Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gremlings i elsystemet - dynamoproblermer IGEN !!!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så skete det endnu en gang - Dynamoen i bussen er brændt i stykker
Jeg er fuldstændig på bar bund, og har brug for frisk input..
Fakta:
- Har ødelagt den org. samt nu 3 stk. ombyttere over 2 sæsonner
- 12v splitbus årgang 1966 med US ledningsnet
- dynamo 38A - ny ombytter ca. 2 mdr. gammel - lak brændt af viklinger/ kortsluttet
Under normale forhold er der ingen problemmer med EL ell. andet relaterende hertil
Sidste sæson havde jeg 2 gelebatterier i bussen, og ladesystem til campingbatteriet
Da jeg havde ødelagt 2 dynamoer valgte jeg at udskifte bilens batteri til et alm.
i den tro at dynamoen havde problemmer med at få gelebatteriet ladet over min. grænsen ved stort forbrug.
Dette kørte så uden problemmer med ca 1500 km, indtil i Fredags hvor bilen var klar til træf. hele formiddagen havde der ingen problemmer været, men da vi senere havde kørt ca. 10 min - rakte datteren hånden i luften og gassen blev taget af bussen så jeg kunne høre hende sige at hun mente at "lillebussen" lugtede som den plejer når den går i stykker :-))Hurtigt om bagi og kigge - og jo den var go nok, lakken sprøjtede ud af dynamoen ....
Ingen fejl ellers at mærke - masser af strøm til at starte - ingen lamper der lyser ( jo ! de virker ) ingen ekstraordinært forbrug - .
Jeg tror ikke længere på at det bare skyldes elendige ombyttere, eller andet
Der må være en fejl ...
Måske så åbenlys at jeg ikke kan se den...

Så i er de friske øjne eller ekspertpanel, HVAD KAN FUTTE EN DYNAMO AF !!
Jeg har tabt tråden og mangler input ...
Dumsmarte bemærkninger frabedes - tro mig - dem har jeg fået nok af i den forgange
weekend...

ellers - skyd løs

/ Clausen

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 15 years siden | | | |

hvor mange volt lader den med når du giver den lidt snoninger??

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Torkild fra Osted Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Dårlig/svigtende stelforbindelse på laderelæet.
Er dynamoens bagplader samlet og monteret således at luftindtaget vender nedad?
Dynamoen er jo kølet af "trykluft" fra blæserhuset.
Jeg har ikke belæg for det, men mener ikke at Gel-batterier og bly batterier
må kombineres i samme kredsløb!

-------------------------------------------
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
(permalink) kjeldahl Member
Skrev for 15 years siden | | | |

jeg har prøvet noget a´la det der....
jeg mistede også 3 generatorer på den konto..

på min var der overgang til stel på den ledning der går fra generatoren til advardselslampen.....

det var først da jeg snakkede med fabrikanten af generatorene, at jeg fik den muglighed af vide...

morten..

-------------------------------------------
jeg vil hellere ha dårlig smag, end at ha en smag der bygger på en kopi af såkaldt god smag...!!!
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Takker for input
hendrixxx :
Ladespænding på batteri er ca. 14,2V
ladespænding på dynamo med ledninger afmonteret , og DF klemme luset til stel er
ca. 25-30V alt efter omdrejninger - skal dog noget op i omdrejninger inden den stiger i spænding

Torkild fra Osted:
Stelforbindelse er tjekket på laderelæ OK
"køle/luft" indtag i bagplade er drejet nedad
Min "camping kreds" forsynes nu udelukkende fra 230V lader indbygget i bussen
har ingen forbindelse med bilens ladesystem - heller ikke stel.

kjeldahl:
Dit input har jeg ikke kontrolleret- ej heller været OBS på
Nu tænker jeg jo straks på stelforbindelser - da jeg jo netop ved
kontrol måling af den første dynamo fandt ud af, at den bliver hurtigt varm ved min kontrolmåling med DF kortsluttet til stel, man skal ikke lave den øvelse flere min. af gangen.- hmmm måske det er sporet !

