Lige nu går jeg og leger lidt med gearkassen. Den har fået lidt nyt feks synkromesh ringe og lejer. Og alle gear er stadigvæk til stede ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=cpFq9jj-jVQ&t=4s
/John
fem og tyve 709453
Lige nu går jeg og leger lidt med gearkassen. Den har fået lidt nyt feks synkromesh ringe og lejer. Og alle gear er stadigvæk til stede ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=cpFq9jj-jVQ&t=4s
/John
Fin video, men du har da byttet rundt på placeringen af 1. og 2. gear.
Ja er det ikke spændende ;-)
Så blev taget og bunden færdig og mens den har lagt ned har jeg monteret en del som feks. ledningsnet og bremserør. Så nu kan den blive rejst op for sidste gang, og få afmonteret "væltestativerne". Så langt så godt :-)
https://www.youtube.com/watch?v=26SYZtGrSGo
/John
Der er 11 år til forskel på de her billeder, men nu er forbro/ styretøj endelig monteret igen.
/John
Nu i rød, og en højere billedopløsning :-)
Ja, selv John har fået opgraderet mobilkameraet på de 11 år :-)
Jeg er godt igang med bagerste undervogn. Jeg skulle gerne få lavet bremser osv færdig her i weekenden, så den kan komme på hjul igen, for første gang siden 2017.
/John
Det blev til mere i dag. Ankerplader, støddæmper, bremserør, bremsecylinder, bremsebakker, håndbremsekabel og diverse. Og det hele gange to sider.
I morgen bremsetromler og hjul.
Den store kronemøtrik er 46 mm - hvem kan lige huske momentet på den?
PS : Det sidste billede er et "før" billede :-)
/John
Så er vi på hjul igen - noget jeg har set frem til, så jeg tror sku jeg tar en kop vin til maden i dag ;-)
/John
Så fik jeg renoveret trækakslerne.
Jeg har valgt at bruge de gamle orignale aksler - først fordi de intet fejler og næst fordi jeg har læst på Samba, at de originale er stærkere end dem der kan købes på markedet i dag.
Jeg havde 4 stk liggende, så de fik alle en omgang så jeg har reserve på lager. De 2 fik dog kun nye gummi og nyt fedt. De 2 andre fik også nye Lobro kadanled.
Så langt så godt :-)
/John
Så kom jeg til at lave 2 stk gearkasser - alt muligt pis er skiftet, så jeg regner med at have gearkasse nok i min tid.
Nu venter vi bare på lidt bedre temperatur så de kan blive sprøjtet mat-sorte.
Her er et filmklip af den ene gearkasse i jig :
https://www.youtube.com/watch?v=cpFq9jj-jVQ
/John
Der er ikke overladt noget til tilfældighederne John, hvad med motoren? og hvad er planen for at have bussen på vejen igen?
Det ser mega godt ud alt det du laver, det bliver jo bedr end nyt.
mvh Jesper
Helt enig.
Fire trækaksler på gulvet i stuen og to gearkasser på spisebordet.
Sådan skal det være. :-)
Jesper - i første omgang laver jeg en helt igennem std 1600, som den blev født med. Jeg vil først have fornemmelsen af hvordan sådan en var at køre med dengang i 1970. Hvor meget power (eller mangel på samme) der var, når den blev brugt som arbejdsbil - min blev købt af et murerfirma i Odense.
Senere (eller hurtigt hvis std er for svagt til mig) laver jeg selvfølgelig noget mere motorvejsvenligt, men stadig ligeså driftsikkert som standard.
Jeg ved ikke lige hvornår den kommer på vejen - Arbejde har det jo med at tage en masse af ens fritid - og så haster jeg ikke noget igennem - jeg laver kun noget når jeg gider. Så bliver tingene også lavet bedst.
Der har fra starten ikke været nogen tidshorisont, som alle vist også kan se da denne tråd startede tilbage i 2009 - ha ha.
Nå anyway - regn bare med at motoren også kommer ind i min lejlighed - ikke på spisebordet, men i et værelse. Hvorfor ? - fordi man kan :-)
/John
PS: Jeg er blevet spurgt om hvad Gearkasserne er behandlet med. Efter grundig rengøring, da alt var skilt ad, er de malet med Sigma Prime 200 som er en 2komp grunder der hæfter rigtigt godt på aluminium
Gearkasserne er blevet færdige - og syns motoren er under opbygning. Std 1600. Det eneste "unormale" er at den får oliefilter.
/John
Hej John.
Jeg har en kommentar til samlingen af dine bagbremser/ fjedre, man kan jo ikke huske alt
i 11 år.
Ring 40257965 eller SMS dit no. og jeg ringer.
Vh. John Øhlers.
I dag fik jeg lavet nye beslag til forlygterne, så der kan monteres H4 lygter.
Populært sagt er det Latebay-lygter i en Earlybay
Det kræver 3 stk beslag - hvor der originalt kun var 1 beslag, men til gengæld var der 3 skruer i pyntekransen. Nu bliver der kun 1 stk.
Jeg forventer en klar forbedring i lysstyrken.
/John
Så var der gang i en omgang tank rensning. Det gik skide godt. Nu er den blank indvendigt igen. Nu var den heller ikke særligt rusten indvendigt. Mest bare overflade rust, efter at have stået ubrugt en 10-12 år. Efterfølgende fik den alm mortorolie til at konservere den lidt indtil der igen skal påfyldes benzin.
https://www.youtube.com/watch?v=3QvPm4-t86c
/John
Så fik jeg lavet en bette motor til den.
En helt igennem std 1600 - dog med oliefilter.
Man kan vel kalde den en synsmotor, eller den motor der skal give mig fornemmelsen af hvordan det var tilbage i 70erne, når folk kørte rundt i en Earlybay med std 1600 motor.
Den skal selvfølgelig have en lidt stører motor senere.
Her er et video klip fra opstarten i dag - den går lidt for lavt i tomgang, men det er rettet.
https://www.youtube.com/watch?v=TA1vXqq8Oxs
/John
Den står på ledningsnet i øjeblikket. Det er ikke det nemmeste for en "strømklovn" som mig - så lige der er det godt at have en søn der har styr på den slags.
Men fremad går det i hvertfald.
/John
Fedt, ser godt ud
Flot arbejde! og imponerende du ikke har givet op i alle de år. Nu er den der snart !
/Ronnie
Det ser altså bragende godt ud, det dér! :-)