsninger eller king-pins i en forbro ?!?

Og er pladedelene virkligt så meget dyrere til en 1303 ??

-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar

ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

eksempel- 1303-1200

bærekugle 240kr/118kr
styrehus 3535kr/1066kr
støddæmper 432kr/312kr
bremsebakker bagtil 340kr/240kr
hjulleje 373kr/220kr

og sådan fortsætter det...desuden har 1303 fjedre, toplejer osv som en alm 12/1300 ikke har og det koster kr at skifte ud. Det her er jo ikke nogen hemmelighed jeg røber....sådan har det altid været!!!!

LINKpin er præ65 og skal skiftes uhyre sjældent, så det er vel ikke et brugbart eksempel. Desuden koster de da ikke ret meget mere en en plov at skifte bøsninger osv (hvis man kan selv) det koster det vel også at skifte fjedre!!!!

Mit bud er at Signe skal finde sig en 68-70'er type1 med bærekugleforbro i god urenoveret stand...her får man fordelen ved den nye type forbro, 8 års syn, reletiv billig i dele og anskaffelsesprisen er stadig rimelig for de årgange

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) SoLow Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Okay, hvis det er de småbasseøre som bestemmer om man må købe en 1303 eller ej, så ville jeg nok vælge en helt anden bil måske en polo som du selv nævner.. og så helt droppe at have en gammel bil som interesse.

Syntes bare det er groteskt at begynde at sige at det ikke er en boble, for det har det sgu altid været i min verden.. at den så har nogle lidt andre dele end en standard gør den sgu ikke til mindre boble!!

Jeg husker da mine 1303ér som dejlige biler med dejlig styring og langt mere komfortabel drift end alle de andre jeg har haft.. men det er jo nok bare en smagssag, for som en skrev må man åbenbart ikke vælge en 1303 derfor, så skal man have en anden bil !!

-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar

ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Kig på nogle forskellige biler og lad vær med at tage den første og den bedste når du har fundet en du syns om, så få den kigget ordentligt igennem af en der har kendskab til denne type biler.

Hvis du ikke skal ud og høste anderkendelse ved diverse vw-træf så er modellen mindre vigtig de fleste man møder ved tanken og iskiosken i dag aner ikke hva model det er alligevel. Men der er som du kan fornemme her i debatten nogle indenfor vw entusiast verdenen der ikke syns om denne model, men det er jo smag og behag.

Jeg forstår ikke de mange udskæld en 1303 tit får for det er en rigtig god bil at kører i og den har masser af bobbel charme som de ældre, om så stumperne er en smule dyrer eller ej, men at den skulle gå merer i stykker end dens forgængre det gør den altså IKKE.

Pris og kvalitet bør hænge sammen dette får man bedst et indtryk af ved at se på nogle forskellige biler.

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 15 years siden | | | |

eksempel- 1303-1200

bærekugle 240kr/118kr
styrehus 3535kr/1066kr
støddæmper 432kr/312kr
bremsebakker bagtil 340kr/240kr
hjulleje 373kr/220kr

og sådan fortsætter det...desuden har 1303 fjedre, toplejer osv som en alm 12/1300 ikke har og det koster kr at skifte ud. Det her er jo ikke nogen hemmelighed jeg røber....sådan har det altid været!!!!

LINKpin er præ65 og skal skiftes uhyre sjældent, så det er vel ikke et brugbart eksempel. Desuden koster de da ikke ret meget mere en en plov at skifte bøsninger osv (hvis man kan selv) det koster det vel også at skifte fjedre!!!!

Mit bud er at Signe skal finde sig en 68-70'er type1 med bærekugleforbro i god urenoveret stand...her får man fordelen ved den nye type forbro, 8 års syn, reletiv billig i dele og anskaffelsesprisen er stadig rimelig for de årgange

-----

Nu syntes jeg ikke lige de omtalte eksempler er helt realistiske. Langt fra.
Men. Jo, der er nogle af pladedelene til en 1303 der er dyrere end en 1200/1300. Men mange af delene er de samme og koster det samme. Og jo, der er nogle af de mekaniske dele til en 1303 der er dyrere end en 1200/1300. Men mange er de samme, og koster det samme. Bremsedelene, f.eks., koster faktisk det samme. Det er kun enkelte af disse, der varierer.
Så man kan ikke bare ud fra eksemplet ovenover, generalisere. Så let er det desværre ikke. Sorry.

Jan

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok det er sakset fra bugservice's hjemmeside, så helt urealistisk er det vel ikke???

