Lige nu går jeg og leger lidt med gearkassen. Den har fået lidt nyt feks synkromesh ringe og lejer. Og alle gear er stadigvæk til stede ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=cpFq9jj-jVQ&t=4s
/John
fem og tyve 709453
Lige nu går jeg og leger lidt med gearkassen. Den har fået lidt nyt feks synkromesh ringe og lejer. Og alle gear er stadigvæk til stede ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=cpFq9jj-jVQ&t=4s
/John
Fin video, men du har da byttet rundt på placeringen af 1. og 2. gear.
Ja er det ikke spændende ;-)
Så blev taget og bunden færdig og mens den har lagt ned har jeg monteret en del som feks. ledningsnet og bremserør. Så nu kan den blive rejst op for sidste gang, og få afmonteret "væltestativerne". Så langt så godt :-)
https://www.youtube.com/watch?v=26SYZtGrSGo
/John
Der er 11 år til forskel på de her billeder, men nu er forbro/ styretøj endelig monteret igen.
/John
Nu i rød, og en højere billedopløsning :-)
Ja, selv John har fået opgraderet mobilkameraet på de 11 år :-)
Jeg er godt igang med bagerste undervogn. Jeg skulle gerne få lavet bremser osv færdig her i weekenden, så den kan komme på hjul igen, for første gang siden 2017.
/John
Det blev til mere i dag. Ankerplader, støddæmper, bremserør, bremsecylinder, bremsebakker, håndbremsekabel og diverse. Og det hele gange to sider.
I morgen bremsetromler og hjul.
Den store kronemøtrik er 46 mm - hvem kan lige huske momentet på den?
PS : Det sidste billede er et "før" billede :-)
/John
Så er vi på hjul igen - noget jeg har set frem til, så jeg tror sku jeg tar en kop vin til maden i dag ;-)
/John
Så fik jeg renoveret trækakslerne.
Jeg har valgt at bruge de gamle orignale aksler - først fordi de intet fejler og næst fordi jeg har læst på Samba, at de originale er stærkere end dem der kan købes på markedet i dag.
Jeg havde 4 stk liggende, så de fik alle en omgang så jeg har reserve på lager. De 2 fik dog kun nye gummi og nyt fedt. De 2 andre fik også nye Lobro kadanled.
Så langt så godt :-)
/John
Så kom jeg til at lave 2 stk gearkasser - alt muligt pis er skiftet, så jeg regner med at have gearkasse nok i min tid.
Nu venter vi bare på lidt bedre temperatur så de kan blive sprøjtet mat-sorte.
Her er et filmklip af den ene gearkasse i jig :
https://www.youtube.com/watch?v=cpFq9jj-jVQ
/John
Der er ikke overladt noget til tilfældighederne John, hvad med motoren? og hvad er planen for at have bussen på vejen igen?
Det ser mega godt ud alt det du laver, det bliver jo bedr end nyt.
mvh Jesper
Helt enig.
Fire trækaksler på gulvet i stuen og to gearkasser på spisebordet.
Sådan skal det være. :-)
Jesper - i første omgang laver jeg en helt igennem std 1600, som den blev født med. Jeg vil først have fornemmelsen af hvordan sådan en var at køre med dengang i 1970. Hvor meget power (eller mangel på samme) der var, når den blev brugt som arbejdsbil - min blev købt af et murerfirma i Odense.
Senere (eller hurtigt hvis std er for svagt til mig) laver jeg selvfølgelig noget mere motorvejsvenligt, men stadig ligeså driftsikkert som standard.
Jeg ved ikke lige hvornår den kommer på vejen - Arbejde har det jo med at tage en masse af ens fritid - og så haster jeg ikke noget igennem - jeg laver kun noget når jeg gider. Så bliver tingene også lavet bedst.
Der har fra starten ikke været nogen tidshorisont, som alle vist også kan se da denne tråd startede tilbage i 2009 - ha ha.
Nå anyway - regn bare med at motoren også kommer ind i min lejlighed - ikke på spisebordet, men i et værelse. Hvorfor ? - fordi man kan :-)
/John
PS: Jeg er blevet spurgt om hvad Gearkasserne er behandlet med. Efter grundig rengøring, da alt var skilt ad, er de malet med Sigma Prime 200 som er en 2komp grunder der hæfter rigtigt godt på aluminium
You must log in to post.