Eksperter :
Min ladelampe lyser ved tænding og slukker ved drift, så direkte kortslutning er der ikke men ....
Er der nogen der har et diagram over laderelæ , stort bosch med klemmerne DF D+ B+ og 61
Hvad sker der med evt. fejl stel på klemme 61 på laderelæet - bliver den ledt videre til DF ?
Hvis muligt - så hele tiden eller kun når relæet lukker op til batteriet ?
Hvad hvis dynamoen mister stel , har jo stel på fod/motor/bagplade, men har nogen
haft problemmer med dette ?

Takker foreløbelig / Clausen

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Har du prøvet at skifte laderelæ og så derefter lave den måling/test hvor du kunne mærke dynamo blev varm? Bare for at udelukke relæet for at være evt. mulig fejlkilde. Hvad med at spørge et el motor værksted, de må da have prøvet noget lignende engang?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Clausen.
Jeg har ikke forstand på el, men på en bugmee video om el fortælle de at de har brændt 3 generatore af inden de fandt ud af at det var laderelæet der var årsagen.
Mvh Kenneth

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Da jeg var i lære hos VW, gik jeg sammen med en svend der ikke altid var god til at lære fra sig.
Han tog tit de opgaver med ladesystemer. Når han havde gennemgået de store kabler på starter/dynamo, så skiftede han altid relæet.
Hvis det så ikke hjalp, skiftede han dynamoen.
Jeg undrede mig over det og tænkte at det da blev for dyrt for bilejeren.
"hvorfor skifter du altid releæet først og, når det så ikke hjælper, så skifter du blot dynamoen også ?"
Svaret var: "det er fordi VW ikke vil give garanti på dynamoen, hvis vi sætter den til at køre sammen med det gamle relæ" !!

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ja jeg har skiftet laderelæ også , godt nok "kun" 2 gange
Men det er da en af de nemme at prøve at skifte , så det bliver gjort igen
Kunne dog godt tænke mig at følge de stelforbindelser, tror dælme der ligger noget i det !
Men ja - jeg skal ud og høre nogle kloge gamle gutter , på et eller andet autoel værksted - de har nok et par cowboytricks i kedeldragten..

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu du er igang med stelforbindelser, så check lige om din dynamofod er pæn og ren på anlægsfladen. Hvis den er lakeret eller malet, så har du allerede en dårlig stel der - spørg ikke hvordan jeg ved det ;-)

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det jo lige det , alt køleblik er pulverlakeret, så stel bagfra er nok ikke noget værd og men mener ikke soklen/foden har lak på , tjekker dog
Men er kommer til at tænke på om der er direkte stelforbindelse mellem dynamo og relæ orginalt ?? er der en direkte ledning mellem de 2 komponenter ?
for det har jeg sku´te

Ikke nogen der har diagram over laderelæ - det kan jeg ikke finde nogen steder

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det er lidt forskelligt. De "senere" 1300 og 1302, havde en lille stelforbindelse skruet på dynamoen. Om den gik direkte til stel på relæet ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Clausen.
Detvardanåedværrenåed.
- Det burde ikke være et problem med manglende stel mellem dynamo og fordeler, da stel jo så bare skulle komme igennem bilen. Men noget er da helt klart galt. På mange ældre modeller især, går der faktisk en stel ledning fra dynamoen til laderelæet. (Grøn)Så det var da et forsøg værd. Ellers har jeg ingen gode ideer.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Nu skal I holde op. Den grønne ledning er altså ikke til stel. Det er, som altid på en VW, til DF
Brun er stel. Og ja, den går så åbenbart mellem relæet og dynamoen.

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_std_super_72.jpg

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Er helt med på ledningsfarver :-))

Jeg skiller det hele af i weekenden , og kontrolere for brud på ledninger - manglende stel - etc.
Vender tilbage med evt. resultat

/ Clausen

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Så er vi kørende igen , dog UDEN at have fundet nogle fejl overhovedet

Men Der er skiftet laderelæ, dynamo, alle ledninger i ladekredsen , ledningen fra klemme 61 til lampe i speedometer, yderligere er der lavet stelforbindelse direkte mellem dynamo, laderelæ samt bilens stel punkt hvor batteri stel tilgår.
Vi håber det var det der skulle til ......

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |

øv. jeg ved hvor irreterende det er ikke at finde fejlkilden :-(

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.