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

forskellen på en 1200 og en 1303 er lige så stor som fra golf til polo....ergo er 1303 ikke en rigtig bobbel, men en helt anden model. præv at se på den....den ligner overhovedet ikke dens forgænger, når man betragter detaljen- alt afviger på karosseriet.

men det var jo ikke det vi skulle dabattere.....

der var engang en der skrev "at forsøge at vinde en diskussion på internettet er som at forsøge at vinde til paraolympiaden....selvom du vinder er du stadig spasser" så skal vi ikke tage den tilbage til det oprindelige spørgsmål inden det ender i den evige om hvorvidt 1303 er en bobbel eller ej

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

God ide, men hendrixx du startede den og kan jo så lige lukke den med og svare på, hvis ikke en 1303 er en bobbel hvad er det så?

For i min verden er en 1303 også en bobbel...

Hilsen en der er vild med alle vwr :-)

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ok det er sakset fra bugservice's hjemmeside, så helt urealistisk er det vel ikke???

-----

Nu er der jo lige så mange priser, som vi er udbydere. Så den er sq lidt svær at gennemskue. Hos mig, har de omtalte dele ikke den samme forskel. Det kan så ske at der er andre dele, hvor det er tilfældet. Det skal jeg ikke sige. Du kan jo selv gå ind og se. Men det er ikke let at hitte rede i.

------------------------------------------------------------------------------

forskellen på en 1200 og en 1303 er lige så stor som fra golf til polo....ergo er 1303 ikke en rigtig bobbel, men en helt anden model. præv at se på den....den ligner overhovedet ikke dens forgænger, når man betragter detaljen- alt afviger på karosseriet.

-----

Alle modeller er da bobbel-modeller. 1200, 1300, 1500, 1302, 1303. Der er bare lidt udviklingsændringer. Lidt ligesom en golf. En golf 1, og en golf 5, er da heller ikke ens. Type 2 transporter det samme. En T1, og en T5, er heller ikke ens. Men de er type 2 transportere alle sammen.

:-)

Jan

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Buggy 84 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

HUSK nu vi er her for at bevare den luftkølede om det så er 1303 eller 1200/1300, bus eller buggy så er det vel lidt op til den enkelte hvad man er til, for hvis vi var ens allesammen så var det sgu da lidt småkedeligt:-)

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

1302/03 og buggyer har altid været udskældt og det er jo et holdningsspørgsmål. Jeg vil da gerne give lidt kredit til 1303'eren og det er at det er en helt anden køreoplevelse end en 12/1300 og det er positivt ment. Jeg har dog bare hang til de gamle uden mcpherson osv. Det er en HELT speciel køreoplevelse af de fede....1303 er mere som hverdagsbilen, men uanset hvad vi gamle forskruede mener, så skal man da købe den model man synes er pænest.

Men jeg har vist svaret på hvorfor 1303'eren ikke er som en rigtig bobbel men tager den gerne igen:

-mcphersonophæng
-styrtøjet og rammehovede
-alle pladedele, skærme, døre, ruder, klapper osv
-bunden er helt unik for 1303
-instrumentbordet

som jeg skrev så er den lige så meget en bobbel som en polo er en golf...close but no cigar....men igen så kommer det ned til et holdningsspørgsmål om man inkluderer eller ekskluderer den i betegnelsen "bobbel"

New beetle har jo også lidt bobbelformerne, men den kan vi vel hurtig blive enige om at den ikke er en bobbel

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) SoLow Member
Skrev for 15 years siden | | | |

HE he.. hold da kæft hvor er du stædig Hendrixxx, tænk på alle de blade og bøger som der er skrevet om emnet, de har så allesammen misforstået hvad en boble er !?!?, af de bøger jeg har om Beetles er der alle vist at 1302/03 er bobler, så det er sgu noget af et rette arbejde som du skal i gang med hvis du skal have resten af verden på din side...

Rigtigt god arbejdslyst ;-)

Og Signe, hvis modellen er i din smag, så køb du bare sådan en (Min næste bliver en 1303)

-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar

ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hold nu op en gang bavl. der er da ingen grund til at blive ved med at køre i det. Hendrix tror du ikke folk er ligeglade med hvad du mener er en rigtig bobbel.
Hvis man spørger 100 danskere tror jeg nok jeg vil væde en pilsner med dig om at de alle 100 siger at en 1303 er en bobbel, og selvfølgelig er den det.
Har efterhånden fundet ud af at det er svært for dig at gi dig, det er da en dyd i sig selv. mænnn du blir nok i undertal ha ha
Mvh Kenneth

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hendrix, jeg er også gammel og forskruet.., og 1303 styrer for vildt....

he he God søndag og god karma..

Signe, håber bare finder dig en luftkølet du bliver glad for..

mvh
Henrik

-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

ja ja så jeg er stædig, og det kommer man ofte langt med. Det har jeg da erfaret i mit arbejdsliv. det her med hvorvidt 1303 er en "rigtig" bobbel eller ej har jo været diskuteret en milliard gange før og der er formentlig ikke noget der har ændret sig siden sidst....nogen synes den er og andre synes ikke- period, og det var ikke det tråden handlede om.

Hvad stædighed angår Kenneth så fik jeg jo min jagtvogn for 22k....så stædighed betaler sig (jeg antager det er det du henviser til)- hvorfor skal man så give efter for mangfoldigheden?

hvorfor er det så svært at få solgt en 1303 og hvorfor koster de så lidt?

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) vw 1303 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja vil nu også sige at 1303 er en rigtig bobbel. Har både 1300 1302 og 1303 og i mine øjne er de alle bobler. Hvis 1303 ikke er en boble fordi der er lavet nogle ændringer, så er størstedelen af bobler vel ikke bobler da de ikke ligner den oprindelige fra 40érne med splitbagrude :-)

Med hensyn til prisforskelle så synes jeg personligt det er rammehoved og forskærme der gør 1303 dyr.

Lars

-------------------------------------------
http://www.vwclubfyn.dk
73 VW 1303, 74 VW M181. 75 VW t2. 68 Admiral A
(permalink) Signe Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hold da lige op....! Det var næsten som at stikke hånden ned i en bikube....det gav noget summeri... :-)!! Men blev jeg klogere af det..? Jeg skal bare have en bobbel uden det helt store vedligehold så jeg kan trille lidt rund i weekenderne. Jeg har ikke mulighed for selv at fikse et projekt og heller ikke plads til det. Så altså.....en lidt ukompliceret model der bare kører.
Hilsen
Signe

(permalink) BKA Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Klogerer, du er ihvertfald blevet klogerer angående hvilket forum vw-nettet er :-)

Men som næsten alle siger så håber jeg du også er blevet klogerer omkring at det er vigtigt at få kigget sådan en gammel bil godt igennem af en der ved noget om disse biler inden du handler, uanset hvilken model du beslutter dig for.

God fornøjelse med din kommende bobbel og bare rolig det er ikke altid det går sådan her, så stil glad viderer spørgsmål herinde, der plejer at være gode kompetente svar på diverse tekniske problemer.

"hvorfor er det så svært at få solgt en 1303 og hvorfor koster de så lidt?"

Hendrixx hvis det er en god og sund original 1303 så koster den da ikke så lidt, ud over hvis man er super heldig.... Ellers må du gerne tippe mig om dem :-)

-------------------------------------------
mailbjarke@gmail.com
SALG: http://vwnettet.dk/topic/152391
Vw 411 morfar cruiser.
(permalink) vw 1303 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Signe

Hvis den skal være uden den store vedligeholdelse, er det en god ide at kigge på de mere velholdte eller gennemrenoverede på den rigtige måde. Så skal man sørge for at nusse lidt om den, lak osv. gerne regelmæssig rustbeskyttelse/undervognsbehandling og så selvfølgelig lidt olieskift/service.

Men når det skal være biler i den standart ligger de nok også i den lidt dyrere ende. Hvad havde du regnet med at ville give for sådan en bil?

Men man skal nok ikke regne med at køre en bil der er over 30 år gammel og så slippe helt for vedligeholdelse eller smårepperationer.

Lars

-------------------------------------------
http://www.vwclubfyn.dk
73 VW 1303, 74 VW M181. 75 VW t2. 68 Admiral A
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Her er bilen, hvis du vil nøjes med at pudse: http://vwnettet.dk/topic/151133

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) iver Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tak til Hr. Andersen

-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
(permalink) Signe Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Hr. Andersen! Den var virklig flot - lige sådan én jeg kunne bruge, men jeg har kun til det halve af den, så måske varer det et stykke tid, inden jeg bliver kørende... :-)
Hilsen
Signe

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja men så er du 30-40 år for sent ude. Hvis ikke du vil gøre som jeg foreslog i starten af tråden og handle i Tyskland.

Hr. Iversens bil, er en "ikke forkneppet" original bil, med lidt stafferinger og nogen emblemer på, så den ligner en bil med noget tidsrigtigt udstyr "EMPI GTV" Fra et firma der ikke eksisterer mere.
Den kan du tage, og vaske den og køre til Sicilien og tilbage igen, uden at være bekymret for om du får motorstop, eller andre problemer. Elsystem mv. er helt originalt og urørt.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

http://vwnettet.dk/topic/153229

den her ser da også rimelig straight ud

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja den er et rigtigt godt eksempel på hvad man får for 27.500 kr. Med rødspættet frontklap og det hele.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.